Gå til innhold

Regler for å ta opp vgs fag


William_S

Anbefalte innlegg

Hei

Har vurdert å studere helt på nytt igjen (har en mastergrad i IT), og vurderer jus eller profesjonsstudiet i medisin. Problemet er at jeg ikke har karakterene til å komme inn og for medisin så mangler jeg uansett kjemi 1 og kjemi 2, har R1 og fysikk 1. Men jeg blir litt forvirret av reglene å ta opp fag. Om man feks tar opp norsk må man da ta både skrifltig og muntlig eller holder det med skriftlig? Matematikk likeså? 

Jeg har engelsk som programfag, dvs internasjonal engelsk og engelsk litteratur og kultur. Kan man feks erstatte dette med noe lett tullefag som politikk og menneskerettigheter? Jeg er virkelig ikke interessert i å grave meg nedi i engelsk litteratur fra middelalderen på nytt igjen. Jeg har fransk 2 som språk, kan jeg erstatte dette med fransk 1 (som jo er langt lettere)? Reglene er ikke til å bli klok på. Jeg regner med at jeg kanskje kan erstatte 1T med 1P (har jo programfagene R1 og R2). Saken er at jeg prøver å finne ting som er lettere å få god karakter i som jo disse studiene fordrer. Prøvd å søke litt, men har ikke blitt helt klok på reglene. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger bare å ta den skriftlige varianten. Hvis du får en god karakter der kan du bytte ut både standpunkt- og eksamenskarakteren din med den nye karakteren fra privatisteksamen.
En kompis av meg byttet ut fysikk 1 med sosiologi, så dette er helt mulig. Du må bare passe på at du har nok fordypningsfag. Derfor ganske usikker på om du kan bytte ut fransk 2 med fransk 1. Jeg TROR at dette ikke er mulig. Ville likevel kontaktet den videregående skolen som du gikk på. De bruker å være flink til å hjelpe sine gamle elever med slike ting.
Ja du kan bytte ut 1T med 1P. Likevel har jeg erfart at det er enklere for elever med R1 og R2 å ta 1T som privatist istedenfor 1P. 1T handler mest om ABC-formelen, basic trigonometri osv. Når du tar 1P må du lære deg helt nye ting, men også disse er veldig enkle. 

 

Lenke til kommentar

Siden du har en master så regner jeg med at du er i nærheten av 27 år. Du kan dermed bruke 23/5 regelen og fra og med det året du fylle 27 år har du fulle alderspoeng. Da trenger du kun matematikk (1P og R1 eller 1P og s1 og s2), norsk, historie, samfunnsfag, naturfag, engelsk vg1, samt de spesielle opptakskravene til kjemi og fysikk. Starter du nå i januar kan du fint komme inn på medisin i 2021. 

Lenke til kommentar

Programfag o.l. Er kun viktig om du skal søke med hele vitnemålet. Om du kan ta fransk 1 tviler jeg på ettersom du har tatt fransk 2 som fellesfag. Hvis du ikke hadde språk på ungdomsskolen (ja, det påvirker dette) så skal du ha nivå 2. Hvis du følger 23/5 så faller språk og alle de andre fagene som ikke gir språk/realfagspoeng bort utenom de som er nevnt i posten over.

Lenke til kommentar
Mitochondria skrev (14 timer siden):

Siden du har en master så regner jeg med at du er i nærheten av 27 år. Du kan dermed bruke 23/5 regelen og fra og med det året du fylle 27 år har du fulle alderspoeng. Da trenger du kun matematikk (1P og R1 eller 1P og s1 og s2), norsk, historie, samfunnsfag, naturfag, engelsk vg1, samt de spesielle opptakskravene til kjemi og fysikk. Starter du nå i januar kan du fint komme inn på medisin i 2021. 

Oisann det var fin og nyttig informasjon. Hvordan er kjemi 1 og 2 som privatist? Jeg har jo ikke de fagene i det hele tatt, men har jo alt annet ellers som R1 og fysikk 1. Karakterne som må forbedres liksom.  Hva gjelder den videregående skolen jeg gikk på så er den lagt ned så vet ikke hvem jeg evt skal spørre da. Kan evt spørre etterfølgeren på en måte, men skolen bytta navn og flyttet fysisk inn i nye lokaler. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Pepsimax94 skrev (1 time siden):

Nei du må ikke ta alle fagene innenfor norskfaget hvis du har bestått de fra før☺️ politikk og menneskerettigheter er utrolig vanskelig fag, ville valgt feks sosialkunnskap isteden ☺️

Siden jeg kan poengberegnes etter 23/5 regelen er jo dette  litt lettere enn å ta alle faga. Men egentlig litt sånn hva man gjør for å  makse realfagspoeng da? Jeg har 5 i IT 1 og IT 2 fra før, siden jeg har en mastergrad innenfor IT tror jeg ganske så enkelt kan vippe de opp til 6. Det er ikke helt intuitivt hva som skjer  med den regelen om jeg tar IT 1 og IT 2. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Siden jeg kan poengberegnes etter 23/5 regelen er jo dette  litt lettere enn å ta alle faga. Men egentlig litt sånn hva man gjør for å  makse realfagspoeng da? Jeg har 5 i IT 1 og IT 2 fra før, siden jeg har en mastergrad innenfor IT tror jeg ganske så enkelt kan vippe de opp til 6. Det er ikke helt intuitivt hva som skjer  med den regelen om jeg tar IT 1 og IT 2. 

Vet ikke helt faktisk, TROR det bare er 6 fag i 23/5,men er ikke sikker, se samordna opptak sine nettsider ☺️ men når du har grad innenfor IT vil jeg tro det er null stress å få 6 i IT1 hvertfall ☺️

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Siden jeg kan poengberegnes etter 23/5 regelen er jo dette  litt lettere enn å ta alle faga. Men egentlig litt sånn hva man gjør for å  makse realfagspoeng da? Jeg har 5 i IT 1 og IT 2 fra før, siden jeg har en mastergrad innenfor IT tror jeg ganske så enkelt kan vippe de opp til 6. Det er ikke helt intuitivt hva som skjer  med den regelen om jeg tar IT 1 og IT 2. 

Regelen er at alle 23/5 fagene regnes med, samt fag som gir språk- eller realfagspoeng + fag som kreves på studiet. 
Du kan derfor fint droppe politikk og andre svada fag. Får du sekser i IT1 og 2 (som du helt sikkert får med din bakgrunn) så blir disse med i 23/5 beregning. 
 

Du kan jo ta kontakt med Bjørknes/Sonans/akademiet eller liknende så kan de hjelpe deg med hvilke fag du bør ta og hva du må få som karakter? Du må ikke bli elev for å få den hjelpen. 
 

Når det gjelder norsk så er den delt opp i tre. Sidemål, hovedmål og muntlig. Er du fornøyd med sidemål så kan du bare ta opp hovedmål og muntlig, eller omvendt. Du får ikke støtte av Lånekassen hvis du ikke tar alle tre eksamener da, det er vesentlig hvis man er avhengig av støtten.

når det gjelder kjemi syntes jeg det var veldig gøy! Jeg tok dette på Sonans i Oslo. Jobber man godt får du 6 i kjemi 1 og kjemi 2 muntlig. Kjemi 2 skriftlig er vanskelig å få høyere enn 5. 
 

Hvis du har god karakter i R2 så ville jeg kanskje beholdt den. Ellers kan jeg anbefale s1 og s2 på det varmeste istedet for R1. Litt fordi du får mer realfagspoeng for S1 og S2 enn du gjør for R1. Også er S-matematikk nokså enkelt.

Lenke til kommentar
Mitochondria skrev (1 time siden):

Regelen er at alle 23/5 fagene regnes med, samt fag som gir språk- eller realfagspoeng + fag som kreves på studiet. 
Du kan derfor fint droppe politikk og andre svada fag. Får du sekser i IT1 og 2 (som du helt sikkert får med din bakgrunn) så blir disse med i 23/5 beregning. 
 

Du kan jo ta kontakt med Bjørknes/Sonans/akademiet eller liknende så kan de hjelpe deg med hvilke fag du bør ta og hva du må få som karakter? Du må ikke bli elev for å få den hjelpen. 
 

Når det gjelder norsk så er den delt opp i tre. Sidemål, hovedmål og muntlig. Er du fornøyd med sidemål så kan du bare ta opp hovedmål og muntlig, eller omvendt. Du får ikke støtte av Lånekassen hvis du ikke tar alle tre eksamener da, det er vesentlig hvis man er avhengig av støtten.

når det gjelder kjemi syntes jeg det var veldig gøy! Jeg tok dette på Sonans i Oslo. Jobber man godt får du 6 i kjemi 1 og kjemi 2 muntlig. Kjemi 2 skriftlig er vanskelig å få høyere enn 5. 
 

Hvis du har god karakter i R2 så ville jeg kanskje beholdt den. Ellers kan jeg anbefale s1 og s2 på det varmeste istedet for R1. Litt fordi du får mer realfagspoeng for S1 og S2 enn du gjør for R1. Også er S-matematikk nokså enkelt.

God karakter i R2 kan jeg ikke påstå at jeg har, bestod det såvidt på vgs! Men matte er mye modningsfag da og man får en bedre forståelse av det når man blir litt eldre. Mye nyttig info her - takk! Høres ut som S matte er greiere å få en god karakter i. Var ikke veldig glad i differensiallikninger og sånt. Det slipper man nok mer unna i S matten. Av en eller annen grunn likte jeg integrasjon ganske greit selv om differensiallikninger og integrasjon henger ekstremt tett sammen. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (23 minutter siden):

God karakter i R2 kan jeg ikke påstå at jeg har, bestod det såvidt på vgs! Men matte er mye modningsfag da og man får en bedre forståelse av det når man blir litt eldre. Mye nyttig info her - takk! Høres ut som S matte er greiere å få en god karakter i. Var ikke veldig glad i differensiallikninger og sånt. Det slipper man nok mer unna i S matten. Av en eller annen grunn likte jeg integrasjon ganske greit selv om differensiallikninger og integrasjon henger ekstremt tett sammen. 

Da er det bare å stryke R2 fra karakterene du skal beholde. Hvis du har 5 eller 6 så kan du jo beholde R1, ellers ville jeg strøket den å. Alle firere må ryke (tas som privatist). S-matematikk er en drøm i forhold til R. Vektorer, differensiallikninger og alt det der er skrelt bort for å gi rom til oppgaver som faktisk lar seg løse. Lykke til med privatistlivet! Det er ikke walk in the park alltid, men absolutt verdt det når du er ved sluttstreken. 
 

og igjen, jeg anbefaler deg å snakke med en rådgiver på en skole. Det hjelper masse. Samfunnsfag kan man gjerne lese selv, samme med fysikk siden du har hatt det før, men anbefaler undervisning i kjemien. 

Lenke til kommentar
Mitochondria skrev (14 timer siden):

Da er det bare å stryke R2 fra karakterene du skal beholde. Hvis du har 5 eller 6 så kan du jo beholde R1, ellers ville jeg strøket den å. Alle firere må ryke (tas som privatist). S-matematikk er en drøm i forhold til R. Vektorer, differensiallikninger og alt det der er skrelt bort for å gi rom til oppgaver som faktisk lar seg løse. Lykke til med privatistlivet! Det er ikke walk in the park alltid, men absolutt verdt det når du er ved sluttstreken. 
 

og igjen, jeg anbefaler deg å snakke med en rådgiver på en skole. Det hjelper masse. Samfunnsfag kan man gjerne lese selv, samme med fysikk siden du har hatt det før, men anbefaler undervisning i kjemien. 

Ja nei samfunnsfag klarer jeg nok selv, har en 5er i faget, spørsmålet er vel mer egentlig å vippe opp til 6. Jeg er jo relativt interessert i politikk og sånn så tror det skal gå greit. Har faktisk et innføringsfag i statsvitenskap på UiO  hvor jeg knapt leste og fikk C på eksamen. Hadde sikkert klart bedre om jeg hadde giddet å gjøre en innsats. 

Men takk igjen for tipset om S1 og S2, det virker mer håndterbart enn R1 og R2 og differensialligniner og alt mulig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...