Gå til innhold

"Integrering" = en islam-greie?


Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det slik at nesten all diskusjon om "integrering" egentlig handler om utbredelse av islam. Riktig?  

Lite eksempel: En skole-ledelse ville her om dagen unngå å bruke orden "julemat" - og heller erstatte det med "tradisjonsmat". Begrunnelsen var at en ville være "inkluderende". Da lurer jeg på om de egentlig mener å "inkludere islam"? En trenger vel ikke unngå ordet "jul" og "julemat" for å få folk fra f.eks. India og Thailand til å føle seg inkludert? Tamilere og kinesere vil vel heller ikke stenges ute av ordet "jul" ? 

Jeg mener at det er lite smart å føre en falsk diskusjon om "integrering" når det hele handler kanskje 99 prosent om islam? Slik falskhet er jo en "julegave" til de mest ekstreme ?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, lada1 said:

Jeg har forstått det slik at nesten all diskusjon om "integrering" egentlig handler om utbredelse av islam. Riktig?  

Lite eksempel: En skole-ledelse ville her om dagen unngå å bruke orden "julemat" - og heller erstatte det med "tradisjonsmat". Begrunnelsen var at en ville være "inkluderende". Da lurer jeg på om de egentlig mener å "inkludere islam"? En trenger vel ikke unngå ordet "jul" og "julemat" for å få folk fra f.eks. India og Thailand til å føle seg inkludert? Tamilere og kinesere vil vel heller ikke stenges ute av ordet "jul" ? 

Jeg mener at det er lite smart å føre en falsk diskusjon om "integrering" når det hele handler kanskje 99 prosent om islam? Slik falskhet er jo en "julegave" til de mest ekstreme ?

Mener du at integrering bare skjer hvis alle feierer og bruker ordet jul?  Hva med jøder og ateister?

bruk av ordet «holidays» istedenfor bare «Christmas» i USA i 100 år lenge få uttrykket PC var populær, bare fordi butikker ikke ville irritere jøder og andre  og hindre kjøp av deres varer

Lenke til kommentar

Eksempelet Jul er jo inkluderende. At noen velger å ikke delta er deres egen feil og ikke de som feirer Jul. Sålenge jula er åpen for at alle religioner og kulturer får lov å delta, noe den er, så er jula så inkluderende som den kan bli.

At vi skal endre begrepet for å inkludere flere blir feil i mine øyne. Det viser bare svakheter fra vår side.

Innvandrere bør tvinges til å forstå at om barna deres deltar i en julefeiring så betyr det ikke at de automatisk har forlatt islam. Dette er like ufarlig som om en kristen nordmann besøker en moske, noe våre statsledere gjør fra tid til annen.

Jul er VÅR tradisjon, de som ikke respekterer det kan reise ut av landet.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 3
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Jeg har forstått det slik at nesten all diskusjon om "integrering" egentlig handler om utbredelse av islam. Riktig?

For en som er opptatt av islam uansett hva temaet forøvrig måtte være, så handler alt om utbredelse av islam...

Integrering handler om å kjenne hverandre såpass godt at man ikke lager konflikter ut av ingenting, og trenger ikke å ha noe med innvandrere eller fremmede religioner å gjøre. Det kan handle om å kunne snakke med naboene direkte dersom de lager for mye bråk istedenfor å ringe politiet, for eksempel. Det er mange etniske nordmenn som er for dårlig integrert i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (45 minutter siden):

Eksempelet Jul er jo inkluderende. At noen velger å ikke delta er deres egen feil og ikke de som feirer Jul. Sålenge jula er åpen for at alle religioner og kulturer får lov å delta, noe den er, så er jula så inkluderende som den kan bli.

At vi skal endre begrepet for å inkludere flere blir feil i mine øyne. Det viser bare svakheter fra vår side.

Innvandrere bør tvinges til å forstå at om barna deres deltar i en julefeiring så betyr det ikke at de automatisk har forlatt islam. Dette er like ufarlig som om en kristen nordmann besøker en moske, noe våre statsledere gjør fra tid til annen.

Jul er VÅR tradisjon, de som ikke respekterer det kan reise ut av landet.

Men i denne saken (i Seljord) handlet det ikke om innvandrere. Det var noen skoleelever som syntes det var dumt at noen av elevene ikke fikk være med på juleball fordi foreldrene var Jehovas Vitner. Så elevene foreslo å kalle det skoleball istedet, men arrangere det på samme tid og sted som før.

Jeg kan ikke se at dette krenker eller truer vår "kristne kulturarv" i noen særlig grad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke opptatt av vår kristne kulturarv. Jeg er imot kristendommen like mye som annen religion, men at jula er en fin tradisjon er det ingen tvil om, samme om den er hedensk eller kristen.

Jehovas vitner har jeg like lite sansen for som muslimer, og at vi burde endre navn på arrangementer for at de skal kunne sende barna sine bør slås ned på. Om barn blir nektet å delta på slike arrangementer av religiøse grunner bør det sendes bekymringsmelding til barnevernet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Tåkefyrste said:

Jeg er ikke opptatt av vår kristne kulturarv. Jeg er imot kristendommen like mye som annen religion, men at jula er en fin tradisjon er det ingen tvil om, samme om den er hedensk eller kristen.

Jehovas vitner har jeg like lite sansen for som muslimer, og at vi burde endre navn på arrangementer for at de skal kunne sende barna sine bør slås ned på. Om barn blir nektet å delta på slike arrangementer av religiøse grunner bør det sendes bekymringsmelding til barnevernet.

Er ikke helt det samme om den er okkult eller kristen. Konsekvensene blir betydelig større når den er okkult. Jesus ble født om sommeren.

Ettersom du hevder "Om barn blir nektet å delta på slike arrangementer av religiøse grunner bør det sendes bekymringsmelding til barnevernet.", vil jeg veldig gjerne høre argumentasjonen.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, nebrewfoz said:

Hva blir det neste? Å utestenge vegetarianere og avholdsfolk fra julemiddagen?

Hæ? Nå sier jeg vel det stikk motsatte, at folk må få lov å delta, men at det ikke alltid skal skje på deres premisser.

Ja vegeterianere og avholdsfolk er velkomne til julemiddag, men det betyr ikke at det ikke skal serveres kjøtt eller alkohol der.

 

22 minutes ago, verlekkim said:

Ettersom du hevder "Om barn blir nektet å delta på slike arrangementer av religiøse grunner bør det sendes bekymringsmelding til barnevernet.", vil jeg veldig gjerne høre argumentasjonen.

Fordi de blir ekskludert fra sosiale arrangementer pga deres foreldres overbevisning. Dette er bekymringsverdig. Et barn skal være fritatt slikt, og heller få velge selv vilken religion de vil eller ikke vil følge når de blir myndig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Tåkefyrste said:

Hæ? Nå sier jeg vel det stikk motsatte, at folk må få lov å delta, men at det ikke alltid skal skje på deres premisser.

Ja vegeterianere og avholdsfolk er velkomne til julemiddag, men det betyr ikke at det ikke skal serveres kjøtt eller alkohol der.

 

Det blir da galt å servere både kjøtt og vegeterainsk mat på julebordet fordi det " skjer på deres premisser"?

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Tåkefyrste said:

Fordi de blir ekskludert fra sosiale arrangementer pga deres foreldres overbevisning. Dette er bekymringsverdig. Et barn skal være fritatt slikt, og heller få velge selv vilken religion de vil eller ikke vil følge når de blir myndig.

Som foreldre oppdrar man barn. Dermed er man forpliktet til å beskytte de fra aktiviteter, mennesker eller områder man anser som potensielle farer for barnet. Hvordan man setter disse grensene er opptil enhver forelder, men generelt har alle nogenlunde samme rettesnor. Om man mener barnet skal oppdras med bakgrunn i en gitt religion er dette foreldrenes valg, helt uavhengig av hva du måtte mene om saken. Derfor har man myndighetsalder hvor vedkommende fritt kan velge hva man selv vil når denne alderen er oppfylt.

Man kan henvise til Greta Thunberg som et skrekkens eksempel hvor barnevernet skulle vært involvert for lengst. Hva foreldrene tillater er totalt uakseptabelt og det har ingenting med hennes synspunkter å gjøre. At man utsetter et lite barn for dette er regelrett barnemishandling. Politikere og mediafolk burde også holdes ansvarlig da de er med på å ytterligere legge press på henne.

Endret av verlekkim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, jjkoggan said:

Det blir da galt å servere både kjøtt og vegeterainsk mat på julebordet fordi det " skjer på deres premisser"?

Det har jeg ikke antydet, Nå tilegner du meg meninger jeg ikke har. Nå er ikke problemet om det serveres tilpasset mat ved julemiddagen, om det så er vegetarmat eller halal. Problemet er hvis det kreves at det KUN serveres vegetar eller halal, og at julemiddagen må hete noe annet, som f.eks tradisjonsmiddag.

 

19 minutes ago, verlekkim said:

Som foreldre oppdrar man barn. Dermed er man forpliktet til å beskytte de fra aktiviteter, mennesker eller områder man anser som potensielle farer for barnet. Hvordan man setter disse grensene er opptil enhver forelder, men generelt har alle nogenlunde samme rettesnor. Om man mener barnet skal oppdras med bakgrunn i en gitt religion er dette foreldrenes valg, helt uavhengig av hva du måtte mene om saken

Ja som foreldre oppdrar man barn. Om man velger å holde barnet hjemme fra en julemiddag, fordi barnet ikke får lov å være rundt folk som feirer jul, da har man feilet denne oppdragelsen.

 

Mulig jeg er spesiell, men jeg har alltid ment det bør likestilles med barnemishandling å indoktrinere et barn religiøst før barnet er 18.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Tåkefyrste said:

Ja som foreldre oppdrar man barn. Om man velger å holde barnet hjemme fra en julemiddag, fordi barnet ikke får lov å være rundt folk som feirer jul, da har man feilet denne oppdragelsen.

Mulig jeg er spesiell, men jeg har alltid ment det bør likestilles med barnemishandling å indoktrinere et barn religiøst før barnet er 18.

Hvorfor skal din mening tillegges mer vekt enn andre mennesker sin?

Hva er galt i dine øyne med religiøs oppdragelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, verlekkim said:

Hva er galt i dine øyne med religiøs oppdragelse?

Absolutt alt. Å fortelle et lite barn at de kommer til å brenne i helvette om de ikke tror på en figur i himmelen er grusomt.

15 minutes ago, verlekkim said:

Hvorfor skal din mening tillegges mer vekt enn andre mennesker sin?

Hvor har jeg sagt dette? Nå er det mye ord i munnen her i tråden.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (5 timer siden):

Jeg har forstått det slik at nesten all diskusjon om "integrering" egentlig handler om utbredelse av islam. Riktig?  

 ... En trenger vel ikke unngå ordet "jul" og "julemat" for å få folk fra f.eks. India og Thailand til å føle seg inkludert? Tamilere og kinesere vil vel heller ikke stenges ute av ordet "jul" ?


Har litt problemer med å forstå logikken?

De fleste fra India og Thailand feirer ikke jul, de tror ikke på Jesus, eventuelle julefeiringer i disse landene er stort sett tiltenkt turister og handelsstanden, ingenting annet.

Hinduister og buddhister har dog ikke noe problem med hverken jul eller Jesus, selv om de ikke tror på at han er Guds sønn, og spiser gjerne julemiddag og tar i mot pakker.

Muslimer derimot, tror i aller høyeste grad på Jesus, og at han er den nest største profeten som har levd, etter Mohammad.
Koranen har viet et helt kapittel til Jomfru Maria og Jesu fødsel, og hun er i Islam ansett som en av de viktigste kvinnene i historien.

Muslimer feirer dog ikke profetenes fødselsdager i særlig stor grad, selv ikke Mohammad, fred være med ham, og ettersom Jul er en kristen høytid, velger de fleste å avstå fra feiringene.

I India bor det dog 195 millioner muslimer, den tredje største gruppen av muslimer i verden, etter Indonesia og Pakistan.

Du har nok misforstått dersom du tror "integrering" har noe med muslimer å gjøre, omtrent en fjerdedel av verdens befolkning er muslimer, i Norge har vi estimert 200 000 muslimer, de aller fleste av de utgjør ikke noe større problem enn andre folkegrupper, men integrering går mer på skikk og bruk i opprinnelseslandene, enn religion.

Mye tyder på at det ikke automatisk er lettere å integrere folk fra Kenya, Sør-Sudan, Mosambik, Ghana med flere, hvor de aller fleste er kristne, i forhold til for eksempel folk fra Afghanistan eller Pakistan, hvor nesten er alle muslimer.

Lenke til kommentar
10 hours ago, 0laf said:


Har litt problemer med å forstå logikken?

De fleste fra India og Thailand feirer ikke jul, de tror ikke på Jesus, eventuelle julefeiringer i disse landene er stort sett tiltenkt turister og handelsstanden, ingenting annet.

Hinduister og buddhister har dog ikke noe problem med hverken jul eller Jesus, selv om de ikke tror på at han er Guds sønn, og spiser gjerne julemiddag og tar i mot pakker.

Muslimer derimot, tror i aller høyeste grad på Jesus, og at han er den nest største profeten som har levd, etter Mohammad.
Koranen har viet et helt kapittel til Jomfru Maria og Jesu fødsel, og hun er i Islam ansett som en av de viktigste kvinnene i historien.

Muslimer feirer dog ikke profetenes fødselsdager i særlig stor grad, selv ikke Mohammad, fred være med ham, og ettersom Jul er en kristen høytid, velger de fleste å avstå fra feiringene.

I India bor det dog 195 millioner muslimer, den tredje største gruppen av muslimer i verden, etter Indonesia og Pakistan.

Du har nok misforstått dersom du tror "integrering" har noe med muslimer å gjøre, omtrent en fjerdedel av verdens befolkning er muslimer, i Norge har vi estimert 200 000 muslimer, de aller fleste av de utgjør ikke noe større problem enn andre folkegrupper, men integrering går mer på skikk og bruk i opprinnelseslandene, enn religion.

Mye tyder på at det ikke automatisk er lettere å integrere folk fra Kenya, Sør-Sudan, Mosambik, Ghana med flere, hvor de aller fleste er kristne, i forhold til for eksempel folk fra Afghanistan eller Pakistan, hvor nesten er alle muslimer.

Eksemplet med juleritualer på skolen er vel ikke det beste eksemplet. Dersom en følger med i media angående saker relatert til manglende integrering, så er islam svært ofte involvert på en eller annen måte. F.eks. kinesere eller thamilere er praktisk talt aldri involvert.  Riktig? Feil?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...