Gå til innhold

Flere SSD-modeller feiler etter nøyaktig 32.768 timer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
2 hours ago, tidyboy0558 said:

Planlagt foreldelse ?

I dette tilfellet tviler jeg på at det er gjort med vilje. Ingen kommer til å kjøpe harddisker fra en produsent som gjør dette.

Er nok rett og slett nok en programmeringsfeil hvor utviklerne ikke tenkte seg godt nok om.

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe annet enn ren sbotasje fra produsentenes side.

Jeg håper EU gir dem saftige bøter. Bøter som svir så mye at ingen finner på å gjøre dette flere ganger.

Jeg har en laserskriver fra HP. Da utskrift 20 000 var utført, fikk jeg feilmelding og skriveren fungerte ikke mer. På nettet fant jeg løsningen for å nullstille telleren, og etter en restart fungerte skriveren akkurat som før.

Man kan bli voldelig av mindre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Xantippe said:

Dette er ikke noe annet enn ren sbotasje fra produsentenes side.

Jeg håper EU gir dem saftige bøter. Bøter som svir så mye at ingen finner på å gjøre dette flere ganger.

Jeg har en laserskriver fra HP. Da utskrift 20 000 var utført, fikk jeg feilmelding og skriveren fungerte ikke mer. På nettet fant jeg løsningen for å nullstille telleren, og etter en restart fungerte skriveren akkurat som før.

Man kan bli voldelig av mindre.

Hanlon's razor

Quote

"Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity."[

Altså, dette er nok rett og slett bare at noen har lagret en tidsteller i en 16-bit short et sted i firmwaren.

Lenke til kommentar

Merkelig nok er det brukt signed short (-32768 til 32767) og ikke unsigned short (0 til 65525). Så ved 32768 timer vil det bli 32767 + 1 = -32768 og da tryner vel noe annen logikk på negativ driftstid. Så dette er en dobbelbug.

Samsung nevnes her, men dette er nok HP feil da HP av ukjent grunn alltid lager\tilpasser egen firmware til disker.

Lenke til kommentar
53 minutes ago, asshole said:

Samsung nevnes her, men dette er nok HP feil da HP av ukjent grunn alltid lager\tilpasser egen firmware til disker.

Ukjent grunn er det vel gjerne ikke. Tipper det bl.a. er tilpasninger til deres lagringskontrollere og managementsystemer blant annet. I teorien kan de sikkert ha samme SSD optimalisert for forskjellige typer bruk også.

Om dette da er fw de lager/tilpasser, eller om det er leverandøren som implementerer endringer på forespørsel fra HP, er vel en annen sak. Jeg skulle nesten tippe at det er leverandøren av komponenten som gjør det.

 

Lenke til kommentar

Nå regner jeg med at dette er server-SSDer med 5 års garanti, så akkurat erstatning tror jeg ikke skulle bli noe problem. Problemet er at når profesjonelle serverbyggere bygger inn redundans, så er det i mange tilfeller med samme type SSD. Det hjelper fint lite på datasikkerheten når all redundans feiler nøyaktig samtidig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
asshole skrev (11 timer siden):

Merkelig nok er det brukt signed short (-32768 til 32767) og ikke unsigned short (0 til 65525). Så ved 32768 timer vil det bli 32767 + 1 = -32768 og da tryner vel noe annen logikk på negativ driftstid. Så dette er en dobbelbug.

Samsung nevnes her, men dette er nok HP feil da HP av ukjent grunn alltid lager\tilpasser egen firmware til disker.

https://www.learncpp.com/cpp-tutorial/unsigned-integers-and-why-to-avoid-them/

"Bjarne Stroustrup, the designer of C++, said, “Using an unsigned instead of an int to gain one more bit to represent positive integers is almost never a good idea”."

 

Dette høres ut som en bug. Noen har lagt inn en teller på timebruk for ett eller annet formål, glemt å ta høyde for overflow/wrap-around, og noe annet avhenger av denne telleren.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
6 hours ago, toreibjo2 said:

Fint at denne planlagte foreldelsen er avdekket. Nå må vi få gjort noe med LED-lamper som har kortere holdbarhet enn gammeldagse glødelamper. De skulle jo ha 10-50 ganger levetiden. Fabrikantene som står bak er ekte MILJØSVIN!

 

50 000 timers levetid var standarden på LED pærer i starten husker jeg. Kortere levetid kan ha noe med spenningen de kjøres på kanskje? Kanskje noen forsøker å "få mer lys" av hver LED pære og dermed øker effekten? De siste årene virker det som 30 000 timers levetid er blitt standard. Hva som er årsaken til en såpass bratt nedgang i levetid vet jeg ikke sikkert, det kan være som du sier at lang levetid er dårlig butikk og hindrer gjennkjøp eller det kan være at de som kjøper inn LED i bulk og bygger om til forbrukerartikler kjører for høy effekt på hver LED pære for best mulig lysutbytte?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 hours ago, knutinh said:

https://www.learncpp.com/cpp-tutorial/unsigned-integers-and-why-to-avoid-them/

"Bjarne Stroustrup, the designer of C++, said, “Using an unsigned instead of an int to gain one more bit to represent positive integers is almost never a good idea”."

 

Dette høres ut som en bug. Noen har lagt inn en teller på timebruk for ett eller annet formål, glemt å ta høyde for overflow/wrap-around, og noe annet avhenger av denne telleren.

For ikke å snakke om at å gå fra signed til usigned i dette tilfellet bare går fra 32 768 timer til 65 536, eller altså fra litt mer enn 3 og et halvt år til rundt 7 år. Dog kan man være veldig kynisk og si at sistnevnte er utenfor garantiperioden, så... med mindre de har 10 års garanti, da.

Lenke til kommentar

Da utskrift 20 000 var utført, fikk jeg feilmelding og skriveren fungerte ikke mer. På nettet fant jeg løsningen for å nullstille telleren, og etter en restart fungerte skriveren akkurat som før.

Man kan bli voldelig av mindre.

Ikke for voldelig, ? da blir det HP som vinner allikevel. ?

Bra det finnes noen som lærer bort

knepene der ute. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om LED blir for varme, altså for lite kjøling reduseres også levetiden, de er ikke glade i varme.

Hadde noen led-pærer som ble ganske varme

og de varte heller ikke så lenge.

Disse så ut som gammeldagse matte pærer, med

led og tilhørende komponenter inni kolben.

Det kan ikke bli god nok kjøling med slik "isolering".

Ved å spare på kjølingen tjener de jo mer penger.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...