Gå til innhold

Får ikke pushvarsel på Gmail før etter lang tid eller når jeg skrur på mobilen


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb der oppdragene fordeles etter førstemann til mølla-prinsippet, og hvis jeg ikke sitter ved pc-en når lista kommer, har jeg inntil for kanskje et år eller så siden blitt varslet øyeblikkelig av Gmail, som pushvarsler om mail. Men det tok altså slutt. Jeg har stort sett vært ved pc-en når lista kommer siden da, men nå i de siste ukene har jeg hat en noe mer "uryddig" arbeidsrytme (hjemmekontor, frilanser), så jeg har prøvd å hodle meg tilgjengelig i den timen lista kan komme. Men når jeg glemmer det, er jeg stort sett uten oppdrag fra lista, for mer enn to minutter betyr at alt det interessante er tatt. Jeg er ganske sikker på at det har med batterioptimalisering å gjøre, for det har aldri vært noe problem før Oreo kom. Det ser ut til å gjelde både min nåværende Samsung S9 og tidligere Sony Ericsson Xperia X Performance. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg har prøvd å slå på etikettvarsling for alt, og jeg har slått av batterioptimalisering. Uansett kommer ikke varselet før et par minutter etter at mailen har kommet til kontoen, og da er det altså for sent. Unntaket er hvis telefonen er slått helt på, da virker det som det kommer straks. Jeg har til og med tidligere i dag opplevd at det tok over en time uten noe varsel, og så kom det øyeblikkelig da jeg slo på mobilen! Som jeg savner Telenors gamle SMS-varsel av E-post. Det var faktisk både mer pålitelig og raskere. Framskritt, my ass... ?

Jeg har også samme problemet for K9 Mail, som tidligere også varslet øyeblikkelig, men begynte å bli forsinket opptil ti minutter. Den antar jeg er en tapt sak, men Googles egen app burde da være mulig å få til å varsle når det kommer E-post!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typisk, jeg finner alltid informasjon etter at jeg har skrevet innlegg... ;) Det ser ut til at det er Doze som er den skyldige. Ufattelig at "framskrittet" gjør at de prøver å spare batteri med tjuvtriks som har bivirkninger, og som ikke var nødvendige for å holde en mobil gående en hel dag for fem år siden! Det kan fikses midlertidig (til neste oppstart) ved å bruke ADB og denne kommandoen:

adb shell dumpsys deviceidle disable

https://forum.xda-developers.com/oneplus-6t/how-to/guide-notification-fix-100-t3865551/amp/

Den fikser det faktisk også for K9! Helt utrolig, Google må være fullt av idioter når de bruker over et år og to versjoner uten å finne ut av noe som er rapportert på nettet med en løsning som burde vise utviklerne nøyaktig hva som er problemet. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...