Gå til innhold

Hvorfor plasserer man ikke generatoren i bunnen av vindmøllen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet Ivar! :)Bare et kjapt tips før du merker noe negativt: Det kan være lurt å unngå å offentliggjøre epostadressen på forum generelt, fordi det kan forårsake mye spam. Du er heller ikke pliktig å bruke fullt navn på dette forumet. I motsetning til en del andre fora, teller saklighet mye mer her enn hva man kaller seg. (Oppgitt navn blir ikke verifisert).

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det kan vel tenkes at vindmøller med vertikal akse slår gjennom når størrelsen øker. Med veldig lange vinger blir det problemer med at vingetippene kommer over Mach 1. Da er det kanskje bedre med vertikale vinger. Som en Voith-Schneider propell opp-ned. Evt. kan vingene være montert på en stor ring som flyter på sjøen og roterer. Så kan aanundo ha fiskeoppdrett inni ringen

.  220px-Voith_11.gif

 

Endret av J-Å
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Quote

Hvis man skulle gå bort fra den vanlige praksisen på girede møller ved å plassere generatoren i mølletoppen og ikke nede på bakken, måtte fordelene ved endringen overstige ulempene. Men det gjør de ikke.

Denne setningen lager mer trøbbel å lese enn hva som er bra. Jeg forstår den etter å ha lest den mange ganger, men den er veldig tungt formulert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hydraulisk overføring er mulig, men som med andre alternativer for overføring av moment vil det spise effektivitet. Hvor mye som tapes på et ekstra ledd vet jeg ikke, men over tid kan det vel fort bli en del? På el-kjøretøy snakker de om opp mot 5% tap om en legger til et ekstra reduksjonsgear. Vet ikke om det stemmer, for jeg har klart meg med en-trinns reduksjon så har aldri orket lese meg opp. Men om det tallet stemmer hva blir da tapet for hydraulisk kraftoverføring?

Tapstallet isolert sett er kanskje heller ikke så viktig? Over tid akkumulerer jo tapene og blir store tall.

Personlig om det var opp til meg så skulle det ikke vært en eneste vindmølle i landbaserte vindparker her til lands. Få vindparkene til havs evt. bruk industriområder. Ikke ødelegg naturen vår. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Velkommen til forumet Ivar! :)Bare et kjapt tips før du merker noe negativt: Det kan være lurt å unngå å offentliggjøre epostadressen på forum generelt, fordi det kan forårsake mye spam. Du er heller ikke pliktig å bruke fullt navn på dette forumet. I motsetning til en del andre fora, teller saklighet mye mer her enn hva man kaller seg. (Oppgitt navn blir ikke verifisert).

Hvis en opptrer saklig er ikke fullt navn noe problem. Og jeg har fortsatt en hypotese om at fullt navn fremmer saklighet.

Endret av Egil Hjelmeland
Lenke til kommentar

Små vindmøller i utkantene, på egnede hytter og hus, og kanskje på noen få kilowatt er ikke så ille.

Derimot større beist må holde seg på industriområder, og på havet.

Men det er vel godt mulig det blir i overkant til slutt uansett, om det skal vokse ubegrenset.

Det foregår jo mye på sjøen fra før, også en god del rekreasjon.

En dag "møter noen seg selv i døra" her også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, KjeRogJør said:

Små vindmøller i utkantene, på egnede hytter og hus, og kanskje på noen få kilowatt er ikke så ille.

Derimot større beist må holde seg på industriområder, og på havet.

Men det er vel godt mulig det blir i overkant til slutt uansett, om det skal vokse ubegrenset.

Det foregår jo mye på sjøen fra før, også en god del rekreasjon.

En dag "møter noen seg selv i døra" her også.

 

Ja du har egentlig helt rett. Nye og store kjernekraftverk løser jo problemene og gir oss også flott overskuddsvarme som kan brukes til mye kreativt. Samtidig som det kun er vanndamp som utslipp. Godt for kloden, og godt for oss. Ja til atomkraft. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 timer siden):

Det kan vel tenkes at vindmøller med vertikal akse slår gjennom når størrelsen øker. Med veldig lange vinger blir det problemer med at vingetippene kommer over Mach 1. Da er det kanskje bedre med vertikale vinger. Som en Voith-Schneider propell opp-ned. Evt. kan vingene være montert på en stor ring som flyter på sjøen og roterer. Så kan aanundo ha fiskeoppdrett inni ringen

.  220px-Voith_11.gif

 

Jeg sjekket tilgjengeligheten på 10-30 kW vertikale vindturbiner for noen år siden og de finnes i salg. Salgsargumentene var at de tåler mye røffere vær og bråere vindkast enn vanlige vindturbiner. Det står en del sånne både på det antarktiske kontinent og Bouvetøya. Sikkert flere røffe plasser også.

Mostly Harmless skrev (4 timer siden):

Hvorfor lager en ikke motsatt roterende propeller i et "push-pull" oppsett? Da hadde man fremdeles kunne ha enkel pitching av propellene. Omsatt fra fly verden så skulle en tro at en kunne øke virkningsgraden med ca 10% av hvert propellsett, eliminere gyro effekten og doble effekten pr mast.

Øker de vingespennet med 5% så øker sveipearealet med ca 10%. Jeg regner med det er både billigere og ikke legger til så mye vekt som et kontrarotor-oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...