Gå til innhold

Bredbånd - fra kobber til fiber


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag bredbånd levert fra Nextgentel gjennom kobberledning. Trådløs ruter som leverer signaler i hele huset, samt terrasse og noen meter rundt huset. Veldig godt fornøyd. 

Nextgentel har lagt på prisen en del, grunnet vedlikeholdskostnader på gammel kobberledning. Lyse sier kobberledning ikke lenger vil få vedlikehold og skal fases ut innen få år. 

En kar fra Lyse/Altibox var på døra, og ville absolutt legge inn fiber kostnadsfritt, mot et års binding. Noe dyrere enn eksisterende bredbånd fra Nextgentel. Leser på bytt.no at svært mange har negative opplevelser med Altibox. Spesielt svake signaler levert gjennom trådløs ruter. Karen fra Altibox mente han ikke hadde hørt negative tilbakemeldinger.

Jeg fortalte Altibox-karen at jeg ikke vil ha dårligere produkt enn det jeg har, og til høyere pris. Han kunne ikke garantere noe. Jeg sa at da er jeg ikke interessert. Han sa da at Altibox/Lyse skulle diskutere saken, og komme tilbake til meg. Han "truet" for øvrig med om hva jeg har tenkt å gjøre når kobbersignalene forsvinner, og jeg ikke har fått lagt inn fiber.

Vi er tre i husstanden, og kan alle sammen streame samtidig uten problemer. Jeg vil gjerne ha det slik i fremtiden også. Frykter at det ikke vil bli sånn med Lyse/Altibox. Vi har venner med fiber fra Lyse, og de opplever mye problemer. Må også bruke kablet nettverk for å få nok kapasitet.

Bør jeg beholde kobbersignaler noen år til, eller slå til på Altibox sitt tilbud? Regner med 5G blir godt utbygd etterhvert, og at ubegrensede datapakker blir mer tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det eneste du trenger å betale for å få det lagt inn er å binde deg et år hadde jeg uten tvil kjørt på. Vi måtte betale 8k + binde oss et år for å få lagt inn fiber... 

Huset bør være verdt mer med fiber, å det er som han sier ikke sikkert du får samme mulighet til å legge det inn senere. 

 

Bytt til noe annet evt etter at bindingstiden går ut om du ikke er fornøyd? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjemmesentralen til Altibox kan settes i "bor-modus", som vil si at den kobler èn utgang direkte på nett, så kan man koble sitt eget utstyr til den for hjemmenettverk. Hvor enkelt det blir deretter kommer an på hvilke ruter man har.  Nå kan man vel også kjøpe Google Wifi direkte fra Altibox, så da kan man få en over middels wifi-løsning med støtte fra dem også.

Leverandør vil nok da ikke gi brukerstøtte lenger frem enn til nettverksuttaket til hjemmesentralen, så ruteren må du da eventuelt få hjelp til der du kjøpte den om du går for 3. parts løsning.

Usikker på om det som er innebygdet i hjemmesentralene til Altibox er noe dårligere enn Nextgentel sitt utstyr, synes å huske dem også er litt problematiske.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Jeg byttet ISP fra Canal Digital til Altibox for noen år siden, da jeg bodde i enebolig på nesten 300 kvm. Jeg satte opp begge ISP-routerne (begge var fra Zyxel) samtidig, og gjennomførte dekningsprøver i hele boligen. Stort sett var det litt bedre wifi-dekning, både på 2,4 og 5 GHz, med utstyret fra Altibox (2812ac) enn det fra CD (P8702N). Både Altibox og CD/Telenor har mange kunder, og du vil alltid finne noen som klager, men jeg tror ikke at utstyret du får fra Altibox er dårligere enn det du har fra NGT. Ytelsen du vil få over fiber er svært mye bedre enn det du har i dag.

Jeg kjører eget utstyr for routing og wifi uansett, da jeg ønsker å ha full kontroll over nettverkene mine, og dette er uproblematisk å sette opp fra Mine sider hos Altibox. Ved ev. feil vil ISP ikke feilsøke lenger enn for utstyr de selv har levert, så det krever noe kompetanse på eget utstyr.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Jeg vil tro leveransen av nettsignaler er betydelig bedre gjennom fiberkabel, enn gjennom gammel kobberledning. Alikevel har kobbersignalene fungert svært bra i alle år, og jeg har ingenting å utsette på Nextgentel sin leveranse.  Bor i enebolig på et plan, med grunnflate 130 kvm. Trådløse signaler er i dag svært gode, og rekker i hele huset, terrassen og en del av hagen. Veldig komfortabelt. 

Jeg blir skremt av alle dårlige tilbakemeldinger jeg leser, men det er nok slik at de er i fåtall. 

Jeg bør kanskje slå til på tilbudet om å få lagt inn fiber i huset kostnadsfritt?

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Normix said:

Jeg bør kanskje slå til på tilbudet om å få lagt inn fiber i huset kostnadsfritt?

Det vil jeg anbefale at du gjør. Vanligvis er det en kostnad for installasjon (ca 1900 dersom det gjøres samtidig med andre i området), og krav til egeninnsats (grave ned røret for fiber fra tomtegrense til bolig). 

Lenke til kommentar
agvg skrev (8 timer siden):

Som du selv sier så blir xDSL over kobberkabel nedlagt og kablene skal rives, 2022 er vel slutten for de fleste  telefonsentralen, endel er allerede nedlagt og anbudet er ute på store kabelfjerningsjobber så og henge på kobber helt frivillig er lite lurt.

Tja på private området tviler jeg på det blir særlig av, er snakk om offentlig området vil jeg tro, sikkert mange små eldre boligfelt og borettslag som ikke gidder å ta kostnaden å bytte alt, men alt har vel sin sluttdato for support, men tror de begrenser kobberledingene til 100-500 meter. så det burde hjelpe på hastighet.

Lenke til kommentar

Flere steder i nærheten, som er mindre bygder, har Telenor bestemt at noen av telefonsentralene skal legges ned ved årsskiftet. Kobbernettet skal visstnok fases helt ut fra 2023. 

Jeg kommer nok til å takke ja til tilbudet fra Altibox om å legge inn fiberkabel kostnadsfritt. Skulle det vise seg å bli dårlig rekkevidde på trådløse signaler, så får jeg oppgradere med egen ruter. 

Takk for alle innlegg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om det skjer noe med linja du har dag, blir den sannsynligvis ikke retta. Det betyr at du blir uten nett fram til du får inn internett på en annen måte. Har du fiber er det beste alternativet. Også langt bedre enn 5G, så har du muligheten, legg inn fiber så fort som mulig. 

At altibox har mer negative kommentarer om dårlig trådløs enn NTG handlet utelukkende om at de har flere kunder enn NTG. Kjenner utstyret begge leverer, og NTG sitt er ikke bedre. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...