Gå til innhold

Hvordan flyter en havvindmølle? Og hvorfor velter den ikke i storm? [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Men det kan også bli 2050, om man bare skal sitte og vente, sier Nielsen."

Savner noe mer innsats fra myndighetene, som kan bidra med kapital for å få litt mer fart i teknologiutviklingen.

Hva er grunnen til at vi ikke setter vindturbiner på havmerder av typen Nordlaks bygger?

Arealet til denne havmerden er 24 000 kvm, og kanskje de 6 merdene kunne vært i 2 rekker, slik at bredden ble større.

En annen måte er å bygge en 3-kantet merd, med 3 vindturbiner og 1 bølgekraftverk.

Bølgekraftverket gjør at merden har stålbeskyttelse ned til 30 m, og vannet fra bølgekraftverket renner inn i merden, slik at vannkvaliteten blir bedre.

Ørsted skal satse på flytende vindkraft, så det er kanskje danske som vinner dette kappløpet også, og får et nytt selskap av typen Vestas.

NordLaks090419.png.0fff509a9dab2add162146d0c0c7e29a.pngMUseHav141118.jpeg.2edaf236a82825da8bfe023755672d1a.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
aanundo skrev (5 timer siden):

"Men det kan også bli 2050, om man bare skal sitte og vente, sier Nielsen."

Savner noe mer innsats fra myndighetene, som kan bidra med kapital for å få litt mer fart i teknologiutviklingen.

Regjeringa via Enova har allereie spytta 2,3 milliardar kroner inn i Hywind Tampen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kjetil T. skrev (12 timer siden):

Regjeringa via Enova har allereie spytta 2,3 milliardar kroner inn i Hywind Tampen.

 

Dette viser vel også problemet, ved at Hydro utviklet dette konseptet og plasserte ut en testturbin utenfor Utsira, høsten 2009.

Da Equinor tok over stoppet teknologiutviklingen opp. Egentlig ganske logisk, da Equinor er et oljeselskap, så hvorfor skal de bruke mye penger for å lage en brysom konkurrent?

Ser vi historisk på det, så finner vi forklaringen i begrepet: "Follow the money".

Uten Tesla ville det nok gått mange år før vi fikk elektriske biler.

Hvorfor skal tysk bilindustri bruke milliarder på å lage en konkurrent de tjener mindre penger på?

Tesla sin suksess har gjort at de ikke har noe valg, enten satse elektriske eller gå konkurs.

Vi finner det samme innen fornybar energi fra havet. Norge har et enormt havområde i Norsk Økonomisk Sone, men her er det olje og gass som gjelder, og vi har egentlig vært fraværende innen bølgeenergiforskning i over 30 år.

I denne tiden har danskene, med bare en brøkdel av energiinnholdet i sin sektor, testet et 10-tals bølgekraftteknologier.

 

Lenke til kommentar
aanundo skrev (21 timer siden):

Dette viser vel også problemet, ved at Hydro utviklet dette konseptet og plasserte ut en testturbin utenfor Utsira, høsten 2009.

Da Equinor tok over stoppet teknologiutviklingen opp. Egentlig ganske logisk, da Equinor er et oljeselskap, så hvorfor skal de bruke mye penger for å lage en brysom konkurrent?

 

Forstår du egentlig Equinor holder på med? En massiv restrukturering av foretningsområde, med en satsing på å bli ikke mindre en verdensledende på flytende havvind.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rildonaldo skrev (4 timer siden):

Forstår du egentlig Equinor holder på med? En massiv restrukturering av foretningsområde, med en satsing på å bli ikke mindre en verdensledende på flytende havvind.

 

Jeg er over 70 år og har etterhvert lært at begrepet: "Follow the money" er det som beskriver virkeligheten.

Selvsagt vil ikke et oljeselskap som Equinor gå helhjertet inn for en teknologi som åpner opp for billig metanol, og dieselen er utkonkurrert.

Lenke til kommentar
aanundo skrev (2 timer siden):

Jeg er over 70 år og har etterhvert lært at begrepet: "Follow the money" er det som beskriver virkeligheten.

Selvsagt vil ikke et oljeselskap som Equinor gå helhjertet inn for en teknologi som åpner opp for billig metanol, og dieselen er utkonkurrert.

Ja, man kan være ganske trygg for at virkeligheten er at Equinor vil gå helhjertet inn for å tjene penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...