Gå til innhold

Ta alle fag siste semester?


fobian

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har litt generell spørsmål. Jeg begynte på infromatikk studier nå til høsten, og  lurer på om man kan i praksis ta alle fag det siste semesteret I trinnet dvs. vårsemester? Altså sånn som jeg har tenkt følger man kurset som vanlig og tar alle eksamener til normert tid. Men de eksamen man tar høstsemester tar man de opp igjen, selv om man har stått faget. Altså tankegangen min er at selv om man gjør det ok på høst eksamener. Hvorfor ikke prøve å ta de på nytt og håpe på bedre karakter denne gangen? Jeg ser at det kunne evt gått ut over fagene du har ordinært vårsemester, men siden man kan stoffet fra før av, så kanskje det vil ikke på virke det i så stor grad? 

Grunnen til at jeg spør her er at jeg lurer på om noen her inne har gjort noe lignende? Tatt flere fag ila ett semester? Hvordan opplevde dere det? Hvordan presenterte dere akademisk? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange steder går fag enten på våren eller høsten, men ikke begge deler. Du må i så fall vente et år på å ta opp faget. 

Da jeg studerte valgte man når man skulle ta et fag helt selv, og jeg syntes det var lite fag pr semester. Endte opp med å være ferdig med cand mag (normert til 3,5 år) etter 2,5 år. Personlig syntes jeg ikke det var for mye arbeid, men det kommer jo an på den ekelte og hvilke fag man tar. Karakterene mine var gode de.

Men hvorfor skal du ta opp igjen fag? Hvorfor ser du for deg at det er en fordel med ekstra gode karakterer? Tror du det er lettere å få jobb med litt høyere snitt? Bedre lønn? Eller er det for å komme inn på doktorgrad eller noe annet som er karakterfokusert?

Det står forresten på vitnemålet når du avla eksamen, så hvis det står 2024 på alle nybegynnerkurs så kan du jo regne med å få spørsmål om det på intervju. 

Lenke til kommentar

De fagene jeg vurderer å ta opp går både på høsten og våren. Hvis ikke, har vi mulighet å ta tidlig eksamen. som er 2-3 mnd etter ordinær eksamen. Grunnen til at jeg ønsker er å ha høy nokk snitt for å komme inn på master jeg ønsker, det er i grunn bare det. I tillegg så ønsker jeg å lære og faktisk kunne stoffet inn og ut. 

Men kan det være ett problem hvis jeg tar opp fag sånn mtp. jobb? 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Du kan stort sett ta fag naar du vil, saa lenge du oppfyller krav til forkunnskap, f.eks. calc 1 foer calc 2. Men mange steder er eksamen enten til hoesten eller vaaren, saa da maa du vente ett aar. 

Jeg tok mye rart da jeg studerte, og noen semester tok jeg 50 studiepoeng. Studerte ingenioer, men tok geofag og noe ekstra matte utenom. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...