Gå til innhold

Nok en bilprodusent rammes av teknologiskiftet: 10.000 ansatte ut i kulden


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (1 time siden):

Er det teknologiskiftet som er årsaken eller er det bare en unnskyldning for å kvitte seg med ansatte? 

Er vell en blanding av begge deler kan jeg tenke meg. De fleste satser jo hardt om dagen på å legge om til eldrift, og de med tilhørende investeringer i automasjon i samme slengen. Da ryker det folk og de smører nok godt på og henter inn etterhvert som de trenger kapasitet. Slik Oljebransjen her hjemme har gjort i en del år nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Burul skrev (17 minutter siden):

Det er vel lite sannsynlig at de pr. i dag har 10.000++ som går og slenger uten tilstrekkelig med arbeidsoppgaver, eller som anses som feilansettelser. Da hadde det blitt aksjonæropprør og hoderulling i ledelsen for lengst.

 

Ja det er snakk om over flere år... står i artikkelen liksom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
24 minutes ago, Burul said:

Det er vel lite sannsynlig at de pr. i dag har 10.000++ som går og slenger uten tilstrekkelig med arbeidsoppgaver, eller som anses som feilansettelser. Da hadde det blitt aksjonæropprør og hoderulling i ledelsen for lengst.

men det er vel uansett veldig sjeldent tilfellet ved nedskjæringer? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Simen1 said:

Er det flere som har merket at media har inntatt en svært så elbilfiendtlig holdning i det siste? Denne gangen "rammes" noen av teknologiskifte. Samme antall biler per år fra bilindustrien samlet, ved hjelp av færre ansatte, insinuerer lavere priser for oss milliarder av forbrukere. Dette "rammer" ikke verdens befolkning, det beriker oss. Så kommer de globale klima- og miljø-gevinstene på toppen.

For noen dager siden spilte media høyt på misunnelse ved å hevde at naboen betaler strømmen for elbilistene. Hvem er det som står bak denne bølgen av elbil-sverting?

Dette er ikke negativ artikkel mot elbiler, men selvfølgelig er det noen som rammes av endring av teknologi. 

 

For å gi et par andre eksempler med like overskrifter om andre bransjer:

Selv om det  i sum er positivt at det selges færre fossilbiler, betyr ikke det at media ikke skal snakke om de negative sidene ved dette, og belyse de som eventuelt får ulemper av det. 

Mulig du leser artiklene med en viss oppfatning på forhånd?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Er det flere som har merket at media har inntatt en svært så elbilfiendtlig holdning i det siste? Denne gangen "rammes" noen av teknologiskifte. Samme antall biler per år fra bilindustrien samlet, ved hjelp av færre ansatte, insinuerer lavere priser for oss milliarder av forbrukere. Dette "rammer" ikke verdens befolkning, det beriker oss. Så kommer de globale klima- og miljø-gevinstene på toppen.

For noen dager siden spilte media høyt på misunnelse ved å hevde at naboen betaler strømmen for elbilistene. Hvem er det som står bak denne bølgen av elbil-sverting?

Er du redd at at det er snakk om den gode gamle "AP sier kjøp dieselbil switcheroo"? ?

Skal ikke se vekk nei.

Politisk sett er elbil en pest og en plage (for regjeringen) på lang sikt: ikke får man avgift fra drivstoff, ikke krever man enda full sum mtp bompenger, ikke kan man syte fullt så mye om miljø (erstattes av: svevestøv, barna i Kongo etc).

Ja en skikkelig utfordring dette her! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Simen1 said:

Er det flere som har merket at media har inntatt en svært så elbilfiendtlig holdning i det siste? Denne gangen "rammes" noen av teknologiskifte. Samme antall biler per år fra bilindustrien samlet, ved hjelp av færre ansatte, insinuerer lavere priser for oss milliarder av forbrukere. Dette "rammer" ikke verdens befolkning, det beriker oss. Så kommer de globale klima- og miljø-gevinstene på toppen.

For noen dager siden spilte media høyt på misunnelse ved å hevde at naboen betaler strømmen for elbilistene. Hvem er det som står bak denne bølgen av elbil-sverting?

Det er ikke helt umulig at noen av journalistene har samlet sammen en god mengde mot og faktisk skriver hva som er sannheten. Hypotesen har jeg liten tro på selvsagt og det er mer trolig at man skal fyre opp de som enda ikke har tatt et standpunkt i debatten. Klarer man hause opp debatten med mer eller mindre sannheter holder man sirkuset gående.

Gi det to-tre år vil du se akkurat det samme ovenfor muslimene. Man har såvidt påbegynt denne prosessen om du ser hva som tikker inn jevnlig i nyhetsstrømmen. Man skulle istedet rettet oppmerksomheten mot politikerne slik at man fikk innført Sveitsernes model. De har holdt seg utenfor alt av oppkonstruerte kriger og påfunn av ulik karakter. Den har virket i nesten 200 år. Sparer vi masse penger ettersom organisasjonen blir slanket og så kan politikerne forsøke noe nytt; jobbe.

Lenke til kommentar
nessuno skrev (10 timer siden):

Fortell oss mer, kamerat!

Kamerat Bresjnev? Om vi kunne klare oss med å jobbe 4 timer om dagen i stedet for 8 timer, så ville i hvert fall jeg være interessert. Men ikke om det fører til at naboen jobber 8 timer og jeg ingenting. I mange tilfeller handler jobb om fordeling av goder. Det er derfor vi får betalt pr. tid. Spinning Jenny var en trussel mot arbeiderne. Men jeg tipper de satte pris på verktøy som gjorde privatlivet enklere.

At vi kan lage maskiner som hjelper oss med arbeidet er en god ting. Det er alt fra hjulet til oppvaskmaskina til automatisert produksjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
37 minutes ago, Dovreekspressen said:

At vi kan lage maskiner som hjelper oss med arbeidet er en god ting. Det er alt fra hjulet til oppvaskmaskina til automatisert produksjon.

Ja, problemet er bare at det har vært en stadig forskyvning av hvor utbyttet har gått ettersom arbeiderne, via automatisering, har blitt mer effektive. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
15 hours ago, Simen1 said:

Hvem er det som står bak denne bølgen av elbil-sverting?

Kan du dokumentere denne bølgen via enkle metastudier? 

Hva mener du media skal gjøre da? Skal de ignorere disse sakene? Skal de rapportere dem annerledes enn hva de har gjort om andre digitaliseringssaker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...