Gå til innhold

2 eller 5 år reklamasjon på varmeovn?


FuzzFuet

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøte en flyttbar varmeovn "Droppe" på Clas Ohlson for 4 år og 11 mnd. siden.

Nå har den ene knappen sluttet og virke og kan ikke justere temepraturen opp over minimum som er 12 grader.

Jeg tenker at en varmeovn er ment til å vare lengre enn 2 år så tok den med til Clas Ohlson for å høre, men der fikk jeg beskjed at garanti bare var 2 år. Prøvde og forklare at garanti og reklamasjonsrett ikke er det samme men kom ikke lengre..

Hva mener dere og hvem har rett? Kanskje jeg bedere sender Clas en mail og hører der istedet for i en butikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker man må ha realistiske forventninger til reklamasjonstid. Gjorde et kjapt Google-søk, og "Droppe" varmeovn fra 2014 på Clas Ohlson kostet 500 kr - et svært middelmådig produkt altså. Hadde ovnen kostet 2-3000, ville jeg reklamert og stått på mitt fordi jeg da forventer mer kvalitet. Men jeg syns man skal ta dette på skjønn. Dersom man f.eks. kjøper ørepropper, en vannkoker eller lignende av svært middels/dårlig kvalitet, er det ingen som forventer at dette skal holde i 5 år. Selv om reklamasjonen tilsier det.

Jeg tenker at reklamasjon er ved feil på selve produktet, og ikke ved hardt bruk som kan føre til at f.eks. knapper sluttet å virke o.l. Produktet må stå i stil til bruksområdet - og dersom det er avvik på forventninger kontra kvalitet; er det grunn til å reklamere. 

Selv om du har rettighetene på din side sett helt firkantet på det, så tipper jeg Clas avviser saken - da blir det Forbrukerrådet neste, og der skal du være heldig dersom du når frem med en slik sak. Det kan jo være selvforskyldt at knappen ikke virker. 

Mulig jeg tar feil. Tenker bare høyt.

 

 

 

Lenke til kommentar

5 års reklamasjonsfrist gir ikke automatisk retting av feil i hele 5 årsperioden.

Ja det er sånn at for produkter som er ment til å vare vesentlig lengre enn 2 år så har man 5 års reklamasjonsfrist og ikke 2 år som på alt annet. Men - det at du kan reklamere betyr ikke nødvendigvis at feilen er en mangel du kan reklamere på. Pris, kvalitet, forventninger, lovnader og forventet levetid spiller inn.

Min erfaring er at Clas Ohlson er en av de enkleste butikkene å forholde seg til når det gjelder reklamasjon. Så jeg ville definitivt ha prøvd. Men dersom de sier nei så ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg hadde orket å ta saken videre. Dette er en rimelig ovn og sammenlignet med andre dyrere ovner så mener jeg at det er åpenbart at den ikke kan ha samme forventet levetid som en dyrere variant.

Og når for eks DSB og Elkjøp skriver at de anbefaler at oljeovner byttes ut etter 5 år så vil nok ikke forventet levetid være så veldig mange år unna der. (kilde: https://www.dinside.no/okonomi/bytt-ut-oljeovnen-etter-fem-ar/62202162)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg reklamerte på en Mill panelovn nå i vårres hos Elkjøp. De også sa at dette var småelektronikk og var kun ment å vare i 2 år (ovnen ble kjøpt mars 2015). Jeg sto på mitt og insisterte på at dette var reklamasjon, da ovnen hadde stått montert på samme vegg de siste 4 årene.

De tok den motvillig i mot. Et par uker senere fikk jeg beskjed om at jeg kunne komme og finne meg ny ovn ?

Endret av MrMarbles
typo
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (23 minutter siden):

Jeg reklamerte på en Mill panelovn nå i vårres hos Elkjøp. De også sa at dette var småelektronikk og var kun ment å vare i 2 år (ovnen ble kjøpt mars 2015). Jeg sto på mitt og insisterte på at dette var reklamasjon, da ovnen hadde stått montert på samme vegg de siste 4 årene.

De tok den motvillig i mot. Et par uker senere fikk jeg beskjed om at jeg kunne komme og finne meg ny ovn ?

Mill er i en annen kvalitet og prisklasse.

Lenke til kommentar

Har selv jobbet i samme bransje og vi så på det som alt flyttbart (utenom mobiltelefoner og andre dyre ting) var 2 år, og 5 år på ting som var ment å stå stasjonært. Så en panelovn montert på vegg ville vært 5 år, men en flyttbar ovn 2 år, men igjen avhengig av pris. En ovn til 500kr kan du ikke forvente at skal vare mer enn et par år. 

Lenke til kommentar

Dette blir ei vurderingssak.
Så lenge du reklamerer før det har gått 5 år så må butikken ta imot produktet for å vurdere om det er snakk om ein mangel med 5 års reklamasjon eller ikkje. Altså at det då skal gjerast ei vurdering på om din omn (eller delar av den) er meint å vare vesentleg meir enn 2 år eller ikkje.

Butikken kan ikkje avvise reklamasjon berre med utgangspunkt i at produktet er over 2 år gamalt, butikken må gjere ei vurdering av ditt produkt. Då skal det blant anna vurderast om det er slitasje, hardt bruk eller produksjonsfeil som er årsaken til feilen.

 

Umiddelbart så tenker eg at ein flyttbar varmeovn som ikkje er berekna til oppvarming utan oppsyn nok ikkje er eit produkt som er meint å vare vesentleg lengre enn 2 år, panelomnar som er berekna for kontinuerlig bruk vil typisk være meint å vare vesentleg lengre enn 5 år. I tillegg så blir det ei vurdering av prisen.

Reint praktisk så vil det sjølvsagt også være eit spørsmål om kor mykje tid du og butikken er villige til å bruke på å krangle om eit billigprodukt. Det skal ikkje lange samtalen til før kostnaden med å kreve reklamasjon er større enn verdien på gjenstanden.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 2.12.2019 den 11.37):

Dette blir ei vurderingssak.
Så lenge du reklamerer før det har gått 5 år så må butikken ta imot produktet for å vurdere om det er snakk om ein mangel med 5 års reklamasjon eller ikkje. Altså at det då skal gjerast ei vurdering på om din omn (eller delar av den) er meint å vare vesentleg meir enn 2 år eller ikkje.

Butikken kan ikkje avvise reklamasjon berre med utgangspunkt i at produktet er over 2 år gamalt, butikken må gjere ei vurdering av ditt produkt. Då skal det blant anna vurderast om det er slitasje, hardt bruk eller produksjonsfeil som er årsaken til feilen.

De kan avslå reklamasjonen umiddelbart, med begrunnelse i at dette er et produkt som ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år, men da naturlig nok bare for produkter hvor dette er klart.

Kommer du med en råtten banan kjøpt for tre år siden, kan de avslå reklamasjonen med denne begrunnelsen uten å vurdere noe om årsaken til at den ble råtten.

(Og ja, du har reklamasjonsfrist på to år  iht. forbrukerkjøpsloven på en banan).

 

Men for en flyttbar varmeovn kan jeg være enig i at det er en vurderingssak om den er ment å vare vesentlig lenger enn to år eller ikke. Men jeg er ikke enig med deg at de trenger å se på årsaken til feilen når de vurderer dette. Dette er en helt selvstendig vurdering som gjelder likt for alle produkter av samme modell: Enten er de ment å vare vesentlig lenger enn to år, eller så er de ikke det.

Hvis de ikke er det, avslås reklamasjonen med denne begrunnelse uten noen vurdering av årsak til feil, simpelthen fordi reklamasjonsfristen har gått ut. Hvis varen derimot er innenfor reklamasjonsfristen, er neste vurdering om årsaken til feilen utgjør en mangel.

Slitasje kan godt utgjøre en mangel og gi deg rett til avhjelp, hvis slitasjen er verre enn du har grunn til å forvente. Men for bananen sin del, vil selv en reklamasjon etter ett år avvises med at du ikke har grunn til å forvente at den skal holde seg så lenge, og det derfor ikke er en mangel at den er råtten.

 

The Avatar skrev (På 2.12.2019 den 11.37):

Umiddelbart så tenker eg at ein flyttbar varmeovn som ikkje er berekna til oppvarming utan oppsyn nok ikkje er eit produkt som er meint å vare vesentleg lengre enn 2 år, panelomnar som er berekna for kontinuerlig bruk vil typisk være meint å vare vesentleg lengre enn 5 år. I tillegg så blir det ei vurdering av prisen.

Umiddelbart er jeg uenig med deg, og tenker at jeg har grunn til å forvente at den flyttbare ovnen jeg kjøpte for 3-4 år siden fortsatt skal virke, og at reklamasjonsfristen også på disse må være fem år. Men dette er en tildels subjektiv vurdering.

 

Endret av theNiceOne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...