Gå til innhold

Nok en bilprodusent rammes av teknologiskiftet: 10.000 ansatte ut i kulden


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Dovreekspressen skrev (6 timer siden):

Kamerat Bresjnev? Om vi kunne klare oss med å jobbe 4 timer om dagen i stedet for 8 timer, så ville i hvert fall jeg være interessert. Men ikke om det fører til at naboen jobber 8 timer og jeg ingenting. I mange tilfeller handler jobb om fordeling av goder. Det er derfor vi får betalt pr. tid. Spinning Jenny var en trussel mot arbeiderne. Men jeg tipper de satte pris på verktøy som gjorde privatlivet enklere.

At vi kan lage maskiner som hjelper oss med arbeidet er en god ting. Det er alt fra hjulet til oppvaskmaskina til automatisert produksjon.

Så du vil jobbe mindre og få mer, eller er du bare kvasi-skeptisk til økt automatisering og teknologisk progress, eller er du av oppfatningen at proletariatet skal overta midlene til produksjon? Innlegget ditt var diffust, og må dessverre innrømme at det siste inlegget hjalp ikke mye med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
11 minutes ago, nessuno said:

Så du vil jobbe mindre og få mer, eller er du bare kvasi-skeptisk til økt automatisering og teknologisk progress, eller er du av oppfatningen at proletariatet skal overta midlene til produksjon? Innlegget ditt var diffust, og må dessverre innrømme at det siste inlegget hjalp ikke mye med det.

Vil du stadig tjene en mindre andel av det ditt arbeid produserer av verdier?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
40 minutes ago, nessuno said:

Jeg er en arbeidsataker i et fritt marked der jeg får betalt etter utdannelse, evne og erfaring. 

Det svarte vel ikke på spørsmålet. Er det greit for deg at du hvert år sitter igjen med en mindre andel av verdiene du har vært med på å skape?

Lenke til kommentar
nessuno skrev (2 timer siden):

Så du vil jobbe mindre og få mer, eller er du bare kvasi-skeptisk til økt automatisering og teknologisk progress, 

Jeg vil gjerne jobbe mindre, ja. Verdsetter fritida mi ganske så høyt. Satt på spissen går jeg på jobb kun pga. lønna. Hadde jeg ikke fått lønn, så hadde jeg ikke kommet på jobb. Tror ikke jeg skiller meg veldig ut i så måte. Hører ikke ofte om folk som vanker hos tidligere arbeidsgiver uten å få penger for det.

Jeg syns du uttrykker deg diffust, hva mener du her?

"kvasi-skeptisk til økt automatisering og teknologisk progress, eller er du av oppfatningen at proletariatet"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (3 timer siden):

Det svarte vel ikke på spørsmålet. Er det greit for deg at du hvert år sitter igjen med en mindre andel av verdiene du har vært med på å skape?

Hvorfor det? Det skjer ikke meg. Det skjer mest sannsynligvis ingen for de "verdiene" du snakker om kalles penger i samfunnet vårt. Jeg selger arbeidet mitt, og forventer ikke noe utover det. Er det lønn du snakker om, eller hva er disse "verdiene"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (3 timer siden):

Jeg vil gjerne jobbe mindre, ja. Verdsetter fritida mi ganske så høyt. Satt på spissen går jeg på jobb kun pga. lønna. Hadde jeg ikke fått lønn, så hadde jeg ikke kommet på jobb. Tror ikke jeg skiller meg veldig ut i så måte. Hører ikke ofte om folk som vanker hos tidligere arbeidsgiver uten å få penger for det.

Jeg syns du uttrykker deg diffust, hva mener du her?

"kvasi-skeptisk til økt automatisering og teknologisk progress, eller er du av oppfatningen at proletariatet"

Jeg har lyst å bare se hvor mye svada det kommer ut før vedkommende innrømmer direkte at han (kanskje) er en klassis nymotens sosialist, helst en med dobbelmoral... sånn type latte macchiato by day, ekstrem venstrevridd by night. 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...