Gå til innhold

Har kjørt Teslaen én million kilometer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (7 timer siden):

Det har vel blitt diskutert i noen tusen år allerede. https://en.wikipedia.org/wiki/Ship_of_Theseus

Interessant! Oppgradering av PCer del for del har jo også vært samme dillemma så lenge jeg kan huske. Interessant at det har blitt diskutert i 2500 år allerede. Men nå satte vel Microsoft spikeren i kista til de greske filosofene da de lanserte Vista og definerte ulike komponenter med "poeng" og dersom man kjøpte mange nok "poeng" med nye komponenter så kunne man ikke bruke OEM-lisensen på maskina lengre.

For ikke å nevne religiøse sitt forhold til organdonasjoner, blodoverføring etc, selv om de hevder at kropp og skjel er ganske uavhengige.

Skal vi være helt purister så har vel de fleste av oss skiftet både dekk, viskere og diverse væsker på bilene våre og allerede der svekket den originale identitieten. Noen har sikkert tilført deler som midtkonsoller, matter, LED, folier, felger og mye annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alt av slite/forbruk deler kan vel ikke telles som som en del av selve "bilen", men når en kjører 1300000km begynner vel det meste å regnes som slitedeslitedeler :) til og med oljefilteret er er vel blitt byttet da.

 

Finnes det en plass hvor en kan se hele service historikken av bilen? Og detaljer rundt tilstand på batteriet? Tenker da alder, antall sykluser og resterende kapasitet.

Lenke til kommentar
Øyvind Lunde skrev (På 28.11.2019 den 14.20):

Hvis han har bodd på hoteller og ladet natterstid har han ganske sikkert ladet veldig miljøvennlig. Offpeakpower fra en hvilken som helst energikilde gir null utslipp

Hvordan funker dette? Jeg forstår at en vindmølle «må» produsere strøm når vinden blåser, og at alternativet er å la vinden suse. Men kullkraft? Kan man ikke bare spa inn mindre kull om natta?

-k

Lenke til kommentar
6 minutes ago, knutinh said:

Hvordan funker dette? Jeg forstår at en vindmølle «må» produsere strøm når vinden blåser, og at alternativet er å la vinden suse. Men kullkraft? Kan man ikke bare spa inn mindre kull om natta?

-k

Det tar lang tid å regulere kullkraftverk. Regulerer de ned for natten så rekker de ikke regulere opp for dagen. Ofte slipper de damp forbi turbinene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (7 minutter siden):

Jeg fatter ikke at man orker å kjøre så mye. Kanskje det er yrkesmessig nødvendig?

For meg ville det ikke vært et liv med så mange timer bak rattet.

Smak og behag, kunne kjørt nesten 10-12 timer bare for moro om jeg ikke hadde hatt andre obligatoriske oppgaver på flere dager.

I en Tesla forestiller jeg meg at det er enda mer moro, spesielt i en elektrisk sportsbil som dette 😁

Heldig denne personen i artikkelen🤔

Men da igjen, 1 mill km..

Det er virkelig langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, TheAvatar said:

"Gemmingen byttet batteripakke tre ganger og motor fire ganger. "

men hva er det da som er så spesielt med en million kilometer?  for meg virker det snarere tvert i mot ikke bra i det hele tatt. Er det noe jeg overser her?

Tja, grunnlaget for disse byttene.

Produksjonsfeil på motorene og kontaktorfeil på batteriet (om jeg husker rett?) Som Tesla har eliminert i ettertid. Virker veldig lovende for nyere biler fra Tesla.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, MultiGamerClub said:

Smak og behag, kunne kjørt nesten 10-12 timer bare for moro om jeg ikke hadde hatt andre obligatoriske oppgaver på flere dager.

I en Tesla forestiller jeg meg at det er enda mer moro, spesielt i en elektrisk sportsbil som dette 😁

Heldig denne personen i artikkelen🤔

Men da igjen, 1 mill km..

Det er virkelig langt.

1 300 000 km = 8 år x 365 døgn * 445 km

  • 8 sammenhengende år,
  • hvert eneste døgn i disse årene inkl helligdager, ferie etc:
  • 445 km kjøring pr døgn

Syk eller stakkars denne personen i artikkelen - IMHO

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@TheAvatar Produksjonsfeil er rettet på veldig mange tidlige Teslaer. Synes ikke det er noe galt i det. Har lest tidligere ved hvilke km-stand det ble byttet batteri og motor, men finner ikke tilbake det nå. Hvis jeg husker rett så var siste store retting av produksjonsfeil på 600 000 km eller noe sånt. Så da har den vel gått rundt 600 000 med bare mindre feil.

@trikola Ja, jeg så et intervju med han og han virker som en snodig skrue. Han har visstnok arvet så mye at han ikke trenger å jobbe resten av livet, men han er jo ganske så entusiast for elbiler og miljøvennlig transport og har gjort det til sin hobby og livsoppgave å vise at det fungerer godt. Så ble han litt høy på prosjektet sitt og kaller seg nå for EV km verdensmester. Det skal sies at han bor i Tyskland og har nok tilbakelagt mange av kilometerne på autobahn så timeforbruket på denne hobbyen/livsoppgaven er jo noe mindre enn det man ville beregnet med Norske veier. Han kjører også for å oppleve nye steder, møte nye folk og spre litt optimisme rundt elbil. Med et såpass høyt km-tall og så ville det blitt veldig repetitivt å bare kjøre samme strekning. Han har vært Europa rundt et utall ganger. Sært, men smaken er som baken. Han liker det han driver med og det må man jo bare unne han.

Kunne selv tenkt meg mer langkjøring og mindre vanlig jobb, uten å komme i nærheten av noe så ekstremt som han, men livets harde realiteter begrenser det. Har i hvert fall fått tatt meg én god Europa-tur og flere gode langturer i Skandinavia. I år satser jeg på ny Norgesferie.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (2 minutter siden):

Ikke noe spesielt, om noe så er det direkte flaut.

Bilene hadde mye problemer i starten, ikke så rart når det var første bilen til selskapet. Men som nevnt over er det rundt 600 000 siden sist slikt ble byttet. Altså veldig bra. Over 3x normalen for en bil blir vraket..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Complexity said:

Tja, grunnlaget for disse byttene.

Produksjonsfeil på motorene og kontaktorfeil på batteriet (om jeg husker rett?) Som Tesla har eliminert i ettertid. Virker veldig lovende for nyere biler fra Tesla.

 

13 hours ago, Simen1 said:

@TheAvatar Produksjonsfeil er rettet på veldig mange tidlige Teslaer. Synes ikke det er noe galt i det. Har lest tidligere ved hvilke km-stand det ble byttet batteri og motor, men finner ikke tilbake det nå. Hvis jeg husker rett så var siste store retting av produksjonsfeil på 600 000 km eller noe sånt. Så da har den vel gått rundt 600 000 med bare mindre feil.

 

Da er det jo ganske fantastisk. Rettelse av produksjonsfeil er helt innenfor i min bok, gitt de tar utgiftene, noe jeg regner med ble gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
1 hour ago, oophus said:

Er jo lite vits, siden den har byttet batterier noen ganger? 

Var vel lite vits av Bjørn å sjekke på Millenium Falcon også da? siden den byttet batteri på 80 tusen km?
Batteriet var jo vel byttet sist på 470.000km 540.000km på denne, så er jo nesten en million km på batteriet nå.

Blir morro å se flere slike tester fremover siden Tesla har luket ut disse barnesykdommene på de første batteriene.

Edit: Står forsjellige tall hos forsjellige kilder ang kilometer. Uansett har bilen gått langt.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...