Gå til innhold

Mulig å stable en ekstra skjerm på toppen en skjerm eller trenger jeg stativ?


DukeRichelieu

Anbefalte innlegg

Hei!

Som noen kanskje har fått med seg har jeg nå en Dell 49" Ultrawide som jeg er strålende fornøyd med. Mesteparten av tiden har jeg mer enn nok skjermplass, men jeg kan av og til oppleve behov for en ekstra skjerm. Tenker da ikke en ekstra 49", men kanskje en 22" skjerm som jeg blir nødt å plassere over eksisterende skjerm.

På grunn av pultplaten min (tykk) og vanskeligheter med å skru på vegg - lurer jeg på om det finnes et slags feste som gjør at jeg kan feste enn mindre skjerm på topppen av eksisterende skjerm?

Mistenker at dette ikke eksisterer, men tenkte jeg kunne spørre.

49 tommeren står egentlig veldig fint på medfølgende stativ, så har ikke planer om å oppgradere dette med det første.

Sannsynligvis er vel eneste løsning å kjøpe et dual-mount stativ eller to separate gassarmer. For eksempel:

iiglo skjermfeste gassarm GM100

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor høyt er det fra skrivebords flate til toppen av 49" din?

Vet ikke hvor høyt du sitter i forhold til skrivebordet ditt.

Fordi jeg slet med å finne dette også, en stand som er høy nok som går over skjermen. jeg har asus pg279q som hovedskjerm, og fra skrivebordsflaten min til toppen av min asus skjerm er det ca. 70cm. Og det blir ett minimum.

Det er ikke no dual mount med plass til 49" og en 22" siden av hverandre som jeg vet om. Det er ett stativ fra produsent i USA som selger mulighet fra 20" - 40" Den koster rundt 5-6000kr + importering kostnader.

Det finnes ikke gassarm som går så høyt. Jeg har ringt til komplett,multicom.proshop  og sjekka hva de har av monitor stands,stativ osv. Så jeg var på nippet til å sende tilbake skjermene min før jeg fant de hos digital impulse. Av en eller annen grunn måtte de bestille opp de først uansett om jeg hadde bestilt de over nettsiden dems.

Det som jeg fant var en lifesaver fra digital impulse.

https://www.digitalimpuls.no/kenson/144219/newstar-lcd-tft-desk-mount-ekstra-høy-skjerm-arm-med-klemmefeste

 

Denne festes til skrivebordet under, jo tykkere bordplate du har jo mer stabil blir skjermen. La 49" din stå som den på skrivebordet gjør og kjøp deg en slik som jeg har, bare pass på å ta mål for sikkerhetens skyld. Jeg har 2 av disse som jeg bruker til mine 2 Dell u3219q monitorer.

jeg har 2x dell u3417w som er 3440x1440 og de vil ha lik høy vertikalt målinger som min vil tru, og de har blitt justert til å stå like lavt/høyt som min pg279q skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Iiglo MS410 - på salg til ut morgendagen.
https://www.komplett.no/product/836099/datautstyr/skjermer/bord-og-veggfeste/iiglo-skjermfeste-ms410?offerId=KOMPLETT-310-836099

Bruk kun foten og det øverste skjermfestet. Jeg har dette skjermstativet selv med 3x 27" pluss 1x 24" satt vertikalt (på høykant) øverst. Festet har fortsatt ytterligere 3 festepunkter å gå på for enda høyere montering.

Uten at jeg vet hvilken 49" ultrawide du har, så noen mål hos meg:
38 cm skjermhøyde.
44 cm fra bordet og opp til toppen av skjermen.
48 cm fra bordet og opp til den vertikale skjermen over + ~9 cm med de 3 ekstra festehullene.

Jeg vurderer en slik løsning selv for...vel, med 3 skjermer i Nvidia surround så begynte jeg å savne en vertikal skjerm som jeg hadde før (2+1 oppsett). Og når jeg satte opp en vertikal skjerm så oppdaget jeg at skjermkortet hadde plass til en skjerm nr. 5 også - og da må man jo såklart sette opp en skjerm nr. 5. ^^

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
zlpw0ker skrev (9 timer siden):

Du må ikke bli lurt av 44 cm fra bordet til toppen av skjermen, siden du må også regne med hvor høy skjermen din er, fordi VESA festet er i midten av skjermen.

Hvis den var til meg så presiserte jeg at skjermen over står vertikalt. Setter jeg den horisontalt så får jeg mange ekstra centimeter. Jeg kunne også kun uttale meg om hvordan jeg har satt ting siden jeg ikke vet hvilken 49" det er snakk om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (42 minutter siden):

Hvis den var til meg så presiserte jeg at skjermen over står vertikalt. Setter jeg den horisontalt så får jeg mange ekstra centimeter. Jeg kunne også kun uttale meg om hvordan jeg har satt ting siden jeg ikke vet hvilken 49" det er snakk om.

Den var ment til deg og til trådstarter. Dell har ikke så mange 49" monitorer,så det er egentlig bare 1 modell.Han har i tillegg skreve hvilken modell han kjøpte i tidligere tråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okay, så skal jeg komme med noen ekstra mål hvis det er snakk om en Dell U4919DW (18,06" / 46 cm med fot) da jeg ikke har fulgt "den tidligere tråden" og ingen nevnte navnet på skjermen.

46 cm fra bordet og opp til toppen av skjermen (så bare 2 cm mer enn mine egne 27" 1440p skjermer).
~67 cm fra bordet og opp til den horisontale skjermen over.
OBS: basert på mål fra VESA festet til skjermkanten i begge retninger + avstand mellom ekstra festehull i stativet.
48 cm + 10 cm ved vertikal montering + 9 cm fra de 3 ekstra festehullene.

Som sagt, det skulle være god plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle tipsene! :) Travle dager, så må forsøke å følge opp senere. 

Uansett virker det i hvert fall ikke som det finnes noen stativ jeg kan feste direkte på nåværende skjerm, men jeg trenger ett dedikert stativ for den nye skjermen? 

En ekstra skjerm nå blir en såkalt 'bonus-sjerm' som blir mer type veldig kjekt å ha. Så om det er mye stress å få til og i tillegg koster litt, så er det mulig jeg dropper det. :)

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 6.12.2019 den 7.00):

Takk for alle tipsene! :) Travle dager, så må forsøke å følge opp senere. 

Uansett virker det i hvert fall ikke som det finnes noen stativ jeg kan feste direkte på nåværende skjerm, men jeg trenger ett dedikert stativ for den nye skjermen? 

En ekstra skjerm nå blir en såkalt 'bonus-sjerm' som blir mer type veldig kjekt å ha. Så om det er mye stress å få til og i tillegg koster litt, så er det mulig jeg dropper det. :)

Vet ikke helt hvor mye jeg hadde stolt på et billig stativ som holder 49" skjerm. Du kan hvertfall ikke være gjerrig og du bør sikre deg mest mulig. Norlink gassarmen som koster 2k ellerno er jo ett fint valg. Det er ikke så veldig mange alternativer eller hvis det er noen som klarer å holde på 49".

jeg hadde nok latt 49" stått på skrivebordet, og kjøpt stativet som jeg anbefalte fra digital impulse for "bonus skjermen" din hvis du går for løsningen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zlpw0ker skrev (1 time siden):

jeg hadde nok latt 49" stått på skrivebordet, og kjøpt stativet som jeg anbefalte fra digital impulse for "bonus skjermen" din hvis du går for løsningen

Høres fornuftig ut, det. Synes egentlig foten til 49" er helt kurant. Stativ er sikkert litt penere og tar mindre plass, men ikke verdt det for min del akkurat nå. :)

Får se om det blir bonusskjerm eller ikke. ;) 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (6 minutter siden):

Høres fornuftig ut, det. Synes egentlig foten til 49" er helt kurant. Stativ er sikkert litt penere og tar mindre plass, men ikke verdt det for min del akkurat nå. :)

Får se om det blir bonusskjerm eller ikke. ;) 

Ja,de dell fotene er de beste fotene som er på markedet, alle produsenter driver å produserer tripod til skjermen eller C som opp unødvendig mye plass, når du i virkeligheten bruker en firkanta ish fot som veier noen kg.

Bunn på desk monitor standen syns(gjemt litt) ikke så veldig mye egentlig,hvertfall ikke hos meg.Bunn er jo sølv deksel av plast. 

Det er jo da viktig å ha en tykk bordplate,helst 20mm++ siden du må ha skjermen mot deg, jeg har også skjermen vippa ned mot meg så skjermen er ikke 90* som hovedskjermen er.

Lykke til med kjøpet når du bestemmer deg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Dytter litt på denne! :) 

Kom meg aldri så langt at jeg gjorde noe med dette, men tenker å gjøre det nå. Trenger ikke en ekstra skjerm, men det kunne gjort livet mitt enklere.

Det ser dessverre ut til at stativet @zlpw0ker tipset meg om ikke lenger er på lager hos Digital Impuls. Snakket med Komplett og de hadde heller ingenting.

Ergotron LX Desk kan kanskje gå, men er helt i grenseland tror jeg.

https://www.ergotron.com/pl-pl/products/product-details/45-241#?color=polished aluminum

Noen andre tips? Kan vurdere å sette det ved siden av den jeg har også, men da i ca ca 90 grader.image.thumb.png.c1685107a3f24302ee2ae874a9720f66.png
 

 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (19 timer siden):

Kom til å tenke på noe annet: 

Vil jeg kunne koble to skjermer til min laptop når den ene av de er en 49" med 5120 x 1440 i oppløsning? Har nok innganger selvsagt, men er kanskje en limit på hvor mye man kan koble opp?

Det er litt vanskelig å svare på, men det kommer jo litt annpå hva max oppløsning den integrerte gpu'en klarer. Jeg har ikke prøvd å koble opp mange skjermer på laptopper før så du må nesten prøve det ut. Jeg vet at det fins HDMI splitter som splitter til 4.Men igjen så kommer jo det annpå hva slags oppløsning du planlegger å bruke.

 

DukeRichelieu skrev (20 timer siden):

Dytter litt på denne! :) 

Kom meg aldri så langt at jeg gjorde noe med dette, men tenker å gjøre det nå. Trenger ikke en ekstra skjerm, men det kunne gjort livet mitt enklere.

Det ser dessverre ut til at stativet @zlpw0ker tipset meg om ikke lenger er på lager hos Digital Impuls. Snakket med Komplett og de hadde heller ingenting.

Ergotron LX Desk kan kanskje gå, men er helt i grenseland tror jeg.

https://www.ergotron.com/pl-pl/products/product-details/45-241#?color=polished aluminum

Noen andre tips? Kan vurdere å sette det ved siden av den jeg har også, men da i ca ca 90 grader.image.thumb.png.c1685107a3f24302ee2ae874a9720f66.png
 

 

Det var kjipt å høre at du ikke kjøpte de. jeg brukte veldig lang tid på research for å finne den fra digital impulse, og det er jo synd at de ikke har de på lager lengre.

Men ønsker du fortsatt den samme layouten du beskrev i denne tråden i 2019?
For hvis ja,så vidt jeg vet så er det det eneste som fins/fantes av alternativer. Nå har ikke jeg titta på andre alternativer siden 2019 siden jeg ikke har hatt no bruk for flere skjermer. Selv om det hadde vært morsomt å få satt opp til den 8e skjermen, har kjøpt cx 55" i sommer så driver å underholder tanken på å koble den opp mot den siste HDMI kontakten min som er på GPU#2

Lenke til kommentar
zlpw0ker skrev (4 minutter siden):

Det er litt vanskelig å svare på, men det kommer jo litt annpå hva max oppløsning den integrerte gpu'en klarer. Jeg har ikke prøvd å koble opp mange skjermer på laptopper før så du må nesten prøve det ut. Jeg vet at det fins HDMI splitter som splitter til 4.Men igjen så kommer jo det annpå hva slags oppløsning du planlegger å bruke.

Jeg har jo hatt 2 skjermer tilkoblet tidligere, men de har jo hatt en langt lavere samlet oppløsning enn hva jeg har nå med 5120 x 1440.

Jeg har et kort som heter GTX 1050 ti.

https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/graphics-cards/geforce-gtx-1050-ti/specifications/

Sitat

Men ønsker du fortsatt den samme layouten du beskrev i denne tråden i 2019?
For hvis ja,så vidt jeg vet så er det det eneste som fins/fantes av alternativer. Nå har ikke jeg titta på andre alternativer siden 2019 siden jeg ikke har hatt no bruk for flere skjermer. Selv om det hadde vært morsomt å få satt opp til den 8e skjermen, har kjøpt cx 55" i sommer så driver å underholder tanken på å koble den opp mot den siste HDMI kontakten min som er på GPU#2

Tror nesten det ja. 

Bestemte meg for å heller prøve å sette en ekstra skjerm ved siden av i går, men når jeg "ommøblerte" og begynte å teste med en pizzaeske som substitutt, så så jeg at det fort blir litt for voldsomt med min pult og størrelse på rommet. Da måtte jeg hatt en buet pult, tror jeg.

Så må nok ha det på toppen.

Synes det er litt rart at det skal være så vanskelig å få tak i, men mulig det er en sjelden layout.

Ser de har diverse løsninger i utlandet, så kan være en mulighet å bestille derifra. Men det blir jo fort noen lapper. Så er litt avventende. :) 

 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (5 timer siden):

Jeg har jo hatt 2 skjermer tilkoblet tidligere, men de har jo hatt en langt lavere samlet oppløsning enn hva jeg har nå med 5120 x 1440.

Jeg har et kort som heter GTX 1050 ti.

https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/graphics-cards/geforce-gtx-1050-ti/specifications/

Tror nesten det ja. 

Bestemte meg for å heller prøve å sette en ekstra skjerm ved siden av i går, men når jeg "ommøblerte" og begynte å teste med en pizzaeske som substitutt, så så jeg at det fort blir litt for voldsomt med min pult og størrelse på rommet. Da måtte jeg hatt en buet pult, tror jeg.

Så må nok ha det på toppen.

Synes det er litt rart at det skal være så vanskelig å få tak i, men mulig det er en sjelden layout.

Ser de har diverse løsninger i utlandet, så kan være en mulighet å bestille derifra. Men det blir jo fort noen lapper. Så er litt avventende. :)

 

ja,er nok det. Det er virkelig ikke mange som går for 2 etasjer med skjermer og det er der problemet er at det ikke blir solgt nok av det. 
jeg også er interessert i en stor buet pult eller en slags hestesko skrivebord. Slike store pulter koster mye penger,samt en 6 skjerm layout er også kjempedyrt, man må importere fra USA for å få som er for mine skjermer.

Men du får nesten søke videre om du finner noe.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg trenger er nok en LX Dual Stacking Arm eller lignende fra Ergotron.

Men med arm + ny skjerm, så snakker vi fort minst 7000. Tror ikke jeg kan ta meg råd til det nå og det er heller ikke så prekært, så får sitte på gjerdet litt og se.

Om noen finner noe annet og kanskje helst en enkel arm som er høy nok da det sikkert blir billigste løsning, så tar jeg imot tips. :) 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (12 timer siden):

Det jeg trenger er nok en LX Dual Stacking Arm eller lignende fra Ergotron.

Men med arm + ny skjerm, så snakker vi fort minst 7000. Tror ikke jeg kan ta meg råd til det nå og det er heller ikke så prekært, så får sitte på gjerdet litt og se.

Om noen finner noe annet og kanskje helst en enkel arm som er høy nok da det sikkert blir billigste løsning, så tar jeg imot tips. :)

Den polen min er omtrent 70cm i høyden.,ser den lx dual er nesten 60cm. Så det kommer jo annpå hvor store skjemer du skal ha i bunn og på toppen.Ellers så ser jo den stacking arm veldig solid og bra ut da. Bare håper du har tykk nok bordplate til å støtte alt.

Det koster å være kar og ha et slikt skjerm layout,spesielt når det ikke fins andre alternativer heller.
Synd du ikke tenkte på å kjøpe de når jeg nevnte de og bare latt de ligge til du hadde planer om å bruke de. Du får ha lykke til med å finne en billigere løsning:)

Lenke til kommentar
zlpw0ker skrev (På 13.1.2022 den 11.50):

Den polen min er omtrent 70cm i høyden.,ser den lx dual er nesten 60cm. Så det kommer jo annpå hvor store skjemer du skal ha i bunn og på toppen.Ellers så ser jo den stacking arm veldig solid og bra ut da. Bare håper du har tykk nok bordplate til å støtte alt.

Det koster å være kar og ha et slikt skjerm layout,spesielt når det ikke fins andre alternativer heller.
Synd du ikke tenkte på å kjøpe de når jeg nevnte de og bare latt de ligge til du hadde planer om å bruke de. Du får ha lykke til med å finne en billigere løsning:)

Koster å være kar ja! :) 

Kommer nok til å avvente litt, men blir nok før eller siden.

Takk skal du ha. :) 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...