Gå til innhold

Kan denne høyttaler/amp komboen funke bra?


*F*

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt et par Audio-Pro Focus SA-5 høyttalere kombinert med en Doxa 70 Signature Mk2, har fungert bra, men greide sprenge mellomtonen på begge to på en ellers særdeles vellykket fest her i helga.

Så jeg spontanbestilte i dag et par KEF Q550 da de var på tilbu og det virker som de skal være bra etter tester jeg har lest. De får vist litt kritikk for svak bass, men det er egentlig ikke noe problem da jeg har to subber som tar seg av den biten.

Bruksområdet er stort sett film og musikk på normalt volum, men jeg vil også kunne dra på litt i blant. Stuen er dog ikke kjempestor, jeg vil tippe 30-40kvm. 

 

Så da er spørsmålet, tror dere de vil fungere bra kombinert med effektforsterkeren jeg har?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hørt KEF er for kresne på forsterker. Men ser de du bestilte har veldig lav følsomhet, 87dB, som gjør at de er nokså tungdrevne. Altså krever mye krefter for å spille høyt, eller med kontroll. Veldig lav følsomhet for gulvstående høyttalere, er normalt der bokhylle høyttalere ligger.

Så vidt jeg skjønner så er Doxaen 70W, som er midt i området som KEF anbefaler.

De vil nok funke bra, men vil tro du vil måtte kjøre Doxaen hardere enn du gjorde før, og ikke heng deg opp i hvor volumhjulet står med KEFene, i forhold til de gjorde før for å få samme lydnivå.

De du har fra før er 90dB. 3dB forskjell høres ikke så mye ut, men 3 dB er dobbelt så høyt (10 dB er ca. det man oppfatter som dobbelt så høyt).

 

 

NB: Håper du husket å bestille 2 stk høyttalere, da Elkjøp er hyggelig og selger de som 1 og 1, og ikke stereo par.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...