Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil som er begjært avskiltet pga. Manglende EU


05tepopp

Anbefalte innlegg

Hei, det kommer en kar i morgen som skal kjøpe en bil som er begjært avskiltet pga. Manglende EU-Kontroll. Skiltene står fortsatt på og kjøperen sier at jeg ikke skal levere skiltene. Det er veldig mye galt med bilen og jeg selger den som rep-objekt/Delebil. Bør jeg levere skiltene og kun endre eierskifte samt kontrakt. Kan det falle noe tilbake på meg dersom denne karen kjører av gårde og blir stoppet av politiet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du opplyser i kontrakten at den er begjært avskiltet så har du ditt på det tørre. Den har gjerne også en mangellapp i form av eu kontroll så kjøperen er klar over at bilen ikke er i god stand. 

Bare pass på å omregistrer bilen på nett med BankID. 

 

Eneste risikoen er hvis kjøperen skal kjøre bilen på veien så kan han bli stoppet og miste skiltene.

Lenke til kommentar

Nja, om det skjer et uhell før vedkommende har fått forsikret bilen på seg, kan du få problemer, da bilen ikke er godkjent og den fremdeles står på din forsikring. Husk at når man bestiller forsikring på nettet, blir den ikke aktivert før neste virkedag. Så om kjøper forsikrer bilen mens du ser på, vil ikke den forsikringen tre i kraft før dagen etter.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (12 minutter siden):

Nja, om det skjer et uhell før vedkommende har fått forsikret bilen på seg, kan du få problemer, da bilen ikke er godkjent og den fremdeles står på din forsikring. Husk at når man bestiller forsikring på nettet, blir den ikke aktivert før neste virkedag. Så om kjøper forsikrer bilen mens du ser på, vil ikke den forsikringen tre i kraft før dagen etter.

Men nå er  vel bilen neppe lovlig stand når den er begjært avskiltet eller manglene eu kontroll, hvis det viser seg bilen senere ikke var i teknisk stand, får man nok krav fra forsikringselskapet ved ulykke eller ved full stopp på motorveien om bilen må tauest til verkested,  bedre å vente til neste dag med utlevering eller få bilen på verksted før det blir ulykke.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (11 minutter siden):

Nja, om det skjer et uhell før vedkommende har fått forsikret bilen på seg, kan du få problemer, da bilen ikke er godkjent og den fremdeles står på din forsikring. Husk at når man bestiller forsikring på nettet, blir den ikke aktivert før neste virkedag. Så om kjøper forsikrer bilen mens du ser på, vil ikke den forsikringen tre i kraft før dagen etter.

Nei, du kan ikke få problemer for noe som jurdisk sett ikke er ditt ansvar.. 

Hvis du har solgt bilen er du fritatt fra dens ansvar, slik tolker i alle fall jeg mine vilkår hos Tryg, vil tro det er tilsvarende i de fleste selskap:

Sitat

Forsikringen gjelder i forsikringstiden. I henhold til fullmakt opphører forsikringen når det i det sentrale motorvognregister fremkommer at kjøretøyet er solgt, vraket eller stjålet, se forsikringsbeviset. I henhold til fullmakt opphører ansvarsforsikringen når det i det sentrale motorvognregister fremkommer at kjøretøyet er avregistrert, se forsikringsbeviset. Forsikringen opphører ved eierskifte. I inntil 14 dager etter eierskifte gjelder forsikringen likevel til fordel for den nye eieren, hvis denne ikke har gjort avtale om egen forsikring.

Likevel gjelder forsikringen til fordel for kjøper i inntil 14 dager etter salg. Hvis kjøper opptrer grovt uaktsomt er ikke det selgers ansvar, og vil bli en sak mellom kjøper og evt. forsikringsselskapet hans/ditt. 

Forsikring gjelder fra den er aktivert. Hos f.eks.Tryg og Gjensidige gjelder forsikringen fra samme dag, og er aktiv sekunder etter den er tegnet på nett eller over telefon. 


Hvis jeg var deg TS, ville jeg krevd at bilen hentes med henger/redningsbil.

Lenke til kommentar

Det viktigaste for deg som selger er å påsjå at du ikkje overleverer bilen før den er omregistrert og forsikra i kjøpers namn. Dette kan ordnast over internett, eventuelt på førhand av bilkjøpet. Dei fleste forsikringsselskap har i dag ordningar som gjer at du kan kjøpe ansvarsforsikring på ein bil, men med vilkår som gjer at dersom du ikkje kjøper bilen likevel så betalar du ikkje for forsikringa.
Du må sjølvsagt ikkje la bilkjøparen få reises med bilen så lenge du står som forsikringsinnehaver på den.

Så vidt eg kan forstå så plikter du ikkje å levere inn skilta til ein bil som er begjært avskilta, det du plikter er å ikkje bruke bilen igjen før den er i orden og godkjent. Begjæring om avskilting er eit forbod mot bruken av køyretøyet etter vegtrafikklova § 36.
Ved salg av ein bil som er begjært avskilta så vil også dette gjelde ovanfor ny eigar sjølv om begjæringa står i ditt namn.

 

Største praktiske utfordringa for deg dersom du leverer inn skilta er at du bryt den avtalen som du har med bilkjøparen. Dette kan medføre at du ikkje lenger kan oppfylle din del av avtalen slik at kjøpet ikkje blir noke av, eller i verste fall at du pådreg deg eit erstatningsansvar. Sjølv om det ikkje kostar noke å hente ut skilta igjen før det har gått 6 månedar (dersom det kan dokmenterast at bilen er reparert), så vil kjøparen måtte bruke tid på å få tilbake skilta.

Lenke til kommentar
05tepopp skrev (24 minutter siden):

Kjøper sier at mitt ansvar for bilen vil bli slettet etter ny eier er registrert på vegvesenet.no. Kan jeg da si opp min forsikring da ny eierskifte er registrert og hvis det skjer noe da så går alt på ny eier? 

Ja.
Bruk vegvesenet sitt oppslag på køyretøysopplysningar der du skriver inn registreringsnummeret for å dobbeltsjekke at at kjøparen står som registrert eigar og forsikringsinnehaver på bilen før kjøparen får ta med seg bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...