Gå til innhold

Oppgradere prosessor


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte en PC for snart to år siden fra Komplett med følgende specs:

- Phanteks Eclipse P400 Window - Satin Black  
- Cooler Master B500 V2 KOMPLETT Edition ATX 12V V2.3, 80Plus, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 3x Molex 
- Intel Core i5-7400 Kaby Lake Prosessor Socket-LGA1151, Quad Core, 3.0GHz, 6MB cache, 65W, 14nm, HD630, inkl. kjøler           
- MSI B250M Bazooka, Socket-1151 Hovedkort, mATX, B250, DDR4, 1xPCIe-x16, M.2, Mystic Light Sync BAZOOKA BULK            
- Ballistix Sport LT DDR4 8GB 2x4GB 2666MHz DDR4 CL16 SR x8 Unbuffered DIMM, Grå (Oppgradert til 4x4GB)            
- ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC Skjermkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR5, DL-DVI-D, 2x HDMI 2.0, 2x DisplayPort
- Kingston SSDNow UV400 240GB 2.5" SSD OEM SATA 3.0, 2.5", up to 550/490MB/s read/write, 7mm, 100 TBW, Varenr: 891038 / Prodnr: SUV400S37/240G (Oppgradert til enda en SSD)

Mitt bruk: Jeg gamer endel, men få spill. Primært League of Legends, som ikke bør kreve for mye av PCen. Imidlertid får jeg stadig lagg, og kan blant annet ikke ha andre programmer i bakgrunnen når jeg spiller, i alle fall ikke Chrome som jeg anser som en versting. Ellers av krevende oppgaver spilte jeg litt VR, men PCen vil kun bli sporadisk brukt til dette etter bytte til Oculus Quest. Med VR støtte jeg på minimale problemer.

Slik jeg forstår det er det prosessoren som må forårsake mine problemer. Har prøvd å oppgradere drivere og feilsøkt etter beste evne (Med min begrensede kunnskap). Min siste utvei er å kjøpe, og med mindre noen har en god fix, ønsker jeg gjerne kjøpshjelp. Jeg er student, og ønsker å bruke minst mulig for mest mulig. 

Jeg tenkte derfor å hoppe på Komplett sitt tilbud på Intel Core i5-9600k, men ringte komplett og de sa at de utelukkende anbefalte i7 for gaming. De anbefalte en Intel Core i7-9700 som jeg kunne få for kr. 3 496.-. Jeg opplever denne prisen som i meste laget for mitt bruk og budsjett. Samtidig anser jeg det som dumt å kjøpe noe som ikke kommer til å funke.

Noen formeninger? 

På forhånd takk,
Ruben

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
GaymerGRILL skrev (19 minutter siden):

Hvorfor ikke gå AMD? En Ryzen 3600 og MSI B450 Tomahawk MAX er en veldig god start.

Godt valg, men ser ikke at hovedkortet er merket med 3000-series ready, noe som betyr at det ikke er garantert at hovedkortet funker med CPUen ut av esken. Man må da ha enten Bios flashback (ikke normalt i denne prisklassen) eller tilgang på en 1 eller 2 serie av Ryzen til å oppdatere bios (I verstefall så tar f.eks. Komplett de tilbake for å oppgradere for deg så vidt jeg har skjønt).

Asus sine B450 Stryx HK er klare, de har tilbud hos Komplett nesten ut januar på B450-F, og det funker ut av esken (Tester i kveld selv med 3600 CPUen, fikk de i går kveld). B450-I utgaven funket ut av esken med 3800X for ett par uker siden.

 

Går man  litt opp i pris til ett X570, så skal den også funke på 4000-serien som kommer senere i år, har ikke leste noe om B450 vil gjøre det samme.

Lenke til kommentar

B450 Tomahawk Max kommer faktisk med 3000 støtte rett ut av boksen, det du tenker på er den vanlige, gamle B450 Tomahawk. Eneste forskjellen mellom disse to hovedkortene er garantert støtte for Ryzen 3000 out of the box og større BIOS chip slik at den kan støtte den mer grafiske versjonen av BIOS...ellers er de helt like.

Begge støtter også BIOS update med en USB minnepenn forøvrig.

 

AMD har lovet at AM4 plattformen minimum skal støttes helt frem til 2020. Du kan helt fint kjøre Ryzen 3600, 3700, 3800x på gen 1 AM4 hovedkortene (sjekk youtube), ikke at de anbefales men det fungerer helt fint. De billigste x570 er ræva, da er det bedre å kjøpe en god x470 eller B450 (så lenge du ikke trenger støtte for PCIe 4.0).

 

Endret av GaymerGRILL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...