Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å bygge ny gaming PC. 

Her har jeg valgt en Intel i9-9900k. Burde jeg også se på AMD sine prosessorer? Eventuelt hvilke? Har ikke følgt så mye med i de siste årene, men har fått med meg at AMD er på sporet igjen. 

 

Hva tenker dere om dette oppsettet? Spart noen kroner på BF salget, men ikke så mye at det gjør noe å vente heller på bedre salg på komponentene jeg er ute etter. For øyeblikket sitter jeg med GTX 670 og en i5-2500k så det er nok på tide å bytte ut maskinen med noe nytt, da maskinen ikke kan kjøre noen krevende spill lengre.

 

Har valgt en PSU her, er sikkert noen billigere å få tak i. Har en PSU fra den nåværende maskinen min. Kan denne brukes, er jo snart 9 år gammel.

Se link under:

https://www.dustinhome.no/product/5010375014/proseries-p1-750b-nlg9

 

Har dere noe inspill?

 

Skjermbilde 2019-11-30 kl. 15.25.37.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wbFCx2dJiX

Vil bare legge til at jeg ville uansett spart noen kroner på den vannkjølingen. Det er unødvendig. Du kan kanskje spare 1000 kr bare der, og da kan du heller legge de i en KS prosessor.

 

EDIT: Ser det er tilbud på denne nå også https://www.komplett.no/product/1097874/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i5-9600k-prosessor

Endret av Slettet-wbFCx2dJiX
Lenke til kommentar
winmedi skrev (27 minutter siden):

Nå trenger jo en 9900k og 9900ks en god kjøler for å holde temperaturen nede. Så ser ikke helt hvordan jeg skal kunne klare å kutte ned prisen med omtrent 1000kr på det. Hva er ditt forslag her?

 

 

Du klarer deg nok med  noe lignende denne https://www.komplett.no/product/831518/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/noctua-nh-u9s-cpu-kjoeler

Disse vannkjølingsløsningene på det nivået er ikke noe bedre enn en vanlig god vifte

Lenke til kommentar
Slettet-wbFCx2dJiX skrev (2 timer siden):

Vil bare legge til at jeg ville uansett spart noen kroner på den vannkjølingen. Det er unødvendig. Du kan kanskje spare 1000 kr bare der, og da kan du heller legge de i en KS prosessor.

 

EDIT: Ser det er tilbud på denne nå også https://www.komplett.no/product/1097874/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i5-9600k-prosessor

Tulleforslag. 9900k generer mye varmere, og er et mareritt å kjøre på 5ghz uten skikkelig kjøling. 
 

OPL skrev (35 minutter siden):

Du klarer deg nok med  noe lignende denne https://www.komplett.no/product/831518/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/noctua-nh-u9s-cpu-kjoeler

Disse vannkjølingsløsningene på det nivået er ikke noe bedre enn en vanlig god vifte

Nei. Luft kjøling generer mye mer varme og støy. I tillegg flytter man varmen ned på komponenter, minnebrikker og skjermkort, istede for å føre det ut slik man gjør med AIO (vannkjøling).

I tillegg vil snitt-temp bli høyere på luft, så med en i9 prosessor er det et ganske dårlig tips å anbefale en billig luftkjøler. 
 

winmedi skrev (1 time siden):

Nå trenger jo en 9900k og 9900ks en god kjøler for å holde temperaturen nede. Så ser ikke helt hvordan jeg skal kunne klare å kutte ned prisen med omtrent 1000kr på det. Hva er ditt forslag her?

 

 

 Begge rådene du har fått er helt tullete. Antageligvis har de ikke high-end hardware selv eller erfaring med overklokking. Enhver som har prøvd i9, eller prøvd å overklokke en i9 vet at man trenger en skikkelig kjøling. 
 

Å spare penger på hovedkort og kjøling med i9 er tullete. Da opplever du kun samme problematikken som en kamerat av meg fikk, nemlig at 9900k trottlet og lgde blue-screen når han slo på turbo mode.

Så med med mindre du har tenkt å underklokke og kjøre i9 9900k på lavere hastighet, så bør du styre langt unna de to tipsene du fikk her.
 

Lenke til kommentar
winmedi skrev (Akkurat nå):

Takk for inspill.

Da kan jeg kutte med 1000kr her. Men ellers hvordan ser oppsettet ut? Ville du kjøpt ny PSU eller ville du tatt i bruk den jeg har nå i min nåværende maskin?

Nei, råder deg til å styre unna å kutte 1000 der om du skal ha den prosessoren. Skal du kutte de 1000 kronene kan du i samme slengen gå ned til i5 eller i7.

Lenke til kommentar
winmedi skrev (Akkurat nå):

Takk for tipset. Den kjøleren jeg har valgt er den god nok mener du? Hva tenker du om oppsettet? @Emile the rat

Kjøleren er god nok. Kunne holdt med h100i/h110i. Men hovedkortet vil nok slite om du skal overklokke den. 
 

Så jeg ville enten gått:

1) i9 9900k og dette hovedkortet: https://www.komplett.no/product/1102948/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/gigabyte-z390-aorus-master-s-1151

Eller

2) Behold hovedkortet du har valgt, gått ned til i7 9700k og Corsair h100i. Det er også mer balansert i forhold til skjermkort. Eventuelt brukt pengene du sparer til RTX 2080 super.

Det er min oppriktige mening. Ingen poeng i å kjøpe dyr i9, for så å spare penger på hovedkort eller kjøling. Ingen PC yter bedre enn svakeste komponent.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (18 minutter siden):

Tulleforslag. 9900k generer mye varmere, og er et mareritt å kjøre på 5ghz uten skikkelig kjøling. 
 

Nei. Luft kjøling generer mye mer varme og støy. I tillegg flytter man varmen ned på komponenter, minnebrikker og skjermkort, istede for å føre det ut slik man gjør med AIO (vannkjøling).

I tillegg vil snitt-temp bli høyere på luft, så med en i9 prosessor er det et ganske dårlig tips å anbefale en billig luftkjøler. 
 

 Begge rådene du har fått er helt tullete. Antageligvis har de ikke high-end hardware selv eller erfaring med overklokking. Enhver som har prøvd i9, eller prøvd å overklokke en i9 vet at man trenger en skikkelig kjøling. 
 

Å spare penger på hovedkort og kjøling med i9 er tullete. Da opplever du kun samme problematikken som en kamerat av meg fikk, nemlig at 9900k trottlet og lgde blue-screen når han slo på turbo mode.

Så med med mindre du har tenkt å underklokke og kjøre i9 9900k på lavere hastighet, så bør du styre langt unna de to tipsene du fikk her.
 

Både stillere og lavere temp her

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wbFCx2dJiX
5 minutes ago, Emile the rat said:

Jeg har bygd PC i mange år, og har prøvd og erfart problemet med i9 9900k på luft. 
 

Det er ikke snakk om 1-2 grader. Hvilke erfaring du har for å komme med dette rådet aner jeg ikke.

Du snakker om en ganske dyr prosessor som kom tidlig i år. 

Endret av Slettet-wbFCx2dJiX
Lenke til kommentar
Slettet-wbFCx2dJiX skrev (16 timer siden):

Du snakker om en ganske dyr prosessor som kom tidlig i år. 

Hva har det med poenget? 

 

OPL skrev (16 timer siden):

Både stillere og lavere temp her

 

 

Hadde vært morsomt å se om LinusTech hadde komme frem til samme konklusjon on han 1) hadde brukt en heftigere prosessor, med overklokket minne, og 2) faktisk hadde overklokket. 
 

En Noctua kjøler ville grillet minnebrikkene i PCen min, de kjører på 4000mhz, og med en prosessor som da går på 5.2ghz så ville det generert altfor mye varme om jeg hadde hatt en luftkjøler.

Men nå er jo ikke Linustech mest seriøse kilden, i 2014 så skulle han jo bygge gaming PC for 4k. Var vel satt sammen av masse hardware som var gammelt, selv den gangen, som AMD FX6350, AMD R9 285 og DDR3 minne. Og alle med litt peiling på PC skjønte jo at denne PCen ikke var noe 4K PC. Men det gir clickbait, og det selger.

Så når LinusTech skal lage video er det jo helt klart at han får langt mer visninger om han kommer med påstanden at vannkjøling ikke er bra, enn vica versa. I tillegg vet man aldri hvem som sponser bak slike videoer, for selvsagt blir han sponset. Er vel ingen her som tror at LinusTech betaler all hardware han har i videoene sine fra egen lomme.

Lenke til kommentar

Kan strekke meg til dette hovedkortet og bruke dette med i9-9900k sammen med 2070 super 
https://www.komplett.no/product/1102948/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/gigabyte-z390-aorus-master-s-1151

Eller jeg kan velge det hovedkortet jeg først valgte, og gå for en i7-9700k sammen med 2080 super.

Men nå tenker jeg at pcen skal holde en god del år uten å måtte oppgradere så mye. Når jeg først må oppgradere, tenker jeg det første blir å bytte ut skjermkortet. Hva er best å gå for?

Endret av winmedi
Lenke til kommentar
winmedi skrev (55 minutter siden):

Kan strekke meg til dette hovedkortet og bruke dette med i9-9900k sammen med 2070 super 
https://www.komplett.no/product/1102948/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/gigabyte-z390-aorus-master-s-1151

Eller jeg kan velge det hovedkortet jeg først valgte, og gå for en i7-9700k sammen med 2080 super.

Men nå tenker jeg at pcen skal holde en god del år uten å måtte oppgradere så mye. Når jeg først må oppgradere, tenker jeg det første blir å bytte ut skjermkortet. Hva er best å gå for?

Skal PCen vare lenge, og kun skifte skjermkort senere, så ville jeg gått for 9900k og 2070S. 
 

Det får du mer for neste gang du bytter skjermkort.

Ville forsåvidt slengt inn en ekstra harddisk, og kjørt operativsystemet fra M.2.

500GB er ganske knapt i disse dager.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...