Gå til innhold

Bør vi vurdere forbud mot miljøverstingene?


Gjest jmm@tu.no

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lynxman skrev (41 minutter siden):

Det eneste fornuftige er bråstopp med all fossil forbrenning som ikke er kritisk nødvendig. Det har allerede gått altfor langt.

Og på hvilken måte skal man bruke denne meget individuelle og intetsigende definisjonen "ytterst nødvendig?"

Jeg definerer "ytterst nødvendig" som forsvar nødtjenester. Jeg antar du mener noe annet.

 

Edit:

Angående selve artikkelen - med tanke på utslipp og eventuelle forbud av hva som helst, siden jeg antar helhetlig bilde mtp utslipp er mest relevant, så foreslår jeg at politikerne tar aksjon selv først og leder an denne satsingen.

For eksempel kan samtlige toppmøter som legger beslag ikke bare på drivstoffet som trenges for å fly/kjøre erstattes med telekonferanser. Det er ingen saklig grunn til hvorfor politikere skal være personlig tilstede, de snakker bare, de kan bare snakke fra kontoret via Skype e.tilsv.

Angående transport - alle skaffer seg elbiler. Og ikke "raymobiler" men en Ioniq eller e-UP! gjør jobben like godt så lenge man pendler ikke langt. 

Ytterligere mtp "geografisk-logistisk luksus" så eliminerer man i sin helhet lange reiser med fly for ferie og langreist mat/varer til den praktiske graden det lar seg gjøre.

CO2-avtrykket gjennom slike tiltak vil redusere utslippene som høytsittende politikere har veldig bestraktelig, den er slik jeg antar i dag mangfoldige ganger større enn tilsvarende en person fra middelklassen med SUV. Å lede via sitt eget eksempel vil også gi troverdighet og oppfordre folk til å følge de.

 

Eller? ?

Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er nok restriksjoner og avgifter som det er. De få nordmennene som kjører rundt i nyere biler som slipper ut mye CO2 utgjør uansett en dråpe i havet av alt norsk utslipp, som igjen er en dråpe i havet i verdens utslipp. Å selge mer naturgass til Kina slik at de kan bruke litt mindre kull vil gi mer utslag på verdens totale utslipp av CO2 enn å forby amerikanske biler.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om timingen. Noen dager etter lanseringen av Tesla Cybertruck.

Birol har et godt poeng, men det virker ikke som det er myntet på Norge. Her har politikerne gjort ganske store tiltak mot denne typen biler i lang tid, altså skyhøye avgifter. Hadde andre land fulgt etter så tror jeg det hadde løst seg ganske bra. Problemet er nok at veldig mange land ikke følger vårt eksempel med høye avgifter ved nybilkjøp.

Prinsippielt synes jeg forbud er et for sterkt virkemiddel i denne sammenhengen. Noen har virkelig reelt behov for store pickuper og de må da enten søke om dispensasjon fra loven eller finne veier å omgå det på. F.eks opprette et selskap og registrere kjøringen som kjøring i næringssammenheng. Eller noe sånt. Jeg synes skyhøye avgifter er et mykere virkemiddel som tillater de med virkelig stort behov for å kjøpe en sånn. Behovet skal være virkelig stort for å kunne rasjonelt forsvare et sånt kjøp.

Litt synd at det bare finnes en eneste leverandør av helelektrisk diger pickup, og leveransene starter ikke før om et par år. Det gjør at forbud veldig lett blir urimelig markedsvridende. Hadde mange produsenter hatt alternativer så hadde det vært enklere å innføre forbud eller strengere utslippskrav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tull. Det er ikke bilen som forurenser, men bruken. Så avgiftene må i så fall legges på drivstoffet.

IEA analysen er forøvrig ekstremt villedende. Problemet er først og fremst økningen av antall biler, ikke nødvendigvis biltypen. Mao, dersom du hadde erstattet alle SUVene med mindre biler, hadde utslippene blitt mindre, men ikke så veldig mye mindre. De figurene IEA opererer med underslår dette ved å dele opp bilparken. Temmelig skuffende at TU lar seg lure så lett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Litt synd at det bare finnes en eneste leverandør av helelektrisk diger pickup, og leveransene starter ikke før om et par år. Det gjør at forbud veldig lett blir urimelig markedsvridende. Hadde mange produsenter hatt alternativer så hadde det vært enklere å innføre forbud eller strengere utslippskrav.

Fordi at forbud er et negativt og destruktivt virkemiddel. Et forbud oppfordrer også tiltak som går rundt forbudet, slik for eksempel "bompengeflyktningene" som kjører alle slags rare mikrobiler og ATVer.

Forbudt samt straffeskatt/avgift er såpass talentløs og så ofte brukt tiltak at jeg synes politikernes intellektuelle evner bør faktisk bedømmes etter hvor mye de bruker slike tiltak.

Det positive, konstruktive og krevende er å fremme noe. Å forby hva som helst er det det absolutt enkleste.

Lenke til kommentar
2 hours ago, [email protected] said:

Ja, dette er en god start på å gjøre norge grønt. Jeg støtter derfor dette forslaget.

Det er ingen som har behov for en stor motor i sin bil. Det er avgifter i dag slik jeg forstår det på stor motor, men det er en ren luksus å ha stor motor, og helt meningsløst. Det er uforskammet og uansvarlig å kjøre rundt i sportsbil eller bil med stor motor.

En enkel måte å fikse dette på er å gjøre det helt ulovlig. Tapet i inntekter til staten kan dekkes med høyere avgifter på vanlige fossile biler som ikke er elektrisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke i Norge dette problemet er. Det er i hovedsak et USA-problem. Og det er delvis forårsaket av måten de lager regelverket på.

 

De har strammet inn reglene for drivstofforbruk (samsvarer med CO2-utslipp) for biler, men ikke for lastebiler. Bilprodusentene må under et visst gjennomsnittlig nivå for alle bilene de selger. Merk BILENE, lastebiler teller ikke med her. Det er også strengere krav til utslipp av andre forurensninger fra biler enn fra lastebiler.

 

Dermed blir det ironisk nok slik at om bilprodusenten klarer å overtale noen som er på utkikk etter en stor bil til å kjøpe en ennå større SUV eller Pickup som da går under Light Truck så får de lavere totalt utslipp selv om den har høyere forbruk og forurenser mer...

Veldig lave drivstoffpriser hjelper også til at folk ikke bekymrer seg over drivstofforbruket.

 

Her hjemme er reglene ganske annerledes og vi har drivstoffpriser som får folk til i mye større grad velge biler med lavt forbruk og dermed lave utslipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, storpolitikeren said:

Det er ingen som har behov for en stor motor i sin bil. Det er avgifter i dag slik jeg forstår det på stor motor, men det er en ren luksus å ha stor motor, og helt meningsløst. Det er uforskammet og uansvarlig å kjøre rundt i sportsbil eller bil med stor motor.

En enkel måte å fikse dette på er å gjøre det helt ulovlig. Tapet i inntekter til staten kan dekkes med høyere avgifter på vanlige fossile biler som ikke er elektrisk.

Har du lest litt for mye i en liten rød bok?

Forbud på denne måten er kommunisme, kommunisme fører kun til kjipe ting.

Selv har jeg bil med kraftig motor, det skal jeg fortsette å ha. 612hk er ca det jeg har definert som mitt personlige behov. Et behov jeg har skapt selv og som jeg lever helt fint med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snylter said:

Har du lest litt for mye i en liten rød bok?

Forbud på denne måten er kommunisme, kommunisme fører kun til kjipe ting.

Selv har jeg bil med kraftig motor, det skal jeg fortsette å ha. 612hk er ca det jeg har definert som mitt personlige behov. Et behov jeg har skapt selv og som jeg lever helt fint med.

Ditt behov må vike for det grønne behovet.

Beklager, men den bilen du har er en miljøversting og det er bare et spørsmål om tid før slike biler blir helt ulovlig i Norge. Og bra er det, vi kan ikke fortsette å ødelegge verden slik. Vi må alle bidra.

Når du har så mye penger, kan du ikke kjøpe deg en elektrisk bil istedenfor og være fornøyd med det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, storpolitikeren said:

Ditt behov må vike for det grønne behovet.

Beklager, men den bilen du har er en miljøversting og det er bare et spørsmål om tid før slike biler blir helt ulovlig i Norge. Og bra er det, vi kan ikke fortsette å ødelegge verden slik. Vi må alle bidra.

Når du har så mye penger, kan du ikke kjøpe deg en elektrisk bil istedenfor og være fornøyd med det?

Bilen min er ingen miljøversting, den går til og med ganske billig (under 0,9 liter bensin pr. mil) hvis jeg kjører pent.

Nei, en elektrisk bil er ikke noe alternativ. Det finnes ikke noe alternativ for meg hva gjelder lading. Hvor mye penger jeg har er irrelevant men kommunistene mener sikkert noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med fare for å bruke et svært lite populært eksempel som utgangspunkt... Er et absolutt forbud ikke bra, men i kombinasjon med en løyve-/behovsvurdering kunne det fungert. Noe sånn har man på snøscootere, og det reduserer unødvendig bruk endel, muligens mye. Men det er også den type reguleringer som får liberalister til å miste gangsynet og kjøpe inn råolje for å fyre på i trass. Som løsning er det garantert å ikke bli stående lengre enn neste valgkamp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Snylter said:

Bilen min er ingen miljøversting, den går til og med ganske billig (under 0,9 liter bensin pr. mil) hvis jeg kjører pent.

Nei, en elektrisk bil er ikke noe alternativ. Det finnes ikke noe alternativ for meg hva gjelder lading. Hvor mye penger jeg har er irrelevant men kommunistene mener sikkert noe annet.

Ingen som har en slik bil som du har kjører den miljøvennlig hele tiden. Bare du gir litt gass vil den sluke bensin. Bilen din er både farlig og et miljøproblem. Heldigvis er Norge allerede på rett kurs når det gjelder å fase ut slike fossilbiler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, tommyb said:

Med fare for å bruke et svært lite populært eksempel som utgangspunkt... Er et absolutt forbud ikke bra, men i kombinasjon med en løyve-/behovsvurdering kunne det fungert. Noe sånn har man på snøscootere, og det reduserer unødvendig bruk endel, muligens mye. Men det er også den type reguleringer som får liberalister til å miste gangsynet og kjøpe inn råolje for å fyre på i trass. Som løsning er det garantert å ikke bli stående lengre enn neste valgkamp.

En slik ordning er jo også helt på trynet. Hvis man vil ha folk til å kjøpe noe annet må man gjøre det attraktivt å kjøpe noe annet fremfor å straffe de som har et behov.

Hva gjelder snøscooter er jo ordningen man i Norge i dag i bunn og grunn helt på trynet. En viss liberalisering av denne ordningen er på høy tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...