Gå til innhold

Pc: Noen bedre?


Anbefalte innlegg

Har hatt en dialog gående med en bruker på forumet her som har veldig god peiling. Ut fra mine kriterier har jeg fått masse forslag, og har nå sirklet meg inn mot ett: https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-stasjonar/14189/hp-omen-obelisk-875-0810no-stasjonar-gaming-pc

Tilbudet går ut i morgen og jeg vurderer sterkt å kjøpe denne. Det er omtrent 3 500 kr i rabatt.

Kriterier er:

- Skal spille Dota 2, spiller mest strategispill. Kanskje Diablo 4 når det kommer ut. Er ikke nødvendig å spille alt på det høyeste, men vil at ting skal gå greit (ingen hakking og lang ventetid).

- Skal holde til enkel videoredigering.

- Skal vare i 10-15, kanskje 20 år. Jeg er ikke sånn som skal være med på alt som er av det nyeste.

- Ikke for mye støy (kanskje umulig å oppnå)

- 95% sikkert vil jeg har kjøpt den i butikk, og da helst Elkjøp, da jeg handler all elektronikk der og vil kunne levere den til reparasjon via garanti hvis noe går galt.


Vil bare høre om noen vet om en vesentlig bedre pc til lignende eller billigere pris noe annet sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er i tvil ville jeg kjøpt, så kan du heller levere den tilbake om du angrer. Bedre enn å angre på at du ikke kjøpte.

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/50822/hp-pavilion-gaming-0685no-stasjonar-gaming-pc-sort

Denne skal vel i teorien være ca like kraftig, men billigere. Den er nok dog litt dårligere på kjøling og oppgraderingsmuligheter pga den kompakte størrelsen.

Lenke til kommentar

15-20 år virker urealistisk av mange grunner også OS og sikkerhet.

Du sier ikke noe hva max pris er for deg eller hvilken skjerm som er aktuell.

Mangler vell litt info i begge annonsene linket til i foregående poster ex ram,normalt ikke et godt tegn, men RAM er enekelt og oppgradere senere.

Jeg ville mye heller kjøpt ex:

https://www.digitalimpuls.no/digtal-impuls/144973/digital-impuls-gaming-pc--i5-9600k-rtx-2070-super-16gb-3200mhz-1tb-m2

Her er det vel også flere som virker som et bedre kjøp i samme prisområdet:

https://www.komplett.no/category/12423/demovarer/pc-nettbrett/komplett-pc?nlevel=10066§10139§12423&sort=Price%3AASCENDING

Ad  Elkjøp så kjenner jeg ingen som har hatt positive erfaringer når når det gjelder garanti og reklamasjon. Personlig har jeg aldri opplevd så svakt nivå på slikt, også når jeg henvendte meg sentralt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 timer siden):

Etter min mening kjøper du en dyrere PC enn det du trenger. Kjøp deg heller en stasjonær for rundt 8000-11000 og kjøp en god skjerm. Det burde holde fint for Dota 2.

Når Diablo 4 kommer ut, så kan du bytte ut grafikkortet. 

Jammen hjeeelp. Gi meg et alternativ. Og hva koster grafikk-kort som jeg eventuelt kan måtte trenge om 2-5 år? 2000 - 4000? Da er jeg jo like snart opp i 13 333 likevel.

Og skjerm til 3200 - er det nødvendig?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Taurean said:

Jammen hjeeelp. Gi meg et alternativ. Og hva koster grafikk-kort som jeg eventuelt kan måtte trenge om 2-5 år? 2000 - 4000? Da er jeg jo like snart opp i 13 333 likevel.

Og skjerm til 3200 - er det nødvendig?

Et grafikkort som kjøpes om 2-5 år vil i alle fall være mye billigere og bedre enn det du får for samme sum nå. RTX-serien er egentlig ganske dyr i forhold til ytelse også. Du trenger ikke noe i nærheten av et 2070 for å spille Dota2.

I stedet for å kjøpe noe som skal vare i 15 år, som er helt urealistisk, så kjøper du noe som fungerer til det du skal nå, og sørger for at du kan bytte ut vesentlige komponenter som skjermkort om 2-5 år eller når du trenger det.

Bare for å ta et eksempel:

https://www.komplett.no/configure/1139836/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-premium-i135-black-edition

Koster 11000,- med 1660. Det holder leeenge i dag, selv om det er litt svakere enn 2070. Spar 1300 kroner og bruk dem på et nytt skjermkort om noen år, dersom det trengs. Du kan kjøpe noe enda billigere også.

https://www.komplett.no/product/1139310/pc-nettbrett/komplett-pc/ferdigbygget-pc/komplett-imba-i30-gaming-pc#

8500,-

Jeg sier ikke nødvendigvis at dette er de beste valgene, men det er alternativer som er billigere og mye smartere å kjøpe dersom du virkelig har tenkt å ha noe som varer (bortsett fra at du bytter GPU når det passer seg).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Taurean said:

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/39632/hp-pavilion-gaming-690-0835no-stasjonar-pc-sort

Det ble den. Balansert til hva jeg ba om. 50 dagers åpent kjøp, så kan sende den inn igjen om jeg er misfornøyd.

Eneste negativ er lite lagringsplass, men jeg googlet at det kan kjøpes billig ca 500 kr, får håpe det stemmer.

Håper du blir fornøyd. Personlig ville jeg heller bygd en egen PC. AMD skjermkort og prosessor. Billig kabinett, billig hovedkort, OK strømforsyning. Billigste RAM man finner som er 2x8 GB DDR4, gjerne grei hastighet. Tror du på denne måten hadde fått mer for pengene med tilbudene, men nå er jo selv cyber monday ferdig så.

Jeg undrer jo også på hvorfor den PCn du kjøpte prioriterte en rask SSD ovenfor f.eks. vanlig SSD rundt 700 GB eller 8 GB mer RAM...

Vær også obs på at elkjøp lyver på den FPS kalkulatoren sin, så ikke forvent så mye FPS som du ser der. Ikke faen om den pcn får 180+ fps på GTA V 1080p med normale innstillinger.

Endret av SchmidtO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg burde kanskje spesifisert det bedre at jeg aller helst ikke ønsker å bygge sjøl. Da skulle jeg i så fall ha spart mange tusenlapper og fått en skikkelig guide. Det er kanskje lettere enn jeg tror, men.

Det er 50 dagers returrett på alle kjøp da ^^ Spurte spesifikt i stad og han sa det var sånn at jeg kunne prøve, og sende tilbake hvis jeg var misfornøyd. Eneste jeg lurer på nå er støynivå. Irriterer meg at det ikke står opplyst i spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, SchmidtO said:

Håper du blir fornøyd. Personlig ville jeg heller bygd en egen PC. AMD skjermkort og prosessor. Billig kabinett, billig hovedkort, OK strømforsyning. Billigste RAM man finner som er 2x8 GB DDR4, gjerne grei hastighet. Tror du på denne måten hadde fått mer for pengene med tilbudene, men nå er jo selv cyber monday ferdig så.

Jeg undrer jo også på hvorfor den PCn du kjøpte prioriterte en rask SSD ovenfor f.eks. vanlig SSD rundt 700 GB eller 8 GB mer RAM...

Vær også obs på at elkjøp lyver på den FPS kalkulatoren sin, så ikke forvent så mye FPS som du ser der. Ikke faen om den pcn får 180+ fps på GTA V 1080p med normale innstillinger.

Jeg tror ikke du hadde klart å sette sammen noe basert på AMD som yter like bra i spill for 8000, dessverre. 1660 er nok det beste valget i mid-range. Synd AMD ikke lykkes bedre på skjermkortfronten.

250 gb holder lenge til OS++ og det er ikke noe problem å få mer plass avhengig av hva man trenger for lite penger, men der hadde han ikke så mye valg. Det eneste problemet jeg ser kan være støy, dersom de har spart inn på alt der, men det skal være dårlige greier om ikke den i alle fall er mer eller mindre støyfri i idle.

Det var i alle fall et mye smartere valg enn første forslag. PC er ferskvare, og å kjøpe noe for 10-15-20 år frem i tid er galskap. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, pappkake said:

Jeg tror ikke du hadde klart å sette sammen noe basert på AMD som yter like bra i spill for 8000, dessverre. 1660 er nok det beste valget i mid-range. Synd AMD ikke lykkes bedre på skjermkortfronten.

250 gb holder lenge til OS++ og det er ikke noe problem å få mer plass avhengig av hva man trenger for lite penger, men der hadde han ikke så mye valg. Det eneste problemet jeg ser kan være støy, dersom de har spart inn på alt der, men det skal være dårlige greier om ikke den i alle fall er mer eller mindre støyfri i idle.

Det var i alle fall et mye smartere valg enn første forslag. PC er ferskvare, og å kjøpe noe for 10-15-20 år frem i tid er galskap. Lykke til!

Nå regnet jeg jo selvsagt ikke med tilbud. Med tilbudene som var på visse skjermkort og prosessorer er jeg helt sikker på at man kunne slengt sammen deler som hadde slått denne ferdigbygde. Kan faktisk hende at en Nvidia GPU er er greit valg her, men er veldig selvsikker på å velge AMD for prosessor hvertfall. Intel er håpløse.

Er ikke enig i at 250 GB holder lenge, kanskje det gjør det for noen, men f.eks. RDR2 er 120 GB. GTA V er 65 GB. Allerede der er man nesten tom med tanke på at Windows tar mye plass.

Enig i det med støy. Er nok ikke gode vifter brukt her f.eks... men det + lagringen kan jo endres.

Lenke til kommentar
pappkake skrev (57 minutter siden):

Jeg tror ikke du hadde klart å sette sammen noe basert på AMD som yter like bra i spill for 8000, dessverre. 1660 er nok det beste valget i mid-range. Synd AMD ikke lykkes bedre på skjermkortfronten.

250 gb holder lenge til OS++ og det er ikke noe problem å få mer plass avhengig av hva man trenger for lite penger, men der hadde han ikke så mye valg. Det eneste problemet jeg ser kan være støy, dersom de har spart inn på alt der, men det skal være dårlige greier om ikke den i alle fall er mer eller mindre støyfri i idle.

Det var i alle fall et mye smartere valg enn første forslag. PC er ferskvare, og å kjøpe noe for 10-15-20 år frem i tid er galskap. Lykke til!

Gledelig å vite at jeg ikke valgte noe dritt da. Men når det kommer til langtidsvalg; Den jeg har nå er/har: Vista home premium, Intel celeron 1.6 ghz, 3 gb ram, 32-bit os, 256 gb minne. Ca 12 år gammel og tikker og går enda. Har tålt mye greier ^^ Men jeg er redd den skal gi opp når som helst, egentlig. Hvis jeg så mye som tapper borti den, så går den i blått og må restarte. Og det har vært mye trøbbel med oppstart det siste året og en del tidligere. Vært masse veldig rare problemer jeg ikke har funnet ut av, men som har på mystisk vis gitt seg over tid. Lyden er det blitt noe rart med også, den spiller ikke av begge kanaler riktig.

Kjøpte den på Elkjøp på tilbud for enten 2500 eller 3500, husker ikke. Så den har virkelig gjort jobben sin for penga. Jeg har dog bare behøvd den for å spille gamle spill, det mest krevende var vel Guild Wars hvor jeg opplevd litt skurring noen få ganger. Og sett videoer, musikk, skriving og veldig enkel redigering. Med den nye nå kan jeg kanskje begynne å redigere og lage videoer og musikk, som jeg har hatt lyst til en stund. Da blir kanskje mer lagringsplass et tema, men som skrevet: Så det ikke kostet mye for 1 tb med minne.

Cd/dvd-spiller- og brenner var det også med, noe jeg likte ^^ Kjenner noen som liker å få brent cd innimellom. Og regner med det er enklere å kjøpe mer minne enn å koble til en ekstern cd/dvd-spiller.

Å se youtube uten å vente en milliard år hadde også vært morsomt, som i starten. Det har blitt tregere med åra, uten at jeg vet hva grunnen er.

 

Spør både deg og SchmidtO her, og enhver som leser: Dette med støy: Hvis jeg lager eller kjøper et lite og tett skap og setter den inni, hvor dette skapet har skikkelig utlufting med hull, ikke vifter, dét vil vel dempe lyden en del og likevel sørge for god nok ventilasjon og dermed utskifting av varme? Det handler vel mye om hvor man plasserer pc'en, tenker jeg? Har pakket den gamle inn i pledd og det demper lyden en del ^^ Jeg blokkérer naturligvis ikke luftinntak- og uttak.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
3 hours ago, Taurean said:

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/39632/hp-pavilion-gaming-690-0835no-stasjonar-pc-sort

Det ble den. Balansert til hva jeg ba om. 50 dagers åpent kjøp, så kan sende den inn igjen om jeg er misfornøyd.

Eneste negativ er lite lagringsplass, men jeg googlet at det kan kjøpes billig ca 500 kr, får håpe det stemmer.

Jeg synes dette var et mye bedre valg, du får mye mer for pengene. Jeg er uenig med de som mener du burde kjøpt HDD, SDD er mye raskere. Geforce 1660 er også et veldig godt grafikkort.

Om jeg var deg så ville jeg kjøpt en 8/16 GB minnebrikke. Den har et ledig Ram-spor og 8GB RAM er litt lavt. Om du ikke har det allerede, skaff deg en ekstern harddisk hvor du plasserer bilder og videoer sånn at du ikke går tom for plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Taurean said:

Spør både deg og SchmidtO her, og enhver som leser: Dette med støy: Hvis jeg lager eller kjøper et lite og tett skap og setter den inni, hvor dette skapet har skikkelig utlufting med hull, ikke vifter, dét vil vel dempe lyden en del og likevel sørge for god nok ventilasjon og dermed utskifting av varme? Det handler vel mye om hvor man plasserer pc'en, tenker jeg? Har pakket den gamle inn i pledd og det demper lyden en del ^^ Jeg blokkérer naturligvis ikke luftinntak- og uttak.

Det kan fort virke mot sin hensikt, siden det vil bli veldig varmt. Alle delene i den PC'en (kanskje med unntak av PSU, men min kjører vifteløst f.eks.) vil kunne kjøre vifteløst idle, så får du heller leve med støy ved gaming. Kjøp heller en bedre CPU-kjøler og ha åpent kabinett, så skal den fint klare å kjøre passivt når du ikke spiller. Jeg vet ikke hvilket 1660-kort som følger med, det er fordelen med å kjøpe deler, men det er få som ikke kjører vifteløst når de ikke brukes.

Jeg ville bare sett hvordan det er og hvor støyen eventuelt kommer fra først. På en ny PC er det bedre å heller fjerne sidedøren, enn å putte den i et skap. Man trenger ikke allverdens kjøler på din CPU heller, og nye hovedkort har som regel bra viftestyring. Igjen et problem med å ikke kjøpe "deler", for man vet aldri hva man får med disse ferdiggreiene. På en hjemmebygget PC setter du bare viftene til å stoppe så lenge CPU er under 50-60 grader, så klarer den seg uten vifte med en "ok" kjøler, og i alle fall med en litt større. Så å si alle nyere skjermkort gjør det samme, så lenge du klarer å holde temperatur fornuftig lav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du bestemmer deg for og beholde den pc du har kjøpt bør du formatere disken og ta en ren instalasjon av windows og dropp all HP software. HP har en tendens til og instalere haugevis med egen software og andre som tar krefter og virker som mange av HP pc'r oppdaterer disse programmene ustanselig. 

Har du sjekket hvordan denne er og oppdatere fremover når det gjelder skjermkort og strømforsyning?

Hvilken skjerm lander du på?

Enig med han over som nevner at FPS kalkulatoren til Elkjøp er vel optimistikk, spesielt enkelte spill i 1440p.'

Tror fort du kommer til og angre dette kjøpet, spesielt om du skulle velge og spille litt mer krevende spill.

Oppgraderer du skjermkort om et par år, bottlenecker du nok cpu'n ganske kvikt, da og tatt med I betraktning at sannsynlighvis sitter det et low end hovedkort, som kanskje ikke engang klarer og utnytte nåverende cpu fullt ut.

Håper det fungerer,..... I denne prisklassen er det alltid bedre og kjøpe brukt enn nytt.(litt tålmod må da muligens til for og finne "rett" pc)

 

EDIT:

Trenger og trenger når det kommer til pc kraft……….. da vil jeg spørre om trenger vi en pc overhodet, plenty av spill til mobilen…….. pc spilling er en hobby og er det da alltid fornuftig og være snusfornuftig om man har økonomisk handle rom til og ikke være det?

En hobby handler gjerne om alt annet enn og være snusfornuftig til enhver tid.

Endret av baggiebridges
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For mye å lese igjennom av kommentarer her men jeg kan si dette ut ifra posten din:

Det er lite sannsynlig at pcen vil vare deg så lenge som du vil hvis du skal bruke den til gaming. Spesielt når du ikke kjøper det nyeste og beste. Jo eldre komponenter man kjøper jo oftere må man oppgradere. Sier ikke at det er en negativ ting ettersom eldre komponenter har ofte bedre verdi i forhold til pris enn de nyeste komponentene på markedet. I tillegg vil du merke at du må skifte ut HDD og SSD med noen år mellomrom grunnet de blir saktere.

 

Videre ville jeg ikke anbefalt å kjøpe en ferdigbygd PC. For prisen av den du har sendt en link (17000kr nå, vet ikke hva den kostet på blackfriday) kunne du ha kjøpt noen av de beste komponentene på markedet. Kunne ha bygd en mye mer value pc under men dette er bare for å ilustrere hva du kunne ha fått ved å bygge pcen selv:

amd ryzen 3900x = 5390kr https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/prosessor/amdsocketam4/amd-ryzen-9-3900x-3-8ghz/1008616.13682/?utm_source=prisguide&utm_medium=cpc&utm_term=1008616%2B- AMD Ryzen 9 - 3900X 3.8GHz&utm_campaign=prospecting_conversion_prisguide-prisjamforelse_no&dclid=CPfZjLHQneYCFQmGmgodW8UI6Q

Fant en MSI geforce 2080 duke på Finn.no som er forsatt tilgjengelig =5500kr

Ram g.skill ripjaw 2x8gb 3600hz cas16 =1590kr : https://www.multicom.no/gskill-ripjaws-v-ddr4-16/cat-p/c/p8562025

Crucial MX500 1TB 2.5" SSD = 1280kr :https://www.komplett.no/product/974388/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-25/crucial-mx500-1tb-25-ssd

Slenger du på en PSU, Kabinett og motherboard til 1000kr hver =3000

Når man ser på dette og plukker delene sine ut strategisk ser man hvordan ferdigbygde pcer ikke står en sjangs med verdi for pengene. Denne pcen som jeg lagde halveis er nesten tipp topp av hva man får på markedet, og man kan selfølgelig lage en mye billigere en. I tillegg var jo mange av disse delene over på salg på blackfriday så det var tiden til å slå til:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, nå har jeg kjøpt en da ^^ Jeg takker for svaret! Det ble ikke den til nå 17 000, da 13 333 ... som skrevet i posten ca 6 poster opp (mandag kl 23:24).

Og å bygge selv ville krevd at jeg brukte titalls om ikke hundretalls av timer på å sette meg inn i det og vedlikeholde kunnskapen, noe jeg bare ikke har overskudd eller krefter til. Det er for avansert for meg. Går noe i stykker, må jeg bruke dager og uker på å fikse det, og det har jeg ikke kunnskap nok til. Da vil jeg heller levere den inn til butikken og få det gjort der, selv om jeg risikerer at noen snoker.

Lenke til kommentar
On 12/3/2019 at 3:28 AM, Camlon said:

Jeg synes dette var et mye bedre valg, du får mye mer for pengene. Jeg er uenig med de som mener du burde kjøpt HDD, SDD er mye raskere. Geforce 1660 er også et veldig godt grafikkort.

Om jeg var deg så ville jeg kjøpt en 8/16 GB minnebrikke. Den har et ledig Ram-spor og 8GB RAM er litt lavt. Om du ikke har det allerede, skaff deg en ekstern harddisk hvor du plasserer bilder og videoer sånn at du ikke går tom for plass.

Det er ingen som påstår at han burde kjøpt HDD. Jeg sier det er rart at Elkjøp bruker M.2 NVME i et såpass billig produkt, når det er mye bedre for pengene med en normal SSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...