Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan arbeidsgiver uten videre pålegge 100% tilstedeværelse på 80% sykemelding?


Gjest 655b3...0e1

Anbefalte innlegg

Gjest 655b3...0e1

Min arbeidsgiver har tydeligvis et prosjekt om å gjøre det mindre attraktivt å være sykemeldt. En som er 80% sykemeldt har fått beskjed om at han må møte 100% av arbeidsdagen, og jobbe for 20% innsats.

Er det regler for hvordan en prosess rundt dette skal utføres?

Anonymous poster hash: 655b3...0e1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hensikta er at når ein er frisk nok til å jobbe litt, så skal arbeidsgiver legge til rette for at ein skal få utføre delar av jobben. 

Om det er rett at arbeidstakaren skal være på jobb heile dagen for å produsere dei 20% som arbeidstakaren er frisk nok til å utføre blir ei vurderingssak. Dersom den delvise sjukmeldinga skal løysast slik så betyr det at arbeidstakaren på grunn av sjukmeldinga klarer å jobbe normalt dersom ein jobbar fem gongar så sakte.

Ettersom dette er ei vurderingssak så er det ikkje mogleg å gi deg eit klart svar utan at du gir meir informasjon enn kva du bør legge ut offentleg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg fikk en sånn sykemelding da jeg brakk noen fingre. Siden mesteparten av jobben foregår på PC ble jeg jo sykt ineffektiv når jeg bare kunne skrive med en hånd. Jeg tok selv initiativ til å være på jobben 100% av tiden og bare føre arbeid på deler av arbeidet da, resten på sykemeldingen. Men dette mener jeg må sees i sammenheng med hva som feiler vedkommende. 

Dersom f.eks. sykdommen går ut på at man blir fysisk dårlig av å være på jobben en hel arbeidsdag eller arbeidsuke eller bruker mye tid til behandling, men klarer 100% effektivitet noen timer hver dag, så mener jeg det riktige bør være å holde seg borte fra jobb for sykemeldingen. I mitt tilfelle kunne jeg jo fint være på jobben, jeg klarte bare ikke å produsere tilsvarende 100%, og da mener jeg det riktige blir å være der 100% og produsere etter evne.

Ellers synes jeg at det bør kunne gå an å ha en dialog mellom leder og arbeidstaker om hvordan det er mest hensiktsmessig å praktisere den enkelte sykemeldingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0e3de...594
Gjest 655b3...0e1 skrev (8 timer siden):

Min arbeidsgiver har tydeligvis et prosjekt om å gjøre det mindre attraktivt å være sykemeldt. En som er 80% sykemeldt har fått beskjed om at han må møte 100% av arbeidsdagen, og jobbe for 20% innsats.

Er det regler for hvordan en prosess rundt dette skal utføres?

Anonymous poster hash: 655b3...0e1

Har dere tillitsvalgt? 

Uansett kommer det nok mye an på hva slags skade/sykdom og hva slags arbeidsoppgaver det er snakk om. Det går jo og an å prate med legen sin på ny om en blir dårligere... 

Det skal uansett holdes møter hvor slikt blir avklart og der kan kollegaen din få med i referatet at h*n er uenig i at løsningen er dårlig og hvorfor. 

Anonymous poster hash: 0e3de...594

Lenke til kommentar

Arbeidsgivers gjennomføring av tilrettelegging og oppfølging av arbeidstakere som er sykemeldt reguleres av arbeidsavtalen og av arbeidsmiljøloven § 4-6. 

Etter arbeidsavtalen har du plikt til å stille opp med din arbeidskraft - du har en plikt til å sørge for at arbeidsavtalen blir oppfylt fra din side så langt det er mulig. Arbeidsgiver har en tilsvarende plikt til å sørge for at arbeidsavtalen kan oppfylles fra deres side ved å legge til rette for at du fungerer i den stillingen du faktisk har. 

Arbeidsmiljøloven bestemmer at arbeidsgiver skal tilrettelegge "så langt det er mulig". Hva som er mulig vurderes ut fra virksomhetens art, størrelse, økonomi, og det legges også en viss vekt på arbeidstakers forhold. 

En konsekvens av § 4-6 er at arbeidsgiver må akseptere en gradert sykemelding så lenge det ikke er mulig å omplassere arbeidstaker inn i en hensiktsmessig alternativ stilling (Skarning, Sykefravær, s. 68). Arbeidsgiver kan ikke på varig basis ufrivillig omplassere arbeidstaker inn i en annen stilling når arbeidstaker er syk hvis arbeidsgiver ikke kunne gjort det når arbeidstaker er frisk. Eksempelvis kan ikke markedsdirektøren omplasseres til å være resepsjonist (Skarning s. 101). Men som ledd i utprøving på midlertidig basis kan det gjøres. 

Dersom arbeidstakers sykdom innebærer at det er behov for redusert arbeidstid og ikke kun redusert arbeidsinnsats vil arbeidsmiljøloven § 4-6 medføre at arbeidsgiver ikke har rett til å pålegge 100 % arbeidsdag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...