Gå til innhold

Ansvaret er ditt eget. Vet du hva du skal gjøre om det brenner i en tunnel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som tidligere ansatt i Statens vegvesen så har jeg og fler med meg etterlyst informasjon til bilistene i hvordan de skal oppføre seg i en nød situasjon. Det er bra at Staten Vegvesen går ut med denne informasjonen . 

MEN jeg reagerer litt på hvordan filmen er laget. All dette skuespillet, effektene og komikken tar fokus vekk fra hvilken tiltak som de som er i et kjøretøy bør gjøre i en hendelse i en tunell. 

 

Brann er en mulig hendelse men det behøver ikke være så dramatisk. 

 

Min anbefaling til de som er i en tunnel der det skjer noe uforutsett er.

 

Stopp aldri i en tunnel hvis ikke du må. Hvis det er mulig så kjør/ rull ut av tunnelen før du stopper. 

 

Må du stoppe . Bruk varsel blink. Stopp i havari lommer.

 

Ring til Vegtrafikk sentralen , bruk telefonen som står på tunellveggen eller ved tunnel åpning. Virker ikke disse ,ring 175 med mobil telefon.  Eller 110, 112 eller 113 det spiller ingen rolle hvem du ringer. Nød etatene varsler hverandre, trippelvarsling.

 

Bruk brannsluknings apparat som står på tunnel veggen i små skap, eller dører i tunnel vegg. (her er normalt telefonen også montert) fjerning av disse vil gi normalt alarm hos Vegtrafikk sentralen 

 

Hjelp andre. Hvis det er mulig, røm tunnelen. Bruk gjerne bil, snu hvis det er nødvendig. Det kan ta lang tid før noen kommer og hjelper dere, da mange tunneler ligger langt fra brann, politi og ambulanse. Og noen tunneler er lange, opptil 24 km. 

 

Der det er 2 tunnel løp, er det det rømnings veier for hver 250 meter over til den andre tunnel løpet, disse er brann sikre og gir en sikker evakuering mulighet.  

 

Lytt på radio.

 

Ingen tunnel eller hendelser er like så alle må prøve og komme seg ut og hjelpe andre på en  så sikker måte som mulig.  Ved en brann kan hele eller deler av tunnelen bli fylt med røyk og da blir det meget vanskelig og orientere seg. 

Ved bruk av brann ventilasjons så bråker disse så mye at det i tillegg blir vanskelig og ha samtale eller prate i telefon. Og røyken flytter seg gjennom tunnelen med hastighet som kan være raskere en vanlig gang fart.

 

Håper dere i Vegdirektoratet lager en ny film som er litt mere informativ sånn som de fleste andre informasjons filmer dere har laget.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Ja, jeg vet hva jeg skal gjøre, fordi jeg er spesielt interessert og oppsøker informasjonen. Jeg forventer at SV og NRK skal kjøre tunnelkampanjer på samme vis som de kjørte fjellvettreglene i sin tid. Men Marienlyst ligger vel for langt vekke fra Gudvangatunnelen til at NRK gidder.

Lenke til kommentar

At folk ikke respekterer faresignaler er til å bli forarget over.

De uintereserte som stoler på flaksen tror vel det er feil på faresignaler, eller øvelse, alltid.

Slik sett må en lure på om diverse øvelser har virket mot sin hensikt på noen.

Spørs om alle de ville la seg stoppe om noen prøvde å advare for å hjelpe sine medmennesker(?)

En kan jo få fnatt av mindre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, [email protected] said:

Kanskje dette vil vere ein langt betre ide enn alle slags reglar:

https://vimeo.com/237585588

Kjapt spørsmål; Er denne konstruert for å tåle en lastebil, eller vanlig bil for den saks skyld, som krasjer i veggen? Vil den kunne skyve vekk eventuelle biler som stopper for nære? Tåler den en krasj etter at den har blitt foldet ut?

Lenke til kommentar
A6HJ3EP0 skrev (15 timer siden):

Som tidligere ansatt i Statens vegvesen så har jeg og fler med meg etterlyst informasjon til bilistene i hvordan de skal oppføre seg i en nød situasjon. Det er bra at Staten Vegvesen går ut med denne informasjonen . 

MEN jeg reagerer litt på hvordan filmen er laget. All dette skuespillet, effektene og komikken tar fokus vekk fra hvilken tiltak som de som er i et kjøretøy bør gjøre i en hendelse i en tunell. 

Heilt enig.
Sjølv reagerer eg kanskje spesielt sterkt på at videoen er ei voldsom samanblanding av både gode og dårlige råd slik at det er svært vanskeleg å få tak i den nyttige informasjonen.
Det gjer ikkje saka noke betre at enkelte av dei gode råda er dumme ting å gjere i enkelte situasjonar. Tenker då særleg på å forlate bilen for å gå i røyken når køyretøyet ikkje er blokkert eller i ustand. Dersom det er mogleg så bør du køyre bilen ut med ventilasjonen satt på omluft. På den måten er du greit beskytta mot røyken, du har grei beskytting mot påkjørsel, og det går raskare å kome seg ut dersom du har sikt nok.

Litt ironisk at illustrasjonbildet til artikkelen viser ein tunnel med 7% stigning. Det er langt frå alle som er i god nok form til å kunne gå fleire kilometer i kraftig motbakke, i tillegg i til at det er røykfylte omgivelsar. I slike tunnelar er du nesten avhengig av å bli køyrd ut.
Rådet om å forlate bilen for å gå ut fungerer fint i flate tunnelar med parallelløp der det er berre nokre hundre meter til nærmaste nødutgang.

 

Det som kanskje er det viktigaste rådet som ikkje er nemnt i det heile tatt i filmen er viktigheita av å stoppe tidleg slik at du ikkje havner nærmare brannen enn nødvendig, og at når trafikken stopper opp i tunnelen så må du holde av nok plass til bilen foran til at du har sjangs til å snu din eigen bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter den famøse brunostbrannen i Brattlitunnelen i 2013 har jeg lurt på én ting noen her kanskje kan svare på:

Hvordan kunne det ta 4 dager å slukke den brannen? Hadde det ikke vært mulig å blokke av tunnelløpet med noe, slik at flammen kvelte seg selv i mangel på oksygen? Hvis ikke, har vi et potensielt tilbehør til brannvesenets verktøykasse her? Noe som kan bringes inn i tunnelen for å blokkere et helt løp?

Eller har jeg oversett en opplagt svakhet med idéen her?

Endret av Benny Flaggstang
Lenke til kommentar

Grunnen til at det tok 4 dager å slukke brannen var at varmen var så sterk at berget slo sprekker slik at det var så stor fare for ras at det ikkje kunne sendast inn sløkkemannaskap.

Grunnen til at det å stenge tunnelen ikkje er eit godt alternativ for å slukke brannen på er at sjølv om ein får stengt den heilt tett så er det svært mykje oksygen inne i tunnelen. Ein typisk to felts tunnel har tunnelprofil T 8,5 som tilsvarer ca 50 kvm opning. Ganger vi dette med lengda på 3600 meter så gir det at det er 180 millionar liter med luft i tunnelen.
Brunostbrannen var fyrst og fremst begrensa av mengden eksponert brunost som kunne brenne om gangen, så sjølv om ein stengte brannen inne så hadde den ulma og utvikla varme lenge berre med den mengden luft som alt er i tunnelen.

Det som kunne fungert er å tette tunnelåpningane med einvegsventil og deretter pumpe inn kvelgass eller inergengass for å på den måten fortrenge oksygenen slik at den blir pressa ut av tunnelen, men det krever veldig mykje gass fordi volumet er så stort.

Alternativt kunne ein ha delt opp tunnelen omtrent som skipsskott slik at ein kunne avgrense den delen brannen er i, og deretter pumpa inn sløkkemiddel. Utfordringa der er at det vil være svært dyrt med brannsikre portar med faste mellomrom då dei både skal byggast og vedlikehaldast. I tillegg så er det ikkje gitt at alle portane kan stengast pga forlatte bilar og liknande.
I tillegg til dette så vil ei slik løysning også gjere det vanskelegare å evakuere seg ut sjølv.

Summa summarum så er det klart billegast å berre la tunnelbrannen brenne seg ut, og deretter reparere.

Mange norske vegtunnelar manglar i dag heilt grunnleggande ting som går direkte på personsikkerheita, men som på grunn av økonomi og begrunna i lav trafikkmengde ikkje får nødvendige utbetringar.

Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Grunnen til at det å stenge tunnelen ikkje er eit godt alternativ for å slukke brannen på er at sjølv om ein får stengt den heilt tett så er det svært mykje oksygen inne i tunnelen. Ein typisk to felts tunnel har tunnelprofil T 8,5 som tilsvarer ca 50 kvm opning. Ganger vi dette med lengda på 3600 meter så gir det at det er 180 millionar liter med luft i tunnelen.
Brunostbrannen var fyrst og fremst begrensa av mengden eksponert brunost som kunne brenne om gangen, så sjølv om ein stengte brannen inne så hadde den ulma og utvikla varme lenge berre med den mengden luft som alt er i tunnelen.

Interessant utredning. Takk skal du ha. ?

Min tanke var ikke å stenge tunnelen i endene, det ser jeg også vil være ganske meningsløst. Det jeg så for meg var mer et redskap, en vogn av noe slag, som kunne kjøres inn i tunnelen så nære brannstedet som mulig, og så rigge opp en duk eller annet som en vegg. En vifte med teleskoparmer og en oppblåsbar kappe rundt for å få en tett forsegling, f.eks. Kan man få opp en slik jeg 25m unna brannen på hver sin side vil mengden oksygen tilgjengelig bli betydelig redusert.

 

Sikkert mange gode grunner til at det ikke vil virke heller, men det var nå en tanke.

Lenke til kommentar
magiga skrev (På 2.12.2019 den 17.00):

/2503/2503156/r97MoWx9FtE.300x169.jpg

Ansvaret er ditt eget. Vet du hva du skal gjøre om det brenner i en tunnel?

Grunnen til at Statens vegvesen med Vegdirektoratet er forsiktige med og gå ut med informasjon til publikum om hvordan de skal oppføre seg i en kritisk situasjon. Er etter min menig at det kan skape et bilde at tunneler er farlige og usikre, og et risikoen for en hendelse er mulig. 

Vi har til nå i Norge ikke hatt noen alvorlige tunnel ulykker med mange drepte, men det har vært bare flaks at det har gått bra i de gangene det har vert branner.

Ingen drepte, men det har vært mange personer som har blitt skadd av røyk og fått traumatiske opplevelser i forbindelse med de brannene som har vært i tunnel.

 

Tanken til Vegdirektoratet nå er ny teknologi skal løse alt. Isteden for å for å gå ut med saklig informasjon til brukerne av tunnelene.

 

Se hvordan fly bransjen gjør det. Som er et av det sikreste transport midle en kan bruke. 

Vi som passasjerer får hver gang vi skal fly en kort introduksjon av sikkerhets utstyr og hva vi skal gjøre i en krise sitasjon.  For ulykker og hendelser skjer uansett hvor sikre vi prøver å lage transport løsningen.                            Dette gjelder fly og trafikk i tunneler.

 

Når jeg jobbet Vegvesenet så ba vi med Ambulanse, politi og Brannvesen med inn i tunnelen når vi hadde stenging, og fortalt de om hvilken sikkerhets utstyr tunnelen hadde. Og det var mange som ikke vist om dette utstyret og hvordan det kunne brukes. 

 

Hvordan kan da en vanlig person vite om utstyret og hvordan det skal brukes og hvordan en skal redde seg selv.

 

Mitt tips til Vegvesen er.

Se hvordan fly bransjen gjør dette. Korte saklige informasjon.

Informasjon på tv / kjøp av reklame plass. Korte videoer

Plansjer / tavler på ferge kaier og raste plasser spesielt på Vestlandet.

 

Som tidligere ansatt i Statens vegvesen så har jeg og fler med meg etterlyst informasjon til bilistene i hvordan de skal oppføre seg i en nød situasjon. Det er bra at Staten Vegvesen går ut med denne informasjonen . 

MEN jeg reagerer litt på hvordan filmen er laget. All dette skuespillet, effektene og komikken tar fokus vekk fra hvilken tiltak som de som er i et kjøretøy bør gjøre i en hendelse i en tunell. 

 

Brann er en mulig hendelse men det behøver ikke være så dramatisk. 

 

Min anbefaling til de som er i en tunnel der det skjer noe uforutsett er.

 

Stopp aldri i en tunnel hvis ikke du må. Hvis det er mulig så kjør/ rull ut av tunnelen før du stopper. 

 

Må du stoppe . Bruk varsel blink. Stopp i havari lommer.

 

Ring til Vegtrafikk sentralen , bruk telefonen som står på tunellveggen eller ved tunnel åpning. Virker ikke disse ,ring 175 med mobil telefon.  Eller 110, 112 eller 113 det spiller ingen rolle hvem du ringer. Nød etatene varsler hverandre, trippelvarsling.

 

Bruk brannsluknings apparat som står på tunnel veggen i små skap, eller dører i tunnel vegg. (her er normalt telefonen også montert) fjerning av disse vil gi normalt alarm hos Vegtrafikk sentralen 

 

Hjelp andre. Hvis det er mulig, røm tunnelen. Bruk gjerne bil, snu hvis det er nødvendig. Det kan ta lang tid før noen kommer og hjelper dere, da mange tunneler ligger langt fra brann, politi og ambulanse. Og noen tunneler er lange, opptil 24 km. 

 

Der det er 2 tunnel løp, er det det rømnings veier for hver 250 meter over til den andre tunnel løpet, disse er brann sikre og gir en sikker evakuering mulighet.  

 

Lytt på radio.

 

Ingen tunnel eller hendelser er like så alle må prøve og komme seg ut og hjelpe andre på en  så sikker måte som mulig.  Ved en brann kan hele eller deler av tunnelen bli fylt med røyk og da blir det meget vanskelig og orientere seg. 

Ved bruk av brann ventilasjons så bråker disse så mye at det i tillegg blir vanskelig og ha samtale eller prate i telefon. Og røyken flytter seg gjennom tunnelen med hastighet som kan være raskere en vanlig gang fart.

 

Håper dere i Vegdirektoratet lager en ny film som er litt mere informativ sånn som de fleste andre informasjons filmer dere har laget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...