Gå til innhold

Først i verden: Satte opp fotobokser som skal avsløre mobilbruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Velkommen til Storbror. Vi får et samfunn der vi oppfører oss fordi vi vet at noen kikker på. Oss, ikke fordi vi har eget innebygget moralsk kompass. Hva vil det gjøre med oss som samfunn?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, JØI said:

Velkommen til Storbror. Vi får et samfunn der vi oppfører oss fordi vi vet at noen kikker på. Oss, ikke fordi vi har eget innebygget moralsk kompass. Hva vil det gjøre med oss som samfunn?

Svaret finner du her. Selv om kanalen egentlig er bare humbug og en god alliert av de han kritiserer kommer noen drypp av sannhet fram. Noen som reklamerer med "Grand Master Entrepreneur" kan man bare le av. Grand Master er ett ikke helt ukjent uttrykk i enkelte kretser. Fullstendig overvåkning;

 

Lenke til kommentar
JØI skrev (12 minutter siden):

Velkommen til Storbror. Vi får et samfunn der vi oppfører oss fordi vi vet at noen kikker på. Oss, ikke fordi vi har eget innebygget moralsk kompass. Hva vil det gjøre med oss som samfunn?

Hadde folk hatt anstendighet å brydd seg om sikkerhet så hadde en jo ikke trengt dette. Det er der problemet ligger, ikke hos "storebror"..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Salvesen. said:

Hadde folk hatt anstendighet å brydd seg om sikkerhet så hadde en jo ikke trengt dette. Det er der problemet ligger, ikke hos "storebror"..

Her vrir du sannheten 180 grader. Problemet ligger i hvordan man oppdrar barna. Dessverre motarbeides foreldrene av Disney og andre underholdningsselskaper. For ikke glemme den offentlige skolen. Hvorfor tror du de fleste bemidlede sender barna sine på private skoler? Ikke fordi kvaliteten på undervisningen er bedre, men hvilken lære de unnviker fra. Grav litt i historien så oppdager du hvem som egentlig startet grunnskolen. Det du sier er på nivå med at hjemløse er problemet når de kun er resultatet av det faktiske problemet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (50 minutter siden):

Hadde folk hatt anstendighet å brydd seg om sikkerhet så hadde en jo ikke trengt dette. Det er der problemet ligger, ikke hos "storebror"..

Hadde folk brydd seg om sikkerhet hadde de aldri holdt på med basehopping. Eller?

En løser ikke utfordringer med overvåking. I dette tilfellet må en utvikle teknologien sånn at det enten blir trygt å bruke mobil under kjøring, eller at teknologien fjerner behovet for å bruke mobil under kjøring. Overvåking og økte straffer er for den fantasiløse.

Lenke til kommentar

@verlekkim

Kom med kilder for påstander om du ønsker å bli tatt troverdig.
 

Så da mener folk at fartskontroller og alkohol / ruskontroller også er tull da? Tør dere si det samme ansikt til ansikt til familier som har opplevd at nære har blitt alvorlig kvestet / grønnsak / død som følge av menneskelig svikt i en eller annen grad i trafikken?
 

Ja hva skal vi egentlig med politi, PST eller forsvar for den sagts skyld? Dem overvåker jo også? Hvorfor er noe overvåkning greit men annet ikke? Og nei, jeg sier ikke at det er nyanser, men vi får ikke i pose og sekk her. Enten må vi godta noe overvåkning for vår egen sikkerhet eller så må vi også godta fri flyt av kriminalitet på f.eks veien og internett. Teknologi vil selvfølgelig være en del av løsningen, men den alene tar ikke høyde for menneskets adferd / avvik fra god adferd. 

 

Forøvrig veldig interessant etisk dilemma her, og antagelig vil det aldri være et perfekt svar :)

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
The Very End skrev (9 minutter siden):

@verlekkim

Kom med kilder for påstander om du ønsker å bli tatt troverdig.
 

Så da mener folk at fartskontroller og alkohol / ruskontroller også er tull da? Tør dere si det samme ansikt til ansikt til familier som har opplevd at nære har blitt alvorlig kvestet / grønnsak / død som følge av menneskelig svikt i en eller annen grad i trafikken?
 

Ja hva skal vi egentlig med politi, PST eller forsvar for den sagts skyld? Dem overvåker jo også? Hvorfor er noe overvåkning greit men annet ikke? Og nei, jeg sier ikke at det er nyanser, men vi får ikke i pose og sekk her. Enten må vi godta noe overvåkning for vår egen sikkerhet eller så må vi også godta fri flyt av kriminalitet på f.eks veien og internett. Teknologi vil selvfølgelig være en del av løsningen, men den alene tar ikke høyde for menneskets adferd / avvik fra god adferd. 

 

Forøvrig veldig interessant etisk dilemma her, og antagelig vil det aldri være et perfekt svar :)

Det er betydelig forskjell på tilfeldig kontroll på forskjellige steder utført av mennesker kontra digitalisert og permanent overvåking over alt utført av maskiner.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, The Very End said:

@verlekkim

Kom med kilder for påstander om du ønsker å bli tatt troverdig.

Så da mener folk at fartskontroller og alkohol / ruskontroller også er tull da? Tør dere si det samme ansikt til ansikt til familier som har opplevd at nære har blitt alvorlig kvestet / grønnsak / død som følge av menneskelig svikt i en eller annen grad i trafikken?
 

Ja hva skal vi egentlig med politi, PST eller forsvar for den sagts skyld? Dem overvåker jo også? Hvorfor er noe overvåkning greit men annet ikke? Og nei, jeg sier ikke at det er nyanser, men vi får ikke i pose og sekk her. Enten må vi godta noe overvåkning for vår egen sikkerhet eller så må vi også godta fri flyt av kriminalitet på f.eks veien og internett. Teknologi vil selvfølgelig være en del av løsningen, men den alene tar ikke høyde for menneskets adferd / avvik fra god adferd. 

 

Forøvrig veldig interessant etisk dilemma her, og antagelig vil det aldri være et perfekt svar :)

Spar meg for etterspørsler om kilder. Lar seg fint etterprøve av deg og kan du motbevise meg, vær så god forsøk.

Er du tilhenger av monopol?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse boksene står jo oppført på faste steder, så i sår fall er det jo bare å legge ned mobilen i 5 sekunder mens du passerer for så å sveipe Tinder til krampa tar deg etterpå. Synes folk overragerer denne typen for overvåkning. Ville det vært bedre om du hadde en teknologi-basert assistent som overvåket deg i bilen under hele kjøreturen, og som kunne skrive ut bøter for brudd på regler? Er jo akkurat det samme som overvåkning fra stat, men fordi det ikke er stat er det kanskje bedre? Eller handler det om at dere ikke ønsker noen form for overvåkning?
 

Og nei, jeg har ikke noe svar her, men genuint interessert i høre resoneringen for hvorfor dere mener fotobokser er ille mens politikontroll på tilfeldige steder (hvor de verste som regel slipper unna uansett pga. varsling mens stressa familieforeldre blir tatt) er en bedre løsning. (Ergo, convince me, så skal jeg forsøke å ha et åpent sinn).


Edit: Hvorfor må jeg legge frem kilder for å motbevise en påstand som ikke har kilder? Det er jo du trekker frem masse påstander om Disney, skoler, lærere og whatnot, bevisbyrden er ikke på mine skuldre for å fortelle deg hva du har feil, men at du må legge med kilder for at det skal ha troverdighet når du kommer med disse til dels interessante påstandene. Og hva har monopol med saken å gjøre her? Argumenter i så fall for hvorfor du mener det er relevant å ta inn her. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, The Very End said:

Edit: Hvorfor må jeg legge frem kilder for å motbevise en påstand som ikke har kilder? Det er jo du trekker frem masse påstander om Disney, skoler, lærere og whatnot, bevisbyrden er ikke på mine skuldre for å fortelle deg hva du har feil, men at du må legge med kilder for at det skal ha troverdighet når du kommer med disse til dels interessante påstandene. Og hva har monopol med saken å gjøre her? Argumenter i så fall for hvorfor du mener det er relevant å ta inn her. 

Etterspurte jeg kilder? Jeg sa: motbevis meg. Sammenhengen er vesentlig og derfor spurte jeg. Enkelt ja eller nei spørsmål. Hva mener du?

Lenke til kommentar

Er vel mer eller mindre meningsløst.

Akkurat som med fotobokser.

Farten går ned idet man passerer og umiddelbart opp idet man har passert.

Jeg synes selv det er noe latterlig å bruke penger på noe "alle" vet bare fungerer som et spill for galleriet. Det fungerer gjerne om man dette disse opp i den utsatte svingen eller det stygge krysset, men stort sett står de jo bare på en rett strekning uten trafikale utfordringer. Ergo har de null effekt annet enn for skattepengene å spyles ned i hullet merket "pretending we give a shit"

"De verste" blir dermed aldri tatt anyway. "De verste" blir tatt i tilfeldige kontroller. Hvordan bedømmes egentlig mobilbruk? Jeg mener å huske å ha lest om en kar som fikk bot fordi han trykka på smart klokka si og ettersom den var tilkoblet nettet eller mobilen så kvalifiserte dette for bot. Hvordan bedømmes "farlig" mobilbruk?  Swipe "Skip" på Spotify er vel strengt tatt ulovlig.

Jeg ser ikke for meg at det her noe for seg. Folk blir distrahert av mange ting i trafikken. Om det er å stille inn radioen, kjefte på ungene i baksetet, stirre inn i vinduene til andre trafikanter eller hus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 hours ago, JØI said:

Velkommen til Storbror. Vi får et samfunn der vi oppfører oss fordi vi vet at noen kikker på. Oss, ikke fordi vi har eget innebygget moralsk kompass. Hva vil det gjøre med oss som samfunn?

Poenget er at de fleste oppfører seg. Jeg ser ikke mobilbruk fra bilister så ofte, men det skal ikke mer enn en uoppmerksom bilist til før man får en menneskelig tragedie for dem det gjelder.

 

13 minutes ago, Invader Zim said:

Er vel mer eller mindre meningsløst.

Akkurat som med fotobokser.

Farten går ned idet man passerer og umiddelbart opp idet man har passert.

Det er derfor slike fotobokser må bli mobile og flyttes rundt på, slik de gjør i andre steder i Europa. Man også godt skjule dem noe slik at de ikke oppdages.

Lenke til kommentar
JØI skrev (2 timer siden):

Hadde folk brydd seg om sikkerhet hadde de aldri holdt på med basehopping. Eller?

En løser ikke utfordringer med overvåking. I dette tilfellet må en utvikle teknologien sånn at det enten blir trygt å bruke mobil under kjøring, eller at teknologien fjerner behovet for å bruke mobil under kjøring. Overvåking og økte straffer er for den fantasiløse.

Du er klar over at dette også gjøres parallelt? 

 

Forøvrig bør du stenge ned pc'en/mobilen du er på, siden du sliter sånn med overvåking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 hours ago, JØI said:

En løser ikke utfordringer med overvåking. I dette tilfellet må en utvikle teknologien sånn at det enten blir trygt å bruke mobil under kjøring, eller at teknologien fjerner behovet for å bruke mobil under kjøring. Overvåking og økte straffer er for den fantasiløse.

Teknologien for å gjøre mobiltelefonen trygg under kjøring er der jo, den kalles handsfree, det er bare det at det fortsatt finnes mennesker som ikke bruker den.

Lenke til kommentar
1 hour ago, PingEnt said:

Poenget er at de fleste oppfører seg. Jeg ser ikke mobilbruk fra bilister så ofte, men det skal ikke mer enn en uoppmerksom bilist til før man får en menneskelig tragedie for dem det gjelder.

 

Det er derfor slike fotobokser må bli mobile og flyttes rundt på, slik de gjør i andre steder i Europa. Man også godt skjule dem noe slik at de ikke oppdages.

Akkurat for mobilbruk så er jeg faktisk enig med deg. Da akkurat mobilbruk kan være betydelig farligere enn for høy fart. Høy fart kan drepe det også, sier ikke det motsatte. Men en del bilførere som kjører for fort kan være nokså flinke, mens andre tar for mange og for store sjanser.

Men, hva blir det neste, å forby forbikjøringer? Det er også farlig aktivitet å velge forbikjøring, selv om førerkortopplæringen gjør sitt beste i å forsøke å innlære viktigheten av å stå over og forsikre seg om at det kan være trygge forutsetninger. Man skal jo heller ikke gasse på i forbikjøring, og med den dårlige veistandarden man har i Norge så blir jo det ganske kjipt, for i realiteten så finnes det jo få steder man kan foreta forbikjøring med god margin og samtidig holde fartsgrensen.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, EremittPåTur said:

Hva med å sette opp fotobokser som avslører inkompetente offentlige ansatte innen Politi, Nav, Barnevern, Kommune, Politikken, Etc...? Eller var det lettere å gå på småfolket. Greit nok at mobilbruk i trafikken er dumt, men Det er pretty much dumt med alle justismorderne i blandt oss også

Hovedproblemet er at de er bestukket og det virker som om noen har lagt seg til en livsstil som gjør at de trenger hver krone. Krembollebudsjettet til Erna er vel ikke helt ubetydelig til eksempel.

Endret av verlekkim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...