Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Behøver nye frontlykter. Er disse lovlige?


Valkyria

Anbefalte innlegg

Tidligere i år kjøpte jeg meg en Honda Del Sol, 94 modell. Lyktene var meget uklare og ubrukelige, og jeg har brukt et poleringskit til å få dem klare og gode og gjennomsiktige. Dette varte i 1 måned før de har blitt uklare igjen. 

Jeg tenker det er verd å heller investere et par nye lykter siden jeg har lyst å beholde bilen så lenge jeg kan. Men siden dette er meget sjelden bil her i Norge er det naturligvis ikke mulig å få tak i reservelykter til den. På ebay derimot er det et flust av lykter, men de har naturligvis Amerikansk spec, altså oransje blinklykter hvor de Europeiske er klare (men med oransje indre hus til blinklyset). Med alt av krav og regler som settes her i Norge tør jeg ikke kjøpe noe som en byråkrat i Statens Vegvesen ikke liker.

https://www.ebay.com/itm/FOR-93-95-HONDA-DEL-SOL-CRYSTAL-CHROME-HEADLIGHT-AMBER-CORNER-SIGNAL-BUMPER-FOG/202260885064?fits=Make%3AHonda&hash=item2f17b02e48:g:VoQAAOSwFFtaqVTd

De overnevnte er de jeg har lyst å kjøpe. Omtrent slik ser de originale ut:

HD-ON-HDEL93-1P-BK.jpg

Er disse lyktene lovlige på denne bilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan vet jeg om de er E-merket? Hvordan ser de dette evt på EU kontrollen?

Benyttet Biltema sitt poleringskit og fulgte oppskriften til punkt og prikke. Bilen har ikke blitt vasket siden poleringen. De var som nevnt pene i starten men falmet igjen ganske kjapt og jeg mistenker det har mer å gjøre med generelle tilstanden på de 25 år gamle lyktene enn kittet / teknikken som var brukt. Innsiden av lyktene har også noe oksidering på seg så jeg har ikke noe problem med å bruke penger på å få noen helt nye lykter. 

Lenke til kommentar

Jeg var akkurat i garasjen og inspiserte både min 2017 Civic og Del Solen og ingen av dem har noen form for markering, hverken i glassene(plastikken) eller noe annet sted i lyktene, annet enn ved inngangen til pærene som sier spesifikasjonen til pæren som skal inn.

Jeg har lett etter kun glass, men finner kun komplette lykter. Jeg ser for meg at så lenge det oransje i lykten ikke er direkte ulovlig og dermed trigger en letejakt for kontrolløren etter godkjenningsmerket så blir det nok ikke lagt merke til. 

Er det noen lover som tilsier at selve huset for blinklyset må være gjennomsiktig med gul pære?

Lenke til kommentar

PKK har ikkje noko punkt for kontroll av samsvarserklæring, så det går nok bra. Må så klart fungera og oppfylla alle krav elles. Så er det såklart ein (veldig) liten sjanse for regress frå forsikringsselskapet om det er så kjipe greier at det fører til brann e.l.

Oransje lykteglass foran blinklys er jo heilt vanleg på litt eldre bilar i Noreg. Har vanskeleg for å tro at det ikkje skal vera godkjent (spesielt på ein bil frå 1994). Å gå motsatt veg, frå oransje glass til klare glass + oransj pære er vel ein vanleg modifikasjon.

Lenke til kommentar

Som sedsberg sier så er det fargen som teller for blinklys. Om det er klart glass + oransje pære eller oransje glass med klar pære spiller ingen rolle.

En mer omfattende måte å få gamle matte lykteglass klare igjen er på slipe dem ned. Dvs. slipe bort et tynt lag av glasset/plastikken og så pusse og polere dem igjen etterpå.

Men dette krever både kompetanse og ikke minst dertil egnet utstyr. Jeg vet dette er mulig å gjøre (er videoer om det på Youtube), men aner ikke eksakt hvordan det gjøres. Det tar også en del tid, så blir dyrt om man skal sette en slik jobb bort til noen andre (de som driver med billakkering kan sikkert gjøre noe slikt).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...