Gå til innhold

Er Buddhisme egentlig ikke mystisk i det hele?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært fasinert av ZenBuddhidtist filosofi. Ved første øyekast kan det virke spennende og mystisk. Liker også at det er mer spørsmål en svar.

I dag grublet jeg litt over det med bevissthet og fri vilje. Tenkte at bevissthet (og vilje) nok ikke er et så lokalt og statisk fenomen som det høres ut som i daglige. Vi tenker jo at bevisstheten oppstår i hjernen, men hjernaktivteten er jo ikke akkurat statisk, ergo kan vi ikke si at det er den samme bevisstheten fra et øyeblikk til et annet. Samme med vilje som har sin opprinnelse flere steder i hjernen eller kroppen. Vilje er ikke bare en ting. 

Det fikk meg til å tenke på den buddhistiske tanken om at bevissthet er spredt utover hele universet. Noe som mange nok vil synes høres litt mumbo-jumbo ut. Men så tenkte jeg at viss en ser rent vitenskapelig på det så er det ingenting som tyder på noe annet egentlig. Å da tenker jeg ikke alla gud finnes fordi ingen kan bevise at han ikke gjør det. Men at alt tyde på at ting henger sammen ned til hver minste partikkel og at alt består av disse pariklene. Og alt styres av de samme lovene. Så viss en tenker butterfly effekten, samt at bevissthet ikke er en egen uavhengig greie, men heller et produkt av universet slik det fremstår i dag så må det nødvendigvis inkludere hele universet og hver eneste partikkel. Ikke mer mystisk en det. Forbløffende mye av buddhistisk filosofi stemmer overens med moderne vitenskap. Jeg tror heller ikke det er så mystisk. Viss en setter seg litt inn i buddhistisk filosofi (zen) så ser en et mønster av et tankesett som er svært effektivt for filosofering. Bare ved å observere enkele fenomener i naturen kan en finne mange interessante spørsmål. 

At buddhistisk filosofi først virker mystisk og forlokkende og etterhvert viser seg å være noe helt vanlig og enkelt er jo egentlig helt i tråd med buddhistisk praksis ( zen). Men det er vel meningen det skal ha en viss verdi for elevene likevell. I allfall håper jeg det for fr som har begitt seg ut på den veien 

Endret av Anatman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

moderne vitenskap er inspirert av buddhistisk filosofi som quantum mechanics og spesielt entanglement som overgår einsteins relativitets teori og socrates atom. før trodde mennesker at atomer er den minste partikkelen men ved hjelp av modern teknologi som hydron particle collider  har man oppdaget at det finnes enda mindre partikkler enn atomer når man coliderer neutroner, photoner, elektroner, og får quarks. det som er interessant er ifølge prominente forskere så har noen gruppe partikklene kontakt\kommuniserer med hverandre uansett avstand i universet. 

 

Endret av konspirasjonsteorist
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
On 12/5/2019 at 2:32 AM, ex-jordbærplukkeren said:

moderne vitenskap er inspirert av buddhistisk filosofi som quantum mechanics og spesielt entanglement som overgår einsteins relativitets teori og socrates atom. før trodde mennesker at atomer er den minste partikkelen men ved hjelp av modern teknologi som hydron particle collider  har man oppdaget at det finnes enda mindre partikkler enn atomer når man coliderer neutroner, photoner, elektroner, og får quarks. det som er interessant er ifølge prominente forskere så har noen gruppe partikklene kontakt\kommuniserer med hverandre uansett avstand i universet. 

Det er vel antagelig slik at alle fotoner (lyspartikler) i hele universet har kontakt med hverandre og at det er veien til et hvilket som helst punkt i universet, via et hvilket som helst foton.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
ex-jordbærplukkeren skrev (19 minutter siden):

det er en teori som mener det energi som binder alle partikklene sammen i universet slik at vi mennesker ser og foeler ting som fast og solid mens i den virkelige verden er det mye tomrom. uten energi vil vi ikke foele noen ting. vi mennesker er egentlig ikke saa forskjellige fra robotter/maskiner.

Star wars teorien

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...