Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Gutt 16 trenger hjelp


Gjest 7d4b8...11d

Anbefalte innlegg

Gjest 7d4b8...11d

Hei

Jeg er 16 år og startet på vgs i august. Det går en jente i den nye klassen min, som jeg har snakket litt med. for ikke lenge siden fikk jeg vite at hun og kjæresten hadde slått opp. Nesten umiddelbart fikk jeg følelser for henne. Jeg vil ikke si jeg er forelska enda, men det er ikke langt unna. Jeg har vært forelska to ganger før, og hver gang har det gått skikkelig ille. Begge gangene hadde jeg kjærlighetssorg i flere måneder etter. Jeg får følelser for folk veldig fort. Det at jeg har følelser for jenta i klassen min går jeg og tenker på nesten hele tiden, og det plager meg veldig. Jeg har ikke lyst til å bli såret igjen. Det er og ganske tabu blant vennene mine å bli sammen med en i klassen sin, med tanke på at det kan bli tett hvis man slår opp. Jeg er også ganske sjenert så å gi henne tegn er vanskelig. Jeg hater at jeg får så mye følelser så fort og jeg har ikke lyst til å bli såret igjen. Noen ganger tenker jeg at det hadde vært bedre om jeg aldri hadde møtt denne jenta. 
 

Hva gjør jeg? Skal jeg prøve meg på hun, isåfall hvordan?

takk for svar

 

Anonymous poster hash: 7d4b8...11d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sånn samfunnet vårt er, dessverre. Vi tvinges sammen når vi er unge, for å "lære å omgås". Dette medfører masse smerte og tvil for veldig mange.

Du må bare gjøre det beste ut av det. Du har allerede analysert deg selv bra, syns jeg, er ærlig om din egen personlighet. Du har vært i et par forhold og blitt såret et par ganger.

Noen er frempå og usjenert, andre er introvert og sjenert, andre en miks. Du er tydeligvis også en lojal person, som ønsker å ha forhold som varer lenge. Det er ingen vei utenom å prøve og feile.

Å få følelser for noen er som en boble som vokser. Det er to måter å håndtére det på: 1) Å stikke hull på den ved å spørre personen det gjelder om en date, og se om det er noe gjensidig der, eller 2) Ikke si noe, utøve selvdisiplin, og la lufta sakte slippe ut av ballongen. Følelsene vil alltid være der, de aller fleste har sikkert tenkt 20 år tilbake og lurt på hvordan det ville gått om de ba den personen ut på en date.. men dette er også en del av livet - gjennom hele livet. Enten tar man sjansen, ellers gjør man ikke det.

Begge situasjonene fører til noe positivt. 1) Du lærer å håndtere usikker situasjon med selvsikkert, og du får kanskje et forhold, med all lærdommen dét fører med seg, eller du lærer å gå mer forsiktig frem, 2) Du blir en mer disiplinert person. Ikke vær redd for hvilket valg du skal ta, bare bestem deg raskest mulig for hvilket valg du skal ta.

Det er greit å la tiden gå -litt-, så man får la tankene samle seg og bli litt fokusert, men for lang tid er bare selvdestruktivt. For andre muligheter kan komme og gå i mellomtiden som man helst ikke ville gått glipp av. Og man blir mer usikker på seg selv, som heller ikke er psykologisk sunt.

Lenke til kommentar

Folk er forskjellige. I ungdomsgjengen vår var det noen kvinnfolk som nærmest gikk på rundgang. De var sammen med han en året, han andre året  osv osv. Selv har jeg aldri helt skjønt hvordan folk klarer å ta så lett på det.

Ungdomskjæresten min gikk i samme klasse, men vi var kjærester til vi ble voksne så jeg har ikke kjent på hvordan det er å ha en eks i samme klasse. Jeg ser for meg at det kan være ubehagelig. Iallefall om en annen i klassen blir kjæreste med henne etterpå. 

Hvis du er en type opportunist som hopper på jenter med én gang de blir single så setter du deg opp til et fall. Du må huske at folk vingler mye og spesielt i den alderen er det vanlig at folk slår opp, blir sammen igjen, er utro, slår opp, blir sammen osv osv. Så hvis du ender å bli sammen med noen som nettopp har klatret av noen andre så må du ikke bli overrasket når du bare er en rebound et par måneder eller hun går tilbake til eksen - og da er du antagelig heldig om hun bryter forholdet med deg før hun hopper tilbake på den gamle kjæresten.

Det sagt er alle erfaringer gode erfaringer og det er på sikt bare positivt å få så mye øvelse som mulig nå mens alt er bare lek og lite alvor.

Lenke til kommentar

Det er medaljens bakside av kjærlighet, du kan bli såret, men du vet jo hvor bra det føles når du er i det. Du er 16 år, uerfaren, alle følelsene, tanker og usikkerhet er helt normalt da du er i en læringsprosess i det å bli voksen. 

Det er greit at du er usikker, men du bør eller vil sikkert finne en balanse de gangene det ikke går som du ønsker. Da tenker jeg på de gangene du sier å ha sorg i flere måneder, ikke dvel for mye ved noe som ikke fungerte. Mens andre ganger finner man tilbake til hverandre.

Du har jo allerede litt erfaring med forhold, mer enn de fleste sikkert på din alder - du kjenner på det om stemninga/interessen er rett, og spør jenta rett ut om dere kan finne på noe en dag eller bli bedre kjent. Ingenting å tape enn mer selvsikkerhet i det å lese folk og å ta kontakt. De fleste uavhengig av svar vil sikkert synes det er kjekt at noen tør eller faktisk tar initiativ til kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...