Gå til innhold

Hvorfor er det NAV og Hauglie som får gjennomgå i NAV-skandalen, og ikke dommervesenet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Bakitafrasnikaren skrev (På 28.11.2019 den 8.36):

Usikker på om denne kanskje hører best hjemme i juss, men men.

Etter jeg fikk høre sammendrag av NAV-skandalen fra NRK, var det i alle fall for meg ganske åpenbart hvilken del av systemet som hadde sviktet hardest, og det var dommervesenet. Systemet er jo designet slik at det er dommerne som til syvende og sist skal garantere at lover blir tolket riktig, ikke etater eller department. Samtidig hører jeg at nesten all oppmerksomhet fra pressen blir rettet mot den utøvende makten, ikke den dømmende. Jeg trodde det var meningen at department skulle kunne feiltolke lover, fordi dommerne snapper det opp og korrigerer det.

Har jeg misforstått noe?

Misforstått noe? Ja.

 

Rettsvesenet forholder seg til norsk lov.   lovdata.no om du vil,

grovt sagt men ganske riktig; står det ikke i lovdata.no så gjelds det ikke i Norge.

 

Det at rettsvesenet (selvsagt) forholder seg til norsk lov er jo det som har forårsaket at dette har båret helt feil avsted.

 

Slik det ser ut for meg så følger både NAV og rettsvesenet norsk lov.

Imidlertid; er der rettsakter i kjølvannet av EØS avtalen som burde ha vært implementert i norsk rett,

slik at både NAV og rettsvesenet kommer i land med å følge norsk lov.

 

Hvor ligger ansvaret for at norsk rett til enhver tid er i samsvar med de internasjonale forpliktelsene Norge har påtatt seg

gjennom EØS avtalen? Det er vanskelig å ikke si regjeringen. Det kan neppe være NAV som har hovedansvaret her.

NAV er kun regjeringens verktøy for å gjennomføre regjeringens politikk på NAVs fagområde.

 

(synd at man har en statsminister som er mest opptatt med å riste fingeren mot alt annet enn regjeringen.

tror ikke det kommer noe særlig vettugt ut av pågående granskinger, pga dels feil utgangspiunkt og dels

feil mannskap)

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...