Gå til innhold

Sony Xperia 5


Trond HB

Anbefalte innlegg

plankeby skrev (14 timer siden):

Hei ilpostino, takker for din aktivitet og gode innlegg på diskusjon.no

Da denne tråden handler om Xperia 5: Det ser ut som at du har hatt Xperia 5 en stund, eller var det bare testing en periode? Du har den kanskje ikke ennå?

Hvordan vil du oppsummere erfaringen med den? Den har fått både Android 10 og 11, ga det noen forbedringer. Vurderer å kjøpe den brukt (kr 2000), vektlegger en del at kamera/video er på bra nivå kontra billige mobiler fra 2020/2021.

Selv har jeg en Huawei p20 pro... Dama ønsker seg en telefon som ikke er sååå stor som enkelte er nå. Budsjettet er på kr 2000 og da virker Xperia 5 ok. Batteriet høres lite ut, men skjermen trekker vel ikke livskraften ut av batteriet som en 4k 120 hz...

Jeg har blitt fornøyd med 5, batteri er ikke best men det holder som regel til kvelden... Men jeg synes det var lite juice i begynnelsen, gikk fra Huawei P10.

Feks om vi skal se Disney+ på Chromecast ca 22.00-23.00 og bruke mobil eller nettbrett til å styre så hender det jeg tyr til nettbrett fordi mobilen lader.

Men jeg gidder ikke gå under 15% før jeg lader.

Jeg er vant til det nå, mobilen er fin til multitasking er kjapp, og jeg har fått sansen for kamera bortsett fra selfie som er meh, veldig prosessert og soft i motsetning til bak kamera som er mer clean.

Sense har blitt veldig bra etter oppdateringer. Kjekt om du skal rett til en app eller ta kjapp skjermdump.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Jeg er vant til det nå, mobilen er fin til multitasking er kjapp, og jeg har fått sansen for kamera bortsett fra selfie som er meh, veldig prosessert og soft i motsetning til bak kamera som er mer clean.

Jeg er heller ikke helt fornøyd med selfie-modusen som kameraet slår over på. Man ser ut som en 14-åring som bruker et dårlig filter for å smoooothe bildet.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (16 minutter siden):

Jeg er heller ikke helt fornøyd med selfie-modusen som kameraet slår over på. Man ser ut som en 14-åring som bruker et dårlig filter for å smoooothe bildet.

Ikke engang Sony selv er fornøyd med den, men de sier III versjonene har dugelig selfie...

Det som kunne vært bedre på første 5 er vel Selfie, batteritid og kamera appen... Kamera er bra, men appen kunne vært bedre mht at det er Sony. Men de nye på Xperia II og III har mye bedre kamera apper.

Jeg vil ha Sony Xperia 1III, om jeg rekker den når jeg skal ha ny. Sony begynner å bli veldig bra nå.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (44 minutter siden):

Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at det er relatert til noe programvaremessig (filter) som gjør det slik? I teorien burde det være nok med en oppdatering for å få fikset feilen. 

Nei tror selve kamera og alt er for dårlig på Selfie.. De har ikke fokusert på å få det bra..

Sony er jo verdens beste på kamera og de lager selve teknologien. Men software som du nevner må de ha mer hjelp til. De har prioritert på eye focus og brukt mye ressurser på dette.. for å få funksjoner til ekte kamera.... Det er alltid noe i Android som nedprioriteres i motsetning til feks Apple.

Men de nye modellene virker som referanse mobil på alle punkter, supert batteri også.

Whathifi gav Sony Xperia 1II årets mobilpris 1 plass. III er enda bedre igjen.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gouldfan said:

Nei tror selve kamera og alt er for dårlig på Selfie.. De har ikke fokusert på å få det bra..

Sony er jo verdens beste på kamera og de lager selve teknologien. Men software som du nevner må de ha mer hjelp til. De har prioritert på eye focus og brukt mye ressurser på dette.. for å få funksjoner til ekte kamera.... Det er alltid noe i Android som nedprioriteres i motsetning til feks Apple.

Men de nye modellene virker som referanse mobil på alle punkter, supert batteri også.

Whathifi gav Sony Xperia 1III årets mobilpris 1 plass.

 

Allerede 5ii hadde jo betydelig bedre batteri enn 5i. Batterimessig var jeg fornøyd med 5ii, hadde ca 30% igjen da jeg la meg. 

Dessverre har begge de over (og 1'er versjonene) en "bug" i kamera app'en som gjør at de ofte får flimring ved filming innendørs. Siden de ikke har fikset det fra 5i til 5ii, så ser jeg ingen grunn til at det skulle bli fikset på 5iii.

Whathifi anmelder vel med fokus på lyd&bilde? Isåfall er førsteplassen fortjent. Bortsett fra temmelig dårlig lysstyrke, så er jo både lyd og bilde på 5ii superb.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (23 minutter siden):

Allerede 5ii hadde jo betydelig bedre batteri enn 5i. Batterimessig var jeg fornøyd med 5ii, hadde ca 30% igjen da jeg la meg. 

Dessverre har begge de over (og 1'er versjonene) en "bug" i kamera app'en som gjør at de ofte får flimring ved filming innendørs. Siden de ikke har fikset det fra 5i til 5ii, så ser jeg ingen grunn til at det skulle bli fikset på 5iii.

Whathifi anmelder vel med fokus på lyd&bilde? Isåfall er førsteplassen fortjent. Bortsett fra temmelig dårlig lysstyrke, så er jo både lyd og bilde på 5ii superb.

Er der lys du tenker på? I 5 så merker jeg også dette, kamera er sensitiv til lys, men det funker mer som et tradisjonelt kamera enn et mobilkamera.... Shutter kan justeres istedenfor, dvs du kan hva heter det dempe lys inn...

Samsung har feks en plastic fantastic prosessering der nattskyer blir lilla etc.. jeg absolutt hater alt med skjermene og camera til Samsung, pga det er overdrevet skarphet, prosessering og fake. Det gjelder tv deres også..

iPhone er litt mer sober men har også mye prosessering.

Sony og tidligere LG er rene Kamera mobiler med mer justeringsmuligheter. Det er jo ment som kvalitet, men krever litt jobb.

Sony er en purist mobil på skjerm, camera og lyd...

Huawei var faktisk en bra miks mellom bra prosessering i app og gode linser. Men de er jo historie nå pga feiden med USA.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Gouldfan said:

Er der lys du tenker på? I 5 så merker jeg også dette, kamera er sensitiv til lys, men det funker mer som et tradisjonelt kamera enn et mobilkamera.... Shutter kan justeres istedenfor, dvs du kan hva heter det dempe lys inn...

Samsung har feks en plastic fantastic prosessering der nattskyer blir lilla etc.. jeg absolutt hater alt med skjermene og camera til Samsung, pga det er overdrevet skarphet, prosessering og fake. Det gjelder tv deres også..

iPhone er litt mer sober men har også mye prosessering.

Sony og tidligere LG er rene Kamera mobiler med mer justeringsmuligheter. Det er jo ment som kvalitet, men krever litt jobb.

Sony er en purist mobil på skjerm, camera og lyd...

Huawei var faktisk en bra miks mellom bra prosessering i app og gode linser. Men de er jo historie nå pga feiden med USA.

Angående Huawei, så er jeg fullstendig uenig. Huawei hadde de verste hudtonene jeg har hatt på en moderne telefon noengang, og generelt svært oppskarpet bilde (P30 pro). De hadde også en power-save som var alt for aggressiv, og var vanskelig/umulig å deaktivere helt. Min erfaring er at Samsung innfører en del ekstra farger, men det er mindre jobb å redusere fargene på samsung enn å øke de på Huawei. Sony traff stort sett ganske godt, men bommet ofte på dynamikken i himmelen, og igjen så er det enklere å fikse på samsung enn å fikse på sony. Men ser at det er subjektivt. For 5-6år siden hadde jeg nok foretrukket Sony-kamera.

Sony har svært pene farger på både skjerm og kamera. Det jeg mente var at skjermen ikke har så mye lysstyrke (candela om du vil), noe som gjør den vanskelig å se i sollys. 

Men hovedproblemet (for min del) er flimring på videoopptak innendørs. Det inntraff i samtlige hus jeg besøkte i vinter: https://photos.app.goo.gl/aXHm6hK61Lkootfj6 Edit: Sony har altså ikke en fungerende anti-banding, i motsetning til ALLE andre produsenter, samt sine egne telefoner fra forrige generasjon...

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (6 timer siden):

Angående Huawei, så er jeg fullstendig uenig. Huawei hadde de verste hudtonene jeg har hatt på en moderne telefon noengang, og generelt svært oppskarpet bilde (P30 pro). De hadde også en power-save som var alt for aggressiv, og var vanskelig/umulig å deaktivere helt. Min erfaring er at Samsung innfører en del ekstra farger, men det er mindre jobb å redusere fargene på samsung enn å øke de på Huawei. Sony traff stort sett ganske godt, men bommet ofte på dynamikken i himmelen, og igjen så er det enklere å fikse på samsung enn å fikse på sony. Men ser at det er subjektivt. For 5-6år siden hadde jeg nok foretrukket Sony-kamera.

Sony har svært pene farger på både skjerm og kamera. Det jeg mente var at skjermen ikke har så mye lysstyrke (candela om du vil), noe som gjør den vanskelig å se i sollys. 

Men hovedproblemet (for min del) er flimring på videoopptak innendørs. Det inntraff i samtlige hus jeg besøkte i vinter: https://photos.app.goo.gl/aXHm6hK61Lkootfj6 Edit: Sony har altså ikke en fungerende anti-banding, i motsetning til ALLE andre produsenter, samt sine egne telefoner fra forrige generasjon...

Nei det var ikke bra, Sony er sensitiv, er dette lysrør er det ikke?

Er det ikke en setting for lyskilde i appen også? men den funker kanskje ikke på video.

Enig i at det ikke var bra opptak.

Huawei, jo du har nok rett. Den har mye prosessering, men synes det ser mer naturlig ut en Samsung. Men smak og behag...

Samsung har helt klart kanskje beste Nits, lystyrke.. Det er det ikke tvil om, men bildet er ikke min smak, men det er smakssak.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Gouldfan said:

Nei det var ikke bra, Sony er sensitiv, er dette lysrør er det ikke?

Er det ikke en setting for lyskilde i appen også? men den funker kanskje ikke på video.

Enig i at det ikke var bra opptak.

Huawei, jo du har nok rett. Den har mye prosessering, men synes det ser mer naturlig ut en Samsung. Men smak og behag...

Samsung har helt klart kanskje beste Nits, lystyrke.. Det er det ikke tvil om, men bildet er ikke min smak, men det er smakssak.

Ikke bare lysrør, men vanlige (halogen eller led?) lyskilder i stue og kjøkken. Greit at de er dimbare, men det er jo de fleste lys nå til dags. Og det skjer ikke med noen andre mobiler...

Det er mulig å fikse ved å bruke en tredjeparts app, og skru på antibanding. Men da mister man jo ansiktsfokus og andre features.

 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (59 minutter siden):

Ikke bare lysrør, men vanlige (halogen eller led?) lyskilder i stue og kjøkken. Greit at de er dimbare, men det er jo de fleste lys nå til dags. Og det skjer ikke med noen andre mobiler...

Det er mulig å fikse ved å bruke en tredjeparts app, og skru på antibanding. Men da mister man jo ansiktsfokus og andre features.

 

Skal teste litt her, prøvde med Huawei tablet T10 som har elendig kamera, skal prøve med Sony også. Er det alle oppløsninger?

 

Prøvde i 4K her Sony Xperia 5 Led lys ingen dimming. Ikke noe tegn til flimmer, er nok det du sier og lyskildene dine som appen ikke fikser.

Så litt tegn på nettbrett men det er dårlig kamera og vet ikke om det er det samme du mener.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hadde ingenting å si om jeg filma 4k, fullHD 60 eller lavere. Det var heller ingen settings å stille på. Jeg fikk svar fra Sonys teknikere (i Japan?) at dette var et kjent problem, og at de ikke kom til å gjøre noe med det.

60 bps er jo bare 60 bilder per sekund, istedet for vanlige 30. Siden det er en ren dobling, så gjør det ingenting. Det har ingenting direkte å gjøre med antibanding, annet enn at antibanding er vanskeligere å gjøre med høyere bildefrekvens. 60bps (eller fps som er vanlig omtale det som) er kjekt for "action"-videoer og annet småbarnsrelatert 😋

Jeg har sett folk med både 5i, 1ii og 5ii som klager over det.

Og til slutt, madammen har brukt en Sony xz1 i årevis uten noe problem, i samme lysene. Så dette er en "ny" bug hos sony. Og det var som sagt ikke bare hos meg, men i samtlige 4 hus jeg var i denne vinteren. Og helt til slutt, jeg har altså 4 andre telefoner som aldri har hatt problemer i akkurat samme lysene.

 

Hvor har du det ifra at 5iii har anti-banding da? Ingen av linkene dine indikerer det?

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (58 minutter siden):

Hadde ingenting å si om jeg filma 4k, fullHD 60 eller lavere. Det var heller ingen settings å stille på. Jeg fikk svar fra Sonys teknikere (i Japan?) at dette var et kjent problem, og at de ikke kom til å gjøre noe med det.

60 bps er jo bare 60 bilder per sekund, istedet for vanlige 30. Siden det er en ren dobling, så gjør det ingenting. Det har ingenting direkte å gjøre med antibanding, annet enn at antibanding er vanskeligere å gjøre med høyere bildefrekvens. 60bps (eller fps som er vanlig omtale det som) er kjekt for "action"-videoer og annet småbarnsrelatert 😋

Jeg har sett folk med både 5i, 1ii og 5ii som klager over det.

Og til slutt, madammen har brukt en Sony xz1 i årevis uten noe problem, i samme lysene. Så dette er en "ny" bug hos sony. Og det var som sagt ikke bare hos meg, men i samtlige 4 hus jeg var i denne vinteren. Og helt til slutt, jeg har altså 4 andre telefoner som aldri har hatt problemer i akkurat samme lysene.

 

Hvor har du det ifra at 5iii har anti-banding da? Ingen av linkene dine indikerer det?

Fps eller BPs kan fikse det, men du har rett må lavere enn 60, og jeg blandet litt med hz også.

Jeg vet ikke hvordan dette går med fokus på mange bilder pr sekund som Sony er så opphengt på.

Kan det være noe med kamera teknologi? Om det kun var en algoritme og enkel fiks hadde de vel gjort det?

De har oppgradert masse på feks lyd, kamera og Sidesense....

Nei jeg misforstod nok den linken på 5II, der noen sa at anti-banding slo inn.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
8 hours ago, Gouldfan said:

Fps eller BPs kan fikse det, men du har rett må lavere enn 60, og jeg blandet litt med hz også.

Kan det være noe med kamera teknologi? Om det kun var en algoritme og enkel fiks hadde de vel gjort det?

 

Gitt at en tredjeparts kamera (opencamera) har en innstilling for det som funker, så ja, det er en enkel fiks. Og den andre videoapp'en deres (pro cinema?) har mulighet for å velge 25 fps, og da forsvinner problemet. Synd pro cinema ikke fungerer til "vanlig" filming da, mtp 21:9 format, ingen auto-exposure etc.

Det eneste andre tilfellet av slik flimring jeg har funnet i moderne tid var da man gråimporterte en av pixeltelefonene ut av USA for 5-6år siden, og da var den kun tilpasset amerikansk nettstrøm og hadde derfor dette problemet.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (På 10.6.2021 den 23.41):

Hadde ingenting å si om jeg filma 4k, fullHD 60 eller lavere. Det var heller ingen settings å stille på. Jeg fikk svar fra Sonys teknikere (i Japan?) at dette var et kjent problem, og at de ikke kom til å gjøre noe med det.

?

Må si at dette er seriøst dårlig av Sony. Å være klar over et problem, men allikevel velge å ikke forbedre det. Får ikke lyst på Sony telefon da.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...