Gå til innhold

Har kjørt Teslaen én million kilometer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (På 29.11.2019 den 14.54):

Batteri som har holdt i 460.000 km og holder fortsatt 86% av kapasiteten! Motor som har gått 680.000 km og fortsatt er ok! Reperasjonskostnader på kr 1,3 per mil (13.000 € over 100.000 mil) er bra! Det skal tillegges at sjåfør er svært varsom med sin bil.

Alt i alt svært interessant å få data for biler med ny teknologi

Typisk nok er den tyske artikkelen slurvete med statistikk da den angir biler i Tyskland skrotes etter 150.000 km. Levealder er definert som når halvparten av en modell er avregistrert. Levealder var i 2015 18 år i Tyskland (opp fra 8 år i 1965 i følge tyske AM & S!). Gjennomsnittlig årlig kjørt distanse i Tyskland 11.672 km. Altså går/gikk tyske biler ca 210.000 km før de var utrangert (norske tall er ca 18 år og 12.140 km per år (ned 2,4% siden 2013)).

Hvor finner du disse tallene på priser?

Er alt som er byttet betalt av bileier, eller har noe gått på garanti?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
28 minutes ago, daruu said:

Hvor finner du disse tallene på priser?

Er alt som er byttet betalt av bileier, eller har noe gått på garanti?

Det er oppgitt i artikkelen henvist til av 0laf tidligere i tråden.

Quote

seit Kilometerstand 540.000 ist der aktuelle Akku drin, dieser hält also mittlerweile fast eine halbe Million Kilometer. Die Restkapazität beträgt 86%,

Quote

Der letzte Motorentausch war bei 320.000 km, seitdem ist der gleiche Motor verbaut, dieser arbeitet tadellos und nur minimal lauter als im Neuzustand.

Quote

Sehr viele Reparaturen (insbesondere die am Antriebsstrang) wurden auf Garantie durchgeführt, sodass die Reparaturkosten nach einer Million Kilometer bei nur 13.000 € liegen.

 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (23 minutter siden):

Eller rapportere all trollingen, OG ellers ignorere de...

Eller ta innover seg at man er på et diskusjonsforum, og at at alt man er uenig i, ikke nødvendigvis er trolling.

Ved å fortsette å beskylde andre for trolling fordi man er uenig, faller man i samme fellen selv, og bedriver "flaming", samt at du også bryter et par andre regler, en av de er at det er unødvendig å skrive at innlegg strider mot retningslinjene, du bør rapportere de i stedet. Lykke til !

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
skygamer skrev (10 minutter siden):

.... Den hadde enten bare feilet totalt eller gått tilbake til 0km ?


Ding ... ding ... ding ... det er helt riktig!
På biler som har kilometerteller med kun seks siffer, så går den rundt på en million, og man starter på null igjen, åpenbart.

Det var ikke unormalt før i tiden, at taxier og andre som kjører langt hadde "rundet" speedometeret, noen flere ganger.
På 60-70-80-tallet var det heller ikke unormalt at telleren kun hadde 5 siffer, og gikk rundt på 100 000 km.

I dag er selvfølgelig alt elektronisk, så det er neppe noe problem, selv om telleren går rundt er det nok noe internt som holder styr på eventuelt hvor mange ganger det har startet på null igjen.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Var noen biler på 90 tallet som og bare hadde 5 siffer. Min Ford Sierra fikk oppleve å bli nullstilt to ganger.

Nå skal det sies at registerkjedet røk ca på andre nullstilling, og det var "designet for å vare bilens levetid" ifølge manualen.

Så mulig den ble kjørt dobbel levetid da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 minutter siden):

Nå skal det sies at registerkjedet røk ca på andre nullstilling, og det var "designet for å vare bilens levetid" ifølge manualen.

Sierra fra åttitallet og tidlig nittitallet hadde registerreim-intervall på 40 000 km eller 5 år, hva enn som kom først, så du hadde nok heller feil manual ?

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt med flere taxier som har rundet en million km. Så forresten en artikkel om et tysk bilblad som fant en brukt BMW som var kjørt 990 000 km. De demonterte bilen fullstendig og viste hvordan slitedeler så ut etter en million km. Det som var spesielt var at automatgearoljen aldri var byttet. Bilen var fremdeles i stand til å kjøre over 200kmh på motorvei. Tror den var 20-år gammel og motoren hadde byttet topp på ca 500 tusen. 

At en tesla kan gå en million er vel ikke helt urimelig selv om jeg tviler på at mange når dette før bilen skrotes av andre grunner.

Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:

Sierra fra åttitallet og tidlig nittitallet hadde registerreim-intervall på 40 000 km eller 5 år, hva enn som kom først, så du hadde nok heller feil manual ?

Sierra 2.0 8V DOCH hadde registerkjede.

Samme motor man fikk i 90talls Scorpio.

De gamle OCH motorene hadde vel reim.

Slenger ved bildebevis fra 2009 når min takket for seg.

 

registekjrede.jpg

(Og jeg er latterlig glad for at jeg slipper å skru på slikt igjen siden jeg har konvertert fra Ford til Tesla)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
0laf skrev (15 timer siden):

Eller ta innover seg at man er på et diskusjonsforum, og at at alt man er uenig i, ikke nødvendigvis er trolling.

Ved å fortsette å beskylde andre for trolling fordi man er uenig, faller man i samme fellen selv, og bedriver "flaming", samt at du også bryter et par andre regler, en av de er at det er unødvendig å skrive at innlegg strider mot retningslinjene, du bør rapportere de i stedet. Lykke til !

Så du likte ikke den nei... Pussig. Men jeg tror nok at jeg holder meg til rapportering av trolling likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Erlend Berge84 said:

På 3 batteri og 4 motorer er dette ikke inponerende. Det som er inponerende er at han klarte og holde seg våken ettersom elbil ikke lager mer en en summelyd. Sikkert mye autopilot. ?

Jeg blir ganske døsig og sliten i hodet av motorduringen til noen biler, så akkurat det der kan ha motsatt effekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Erlend Berge84 skrev (2 timer siden):

På 3 batteri og 4 motorer er dette ikke inponerende. Det som er inponerende er at han klarte og holde seg våken ettersom elbil ikke lager mer en en summelyd. Sikkert mye autopilot. ?

Hadde det vært en fossilbil så ville jeg ha vært enig med deg. Men her er det snakk om en bil der teknologien utvikler seg raskt. Det siste batteriet og den siste motoren er mer representativ for holdbarheten enn de første batteriene og motorene (skjønt selve motoren har det aldri vært noe feil på). Så det som kan forventes i dag er en holdbarhet på minst 450.000 km for batteriet og 680.000 km for motorene. Begge deler er mildest sagt imponerende!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...