Gå til innhold

Mobilt bredbånd uten grense?


Gjest Slettet-GlDE6z

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-GlDE6z

Hei. 

Skal bo et sted i noen måneder uten tilgang til kablet internett så mobilt bredbånd må bli redningen, finnes det et selskap som leverer 4g mobilt bredbånd uten grense? Jeg bruker gjerne mer enn 200-300gb på en måned, men uansett hvor mye jeg maser på kundeservice så virker det umulig å få til noe hos noen uten grense. 

 

Er det noen som har noen triks for å få dette til, eller er det så godt som umulig? 

Har snakket med telenor, ice, breibånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ICE: 6 GB abo + data frihet = 1 TB og 10 mbit hastighet i Ice sitt nett. 399kr/mnd eller 349kr/mnd om du er under 24 (ung 10 GB istedet).

Telia X: 40 GB fri fart, 3 mbit hastighet etter dette, 579kr/mnd

Disse 2 bør du bruke 4G modem/ruter til.

 

Den beste løsningen IMO er vel fortsatt Telenor 4G hjemmebredbånd.
Sjekk om de leverer tjenesten på aktuell adresse: https://www.telenor.no/privat/internett/hjemmebredband/
Her får du 10 eller 30 mbit hastighet helt frem til du har brukt 1 TB. 5 mbit etter det.
599/699kr/mnd^

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z
2 hours ago, Vanstalk said:

ICE: 6 GB abo + data frihet = 1 TB og 10 mbit hastighet i Ice sitt nett. 399kr/mnd eller 349kr/mnd om du er under 24 (ung 10 GB istedet).

Telia X: 40 GB fri fart, 3 mbit hastighet etter dette, 579kr/mnd

Disse 2 bør du bruke 4G modem/ruter til.

 

Den beste løsningen IMO er vel fortsatt Telenor 4G hjemmebredbånd.
Sjekk om de leverer tjenesten på aktuell adresse: https://www.telenor.no/privat/internett/hjemmebredband/
Her får du 10 eller 30 mbit hastighet helt frem til du har brukt 1 TB. 5 mbit etter det.
599/699kr/mnd^

 

 

Hjemmebredbånd var visst ikke mulig dessverre for mitt område. 

 

Når det gjelder data frihet til Ice, blir det sperret om jeg kjører mobilen som ruter til pc eller er det godkjent? Ingen grense på GB per dag der de struper hastigheten slik som det er med chilimobil?

 

Tenker jeg går for både ice mobilt bredbånd og ice data frihet så lenge dekningen her er grei nok. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Slettet-GlDE6z said:

Hjemmebredbånd var visst ikke mulig dessverre for mitt område. 

 

Når det gjelder data frihet til Ice, blir det sperret om jeg kjører mobilen som ruter til pc eller er det godkjent? Ingen grense på GB per dag der de struper hastigheten slik som det er med chilimobil?

 

Tenker jeg går for både ice mobilt bredbånd og ice data frihet så lenge dekningen her er grei nok. 

Det er hittil ingen kjente tilfeller av at Ice slår ned på kunder som bruker data frihet i rene 4G modem nei.

Kan vel nevne at kundeservice ville ha meg over på en slik løsning når jeg ville si opp mobilt bredbånd sist :P

Bare sjekk at du har god nok dekning (ICE+ i dekningskartet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z
2 hours ago, Krokan said:

elisa.fi, ca €30 pr mnd for ubegrenset bruk i Norden og Baltikum (roamer på Telenor i Norge). Har noen startpakker liggende.

Er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer? Finsk abbo i Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z
3 minutes ago, Vanstalk said:

Det er hittil ingen kjente tilfeller av at Ice slår ned på kunder som bruker data frihet i rene 4G modem nei.

Kan vel nevne at kundeservice ville ha meg over på en slik løsning når jeg ville si opp mobilt bredbånd sist ?

Bare sjekk at du har god nok dekning (ICE+ i dekningskartet).

Ligger hastigheten greit over 5mbit eller? Tenker det er minimum for meg, helst opptil 10mbit. Jeg bor sentralt i "storby". Var meget god dekning på kartet.

 

Merkelig at kundeservice personen jeg snakket med hos ice tidligere idag ikke anbefalte det istedenfor  da, mer fortjeneste i mobilt bredbånd antar jeg.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Just now, Slettet-GlDE6z said:

Ligger hastigheten greit over 5mbit eller? Tenker det er minimum for meg, helst opptil 10mbit. Jeg bor sentralt i "storby".

 

Merkelig at kundeservice personen jeg snakket med tidligere idag ikke anbefalte det istedenfor mobilt bredbånd da, mer fortjeneste i mobilt bredbånd antar jeg.

Storby kan da være så mangt.. se litt på finnsenderen.no om du har Ice 1800 MHz 4G i nærheten. Burde tåle 10 mbit da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z
3 minutes ago, Vanstalk said:

Storby kan da være så mangt.. se litt på finnsenderen.no om du har Ice 1800 MHz 4G i nærheten. Burde tåle 10 mbit da.

Er 4g 800mhz 4-500m unna.

 

Takk for hjelpen hvertfall, da ble det en løsning likevel :)

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å gå for chili mobil fri bruk eller Telia x. Jeg har ice.net nå, og har prøvd data frihet i noen uker, endte opp med å deaktivere frihet da jeg alltid gikk rundt og var usikker på om jeg hang på Telia eller ice sitt nett. Brått forsvant det fra kvoten på 6 GB, selv om jeg satt pal stille og så på videoer. Ikke lar telefonen seg låse til ice, kundeservice sier at det heller ikke går da som innstillinger overstyrer telefonen når jeg låser til ice+ og skrur av roaming. Så lenge ice leier kapasitet hos Telia, er data frihet meningsløst og potensielt frustrerende/dyrt. 

 

Du vet iallfall hva du får om du velger Chili mobil eller telia, trass i kreative restriksjoner der også.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Slettet-GlDE6z said:

Er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer? Finsk abbo i Norge?

Elisa i norge fungerer helt fint. sett simkort i modem. vent noen minuter mens det aktiveres gå så å handle ubegrenset med visa/mc på deres webportal og du surfer ubegrenset i hele norden med intill 100mb/s. så er ikke noen problem å gå for et av Korkan sine startpakker. har og noen liggende

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kynxx skrev (På 29.11.2019 den 23.07):

Jeg anbefaler å gå for chili mobil fri bruk eller Telia x. Jeg har ice.net nå, og har prøvd data frihet i noen uker, endte opp med å deaktivere frihet da jeg alltid gikk rundt og var usikker på om jeg hang på Telia eller ice sitt nett. Brått forsvant det fra kvoten på 6 GB, selv om jeg satt pal stille og så på videoer. Ikke lar telefonen seg låse til ice, kundeservice sier at det heller ikke går da som innstillinger overstyrer telefonen når jeg låser til ice+ og skrur av roaming. Så lenge ice leier kapasitet hos Telia, er data frihet meningsløst og potensielt frustrerende/dyrt. 

 

Du vet iallfall hva du får om du velger Chili mobil eller telia, trass i kreative restriksjoner der også.

Jeg har to telefoner, en som støtter 4G-tale i ICE sitt nett og en som ikke gjør det. Telefonen med 4G-tale holder seg på ICE+ til enhver tid. Telefonen uten 4G-tale vil helst vekk fra ICE+ og henger på Telia nesten hele tida. 

Hastigheten hos ICE er veldig varieriende, men for meg har streaming og alt annet fungert smertefritt. I mitt område er det svært tett med basestasjoner fra ICE.

For TS ville jeg først forsøkt ICE, deretter Telia eller Chili.

Lenke til kommentar

Ser ut som om det kan bli vanskelig. men er du virkelig nødt til å ha 300 GB de månedene du skal bo på dette ene stedet? Er det så viktig med så mye data, eller kan du vurdere andre løsninger? Hva er det du bruker så mye data på? Ettersom det er en kortere periode, kanskje det er mulig å være litt fleksibel på hvor mye du bruker?

Endret av Sharpings
Lenke til kommentar
On 11/30/2019 at 1:22 AM, EmLeX said:

Elisa i norge fungerer helt fint. sett simkort i modem. vent noen minuter mens det aktiveres gå så å handle ubegrenset med visa/mc på deres webportal og du surfer ubegrenset i hele norden med intill 100mb/s. så er ikke noen problem å gå for et av Korkan sine startpakker. har og noen liggende

Men man må bytte sim flere ganger i året?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z
4 hours ago, Sharpings said:

Ser ut som om det kan bli vanskelig. men er du virkelig nødt til å ha 300 GB de månedene du skal bo på dette ene stedet? Er det så viktig med så mye data, eller kan du vurdere andre løsninger? Hva er det du bruker så mye data på? Ettersom det er en kortere periode, kanskje det er mulig å være litt fleksibel på hvor mye du bruker?

Streaming, spill oppdateringer.

 

Har fått ice mobilt bredbånd og det var dessverre ikke det beste, får rundt 3-5 mb download og ruteren skrur seg av og på til tider. Chili mobil med hotspot fra mobilen fungerer bedre. 

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
On 12/1/2019 at 2:18 PM, kim_InnleggNO said:

Men man må bytte sim flere ganger i året?

Nei. Det sim korte jeg bruker nå har vert aktivt i snart 6 månder å enda ikke hørt noe. det andre jeg roterer med har vert aktivt i snart 12 månder uten problem. så trur ikke di bryr seg noe speselt. ville dog anbefalt å ha et uaktivert liggende just in case

edit: Ser ut som di tok livet av et av mine simkort nå etter 6 månder med høy opplasting av backups. gjenomsnitt bruk 4tb i månden. så ikke for dårlig det.

Endret av EmLeX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg fungerte Data Frihet fint i 14 dager før hastigheten plutselig ble elendig. Ingen forklaring gitt. I tillegg spiste den opp hele den vanliga kvota hver måned fordi ICE sitt eget nett inniblant var utilgjengelig, selv med to antenner tilkoblet.

Skal man velge ICE bør man være teknisk kompetent så man kan fikse ting selv. Kundeservice bruker altfor lang tid på å svare. EDIT: Fikk mer hjelp av Kjell & Company enn jeg fikk av ICE ..

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...