Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:40 - 11:55 ×

Skatt på utbytte: Svalbard


Gjest c874b...64d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest c874b...64d

Grunnen til at jeg spør er at jeg er i en situasjon hvor jeg har et holdingselskap med betydelige verdier. Tar jeg dette ut som utbytte idag, blir det beskattet med ca 32% (22% + oppjustering). Såvidt jeg kan se er skattesatsen på Svalbard for andre inntekter en lønn 16% (uten oppjustering før beskatning som jeg forstår ikke skjer der oppe) . Nøyaktig det halve. For å være skattemessig bosatt på Svalbard må en reellt bo der i minimum 12 måneder etter hva jeg forstår.

 

Det kan jo da være svært fristende å bosette seg der i 12+ måneder, for deretter å ta ut alle verdiene som utbytte med 16% beskatning.

Dette som ledd i planlagt generasjonsskifte. Sønn kan da overta beskattede midler, før arveavgift igjen blir innført....

 

Hvor er haken ved dette?

Anonymous poster hash: c874b...64d

Lenke til kommentar
Gjest c874b...64d
18 minutes ago, Snylter said:

Det er jo et par haker ved det.

Skattereglene skal jeg ikke si noe om. Men du må først finne deg en bolig (i praksis kjøpe et eller annet siden å leie er håpløst uten å ha jobb og selv da er det vanskelig å finne noe på leiemarkedet).

«De problemene som ikke kan løses med penger løser en med enda mer penger....»

Anonymous poster hash: c874b...64d

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

Haken er at verdier du har tjent opp før du flytter til Svalbard er skattepliktig til fastlandet. 

Tror ikke du løser det problemet med enda mere penger. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
Gjest c874b...64d
35 minutes ago, Gadden said:

Haken er at verdier du har tjent opp før du flytter til Svalbard er skattepliktig til fastlandet. 

Tror ikke du løser det problemet med enda mere penger. 

 

Ser ut som du har rett. På lik linje med flytting til utlandet.

 

For noen år siden solgte jeg aksjene i et eiendomsselskap. Det ble da avtalt at mitt holdingselskap skulle få utbytte som ble besluttet og delt ut året etterpå (etter nærmere angitte avtalevilkår). Så vidt jeg husker kunne en en slik avtale gjøres for en periode på inntil to år etter at aksjene var overdratt.

Hva om jeg overdrar aksjene (kansje ikke alle, for å redusere risiko for tilsidesettelse) til min sønn, men med klausul om at utbytte skal tilfalle meg på nærmere angitte vilkår innenfor 2 år? Da eier jeg ingen (eller relativt) få aksjer ved utflyttetidspunktet....

Anonymous poster hash: c874b...64d

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

Ideen din er god men du gjør jo den avtalen før du flytter. Jeg forstår det sånn at skattetrekket/skattefordelene du får på Svalbard kun gjelder forhold som skjer etter du har flyttet. Altså at det er umulig å ta med seg skattefordeler ved å flytte til Svalbard.  Jeg føler meg ganske sikker på at alle smutthull er tetttet her. Hvis ikke så tettes de fortløpende hvis noen finner et nytt. 

Lenke til kommentar

Ett aspekt her er exitbeskatning av holdingselskapet ditt. Dersom du er enestyre og flytter til Svalbard vil holdingselskapet ditt samtidig kunne begå skattemessig emigrasjon (se skatteloven § 2-2 syvende og åttende ledd sammenholdt med svalbardskatteloven § 2-3). Det er dyrt. Se skatteloven §§ 10-70 og 10-71. 

Be Skatteetaten om en bindende forhåndsuttalelse. 

Lenke til kommentar
Gjest c874b...64d
2 hours ago, krikkert said:

Ett aspekt her er exitbeskatning av holdingselskapet ditt. Dersom du er enestyre og flytter til Svalbard vil holdingselskapet ditt samtidig kunne begå skattemessig emigrasjon (se skatteloven § 2-2 syvende og åttende ledd sammenholdt med svalbardskatteloven § 2-3). Det er dyrt. Se skatteloven §§ 10-70 og 10-71. 

Be Skatteetaten om en bindende forhåndsuttalelse. 

 

Mulig jeg må få en av disse "4000 kr pr time advokatene" til å se på dette....

 

En annen tanke; hva om min sønn flytter til Svalbard, trives der og blir over ett år slik at han får skattemessig status som bosatt på Svalbard. Dersom han da skulle motta aksjene mine i holdingselskapet ville vel dette være skattefritt for han, og han kan siden ta ut utbytte med 16% skatt? Jeg er inneforstått med at han ikke reellt sett kan ha mottatt aksjene før flytting til Svalbard...

Anonymous poster hash: c874b...64d

Lenke til kommentar
Gjest c874b...64d skrev (På 1.12.2019 den 19.23):

Grunnen til at jeg spør er at jeg er i en situasjon hvor jeg har et holdingselskap med betydelige verdier. Tar jeg dette ut som utbytte idag, blir det beskattet med ca 32% (22% + oppjustering). [...]

Dette som ledd i planlagt generasjonsskifte. Sønn kan da overta beskattede midler, før arveavgift igjen blir innført....

Anonymous poster hash: c874b...64d

Jeg skal ikke påstå at jeg kjenner regelverket rundt dette i detalj, men vil du ikke kunne overføre aksjene i Holding AS helt eller delvis til din sønn direkte uten å beskatte disse nå? Dvs. som en forskudd på arv. Han overtar vel iht. kontinuitetsprinsippet din inngangsverdi på aksjene, og beskattes på vanlig måte ved evt. salg senere. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest c874b...64d said:

 

Mulig jeg må få en av disse "4000 kr pr time advokatene" til å se på dette....

 

En annen tanke; hva om min sønn flytter til Svalbard, trives der og blir over ett år slik at han får skattemessig status som bosatt på Svalbard. Dersom han da skulle motta aksjene mine i holdingselskapet ville vel dette være skattefritt for han, og han kan siden ta ut utbytte med 16% skatt? Jeg er inneforstått med at han ikke reellt sett kan ha mottatt aksjene før flytting til Svalbard...

Anonymous poster hash: c874b...64d

Hva skal sønnen din drive med det året? Det er ikke et kult sted å være uten å ha noe å drive med.

Lenke til kommentar
Gjest c874b...64d
7 minutes ago, Frank Drebin said:

Jeg skal ikke påstå at jeg kjenner regelverket rundt dette i detalj, men vil du ikke kunne overføre aksjene i Holding AS helt eller delvis til din sønn direkte uten å beskatte disse nå? Dvs. som en forskudd på arv. Han overtar vel iht. kontinuitetsprinsippet din inngangsverdi på aksjene, og beskattes på vanlig måte ved evt. salg senere. 

Selvfølgelig. Det er ikke det som er poenget. Poenget mitt er om det er mulig å overføre aksjer skatte- og avgiftsfritt til min sønn som evt er bosatt på Svalbard. Slik at han mens han bor der kan tømme selskapet med utbytte (evt likvidere det)  med kun 16% skatt mot ca 32% skatt på fastlandet....

Anonymous poster hash: c874b...64d

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Gjest c874b...64d skrev (1 time siden):

 

Mulig jeg må få en av disse "4000 kr pr time advokatene" til å se på dette....

 

En annen tanke; hva om min sønn flytter til Svalbard, trives der og blir over ett år slik at han får skattemessig status som bosatt på Svalbard.

Anonymous poster hash: c874b...64d

Trenger han å trives? Hvis han er like begeistret for penger som faren sin så er vel det motivasjon nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Snylter skrev (12 minutter siden):

Hva skal sønnen din drive med det året? Det er ikke et kult sted å være uten å ha noe å drive med.

Han kan sitte å gosse seg. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Snylter skrev (6 minutter siden):

Det har lett for å føre til alkoholisme.

Det er kvote på alkoholkjøp på Svalbard. Det stikker kjepper i hjulene for alkoholikere. Det er umulig å være konstant beruset.

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gadden said:

Det er kvote på alkoholkjøp på Svalbard. Det stikker kjepper i hjulene for alkoholikere. Det er umulig å være konstant beruset.

Det er kvote på alkoholkjøp ja men det hindrer ingen. Det er ingen kvote som regulerer alkoholinntak på utestedene, i tillegg er det ingen strikt grense for hvor mye vin man kan kjøpe.

Jeg kjenner godt til kvotesystemet selv om jeg knapt nok bruker alkoholkortet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...