Gå til innhold

Har kjørt Teslaen én million kilometer


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, knipsolini said:

Hadde håpet å lese mer om hvordan Teslaen har klart seg over en million kilometer og hvor mye vedlikehold det har krevd i forhold til en vanlig fossilbil. Men etter å ha lest gjennom tre sider handler det mer om å diskutere en påstand tilsynelatende ingen har kommet med: at det var miljøvennlig å kjøre en million kilometer fordi det var i en Tesla.

Velkommen til de nye tider på TU/TEKs kommentarfelt. På godt og vondt.

Men altså, sak: av det som folk har klart å grave frem er det byttet en batteripakke rundt 15x xxx km, grunn feil. Kostnadsfritt pga. garanti. Har kjørt resterende på samme batteri som holder 86% originale kapasitet. Ellers er det kun nevnt alle steder  "slitedeler", som jeg tror må være ting som bremser, div væsker, dekk, støtdempere og den slags. Litt usikker på hva slags andre deler det kan være snakk om når det ikke er batteriet eller elektromotoren. Gjorde et kjapt søk på nett men alle har tydeligvis forskjellige definisjoner på hva som faller inn under kategorien.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elbiler får sine batterier fra en produksjon som benytter mye energi til leting, utvinning og transport til fabrikken.

Kraftproduksjon og fremføring av linjer, demming av dammer og så videre, har også konsekvenser.

Har du tenkt på hvordan bensin / diesel finner veien frem til pumpen? Rafeneriet i Vestfold bruker 60% av strømforbruket i Vestfold fylke for litt bensinproduksjon. Jo også trenger skipene/trailerne som skal frakte drivstoffet drivstoff

Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (9 minutter siden):

Rafeneriet i Vestfold bruker 60% av strømforbruket i Vestfold fylke for litt bensinproduksjon. 

 

Raffineriet på Slagentangen er svært moderne, og har riktignok et energiforbruk som tilsvarer 60% av elforbruket for Vestfold fylke, men denne energien taes jo ikke fra strømnettet, men fra spillvarme som utvikles i raffineringsprosessen og fra brenning av rundt 2% av råoljen som raffineres.

Dette energiforbruket er lite relevant i en sammenligning, ettersom det uansett er en del av raffineringsprosessen.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Complexity skrev (10 timer siden):

Var da voldsomt til diskutering om hvordan bilen har fått strøm.. Burde vel heller diskutere hvor bra dette er? Eventuelt hvor mye reperasjoner bilen har hatt på sine kilometer?

De fleste lader vel elbilen sin hjemme med kansje 2kW effekt eller lavere.

Skal folk redde verden så kan man vel slå av en varmeovn i huset sitt istede? De er vel ofte på på rundt 2kW.

Enig i at det bare er fjasediskusjon her med spesielt en svært kverulerende tulling.. 

Men jeg lurer genuint på; i alle slike saker jeg har lest om langtgående tesla-er så har de byttet batteri. Ofte begrunner de det med "defekte celler", men for meg virker det som om levetiden på batteriet er svært mye mindre enn 1Mm. Finnes det data på reell levetid? (ikke estimat!) 

Lenke til kommentar
failern skrev (1 time siden):

Men jeg lurer genuint på; i alle slike saker jeg har lest om langtgående tesla-er så har de byttet batteri. Ofte begrunner de det med "defekte celler", men for meg virker det som om levetiden på batteriet er svært mye mindre enn 1Mm. Finnes det data på reell levetid? (ikke estimat!) 


Nei, det finnes ingen reelle data på dette. Tesla har ikke sluppet slike tall.

Tesla garanterer batteriene i 8 år, og ettersom Model S ble lansert i 2012, er de aller fleste bilene fremdeles under garantitiden (kun opp til 200 000 km for biler produsert før 2015).

De batteripakkene som har blitt byttet ut, har alltid vært på grunn av "defekte celler", "feil bruk av hurtiglader", "software-feil" eller lignende, og de er byttet på garantien. Tesla har så langt ikke innrømmet at et eneste batteri faktisk har vært utslitt, det er kun andre ymse feil.

Det finnes en graf, som visst nok skal vise at bilene i gjennomsnitt har over 90% kapasitet selv ved 300 000 km, men dette er nok misvisende, så vidt jeg vet degraderes litium-ion batterier både av alder, selv om de ikke brukes, samt av ladesykluser, hvor temperatur spiller en stor rolle, samt noen andre faktorer.

Det betyr at hvor mange kilometer et batteri holder varierer, og antallet ladesykluser samt batteriets alder, spiller også en stor rolle i hvor mange kilometer man får ut av batteriet, kjører man jævlig langt på kort tid, får man trolig flere kilometer ut av det samme batteriet, enn om man kjører den samme avstanden over flere tiår.


1-battery1.png?w=551&h=311

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (8 timer siden):

Velkommen til de nye tider på TU/TEKs kommentarfelt. På godt og vondt.

Men altså, sak: av det som folk har klart å grave frem er det byttet en batteripakke rundt 15x xxx km, grunn feil. Kostnadsfritt pga. garanti. Har kjørt resterende på samme batteri som holder 86% originale kapasitet. Ellers er det kun nevnt alle steder  "slitedeler", som jeg tror må være ting som bremser, div væsker, dekk, støtdempere og den slags. Litt usikker på hva slags andre deler det kan være snakk om når det ikke er batteriet eller elektromotoren. Gjorde et kjapt søk på nett men alle har tydeligvis forskjellige definisjoner på hva som faller inn under kategorien.

Skulle gjerne lært mer om hvor mye vedlikehold det har krevd ja. Om batteripakken har gått 850.000km og har 86% kapasitet så er jo det verdifull informasjon. Er vel ikke mer enn et par år siden jeg hørte i en hver diskusjon at "elbiler er jo billig og miljøvennlig til du må bytte batteripakken etter 4-5 år, da er det nok mange som velger å vrake hele bilen". Skulle gjerne også sett en sammenligning på fossilbiler,  hvor mye av ytelsen er igjen på forbrenningsmotoren etter 850.000km (om den kan gå så langt på en vanlig personbil)? Skulle altså gjerne visst mer om hvor mye vedlikehold det har ført til sammenlignet med en fossilbil som blir kjørt en million kilometer, dette er jo ganske nytt og spennende med elbiler som blir kjørt så langt/lenge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mannen har kjørt en million kilometer i en nyere bil. Byttet en batteripakke og noen slitedeler. Gjesp. Han kunne sikkert gjort det i hvilket som helst annen bil (el eller ice). Hva er det som er så spesielt med bilen han har kjørt?

Miljøvennlig er det ikke. Miljøsvin kalles slike. Selv om man kjører elbil genererer det utslipp. Spesielt de dyrere elbilene går mye, mye mer enn vanlig bilbruk. Selv vet jeg om folk som bruker elbilen til jobb der det var fullt mulig å ta toget. Da de kjøpte elbilen kuttet de ut å ta toget, og kjører heller elbil. Ingen miljøgevinst mao.

En million kilometer er ikke spesielt langt. Det er mange eksempler på biler som har gått langt mer enn dette. Hva med Irv Gordon sin Volvo som har gått 5 millioner+? Eller Magnus sin Mercedes som har gått 3,4 millioner km. Ikke imponert av denne tyskeren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Påstanden om batteribytte kvart 4-5 år sirkulerer framleis aktivt i tyske media. Ein kjenning sende meg dette meiningsinnslaget frå Deutche Welle: https://www.dw.com/de/wirtschaftplus-provokant-pers%C3%B6nlich/av-47123915

Batteribyttepåstanden vert gjenteke, i tillegg til kritikk av vekta av batteripakken utan samanlikning med tilsvarande forbrennarar. Ingenting om energiforbruket.

Så lenge slikt får sirkulere uimotsagt kjem ikkje tyskarane til å gå elektrisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, gamlefar said:

Hvor langt kjørte han med batteri nr. 2 før ytelsen ble redusert til 86%?

Er vel nevnt flere ganger her? Han har kjørt 850 000km på pakke nummer 2.

 

Antar den første pakken ble byttet grunnet feil på kontaktoren som sitter i batteriet. Tesla har vært veldig plaget med at disse feiler. Nye pakker som settes inn får en bedre kontaktor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
46 minutes ago, T4I3F2A3 said:

Påstanden om batteribytte kvart 4-5 år sirkulerer framleis aktivt i tyske media. Ein kjenning sende meg dette meiningsinnslaget frå Deutche Welle: https://www.dw.com/de/wirtschaftplus-provokant-pers%C3%B6nlich/av-47123915

Batteribyttepåstanden vert gjenteke, i tillegg til kritikk av vekta av batteripakken utan samanlikning med tilsvarande forbrennarar. Ingenting om energiforbruket.

Så lenge slikt får sirkulere uimotsagt kjem ikkje tyskarane til å gå elektrisk.

Akkurat her blir vel batteribytte bare nevnt i en kort bisetning ("batterier, hvis ytelse synker signifikant etter 5 år", og heller ikke noe eksplisitt påstand om at de må byttes etter fem år), hovedpoenget i videoen er at elbiler med batterier er unødig tunge.

 

Og det er et fair poeng det, det er bare det at i det store og hele er ikke de alternative personbilene noe særlig lettere. Det som må til er alternative transportmetoder så langt det er mulig.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Batteribytte-prisen er kanskje ikke klar fordi ingen er utenfor garanti ennå?

Interessant at det er 86% kapasitet igjen etter 850K km - veldig bra!

Men kombinasjonen 850K km og 8 år gammel batteripakke har vi ikke noe data på ennå - den komboen er ganske interessant for bruktmarkedet.

F.eks. tenkte jeg alvorlig på 8 år gml hybridbil ved siste bilkjøp, men fant ut at når batteripakke vanligvis ville måtte byttes mellom 8-12 år og da har kostnad ca 30K.  Videre ville jeg måtte investere 20K i lader som ikke er så gunstig når man planlegger å flytte.  Kjøper ganske mye drivstoff/service for 50K - pluss det jeg sparte vs hybridbilen (40K)  eller en brukt Tesla (160K).  Jeg føler litt på diesel-skammen, men økonomien teller mer.  Pluss, jeg kjører jo ikke stort da...  f.eks. ikke til/fra jobb, der brukes el-tog og i økende grad el-busser.

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (11 timer siden):

Hadde håpet å lese mer om hvordan Teslaen har klart seg over en million kilometer og hvor mye vedlikehold det har krevd i forhold til en vanlig fossilbil. Men etter å ha lest gjennom tre sider handler det mer om å diskutere en påstand tilsynelatende ingen har kommet med: at det var miljøvennlig å kjøre en million kilometer fordi det var i en Tesla.

Trist å se at en tråd om hvordan det er å kjøre elbil veldig langt, har kokt bort i trolling og svar på trolleriet. Folk må lære seg å ignorere trolling og heller diskutere sakens kjerne og det som er interessant rundt den.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...