Gå til innhold

Riot Games inngår forlik i kjønnsdiskriminerings­saken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo helt OK om det er forskjell i hva 2 forskjellige mennesker får i lønn. Man kan ikke bare lønne noen på grunnlag av kjønnet deres, det er utdanning, erfaring og ansvar som trekker inn mye på banen.

Har ikke satt meg mye inn i denne nøyaktige saken, men det ropes mye ulv fordi en mannlig kollega tjener mer, simpelthen fordi han jobber oftere lengre, mer overtid, og kanskje har mer erfaring og tjener mer enn en kvinne i samme bedrift.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Seriøst?

3 kommentarer som tydeligvis benekter kvinnediskriminering i arbeidslivet?

Det er godt dokumentert at kvinner gjennomsnittlig tjener mindre enn menn for likt arbeid. Forskjellene er heldigvis blitt mindre.

Og at kvinner forbigås i forbindelse med permisjoner.

Vi lever i Norge i 2019, jeg trodde vi visste bedre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

@chw

De statistikkene jeg har sett viser plutselig omtrent ingen forskjell i lønn om en tar hensyn til timer arbeidet og ansiennitet. Husk, bare fordi en usannhet blir gjentatt flere ganger, så blir det ikke en sannhet.

For å ta et nylig eksempel fra et tech selskap i USA, så fant de faktisk det motsatte:

https://www.nytimes.com/2019/03/04/technology/google-gender-pay-gap.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Riot har innrømmet forskjellsbehandling.

At det finnes unntak betviler jeg ikke.

Finansbransjen nevnes som en av verstingbranjsene: https://www.nettavisen.no/na24/slik-forklarer-finansnaeringen-det-store-lonnsgapet-mellom-kvinner-og-menn/3423592875.html

Men ja, i Norge er forskjellene blitt langt mindre fordi det jobbes med, og Norge har vært ledende på f.eks kjønnskvotering, pappapermisjon og lignende.

Kvinner får også statistisk mindre fra bonusposter, men det kan også henge sammen med at de fleste ledere er menn og derfor for-fordeler andre menn.

Det skjer diskriminering av menn og, men denne innrømmelsen fra Riot viste er ukultur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
CWH skrev (1 time siden):

Det er godt dokumentert at kvinner gjennomsnittlig tjener mindre enn menn for likt arbeid. Forskjellene er heldigvis blitt mindre.

Nei det er det ikke, og det har vært ulovlig i USA siden 60-tallet så å tro at det har skjedd nå er litt vel naivt. Likt arbeid blir lønnet likt, så for de som har kreative tolkninger av hva som er likt heller stå for det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
wookisaurus skrev (2 minutter siden):

At dette er kommentarene man finner her er utrolig kjedelig, men dessverre ikke overraskende. Dere vet at likestilling handler om å faktisk bli likestilt - ikke at den ultimate planen er å utrydde menn? Det er virkelig ikke noe å være redd for.

Vi kan sikkert ta diskusjonen på om "likestilling" tjener formålet, men det er en egen diskusjon.

Eller så gleder jeg meg til å høre din kommentar til artikkelen som ikke er "utrolig kjedelig", for den etterlater ikke så mye å kommentere på.

Lenke til kommentar
On 12/3/2019 at 8:34 AM, Stormwolf said:

Hvem tar grep mot kvinnfolka som bare ansetter kvinnfolk da? Ingen som bryr seg om det, i dette "inkluderende" samfunnet.

siterer meg selv jeg. Ett av de største samfunnsproblemet vi har er at vi kun tar hensyn til kvinners problemer og snur snuten når det er omvendt, selv om begge kanskje har samme problemet.

Endret av Stormwolf
Lenke til kommentar
On 12/3/2019 at 2:58 PM, Civilix said:

Nei det er det ikke, og det har vært ulovlig i USA siden 60-tallet så å tro at det har skjedd nå er litt vel naivt. Likt arbeid blir lønnet likt, så for de som har kreative tolkninger av hva som er likt heller stå for det.

 

Rykende fersk: https://www.tu.no/artikler/nyutdannende-menn-tjener-50-000-kroner-mer-enn-kvinner-med-samme-naturvitenskapelige-utdanning-pa-ntnu/479147

Jeg er faktisk ganske naiv av meg, du har helt rett. Jeg teller det som en av mine gode egenskaper.

Men å si at noe er ulovlig og derfor ikke skjer. Hva kaller du det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
CWH skrev (10 timer siden):

Rykende fersk: https://www.tu.no/artikler/nyutdannende-menn-tjener-50-000-kroner-mer-enn-kvinner-med-samme-naturvitenskapelige-utdanning-pa-ntnu/479147

Jeg er faktisk ganske naiv av meg, du har helt rett. Jeg teller det som en av mine gode egenskaper.

Men å si at noe er ulovlig og derfor ikke skjer. Hva kaller du det?

Hvor er dommen for diskriminering? Eller er det at det er helt naturlige grunner til at de tallene de har kommet fram til er som de er?

Har ikke tilgang på artikkelen men er ganske sikker på at det er ingen diskriminering inne i bildet.

Lenke til kommentar
CWH skrev (10 timer siden):

Rykende fersk: https://www.tu.no/artikler/nyutdannende-menn-tjener-50-000-kroner-mer-enn-kvinner-med-samme-naturvitenskapelige-utdanning-pa-ntnu/479147

Jeg er faktisk ganske naiv av meg, du har helt rett. Jeg teller det som en av mine gode egenskaper.

Men å si at noe er ulovlig og derfor ikke skjer. Hva kaller du det?


50.000 i lønnsforskjell er IKKE et problem å finne mellom nyutdannede menn også.

Alt handler om hvilket selskap du å velger starte i og hvor god du er til å forhandle - ikke hvilket kjønn du har.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Civilix skrev (14 timer siden):

Hvor er dommen for diskriminering? Eller er det at det er helt naturlige grunner til at de tallene de har kommet fram til er som de er?

Har ikke tilgang på artikkelen men er ganske sikker på at det er ingen diskriminering inne i bildet.

«Jeg er ganske sikker på at diskriminering ikke finnes»

Haaallo i luken. Hvordan kan du begrunne dette? Presentert med fakta sier du «nei, sånn tror jeg ikke det er». Bare for moro skyld, hva er dine tanker om klimaendringene?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I Norge så er det eit svært lite problem at kvinner tener mindre enn menn dersom ein tek høgde for ulik arbeidsinnsats, ansvarsområder, erfaring, fagfelt, osv.

Det som er det den store likelønnsutfordinga er at det vanskelegare for kvinner å gjere karriere slik at dei får dei stillingane som har dei ansvarsområda og dermed også lønna som menn ofte stikker av med.
Det er rett og slett vanskelegare for ei kvinne å få mellomleiarstillingar eller stillingar med fagansvar. Dei har heilt lik lønn som menn som innehar lik lavtståande stilling, men mannfolka har lettare for å dra ifrå og få andre ansvarsområder sjølv om dei ikkje nødvendigvis er best kvalifiserte.

I tillegg er det eit problem at lønnsnivået varierer svært mykje heilt uavhengig av utdanningskrav, samfunnsnytte og liknande der typiske kvinneyrker har langt lavare lønnsnivå sett i forhold til andre yrker det burde være naturleg å samanlikne med. Ein mannleg sjukepleiar har lik lønn som sin kvinnelege kollega, men statistisk sett er det større sannsynlegheit for at den mannlege sjukepleiaren er den som får leiaroppgåvene. Og begge to tener langt mindre enn økonomen som har studert like lenge som sjukepleiarane.

 

 

Eg meinar derfor heilt bestemt at vi har lik lønn for likt arbeid her i Norge, det vi ikkje har er like muligheiter til å få jobbar med høgare lønn, og at vi i tillegg manglar verdsetting av yrkesval.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...