Gå til innhold

Åpner ny hydrogenstasjon etter eksplosjonen i Sandvika - lekkasje vil ikke få samme konsekvens, forsikrer eier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I lige måde - beklager at jeg sank ned på samme nivå for å vise hvilket nivå konklusjonen din ligger på.

For å ta det med teskje: At noen Tesla-eiere ved noen få superladere, et annet sted i verden, opplevde 30 minutter kø i forbindelse med årets store bil-utfartsdag i det landet, viser på ingen måte at man trenger flere segmenter enn rene elbiler. Det eneste det viser er at det kan bli kø ved ekstreme topper. Som f.eks i kassa til H&M noen minutter etter at januarsalget har åpnet, eller i kassa til Elkjøp på Black Friday, eller ved heisen i slalombakken i påsken. Trenger du flere eksempler? Viser dette at vi burde legge ned påsken, ha flere påsker, eller flere flere kasser på Elkjøp? Du velger selv å trekke konklusjoner ut fra en viss plass. Beklager igjen at jeg la meg på samme nivå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Det eneste det viser er at det kan bli kø ved ekstreme topper. 

Nei. Det viser at selv når nesten ingen har elbiler, så oppstår det køer. Det blir selvsagt også et stort problem langt flere dager om en stor prosent i USA ville hatt elbil. 

I USA kjører man både langt og mye. For enkelte blir da elbil særdels upraktisk og de vil heller velge hydrogenbil når tilbudet er godt nok. Det er idiotisk å tro at elbil er for alle.

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

I lige måde - beklager at jeg sank ned på samme nivå for å vise hvilket nivå konklusjonen din ligger på.

Jeg viser til et faktisk eksempel, med lang kø på utfartsdager. Hvordan i allverden er det "å falle ned i nivå" til det tøyset du kom med? 

Vi er ved ei situasjon der vi allerede nå idag ikke klarer å ha et stort nok ladenettverk. Hvordan vil de se ut i fremtiden da isåfall? Det er jo ingen ladeoperatører som ønsker å tape penger på å sørge for et utbredt tilbud ved slike dager. Det finnes ikke økonomisk. 

 

Simen1 skrev (21 minutter siden):

For å ta det med teskje: At noen Tesla-eiere ved noen få superladere, et annet sted i verden, opplevde 30 minutter kø i forbindelse med årets store bil-utfartsdag i det landet, viser på ingen måte at man trenger flere segmenter enn rene elbiler. Det eneste det viser er at det kan bli kø ved ekstreme topper. Som f.eks i kassa til H&M noen minutter etter at januarsalget har åpnet, eller i kassa til Elkjøp på Black Friday, eller ved heisen i slalombakken i påsken. Trenger du flere eksempler? Viser dette at vi burde legge ned påsken, ha flere påsker, eller flere flere kasser på Elkjøp? Du velger selv å trekke konklusjoner ut fra en viss plass. Beklager igjen at jeg la meg på samme nivå.

Det er ingen andre enn deg som må ta en pust i bakken for mengden stråmenn man kan komme med, før man blir antatt for å være komplett tom for ting å si. 

Ladenettverket er viktig for en elbilpark, og det samme er prisingen på hurtiglading. Alt man trenger vise for å vise et marked for hydrogen-produkter er at hydrogen kan være konkurransedyktig med prisingen av hurtiglading, samt ulempen rundt kødannelser ved utfartsdager. Det er som sagt mye enklere å skalere opp ei hydrogenstasjon for slike dager, enn det er for et ladenettverk. 

Så jeg gjentar, igjen:

Er du avhengig av hurtiglading, så er ikke en BEV nødvendigvis svaret, da er det straks et poeng i å se til andre alternativer som hybride biler.  Hybride-drivlinjer har jo fått ei "boost" i det siste, med nye regler. Bare se på skussmålene til f.eks Polestar 1. Den får jo helt konge skussmål, og dette med en elektrisk rekkevidde som ville gjort at de fleste kunne kjørt med energi fra veggen med saktelading. Det samme kan sies for samtlige nye hybride-biler som nå kommer etter dette. De alle har et batteri ved 12 kWh og mer, som jo muliggjør det å kunne ha 50 km rekkevidde på kun strøm. 

For kassebiler og større SUV biler så er det ikke noe stress å ha et middels stort batteri, og heller ha resten fra hydrogen og ei brenselcelle. Dermed får man fordelene fra begge verdener. 

BEV er nydelig for 90% av bruken av biler. Problemet er at folk også ønsker ei god opplevelse de resterende 10%. Med folk med forskjellige behov som skifter disse tallene rundt, så havner straks en FCEV innenfor de behovene i større og mindre grad. 

 

 

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (12 minutter siden):

Nei. Det viser at selv når nesten ingen har elbiler, så oppstår det køer. Det blir selvsagt også et stort problem langt flere dager om en stor prosent i USA ville hatt elbil. 

Hørt om tilbud og etterspørsel? Stasjonene bygges ut i takt med behovet dimmensjonert for små topper ikke ekstreme topper, akkurat som antall kasser på elkjøp dimmensjoneres for små topper og ikke for ekstreme topper.

Ellers så må jeg synke like lavt som oophus3do igjen og hevde at køa etter åpning av hydrogenstasjonen på Høvik viser at det er behov for andre typer framdrift enn hydrogen, og at kø allerede ved ~200 hydrogenbiler i landet viser at køene vil øke betraktelig hvis det skulle bli 2000000 hydrogenbiler i landet. </lavnivå>

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Hørt om tilbud og etterspørsel? Stasjonene bygges ut i takt med behovet dimmensjonert for små topper ikke ekstreme topper, akkurat som antall kasser på elkjøp dimmensjoneres for små topper og ikke for ekstreme topper.

Ellers så må jeg synke like lavt som oophus3do igjen og hevde at køa etter åpning av hydrogenstasjonen på Høvik viser at det er behov for andre typer framdrift enn hydrogen, og at kø allerede ved ~200 hydrogenbiler i landet viser at køene vil øke betraktelig hvis det skulle bli 2000000 hydrogenbiler i landet. </lavnivå>

Er du klar over hvor mange ladestasjoner som trengs dersom alle i større byer skal ha elbiler? Det er et helt utopisk tall og totalt usannsynlig. Noe selvsagt man forstår og derfor kommer også satsing på hydrogen. Utbygging av strømnett i mange land koster også mye og mange steder er det ikke tilstrekkelig strøm en gang. Dessuten glemmer du at mange garantert ønsker å fortsette å bruke bilen som en fossilbil, noe som kun er mulig mer hydrogenbil. 

 

Ja, eksemplet ditt er lavnivå og bare tull. 

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Ellers så må jeg synke like lavt som oophus3do igjen og hevde at køa etter åpning av hydrogenstasjonen på Høvik viser at det er behov for andre typer framdrift enn hydrogen, og at kø allerede ved ~200 hydrogenbiler i landet viser at køene vil øke betraktelig hvis det skulle bli 2000000 hydrogenbiler i landet. </lavnivå>

Det er løsningen på problemet som må diskuteres. Ikke det at det er naturlig at det blir kø med ei hydrogenstasjon, eller ei hurtiglader for 200 biler.

Hvordan løser du problemet for elektriske biler ved større utfartsdager? Øker du antallet ladepunkter, så minsker du fortjenestene utover hele året. 

Lavnivået er det du som står for Simen. 

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
11 minutes ago, Simen1 said:

Ellers så må jeg synke like lavt som oophus3do igjen og hevde at køa etter åpning av hydrogenstasjonen på Høvik viser at det er behov for andre typer framdrift enn hydrogen, og at kø allerede ved ~200 hydrogenbiler i landet viser at køene vil øke betraktelig hvis det skulle bli 2000000 hydrogenbiler i landet. </lavnivå>

Mja, fordelen med hydrogenbiler er den iboende faren for eksplosjon. Derfor vil det aldri bygge seg opp et stort antall hydrogenbileiere, ettersom de jevnlig blir tatt av eksplosjoner. Et selvregulerende og velpleid økosystem med andre ord. </sarkasme>

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Jeg viser til et faktisk eksempel, med lang kø på utfartsdager.

Nei, du viste til et faktisk eksmepel, med relativt kort kø, på én utfartsdag (ikke flertall), årets største sådann, et sted i verden, på et ladenettverk som er dimmensjnert etter nåværende behov (utenom ekstreme topper)

oophus3do skrev (40 minutter siden):

Ladenettverket er viktig for en elbilpark, og det samme er prisingen på hurtiglading. Alt man trenger vise for å vise et marked for hydrogen-produkter er at hydrogen kan være konkurransedyktig med prisingen av hurtiglading, samt ulempen rundt kødannelser ved utfartsdager. Det er som sagt mye enklere å skalere opp ei hydrogenstasjon for slike dager, enn det er for et ladenettverk. 

Nei, det er ikke alt du trenger å vise til. Du må også vise til at hydrgoen løser disse problemene og at de beste prisene på hydrogen er konkurransedyktig med de beste prisene på hurtiglading. (Grelle eksempler på overprising finnes i begge leire og er like irrelevant, for kundene styrer stort sett unna disse.

oophus3do skrev (42 minutter siden):

Det er ingen andre enn deg som må ta en pust i bakken for mengden stråmenn man kan komme med, før man blir antatt for å være komplett tom for ting å si. 

Det kalles sarkasme. Det betyr at du ikke trenger å ta det bokstavlig. Det var på ingen måte meningen å hevde at du hadde ment disse tingene. Som sagt, beklager at jeg sank ned på samme nivå og at jeg kom med noen sarkastiske påstander på det nivået.

oophus3do skrev (45 minutter siden):

For kassebiler og større SUV biler så er det ikke noe stress å ha et middels stort batteri, og heller ha resten fra hydrogen og ei brenselcelle. Dermed får man fordelene fra begge verdener. 

Det er heller ikke noe stress å stoppe innom for en kombinert matpause og ladepause med noen timers mellomrom. Faktisk mindre stress enn å måtte kjøre lange veier for å finne en av de sjeldne hydrogenstasjonene og ikke kunne ha kombinert matpause og fyllepause, men måtte legge disse etter hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HF- skrev (På 29.11.2019 den 17.31):

Og ingen av desse "store prosjekta" leverer vel hydrogen til personbiler? 

Du kan lese om f.eks prosjektet ved Tzir.

Ifølge Greenstat, som skal være deleier av dette prosjektet, så skal hydrogenfabrikken overskaleres, slik at den også bidrar med hydrogen til transport i nærområdet. 

"I tillegg til leveranser direkte til TiZir, vil fabrikken også dimensjoneres til å kunne levere hydrogen til transportsektoren i regionen."

 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (41 minutter siden):

Er du klar over hvor mange ladestasjoner som trengs dersom alle i større byer skal ha elbiler? Det er et helt utopisk tall og totalt usannsynlig. Noe selvsagt man forstår og derfor kommer også satsing på hydrogen. Utbygging av strømnett i mange land koster også mye og mange steder er det ikke tilstrekkelig strøm en gang. Dessuten glemmer du at mange garantert ønsker å fortsette å bruke bilen som en fossilbil, noe som kun er mulig mer hydrogenbil. 

Ja, selvsagt er jeg klar over det. Du vet jo jeg er glad i å regne på ting så jeg vet hva jeg snakker om. Per i dag er ca 10% av personbilbestanden elbiler og ca 10% av total kjørelengde for personbiler foretas med elbil. Hvis dette skal opp til 50% f.eks i 2030, så betyr det at antall ladestasjoner må 5-dobles på 10 år. Vel og merke hvis man forutsetter slappe 50 kW-ladere og samme andel elbiler med små batterier. Merk også at én enkelt 350 kW-lader kan erstatte 7 stk 50 kW-ladere, dersom de benyttes av framtidige biler som klarer å svelge unna den effekten. Så antallet behøver selvsagt ikke skalere som om det var 50 kW-ladere. Sannsynligvis kan den femdoblingen reduseres til én dobling, så fremt det gjøres med 150-350 kW-ladere. Dette forutsetter at batterikapasitetene ikke endrer seg. Dersom batterikapasitetene øker så vil den sakteladede strømmen rekke lengre og dermed redusere behovet for hurtiglading ytterligere. Dette har vi vært gjennom før gamlefar, men det ser ikke ut til å synke inn. Hvorfor?

gamlefar skrev (41 minutter siden):

Ja, eksemplet ditt er lavnivå og bare tull. 

Jada, akkurat like lavt som oophus3do sitt. Takk for at du ser humoren og forklarer den med teskje til andre lesere. :)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Nei, du viste til et faktisk eksmepel, med relativt kort kø, på én utfartsdag (ikke flertall), årets største sådann, et sted i verden, på et ladenettverk som er dimmensjnert etter nåværende behov (utenom ekstreme topper)

Jeg viste til et eksempel, og sier at det vil eskalere.  Ladenettverket skaleres ikke i takt med bilsalg.

Kjører du forbi et slikt område hver utfartsdag, med store muligheter for kødannelser, så kan ei hybrid løsning være et valg flere vil vurdere - det sier seg selv. 

Simen1 skrev (20 minutter siden):

Nei, det er ikke alt du trenger å vise til. Du må også vise til at hydrgoen løser disse problemene og at de beste prisene på hydrogen er konkurransedyktig med de beste prisene på hurtiglading. (Grelle eksempler på overprising finnes i begge leire og er like irrelevant, for kundene styrer stort sett unna disse.

TU har en artikkel idag som omhandler større svinginger i strømprisen over døgnet. Når forekommer køene ved hurtiglading? 

Mens hurtiglading betaler for elavgifter, så er elektrolyse fritatt dette (i større grad), og betaler ei brøkdel av prisen - derfor vil prisen være gunstigere, samtidig som at hydrogenproduksjonen vil foregå utenfor toppene. Du kan fint produsere hydrogen i større grad uken før slike utfartsdager, og ha så det rekker. Så når effekt-tariffer trer i kraft i større grad, så vil de treffe hurtiglading hardere enn hydrogenproduksjon. 

Jeg har vist til et eksempel på at det er enklere å løse. Om ei hydrogenstasjon opplever kødannelser ved slike utfartsdager, så kan man koble til ei ekstra tank, og bruke tiden frem mot feriene for å produsere mer hydrogen. Det koster mindre å investere i ei ekstra tank for lagring, enn å ha ei rullende lager på batterier å plassere ut. 

https://www.nordlys.no/elbil/motor/stromnett/a-lade-en-elbil-begynner-a-bli-like-dyrt-som-a-kjore-dieselbil/s/5-34-1052902

Ei av flere artikler som omhandler hurtiglading. 

https://enerwe.no/alt-du-trenger-a-vite-om-elavgiften/151065

Artikkel om elavgift. 

Simen1 skrev (20 minutter siden):

Det er heller ikke noe stress å stoppe innom for en kombinert matpause og ladepause med noen timers mellomrom. Faktisk mindre stress enn å måtte kjøre lange veier for å finne en av de sjeldne hydrogenstasjonene og ikke kunne ha kombinert matpause og fyllepause, men måtte legge disse etter hverandre.

I teorien. I realiteten så finner man ladestasjoner utenfor de plassene man helst ønsker å spise. Og de plassene som har gode restauranter opplever vell mer kø skulle man tru enn ladeplassene som er utenfor? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Dette har vi vært gjennom før gamlefar, men det ser ikke ut til å synke inn. Hvorfor?

Fordi jeg stoler på folk som faktisk kan regne på dette. Noe det f.eks er gjort i Tyskland og tallet ladestasjoner er helt latterlig høyt. Dessuten overser du gang på gang det er faktisk ikke er mulig å levere den strømmen mange steder og kostnadene ved det. 

Og tror du virkelig at du kan påtvinge folk hva de skal velge? Er det virkelig så vanskelig å forstå at det finnes mange som ikke ønsker å bruke tid på lading eller at det passer ikke deres bruk? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (54 minutter siden):

Hvordan løser du problemet for elektriske biler ved større utfartsdager?

Med å stå 30 minutter i kø.

oophus3do skrev (55 minutter siden):

Øker du antallet ladepunkter, så minsker du fortjenestene utover hele året. 

Ikke når både antall elbiler og antall hurtigladere skaleres opp samtidig.

Merk at jeg unngikk ordet proporsjonalt, fordi som nevnt så vil både fordelingen av rekkevidde og effektiv ladeeffekt påvirke behovet for antallet kraftig.

Likerettere blir stadig billigere og mer driftssikre. På kort sikt vil det bety økt lønnsomhet, på lengre sikt vil det bety at differansen mellom strømprisen hjemme og strømprisen på hurtigladerne, krymper.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Med å stå 30 minutter i kø.

Så spørs det hvor mange som ønsker dette hver gang de skal til og fra hytta i feriene. 30 minutter i kø til ladestasjonen, og så lade i 30 minutter til spiser endel av hyggen av å dra på tur. 

Simen1 skrev (2 timer siden):

Ikke når både antall elbiler og antall hurtigladere skaleres opp samtidig.

Så 30 minutter i kø er ok? Det triste er jo at om man hadde en fordeling mellom BEV og FCEV, så hadde man hjulpet begge parter. Mindre køer, og man hadde direkte utkonkurrert bensin og diesel produkter. 

Simen1 skrev (2 timer siden):

Merk at jeg unngikk ordet proporsjonalt, fordi som nevnt så vil både fordelingen av rekkevidde og effektiv ladeeffekt påvirke behovet for antallet kraftig.

Joda, men for å få til det du sier, så betyr det automatisk en enda dyrere hurtiglading. Om større andeler av ladenettverket bygges ut med 350kW ladehastighet (noe som er lite trolig i de områdene som opplever kødannelser ved utfartsdager), så blir hurtiglading dyrere. 

Igjen så faller man altså tilbake til argumentet rundt når det gir mening å ha en BEV mot når det gir mening å vurdere en FCEV. 

Simen1 skrev (2 timer siden):

Likerettere blir stadig billigere og mer driftssikre. På kort sikt vil det bety økt lønnsomhet, på lengre sikt vil det bety at differansen mellom strømprisen hjemme og strømprisen på hurtigladerne, krymper.

Kan du vise til kilder som støtter dette? Dette er jo noe vi burde ha sett allerede.

I mellomtiden har vi sett nye prismodeller som er det stikk motsatte av det du sier her. Prisingen blir angitt som en kombinasjon av minutt-pris og effekt-pris. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (10 minutter siden):

Jeg viste til et eksempel, og sier at det vil eskalere.  Ladenettverket skaleres ikke i takt med bilsalg.

Til begge påstandene: Hvorfor tror du det? Har du noe konkret å vise til?

oophus3do skrev (11 minutter siden):

Kjører du forbi et slikt område hver utfartsdag, med store muligheter for kødannelser, så kan ei hybrid løsning være et valg flere vil vurdere - det sier seg selv. 

Nei, det sier ikke seg selv. Du påstår store kødannelser. Hvor har du det fra? Selv på thanks giving mellom LA og San fransisco var det bare 30 minutter kø. De daglige rushkøene der borte varer mye lengre enn det. 30 minutter én dag i året, på andre siden av jorda, er en fis i et vannglass.

oophus3do skrev (15 minutter siden):

TU har en artikkel idag som omhandler større svinginger i strømprisen over døgnet. Når forekommer køene ved hurtiglading? 

Det vet jeg ikke, siden jeg bare har opplevd kø en eneste gang (5 minutter i 2017). Jeg tror det var på formiddagen, men der er alt for lite å trekke noen konklusjoner ut av. Men det virker som du har enten noe konkret å vise til, eller forutinntatte meninger om når det skjer?

oophus3do skrev (18 minutter siden):

Mens hurtiglading betaler for elavgifter, så er elektrolyse fritatt dette (i større grad), og betaler ei brøkdel av prisen

Er ikke det litt som noen som skryter av at de ikke betaler skatt? Litt ambivalent?  Hvorfor er elektrolyse unntatt? Gjelder det elektrolyse av hva som helst eller kun vann? Har du noe å vise til så jeg kan lese meg opp på dette?

oophus3do skrev (22 minutter siden):

Du kan fint produsere hydrogen i større grad uken før slike utfartsdager, og ha så det rekker.

I den grad hydrogen faktisk produseres ved elektrolyse på stedet og man skalerer opp tank-kapasiteten deretter, med den økte sikkerheten det krever.

oophus3do skrev (26 minutter siden):

Så du stusser ikke på at media forsøker å spille på frykt ved å bruke fjordvinterens høyeste strømpriser på østlandet for å skremme nordnorske lesere? Og at de skyhøye hurtigladeprisene er hentet fra en dyr hurtiglader, når man bare utnytter halve kapasiteten og samtidig kjører med et høyt forbruk på 300 Wh/km? Ikke det nei.. Du ser tydeligvis bare det du vil se.

oophus3do skrev (35 minutter siden):

I teorien. I realiteten så finner man ladestasjoner utenfor de plassene man helst ønsker å spise. Og de plassene som har gode restauranter opplever vell mer kø skulle man tru enn ladeplassene som er utenfor? 

I praksis. Jeg har praktisert dette hver ferie. At du helst vil spise et annet sted gjør ikke praksisen til teori for andre enn deg selv.

Men vis gjerne til hvor mye bedre det står til i hydrogen-leiren. Så vidt jeg kan se fra kartet til hydrogen.no så er stasjonen på Høvik nede for telling akkurat nå og det finnes ikke et eneste sted å fylle hydrogenbilen sin i hele riket. I følge h2stations.com er vist Uno-X i Sandvika i full drift... Mon tro hva det gjør med kjøreopplevelsen til hydrogen-bilister på langtur. Hvilke bra restauranter ved hydrogenstasjoner kan du anbefale, om jeg for eksempel skulle leid meg en hydrogenbil i mårra?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (41 minutter siden):

Fordi jeg stoler på folk som faktisk kan regne på dette. Noe det f.eks er gjort i Tyskland og tallet ladestasjoner er helt latterlig høyt.

Så bra, kan du poste linken så jeg kan lese mer om dette regnestykket og forutsetningene de har lagt til grunn?

gamlefar skrev (43 minutter siden):

Dessuten overser du gang på gang det er faktisk ikke er mulig å levere den strømmen mange steder og kostnadene ved det. 

Duh.. når man leter etter steder å plassere hurtigladere så ser man seg først ut en strekning der det er behov for en, deretter finner man ut hvilke steder på strekninga som har et elnett som kan levere varene, hvilke steder som ikke kommer i konflikt med skoleveier, elgtråkk, kulturminner og en drøss med andre hensyn. Dette heter omreguleringsprosess. Dette trodde jeg var unødvendig å forklare.

Selvsagt koster det. Jeg har aldri påstått det er gratis å bygge hurtigladestasjoner. Det koster i størrelseorden 0,5 million for et sted med 4 uttak. Til sammenligning kostet hydrogenstasjonen i Sandvika, med sine 2 uttak 28,7 millioner (+ 2 millioner i driftsutgifter det de 2,5 årene det varte og ~20 millioner i kjølvannet av eksplosjonen). Jeg vil også ta med et sitat fra en av artiklene den gangen:

Sitat

Innen 2020 skal ytterligere 19 hydrogenstasjoner på plass i Norge og Odd Reitan var strålende fornøyd under åpningen.

 

gamlefar skrev (1 time siden):

Og tror du virkelig at du kan påtvinge folk hva de skal velge? Er det virkelig så vanskelig å forstå at det finnes mange som ikke ønsker å bruke tid på lading eller at det passer ikke deres bruk? 

Jeg påtvinger ikke noe som helst - folk kjøper elbiler som aldri før, til tross for lavere subsidier enn hydrogen. I fjor ble det solgt over 50 000 elbiler her i landet. Samtidig som det renner ut 66 millioner på et hydrogeneventyr som hittil har resultert i ca 200 hydrogenbiler til sammen. Når selv Ulf Hafseld kvitter seg med hydrogenbilen til fordel for en elbil og en dieselbil, da skal man være bra nedsnødd for å fortsatt tro på hydrogenevnetyret. Siste spiker smalt inn i kista 10 juni i år.

oophus3do skrev (1 time siden):

Skal du snakke om meg i poster hvor du ikke siterer meg, så får du i det minste vise respekt nok til å unngå tåpeligheter og baksnakk. 

Baksnakk er når man prater stygt om noen uten at de er til stede. Dette er en åpen tråd hvor vi alle diskuterer og snakker med hverandre. Hvis du mener det er stygt å legge meg på samme nivå som deg, så bør du se litt på nivået du legger konklusjonene dine på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (53 minutter siden):

Så spørs det hvor mange som ønsker dette hver gang de skal til og fra hytta i feriene. 30 minutter i kø til ladestasjonen, og så lade i 30 minutter til spiser endel av hyggen av å dra på tur. 

Hver gang de skal til hytta i feriene? Køa ble dannet i forbindelse med thanksgiving på vestkysten i USA. Noe som skjer én gang i året. Tilsvarende her i landet blir ettermiddagen 2. påskedag. Ikke hver gang de skal til hytta i ferien.

30 minutter i kø én gang i året er bare barnemat i forhold til 6 måneder i kø på Kjørbo...

oophus3do skrev (58 minutter siden):

Joda, men for å få til det du sier, så betyr det automatisk en enda dyrere hurtiglading. Om større andeler av ladenettverket bygges ut med 350kW ladehastighet (noe som er lite trolig i de områdene som opplever kødannelser ved utfartsdager), så blir hurtiglading dyrere. 

Hvorfor mener du det er urealistisk? Setter man opp én 350 kW-lader i tillegg til de 7 eksisterende 50 kW-laderne så dobler man kapasiteten, ved å bare øke antall ladere med 14%. Med litt høyere priser på 350-varianten så velger folk uautomatisk den laderen som passer bilen deres best. Byggingen av ladere og prismodellene følger behovet, noe annet ville jo vært økonomisk selvskudd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har helt forferdelig krise, for jeg får aldri brukt Superchargere og stikken i garasjen sier bare "nei" når jeg skal plugge til Tesla-laderen. Ikke har noen av de hotellene eller kommersielle parkeringsplasser stikk heller, de pleier å si de har H2 men strøm er rasjonert og dermed utilgjengelig" Jauuuda.

 

Tror noen her i tråden, en med spesielt uleselig kallenavn, lider av akutt Elbilmisunnelse og Voltofobi. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...