Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fikk ikke jobb til tross for muntlig lovnad


Fadel Hasso

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er en apotektekniker og fikk en muntlig avtale med sjef i apoteket og NAV ansatt at jeg får tilbud om å få et 100% stilling, etter en arbeidstrenings periode. 

Alt gikk greit men når arbeidstrening perioden er ferdig fikk jeg beskjed at jeg får ikke som det sagt, selv om jeg har matchet alle kravene, men arbeidsgiven avbryte avtalen og vil ikke ansatte meg etter jeg var med å bygge apoteket. 

Jeg har jobbet en måned som arbeidstrening og fikk ikke det som ble sagt til meg. 

Jeg har en bevis person som var med oss (NAV ansatt). 

Jeg ble brukt i jobben og fikk ikke det som sagt!! 

Hva har jeg som retter i denne situasjonen. 

Takk. 

Splittet ut fra en gammel tråd.
Uderzo
Moderator

Endret av Uderzo
splittet ut ifra en annen tråd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjip situasjon, forstår at det er leit. Men, vil du virkelig stå på ditt og jobbe for en arbeidsgiver som er villig til å lyve til deg og love deg fast stilling for så å gå tilbake på det? 

Selv ville jeg gitt blanke og funnet meg et annet sted å jobbe. 

Lykke til! Håper du finner utav det, enten rettigheter med å få jobben allikevel, eller om du finner deg noe annet. You can do it! 

Lenke til kommentar

I utgangspunktet så har du jobb ettersom at du har fått munnleg tilbod om jobb. Arbeidsmiljøloven stiller ikkje krav til at tilsettningsavtalen skal være skriftleg (men du skal ha skriftleg arbeidsavtale så snart som råd dersom arbeidsforholdet er meint å være meir enn ein måned). Dersom ingenting anna er spesifisert så har du fått fast tilsettning.
Ved oppsigelse så er det krav om skriftlegheit, så teknisk sett så må arbeidsgiver gi deg eit brev der det står at du er oppsagt, opplysningar om din rett til å reise søksmål, osv.
For ugyldig oppsigelse kan du kreve erstatning.

Det er teorien, når det kjem til praksis så er dette eit spørsmål om bevistyngde. Sidan du er i eller har vært under arbeidstrening som midlertidig tilsett så vil det nok også kunne såast tvil om du har fått tilbod om fast stilling, tilbod om å forlenge arbeidstreninga eller berre ei oppfordring om å søke på ledige stillingar. Sidan du har eit nøytralt vitne så kan det være hensiktsmessig å undersøke om vedkommande vil bekrefte din versjon eller ikkje.
Det vil også være problematisk å berre møte opp på jobb ettersom arbeidsgiver kan nekte på å ha tilbudt deg fast jobb og kan "bevise" dette ved å vise til arbeidstreningsavtalen med utløpsdato og det faktum at det ikkje er inngått ny avtale.

Og sjølv om du truer med søksmål, og sjølv om du klarer å bevise din side, så vil du ikkje få jobbe for ein arbeidsgiver som ikkje vil ha deg der. I beste fall kan du oppnå ei form for erstatning for dokumenterte tap du har hatt som følge av avtalebruddet, men det er stort sett ikkje snakk om store summar.

Uansett utfall av saka så vil du ved å krangle med arbeidsgiver gjere at du mister ei potensiell referanse som hadde vært nyttig til framtidig jobbsøking.
Reint taktisk så vil det nok være lurt å la arbeidsgiver få viljen sin slik at du du får ein god attest og referanse. Det vil ikkje sjå bra ut på CVen at du har vært i arbeidstrening utan at sjefen er villig til å legge inn eit godt ord om deg.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...