Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver krever at jeg oppgir grunn når jeg spør om fri


Gjest 8fecf...386

Anbefalte innlegg

Gjest 8fecf...386

Har spurt om fri og omlegging av arbeidstid noen ganger i det siste. Jeg jobber i staten og som regel er dette greit for nærmeste leder, han er flink til å legge til rette. Nå er han borte en stund og jeg må forholde meg til en annen som har fått personalansvar. Når jeg nå spør om fri spør han om hvorfor og ber meg oppgi en grunn. Dette husker jeg også skjedde når jeg var ny i jobben for noen år siden, uten at jeg tenkte noe særlig over det da. Nå synes jeg det nesten er frekt. Han eller arbeidsgiver har vel ikke noe med grunnen jeg trenger fri. 

Kan arbeidsgiver kreve at jeg oppgir grunn for å ta ut fri, enten feriedager eller avspasering? Og kan arbeidsgiver kreve at jeg oppgir grunn når jeg spør om å få starte senere (og jobbe lengre i andre enden). Enten er det vel greit eller så er det ikke det? Og for ordens skyld er ikke dette noe jeg spør om ofte.

Anonymous poster hash: 8fecf...386

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med du som andre med seriør arbeidsgiver har en arbeidsavtale som regulerer starttid, sluttid, ferie og andre fridager. Vil man avvike fra denne er dette en avtalesak som krever at begge parter vil Hva arbeidsgiver her VIL kan veldig godt avhenge av grunnen og derfor er det 100 % både lovlig og rimelig å spørre om dette. Å kalle slikt frekt vil jeg selv karakterisere som høy grad av umodenhet i forhold til arbeidslivet. 

Ferietid er noe man TILVISES, ikke noe man “tar ut” etter forgodtbefinnende til enhver tid , med mindre man da skulle slumpe til å ha spesifikk avtale om det siste. Tilvisningen skal skje innenfor rammene ferieloven setter + evt rammer satt i avtale (herunder tariffavtale om man er underlagt det), utover det avgjør arbeidsgiver slik tilvisning suverert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 8fecf...386
*NORGE* skrev (49 minutter siden):

Jeg regner med du som andre med seriør arbeidsgiver har en arbeidsavtale som regulerer starttid, sluttid, ferie og andre fridager. Vil man avvike fra denne er dette en avtalesak som krever at begge parter vil Hva arbeidsgiver her VIL kan veldig godt avhenge av grunnen og derfor er det 100 % både lovlig og rimelig å spørre om dette. Å kalle slikt frekt vil jeg selv karakterisere som høy grad av umodenhet i forhold til arbeidslivet. 

Ferietid er noe man TILVISES, ikke noe man “tar ut” etter forgodtbefinnende til enhver tid , med mindre man da skulle slumpe til å ha spesifikk avtale om det siste. Tilvisningen skal skje innenfor rammene ferieloven setter + evt rammer satt i avtale (herunder tariffavtale om man er underlagt det), utover det avgjør arbeidsgiver slik tilvisning suverert. 

Men man har krav på 5 ferieuker. Når jeg spør om å få ta ut fri (eller kall det hva du vil), trenger ikke grunnen være noe annet enn at jeg vil ha fri. Poenget er at jeg mener at arbeidsgiver ikke har noe med hva jeg vil bruke min fritid på, og at jeg må grunngi hvorfor jeg vil ta ut ferie eller avspaseringstimer. Jeg skjønner at det skal være en enighet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker og at arbeidsgiver til syvende og sist bestemmer. Er det for eks. for liten bemanning på turnusen min den og den uka skjønner jeg selvfølgelig at fri ikke blir gitt. Men jeg passer på å spørre om fri der jeg vet at det ikke er noen grunn til å ikke gi meg fri. Allikevel spør denne lederen om grunn. Og har jeg ikke noen grunn får jeg ikke tatt ut fri, eller tilvises fri... Det betyr i praksis at jeg kan overføre to uker til neste år, mens resten bare forsvinner fordi denne løken av en leder er vanskelig.

 

Kall det gjerne høy grad av umodenhet ift arbeidslivet. Jeg kaller det å pisse på ansatte.

 

 

 

Anonymous poster hash: 8fecf...386

Lenke til kommentar

1) Man har ikke krav på fem ukers ferie, man kan ha avtale om fem ukers ferie. I så fall reguleres 4 uker en dag av ferieloven, resten av avtalen. Det er uansett ARBEIDSGIVER som - innenfor rammene av ferielov og avtale - fastsetter ferietiden suverent selv - like it or not! (Ellers er det en del av rammene for ferieloven at fire uker og en dag ferie faktisk er avviklet innen 31.12. - overføring til året etter kan bare kreves om du vil selv eller alt har inngått avtale om dette - og slik avvikling er din sjefs ansvar. Ferie skal ellers avvikles som hele dager, ikke enkelttimer.) 

2) Avspaseringstimer skal det finnes en avtale for og den er forpliktende for begge parter. Avspasering forsvinner ikke pr 31.12. og skal ellers normalt være tatt ut innen en viss tid (se avtalen) hvor ttid som da ikke er tatt ut (uten at det er arbeidstakers feil) skal konverteres til overtid 

3) Fri (altså ikke avspasering som det som nevnt skal finnes en avtale for) er en avtaleendring mellom to parter. Som jeg forklarte i forrige innlegg har arbeidsgiver selvstendig rett til å ta stilling til om avtaleendringen ønskes eller ikke ønskes fra arbeidsgivers side  (likegyldig om hundre andre ansatte står med hendene i lommene!) og derfor all mulig rett til å spørre om grunnen. Du har selvfølgelig også selv rett til å avslå å oppgi grunnen, men det er vel i praksis det samme som å be om et avslag på forslaget ditt om avtaleendring fordi arbeidsgiver ikke vil ha noen endring - altså et krav om at den opprinnelig avtalte tiden i arbeidsavtalen gjelder. 

Sett deg inn i arbeidslivets regler - arbeildsmiljøloven, ferieloven, avtalen din og evt fagforeningsoverenskomster som gjelder for deg - før du syter og klager, ellers blir du ikke tatt seriøst. I hvert fall ikke av andre enn sjefer som tror de er sjef pga to lønnstrinn ekstra og tror de leder en vernet bedrift. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du har som nevnt ikkje rett til å bestemme når du skal ta ferie. Etter ferielova så kan du kreve å få tre veker samanhengande ferie i hovedferieperioda (fellesferien), og i tillegg så har du etter arbeidsmiljøloven rett på å få fleksibel arbeidstid når det ikkje er til ulempe for arbeidsgiver. (Om ikkje anna er avtalt). 

Grunnen til at du må oppgi grunn for at du vil ha fri er at arbeidsgiver må gjere prioriteringar, då er det greit å vite kven av dei tilsette som bør prioriterast. 

Du kan sjølvsagt nekte å oppgi grunn, men då må du også akseptere at arbeidsgiver manglar grunnlag for å innvilge fri eller forskjøvet arbeidstid. 

Du kan ha ein sak dersom det er klart usakleg å spørre deg om slike ting, men det skal ein del til. Eller dersom dette er ein del av ei trakkaseringssak, men eg kan ikkje sjå at det er grunnlag for det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 8fecf...386

Svar til *NORGE*

Jeg skjønner at det er arbeidsgiver som til syvende og sist setter ferietiden selv (men ofte i samråd med sin ansatt). Overføring av ferie er ikke noe problem, det søker jeg om inntil 10 dager og det er maks overføring. Problemet er at jeg ikke får tatt ut resten av ferien min. Jeg har 15 dager igjen og ønsker å ta ut 5 dager. Samme for meg når jeg tar de ut har jeg sagt til sjefen, gjerne når det passer best for arbeidsgiver. Og det er da han spør om grunn. Som om det ikke var grunn nok at jeg ikke vil brenne inne med 5 dager. Og da vil ikke jeg oppgi ytterligere grunn for hva jeg ønsker å gjøre i ferien min.

Dette har aldri vært et problem i de årene jeg har vært statlig ansatt. Si gjerne at jeg syter og klager. Jeg mener at må være rom for å møtes på halvveien her. Jeg sier at jeg ønsker å få tilvist de 5 dagene, så kan arbeidsgiver selv velge når de ønsker. Da mener jeg at jeg som arbeidstaker strekker meg ganske langt. Men dette ønsker ikke arbeidsgiver å gi meg fordi jeg ikke oppgir en grunn, fordi jeg ikke har annen grunn enn at jeg vil ha fri. Andre ledere jeg prater med rister på hodet, og sier de selv ikke spør om grunn da de ikke har noe med det å gjøre. Og de har vært usikre på om de kan spørre og hva man skal gjøre når arbeidstaker sier "nei, grunn vil jeg ikke oppgi". Dette er ikke noe de har vært borti før.

Jeg har aldri blitt spurt om dette, så det var en ny problemstilling for meg. Men skjønner at en mellomleder har alle muligheter i lovverket til å være vrang.

Svar til Avatar

Som jeg skrev over her har jeg forsøkt å møtes på halvveien så langt det lar seg gjøre. Jeg har sagt til arbeidsgiver at han (mellomlederen) kan selv bestemme når han ønsker å tilvise meg fri. Jeg har jo faktisk ikke noen grunn til at jeg ønsker å ta ut fri, bortsett fra jeg vil bruke opp 5 av feriedagene jeg har til gode. Så disse ikke forsvinner. Jeg skal verken på tur eller gjøre noe spesielt så slik sett har jeg faktisk ikke noen grunn. I min jobb har vi minimumsbemanning og så lenge denne er innfridd kan så mange som vil ta ut ferie så lenge man ikke kommer under min.bemanninga. Frem til nyttår nå er det ingen av de andre på min avdeling som skal ut i ferie, derfor trenger heller ikke arbeidsgiver prioritere. Trakassering mot meg er det nok ikke, da han er like vanskelig med de fleste andre.

Og la det være klart, jeg er enkel å ha med å gjøre. Jeg syns bare dette her er veldig pussig opptreden fra en mellomleder (arbeidsgiver). 

Anonymous poster hash: 8fecf...386

Lenke til kommentar

Det gir ingen mening. Hva har grunnen til at Ts ønsker seg fri å gjøre med om arbeidsgiver kan tilrettelegge for det?

Enten passer dette og lar seg gjøre, eller så gjør det ikke det.

Skal ikke være slik at det passer bedre om ts skal til syden enn om ts trenger ekstra tid for å pusse opp hjemme. Det er da revnende likegyldig for arbeidsgivers vurdering.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest 8fecf...386

Nettopp, det er det som er hele poenget! Det må da være det samme for arbeidsgiver hva jeg skal. Og som regel har jeg fått til svar ja det passer, eller nei det passer ikke. Og så har vi funnet en løsning sammen. Slik det er på alle arbeidsplasser, og som det også har vært på min inntil nylig. 

Anonymous poster hash: 8fecf...386

Lenke til kommentar
Gjest 8fecf...386 skrev (7 timer siden):

Problemet er at jeg ikke får tatt ut resten av ferien min. Jeg har 15 dager igjen og ønsker å ta ut 5 dager. 

I så tilfelle er det ei litt anna sak, både arbeidsgivar og arbeidstakar har hjensidig plikt til å påsjå at ferien blir tatt ut. Muligheita til å føre over 10 dagar er ein unntaksregel der det av ein eller annan grunn ikkje var mogeleg å ta ut all ferie. 

Så her har du rett til å kreve å få tatt ut ferien i år. 

zebrazett skrev (6 timer siden):

Det gir ingen mening. Hva har grunnen til at Ts ønsker seg fri å gjøre med om arbeidsgiver kan tilrettelegge for det?

Enten passer dette og lar seg gjøre, eller så gjør det ikke det. 

Fordi det kan være fleire som vil ta ferie på eit tidspunkt der det ikkje passar å gi fleire tilsette fri. Arbeidsgivaren har plikt til å tilpasse slik at dei med vektige sosiale grunnar for å få fri skal få dette. 

Om ikkje er det fyrste mann til mølla der du kan bli nekta fri for å gå i begravelse fordi ein anna spurte om fri før deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ferien overføres til neste år uansett, den. Arbeidsgiver har ikke adgang til å stryke ferie som ikke tas ut. 

Det er faktisk arbeidsgivers plikt å sørge for at den ansatte får tatt ut ferie, og unnlatelse av å sørge for at arbeidstaker får feriefritid er erstatningsbetingende, jf. ferieloven § 14. 

Du trenger altså ingen nærmere grunn enn "jeg ønsker å ta ut feriedagene mine". Krever arbeidsgiver en nærmere begrunnelse enn det vil det være nærliggende å svare "fordi hvis jeg ikke får tatt ut feriedagene mine i inneværende inntektsår blir dere erstatningsansvarlige for mitt velferdstap, se ferieloven § 14 annet ledd". 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest ca79f...e05
krikkert skrev (30 minutter siden):

Ferien overføres til neste år uansett, den. Arbeidsgiver har ikke adgang til å stryke ferie som ikke tas ut. 

Det er faktisk arbeidsgivers plikt å sørge for at den ansatte får tatt ut ferie, og unnlatelse av å sørge for at arbeidstaker får feriefritid er erstatningsbetingende, jf. ferieloven § 14. 

Du trenger altså ingen nærmere grunn enn "jeg ønsker å ta ut feriedagene mine". Krever arbeidsgiver en nærmere begrunnelse enn det vil det være nærliggende å svare "fordi hvis jeg ikke får tatt ut feriedagene mine i inneværende inntektsår blir dere erstatningsansvarlige for mitt velferdstap, se ferieloven § 14 annet ledd". 

Men spørsmålet "kan arbeidsgiver kreve at jeg oppgir grunn" står vel fortsatt ubesvart på generelt grunnlag selv om man bare kan omgå problemet med å være difus i svaret sitt.

Har arbeidsgiver lov til å spørre om ikke arbeidstaker oppgir grunn? 

Anonymous poster hash: ca79f...e05

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
krikkert skrev (På 4.12.2019 den 10.03):

Arbeidsgiver kan be om en grunn til at man ønsker fri en gitt dag, fordi arbeidsgiver har anledning til å vektlegge f.eks. helsemessige eller sosiale grunner i vurderingen av hvem som skal ha fri når. 

Ja det er selvsagt forståelig!
Men i eit tilfelle der alle er på jobb som normalt, og prioritering ikkje er nødvendig, og det heller ikkje går ut over drifte at ein tar fri-  Burde det jo først og fremst handle om at det er ei ulempe for bedriften eller ikkje, at ein tar fri. Kva ein skal bruke fridagen til har vel arbeidsgiver ingenting med..

Lenke til kommentar

De har lov å spørre hvorfor du trenger fri/ferie, ja.

Men nei, de kan ikke kreve at du svarer på det, og med tanke på arbeidsmiljø er dette med å begynne som arbeidsgiver å vektlegge hvor viktig er et privat behov målt mot en annen er i praksis oppskriften for en veldig utrivelig arbeidsplass.

Og jeg har jobbet med HR og bemanningsplanlegging i store private og statlige virksomheter i snart 10 år, så har jeg litt erfaring på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest c2802...132
Inge Rognmo skrev (22 timer siden):

og du hadde sikkert en tungtveiende grunn til å poste dette svaret anonymt?

Kanskje man burde se litt nærmere på datoen på innleggene før man svarer på en tråd. Det er ikke alle trådene som er aktuelle etter flere år.

Anonymous poster hash: c2802...132

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...