Gå til innhold

Lexus påstår strømmen i hybridene deres koster «absolutt ingenting»: – Reinspikka løgn, mener klager


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reklamen lyver ikke, selvladende er jo akkurat hva det er (jeg kommer i hvert fall på noe bedre ord for en bil som lader sitt eget batteri). Om folk er så dumme og trur at det er gratis får stå for deres egen regning.

 

Sitat

 De fremstiller det som et enklere og bedre alternativ til elbiler.

Kommer helt an på den som blir spurt. Selv synes jeg selvladende hybrid er mye enklere og et bedre alternativ enn elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke disse reklamene fra Toyota. Jeg synes som de se ned på kundene sine fra sin høye hest, og tror at folk ikke forstår (hvilket de kan ha rett i) hva som egentlig skjer i bilen. Og om de tøyer strikken veldig langt i denne saken, hva annet er det de tøyer som jeg ikke har kompetanse til å avsløre? Det gir meg en dårlig følelse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er bare så unødvendig å legge til rette for en

missforståele for så å spille på dette.

Her må de forøvrig seriøse aktørene, som mange holder disse for å være, skjerpe seg alvorlig på uttrykksmåten.

Når der gjelder miljø må en veie sine ord på gullvekt

En skuffet kunde i dag blir kanskje ingen kunde i morgen.

Lexus og Toyota kan mye bedre enn dette.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bas skrev (3 timer siden):

Reklamen lyver ikke, selvladende er jo akkurat hva det er (jeg kommer i hvert fall på noe bedre ord for en bil som lader sitt eget batteri). Om folk er så dumme og trur at det er gratis får stå for deres egen regning.

 

Kommer helt an på den som blir spurt. Selv synes jeg selvladende hybrid er mye enklere og et bedre alternativ enn elbil.

Rett skal være rett! Skal du dytte den rundt til du finner en nedoverbakke da? Og bremse på vei ned for å lade, så dytte den videre til neste nedoverbakke.

Dessuten så klarer man aldri å lade disse bilene ordentlig på ren bremsing, man trenger momentet fra motoren (som går på drivstoff)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bas skrev (11 timer siden):

Reklamen lyver ikke, selvladende er jo akkurat hva det er (jeg kommer i hvert fall på noe bedre ord for en bil som lader sitt eget batteri). Om folk er så dumme og trur at det er gratis får stå for deres egen regning.

ALLE hybrider kan vel kalles "selvladende" når de kan regenerere strøm tilbake til batteriet, men når noen påstår at det skjer helt GRATIS så er det IKKE ok. Det er regelrett LØGN, og det er faktisk ikke lov i følge markedsføringsloven. Det er faktisk ikke lov å lyve til kundene.

På høy tid at Toyota/Lexus får seg en smekk på fingrene for dette. :thumbdown:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (10 timer siden):

Det er den løsningen Toyota har valgt for å slippe kabelkaoset som elbiler og plug-in hybrider har.

Så det du sier er at Toyoya-kunder (og Lexus-kunder) ikke greier å holde styr på EN ledning?

Greit at kundemassen deres er gammel, men nå tror jeg faktisk at du undervurderer dem. Og det tror jeg at Toyota gjør også. Mange av dem har faktisk en sånn mobiltelefon som må lades (vanligvis med en ledning (ledningkaos?)), og det går som oftest bra for de fleste av dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 hours ago, bas said:

Reklamen lyver ikke, selvladende er jo akkurat hva det er (jeg kommer i hvert fall på noe bedre ord for en bil som lader sitt eget batteri). Om folk er så dumme og trur at det er gratis får stå for deres egen regning.

En reklame trenger ikke teknisk sett lyve for å være straffbart misvisende. Den trenger bare gi et uriktig inntrykk for den gennomsnittlige kunden. Dette er grunnen til at f.eks "GRATIS iPHONES DELES UT HOS ELKJØP (om man kjøper for mer enn 20.000 kroner)" ikke vil være OK, selv om den teknisk sett kan tolkes til å være riktig.

 

Alle biler er selvladende. Elbiler regenererer like mye om ikke mer enn hybridene. Fossilbilene lader 12V batteriet. Da kan det fort bli misvisende å trekke dette frem som noe unikt for sitt produkt. Tesla kan like gjerne ha en reklame for Model 3 ala "Nye Model 3 fra Tesla lader helt av seg selv. Man trenger bare slippe gasspedalen, så fungerer motoren som en generator og lader opp batteriet." Det er 100% teknisk sett riktig.

  • Liker 10
Lenke til kommentar

Jeg må ta Lexus litt i forsvar her. Strøm fra regenerering er gratis sammenlignet med å lage varme bremseskiver. Dette er gratis overskuddsenergi som bare hentes helt uten løpende energikostnader.

Det sagt, så har Lexus vært dårlige til å presisere sannheten. Selvladende hybrider er et slapt konsept som ikke drar nytte av lave energipriser på strøm. De er 100% bensin eller diesel-drevne. Det bør ikke forsøkes bortforklart. Videre så lades batteriene i slike på flere måter enn bare via regenerering. De lader også opp batteriene når man ikke bremser også. Dette er dyr strøm fra bilens eget bensin- eller diesel-aggregat. Videre så er selv regenerering ikke helt gratis. Man betaler for det gjennom nybilprisen. De komponentene som inngår i systemet er ikke gratis og har selvsagt en påvirkning på hvilken pris Lexus velger å selge bilen for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svært skuffende fra Toyota. Selve bedriften som utviklet hovedprinsippene for Lean, gjennom Toyota Production System, som altså skal være strømlinjeformet leveranse ved å ta bort alt unødvendig. Endringsvilje burde således være i toppsjiktet, istedet for holder man på "Prius-teknolgien", som andre her påpeker er snart 20 år gammel.

Å gjennom reklamen få bilene til å fremstå som energiskapende evighetsmaskiner blir ganske dumt. Veien fra teori til virkelighet her blir veldig lang, når man tar høyde for at regenenerering ikke funker uten ekstra bruk av energi utover fremdriftsbehovet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...