Gå til innhold

Har kjørt Teslaen én million kilometer


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, MrMarbles said:

I bilen min så gikk jeg fra å ikke ha HEPA-filteret, til å få det ettermontert. Forskjellen var dag og natt. Stampende i kø opp tunnel midt på vinteren hver dag med masse eksos-lukt fra gamle dieselbiler forsvant fra en dag til den neste.

HEPA-filteret til Model S/X er vel også klasseledende for bil. Ingen andre som har noe som er i nærheten.

Det er mye som kalles HEPA filtre som ikke er det. Som nevnt et HEPA filter er karakterisert etter hvor godt det filtrerer 0.3um partikler. 
At noen biler har dårlige filtre orginalt kan nok godt være. 

Hva filteret i teslas biler angår så har ikke jeg noe brukbare data på det sammenlignet med andre biler. Kan du dele de dataene du har på det som leder deg til denne konklusjonen? 

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (2 timer siden):

Det er mye som kalles HEPA filtre som ikke er det. Som nevnt et HEPA filter er karakterisert etter hvor godt det filtrerer 0.3um partikler. 
At noen biler har dårlige filtre orginalt kan nok godt være. 

Hva filteret i teslas biler angår så har ikke jeg noe brukbare data på det sammenlignet med andre biler. Kan du dele de dataene du har på det som leder deg til denne konklusjonen? 

Jeg har ingen data, jeg har bare nesa mi. I forhold til at det er klasseledende, så holder det å ta en kjapp titt på størrelsen på det. Ingen andre biler har plass til et så stort HEPA-filter, fordi de har vært designet som ICE-biler i utgangspunktet. Det, og det faktum at ingen andre har en gang prøvd å si at det har et bedre filter enn på Model S/X. Det er ikke samme filteret på Model 3, fordi det er ikke plass til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, MrMarbles said:

Jeg har ingen data, jeg har bare nesa mi. I forhold til at det er klasseledende, så holder det å ta en kjapp titt på størrelsen på det. Ingen andre biler har plass til et så stort HEPA-filter, fordi de har vært designet som ICE-biler i utgangspunktet. Det, og det faktum at ingen andre har en gang prøvd å si at det har et bedre filter enn på Model S/X. Det er ikke samme filteret på Model 3, fordi det er ikke plass til det.

Jeg vet ikke hvor store filtre andre biler har, størrelsen alene sier heller ingenting, hvis det skal måles på noe må det være faktisk resultat. Hva andre sier eller ikke sier demonstrerer heller ingenting. Det kan like godt være at tesla har lavere terskel for å dra frem slike ting som noe spesiellt. Så langt virker dette som at du tar teslas markedsføring som god fisk, og har ingenting annet å basere din påstand om 'klasseledende' på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg kjenner litt til ventilasjonssystemer og det er en kjennsgjerning at filtreringskvalitet og fysisk størrelse korrelerer - gitt samme luftstrøm osv. I tillegg gir fysisk større filter lavere trykktap, mindre støy og lengre utskiftningsintervaller. Jeg har ingen målinger på Tesla vs andre bilre å vise til, men logikken bak stort = bra er i hvert fall på plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke hvor store filtre andre biler har, størrelsen alene sier heller ingenting, hvis det skal måles på noe må det være faktisk resultat. Hva andre sier eller ikke sier demonstrerer heller ingenting. Det kan like godt være at tesla har lavere terskel for å dra frem slike ting som noe spesiellt. Så langt virker dette som at du tar teslas markedsføring som god fisk, og har ingenting annet å basere din påstand om 'klasseledende' på. 

https://www.autopilotreview.com/tesla-hepa-filter-in-bioweapon-defense-mode-test/

Denne testen kan fortelle mer enn det jeg kan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, MrMarbles said:

Et par punkter vedr. kildekritikk når du skal oppgi referanser:
En nettside som kaller seg autopilotreview? Navnet skjemmer riktignok ingen, men de fleste sakene der later til å handle om tesla, og har 'tilfeldigvis' et navn som minner om hva tesla kaller en av sine ADAS systemer? Dette er inspirerer ikke tillit. Nettet er fullt av tesla fansider, disse er ikke gode kilder til nyttig informasjon, de tenderer til veldig ukritisk dekning. Dette er da også noe tesla har dyrket frem og brukt markedsføringsmidler på. Bruken av de samme bildene som tesla bruker på sin hjemmeside tyder heller ikke på noen uavhengig kilde. 

Slike sider er ikke en god referanse, men la oss ta innholdet for det det er. Det de jo viser er at en model 3 uten noe spesiellt filter gjør en like god jobb på å fjerne pm2.5 partikler (Har naturligvis ingenting med HEPA å gjøre siden det har andre krav, men det er det eneste de måler)  Så hva var det egentlig vi skulle se av dette? VI vet ikke i hvilken grad tesla 3's filer er bra eller dårlig sammenlignet med konkurrenter og vi vet ikke i hvilken grad model X's 'bioweapon mode' henter inn utvendig luft eller resirkulerer akkurat som model 3 testen. 

Ingenting av dette forteller oss noe om dette er bedre eller dårligere enn andre bilprodusenters filtreringssystemer, siden de overhode ikke sammenligner med andre, så ingenting av dette, selv om man skulle stole på kilden, kan brukes til å forsvare en påstand om at tesla er klasseledende. For alt jeg vet er de det, men jeg kan ikke lese det av noe av dette og jeg har ikke sett noe tall eller sammenligninger av andre bilmerker som tyder på at det er noen vesentlig forskjell. 

Apropos: angående bilde nr. 2 i artikkelen: Et filter som skal effektivt fjerne mye partikler vil trenge å være dypt. I.e. at luften har en lang vei å gå gjennom filteret. Filteret han viser frem later til å være bredt, noe man gjør for å få mye luft gjennom, men ikke nødvendigvis er ideellt for å fjerne mye partikler. Når det er sagtr så kan man utnytte bredde til å slakke ned farten til luften slik at luften ihvertfall bruker lengre tid gjennom filteret. Men meg bekjent er ikke det noen fullgod erstatning for å ha mer tykkelse på filtermatrialet (Men jeg er ingen filterdesigner). Min umiddlebare lesing av det bildet er at han viser filtre med forskjellig kapasitet for luftgjennomstrømming, men som ikke nødvendigvis er så forskjellige i hvor mye partikler de fanger. (Dette kan være konsistent med testen gjort i artikkelen). De aktive delene av filteret vil jo også ta opp plass, de vil neppe bidra mye til partikkeloppsamlingen. 

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (12 timer siden):

Et par punkter vedr. kildekritikk når du skal oppgi referanser:
En nettside som kaller seg autopilotreview? Navnet skjemmer riktignok ingen, men de fleste sakene der later til å handle om tesla, og har 'tilfeldigvis' et navn som minner om hva tesla kaller en av sine ADAS systemer? Dette er inspirerer ikke tillit. Nettet er fullt av tesla fansider, disse er ikke gode kilder til nyttig informasjon, de tenderer til veldig ukritisk dekning. Dette er da også noe tesla har dyrket frem og brukt markedsføringsmidler på. Bruken av de samme bildene som tesla bruker på sin hjemmeside tyder heller ikke på noen uavhengig kilde. 

Slike sider er ikke en god referanse, men la oss ta innholdet for det det er. Det de jo viser er at en model 3 uten noe spesiellt filter gjør en like god jobb på å fjerne pm2.5 partikler (Har naturligvis ingenting med HEPA å gjøre siden det har andre krav, men det er det eneste de måler)  Så hva var det egentlig vi skulle se av dette? VI vet ikke i hvilken grad tesla 3's filer er bra eller dårlig sammenlignet med konkurrenter og vi vet ikke i hvilken grad model X's 'bioweapon mode' henter inn utvendig luft eller resirkulerer akkurat som model 3 testen. 

Ingenting av dette forteller oss noe om dette er bedre eller dårligere enn andre bilprodusenters filtreringssystemer, siden de overhode ikke sammenligner med andre, så ingenting av dette, selv om man skulle stole på kilden, kan brukes til å forsvare en påstand om at tesla er klasseledende. For alt jeg vet er de det, men jeg kan ikke lese det av noe av dette og jeg har ikke sett noe tall eller sammenligninger av andre bilmerker som tyder på at det er noen vesentlig forskjell. 

Apropos: angående bilde nr. 2 i artikkelen: Et filter som skal effektivt fjerne mye partikler vil trenge å være dypt. I.e. at luften har en lang vei å gå gjennom filteret. Filteret han viser frem later til å være bredt, noe man gjør for å få mye luft gjennom, men ikke nødvendigvis er ideellt for å fjerne mye partikler. Når det er sagtr så kan man utnytte bredde til å slakke ned farten til luften slik at luften ihvertfall bruker lengre tid gjennom filteret. Men meg bekjent er ikke det noen fullgod erstatning for å ha mer tykkelse på filtermatrialet (Men jeg er ingen filterdesigner). Min umiddlebare lesing av det bildet er at han viser filtre med forskjellig kapasitet for luftgjennomstrømming, men som ikke nødvendigvis er så forskjellige i hvor mye partikler de fanger. (Dette kan være konsistent med testen gjort i artikkelen). De aktive delene av filteret vil jo også ta opp plass, de vil neppe bidra mye til partikkeloppsamlingen. 

Angående Mode 3en. Ved gjenbruk av luft, altså uten å tilføre luft fra ute, så kom luftkvaliteten ned til 5µg/m3. Men med tilførsel av frisk luft, så kom den opp i nærmere 80µg/m3. 

På Model X med bioweapon mode påskrudd, så kom den ned til 6µg/m3. Med Bioweapon mode avskrudd og vanlig tilførsel av luft (auto), så havnet den på 25µg/m3. 

Altså en betydelig forskjell. 

Det er for  meg ganske opplagt om lufta inne i kabinen blir filtrert og filtrert om igjen og om igjen, så vil den jo bli renere. Men hvor lenge kan man sitte i bilen slik uten tilførsel av ny luft?

Hvis du ser på hvordan filteret er montert i en S/X, så vi man se at lufta går langs halve filteret fra høyre og venstre side, før lufta blir sugd inn i toppen av filteret, midt på. Så man får jo brukt lengden til filteret bra. Selve overflaten til filteret er beskyttet av frunken.

Jeg kan heller ikke si så mye mer, da jeg ikke finner andre tester. Kanskje du har lyst til å teste for oss? ^^Som sagt, så lukter jeg ingenting inni bilen min lengre, og det må det jo da være en årsak til? Ikke sikkert bilen klarer å filtrere ut ALT av luktpartikler, men de som forstyrret meg på vinteren, er en saga blått. 

Edit: Alt det du sier om den nettsida, stemmer selvfølgelig, man må ta det med en klype salt. Men det virker jo veldig greit å teste slikt med riktig utstyr. 

Endret av MrMarbles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, MrMarbles said:

Angående Mode 3en. Ved gjenbruk av luft, altså uten å tilføre luft fra ute, så kom luftkvaliteten ned til 5µg/m3. Men med tilførsel av frisk luft, så kom den opp i nærmere 80µg/m3. 

På Model X med bioweapon mode påskrudd, så kom den ned til 6µg/m3. Med Bioweapon mode avskrudd og vanlig tilførsel av luft (auto), så havnet den på 25µg/m3. 

Som sagt: Jeg vet ikke noe om i hvilken grad det moduset ikke også resirkulerer luft. Vet du? 

1 hour ago, MrMarbles said:

Det er for  meg ganske opplagt om lufta inne i kabinen blir filtrert og filtrert om igjen og om igjen, så vil den jo bli renere. Men hvor lenge kan man sitte i bilen slik uten tilførsel av ny luft?

Meg bekjent er ingen biler konstruert slik at du vil kveles i de. Selv på resirkulering vil en del ny luft tilføres slik at atmosfæren i bilen forblir pustbar.

Vurderinger jeg har lest* snakker om at man vil få problemer etter noen timer hvis man sitter i et forseglet luftvolum på størrelse med en bil, men det er altså ikke slik biler er lagd. 
 

1 hour ago, MrMarbles said:

Jeg kan heller ikke si så mye mer, da jeg ikke finner andre tester. Kanskje du har lyst til å teste for oss?

Jeg vil minne om at det er den som fremsetter en påstand som må forventes å skulle dokumentere den. Jeg har ikke fremsatt noen påstander om relative ytelser på forskjellige bilers ventilasjonssystemer, jeg har kun påpekt at det ble fremsatt en påstand om tesla X's fortreffelighet på området som var og fortsatt er ubegrunnet. 

 

*) Uten at vi skal ta det for god fisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Som sagt: Jeg vet ikke noe om i hvilken grad det moduset ikke også resirkulerer luft. Vet du? 

Meg bekjent er ingen biler konstruert slik at du vil kveles i de. Selv på resirkulering vil en del ny luft tilføres slik at atmosfæren i bilen forblir pustbar.

Vurderinger jeg har lest* snakker om at man vil få problemer etter noen timer hvis man sitter i et forseglet luftvolum på størrelse med en bil, men det er altså ikke slik biler er lagd. 
 

Jeg vil minne om at det er den som fremsetter en påstand som må forventes å skulle dokumentere den. Jeg har ikke fremsatt noen påstander om relative ytelser på forskjellige bilers ventilasjonssystemer, jeg har kun påpekt at det ble fremsatt en påstand om tesla X's fortreffelighet på området som var og fortsatt er ubegrunnet. 

 

*) Uten at vi skal ta det for god fisk. 

Nei, jeg vet ikke hvor mye den resirkulerer. Men for min del, så merker jeg ganske fort at lufta blir dårlig om den bare resirkulerer. Altså vil jeg si at det er bedre å ha en bil som hele tiden gir deg mye bedre luftkvalitet uten at du må foreta seg noe som helst.

Men selvfølgelig kult at man i hvert fall på model3 kan gjøre lufta mye bedre ved å resirkulere om det skulle være krise.

Igjen så har bare nesa mi, så lenge det ikke er andre tester der ute. Kan være den har rett, kan være placebo, eller kan være den tar unna mye av det som jeg reagerer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/3/2019 at 9:02 PM, Trestein said:

På mine biler har de reparasjoner jeg har hatt ofte vert at el motorer ryker. Batteri også for den del.

Kjørte nettop bak en kraftig el bil. Den luktet overbelastet borredrill. Vil tro viklinger hadde vert for varme på et tidspunkt. 

Greit at du er pro ICE det er ditt valg. Men hvorfor forsøke å svartmale elbiler? I elbiler blir motortempen konstant overvåket og effekt blir regulert blant annet på bakgrunn av temperaturen i motoren(e). Blir motoren varm så bremser kontrolleren effekten slik at motoren kjøles ned. Og det er lagt inn gode marginer. De gir tross alt lang garanti de fleste produsenter. Om du syntes lukten minnet om presset batteridrill så var det kanskje nettopp det eller så er kanskje historien  bare det. En historie. Basert på fantasi?

El-motorer som feks vifter eller startmotor da? Og batteri som et tradisjonelt syrebatteri? Du kan ikke dra paralleller mellom det du har opplevd på ice kjøretøy og elmotor for fremdrift samt li-ion batterier. 

Dagens produsenter av el-biler er jo faktisk i en læringsprosses. Batteridrift i slike kjøretøy og med dagens effektuttak er nye greier. Tross at oppfinnelsene er gamle. Produsentene forbedrer produksjonsprosess, endrer firmware for lading, utlading, regnerering og ikke minst så forskes det hele tiden på ennå bedre batterikjemi. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Vel jeg har jobbet med elektriske motorer og generatorer i 30år.

At noen lager en el motor som ikke blir varm er noe jeg ikke har hørt om. De jeg har jobbet med har viklinger som blir varme når belastningen blir høy. Svikter kjøling eller når oppvarmingen skjer brått kan lakken på konbertråen begynne å avgi lukt.

Lenke til kommentar

Vel varm er jo relativt i denne sammenhengen. Det er forskjell på om en motor er (drifts)varm  eller overopphetet grunnet overbelastning. Og når temperaturen konstant overvåkes og belastningen på motoren er balansert i henhold til temperaturen i motoren så skal overbelastning godt gjøres i normal bruk. Og whatever coating de har brukt i motorene så tviler jeg sterkt på at de avgir sterk nok lukt ved normal bruk til at det skal trenge inn i bilen din. 

Sorry. Din 30 års erfaring gir ikke storyen din mer cred. Tror fortsatt det er rent eventyr, evt. at det du luktet kom fra noe helt annet eller at du lukt-hallusinerte. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
17 hours ago, bojangles said:

Sorry. Din 30 års erfaring gir ikke storyen din mer cred. Tror fortsatt det er rent eventyr, evt. at det du luktet kom fra noe helt annet eller at du lukt-hallusinerte. 

Jeg føler jeg må spørre: Er det helt utrolig at én elbil kan ha hatt slike problemer? Kanskje rett og slett på grunn av produksjonsfeil, eller til og med brukerfeil. Det viktige er derimot om slike anekdoter betyr noe i det store hele, og det mener jeg nå de ikke gjør.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
7 minutes ago, freddy85 said:

"Ifølge insideevs.com har Gemmingen byttet batteripakke tre ganger og motor fire ganger"

Å da er det noe å være stolt av at den har gått 1 mill km?

Var vel en feil med noe overslag i ett lager eller noe på de motorene der. De måtte bare bytte dem med nye motorer som hadde samme designfeil til de fikk ordnet det. Den siste motoren han har fått montert vil nok vare omtrent evig.

Grunnen til bytte av batteripakkene kan vel skyldes feil på kontaktoren. Var og noe Tesla slet med en stund.

Spent på når noen gjør dette med en Model 3. De virker å være veldig pålitelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Freddy85: Hvis man bytter fra det originale batteriet til et batteri nr 2, har man da foretatt ett eller to bytter? ;)

Han er på sitt tredje batteri og har dermed byttet to ganger. Etter en feil på sitt første batteri hadde han et lånebatteri fram til han fikk en fullgod erstatning. Sistnevnte batteri har han kjørt 720 000 km.

Han er på sin fjerde motor og har dermet byttet tre ganger. Den siste motoren har han kjørt 480 000 km.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Freddy85: Hvis man bytter fra det originale batteriet til et batteri nr 2, har man da foretatt ett eller to bytter? ;)

Han er på sitt tredje batteri og har dermed byttet to ganger. Etter en feil på sitt første batteri hadde han et lånebatteri fram til han fikk en fullgod erstatning. Sistnevnte batteri har han kjørt 720 000 km.

Han er på sin fjerde motor og har dermet byttet tre ganger. Den siste motoren har han kjørt 480 000 km.

Fortsatt ganske patetisk, sikkert vært mer miljøvennlig hvis det dere er så opptatt av å kjøre en gammel mercedes 300d diesle fra 80 tallet enn den der med tanke på hvor som er byttet. Er vel også en stor andel kullkraft i den tyske elmiksen.

Flyst av dem i midtøsten og afrika som fortsatt tikker å går, mercedes 300d altså. 

Subaru uten turbo og Toyota land cruiser er også ganske kjent for å ikke ha mye mekaniske problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...