Gå til innhold

Andre kulturer


Taurean

Anbefalte innlegg

Så var og reiste i sommer, blant annet innom Italia. Det er en helt annen kultur der enn her, og da tenker jeg på alt, fra bygninger til bystruktur til folk og adferd.

Var innom Napoli først. Ettersom jeg har forstått er det (sør) en litt mer lovløs og "vill" stad enn midt- og nord-Italia. For det første kjørte de som lovløse, alle sammen ^^ Livsfarlig å gå der uten å tenke seg om. Grønt betyr ikke grønt, det er bare en "generelle idé". I Roma (Civitaveccia) virket det roligere og mer strukturert. Var skikkelig fin arkitektur der også.

Alle bygninger er i stein og marmor. Arkitekturen er noe av det fineste jeg har sett. Klærne var også bra, mye fint der jeg ikke ser i butikker her.

Så akkurat det med stil, estetikk og arkitektur skal jeg være enig i at er mange hakk over mye annet i Italia. Men jeg vet ikke, det føltes litt stresset, nervøst og hissig. Handlet i en annen butikk, og paret som jobba der var absolutt hyggelige nok, tilbød til og med gratis smaksprøve, men de var veldig direkte og ja, intense. Er alle Italienere sånn? ^^ Det er interessant hvordan forskjellige folkeslag er forskjellig. Nordmenn er generelt mer runde og.. trivelige. Er vi ikke? Har ikke møtt noen med den eksakte holdningen i noen butikk eller ellers i Norge. Altså 80% vennlig og komfortable, men 20% svært intens og direkte, som en side de absolutt ikke ville jeg skulle bli kjent med.

Det føltes egentlig som at Italia var som én stor familie ^^ Litt rart.

Var i land i Frankrike (Cannes). Det var en helt annen energi. Det føltes snillere. Mindre bygninger, trangere gater som virket mer koselige, som er ordet jeg sitter igjen med. Selv med dårlig tid, føltes det som om tiden gikk sakte. Følte for å bruke mer tid der. Handlet i et par butikker, og tja, de virket litt annerledes der. Varmere og snillere, men samtidig ganske direkte.

I Spania (Barcelona), en miks av avslappet og super-stresset (og kanskje en smule forfengelig? ^^ Njæh, det finner man vel over alt). Ganske kaotisk, er jo en svæær by, lange avstander å gå. Arkitekturen var en miks av de to forrige stedene. Noen bygninger var spektakulære, flotte svære marmor-steinbygninger med utsmykninger. Andre større deler av byen er mur som står, men er slitt. Én ting jeg kan legge til er at på veien mot stranda (den laaaaange veien ^^) var det utenlandske (hva jeg tipper er afrikanske) gateselgere med endeløse rader med dilldall. Så dét hadde tatt helt over. Noen ganske aggressive, de fleste passive (i hvert fall mot meg).

I et par spisesteder og barer vi var innom var det fint og bra, men ett sted vi var innom var det så stressa som jeg aldri har opplevd ^^ Det tok helt av. Driveren så ut som ho var ung og kinesisk, men snakket rent spansk. De som jobbet der var hovedsaklig spanjoler. De løp beina av seg, og den antatte driveren kjefta på dem konstant og pælma ting rundt (bak disken) .. selv om det var kunder der. Men tja, dette skjer vel av og til over alt i verden. Og skjedde bare én av to kvelder vi var der.

I Mallorca var vi kun på stranda, men det var roligere der. Mer avslappet energi.

 

Del gjerne erfaringer med mennesker og inntrykk av andre land, folk og kulturer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selvsagt store variasjoner i en by og mellom regioner i et land. I Italia kan de i nord kalle de i syd "afrikanere", men de som bor nord i fx Milano kan bli kalt "tyskere".

Cannes og rivieraen er veldig lite representativt for hvordan folk og stemning er i Frankrike. Det er en dyr region med mye turisme.

Barcelona er ovefylt av turister og ikke et sted man drar for å oppleve hvordan spanjoler er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...