Gå til innhold

55" tv Black friday


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lauenstein skrev (58 minutter siden):

Samsungen mangler hdmi 2.1, er det problematisk? 

 

Vel, det kommer ann på om du behøver mer en 60hz refreshrate på skjermen under gaming.

Til nå er det bare XBOX ONE X som barer nytte av HDMI 2.1

Videre fremover er jeg rimelig sikker på at både PS5 og neste Xbox fortsetter med den støtten.

Hvis det absolut er et must for deg med 120hz refreshrate under gaming, ville jeg ha valgt en TV hvor du står sikret for det i fremtiden.

Personlig har jeg en Switch, og spiller ellers på PC, så jeg bryr meg ikke særlig

Lenke til kommentar

Er blooming fortsatt ett problem? :0 

Er innbrenning på oled ett problem? Skifter ikke tv ofte så jeg vil ikke måtte bytte den om 4-5 år pga innbrenning/svake ledlys. Tenkte meg ned å se på modellene men det vil jo være i en butikk med masse kunstig lys. Tipper det i seg selv vil få q82 til å se mye bedre ut pga matt skjerm. Anbefalinger sier qled over oled dersom belysning i stue men gjelder det også vanlig belysning? Det er vel ikke tiltenkt å bare bruke Oled i en mørk kjeller? 

Lenke til kommentar
Lauenstein skrev (13 timer siden):

Er blooming fortsatt ett problem? :0 

Er innbrenning på oled ett problem? Skifter ikke tv ofte så jeg vil ikke måtte bytte den om 4-5 år pga innbrenning/svake ledlys. Tenkte meg ned å se på modellene men det vil jo være i en butikk med masse kunstig lys. Tipper det i seg selv vil få q82 til å se mye bedre ut pga matt skjerm. Anbefalinger sier qled over oled dersom belysning i stue men gjelder det også vanlig belysning? Det er vel ikke tiltenkt å bare bruke Oled i en mørk kjeller? 

Ja, blooming er blitt mer framtredende på TVer med FALD (full array local dimming). Jeg som ser alt med subs, hater det. Så det blir aldri FALD TV på meg. 

Og nei, OLED funker kjempebra i omtrent alle stuer. Det som er, er at Samsung i noen tilfeller funker BEDRE. Så lenge du har muligheter for å stenge sola ute (gardiner, lameller, plisségardiner, markiser, utvendig solskjerming osv), så tenker man ikke over at Samsungen har litt høyere peak brightness. Men, har man mange lyskilder i rommet, som man kan se i TVen (f.eks. lyskrone som henger bak sofaen og som man kan se i TVens gjenskinn), så er Samsungen et hode foran. Men det går jo også bare an å skru av det lyset når man skal på TV f.eks.

Har du my sol inn i stua og du ikke har skikkelig solskjerming, så vil Samsung kunne skrues opp høyere på brightnessen for å motvirke sollyset. Men det vil jo uansett ikke gi noen bra TV-opplevelse å se TV på denne måten. Fargene blir jo direkte utvaska om man skrur opp brightness for mye på en LCD-TV (altså QLED). 

Innbrenning er bare en issue om du ser på samme TV-kanal (ala CNN) veldig store deler av døgnet. Der det går store bannere med mye rødt og hvitt. Ser du vanlig TV, spill, film, streaming og lar TVen stå avskrudd om natta, så vil du ikke merke noen ting. Skal du bruke TVen på en PC, så anbefales det at du har på en skjermsparer etter kort tid.

Lenke til kommentar
On 11/26/2019 at 11:53 AM, Lauenstein said:

Jeg skal kjøpe ny tv og sitter ca 2,5 m fra tv'n. Har sett på Samsung q82r og LG c9 dom ligger til samme pris. Har noen erfaring med disse eller såpass teknisk innsikt til å fortelle meg fordeler/ulemper? Tvn blir brukt til streaming via chromecast, ps4 og en del barnetv. 

LG C9

Har hatt C7 et par år pluss en 65" QLED (riktignok bare den i Samsung Frame 2019) og det er supernedtur å gå bort fra OLED, spesielt på HDR som kommer mer og mer.

HDMI 2.1 har eARC + noen andre ting. eARC er faktisk noe å tenke på dersom du bruker lydplanke / receiver, eller kommer til å gjøre det. Uansett ville jeg personlig valgt LG sin OLED, selv om begge hadde hatt HDMI 2.0.

Lenke til kommentar
Lauenstein skrev (21 timer siden):

 Ok. NRK kan jo bli stående på over tid samt chromecast sin skjermsparer. Trudde problemet med undertekst ble løst for lenge siden. Får se i butikken om det er svært uttalt. 

 

Q70 rat på tilbud til 9k. Stor forskjell på Q70 vs Q82? 

Hvordan er chromecast sin skjermsparer? Om den er dynamisk, så er det ikke noe problem. NRK er heller ikke noe problem. TVen har en funskjon hvor den reduserer lysstyrken på statiske objekter.

Q70 har vel færre dimmesoner enn Q8x og da blir blooming mer framtredende. Tror også at Q70 ikke har det veldig gode filteret som fjerner refleksjoner vanvittig bra. Mener det bare er Q80 og Q90 som har det på 2019 modellene.

Edit: Blooming på subs ble gjenintrodusert med FALD-TVer. Spesielt de med ikke så mange dimmbare soner. 

Endret av MrMarbles
Ekstra info.
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (7 timer siden):

Er blooming på undertekster et problem til vanlig bruk? Altså ikke bekmørk filmtitting, men i noenlunde opplyst stue på kveldstid? Vurderer Q82R som skal være identisk med Q85R visstnok.

Edit: Q82R er dårligere enn Q85R. Ikke Direct Full Array 8X som Elkjop.no påstår, men 6X.

I mørke scener så er det definitivt det. På vanlige scener med mye lys, så er det ikke like framtredende. 

Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (13 minutter siden):

Da snakker du om Q85R med Direct Full Array 8X ? Skal være nesten like bra som Q90R (selv om den er 16X)

Ja mann. Har stor erfaring med Q9FN fra i fjor (65" med 480 dimmesoner). Nå er jeg superpirkete på bildekvalitet, og angret som en helt når jeg gikk fra plasma til LCD en gang i 2013 (sort ble grått, ujevnt baklys). FALD er for min del, på mange måter verre enn edge lit, fordi jeg ser på HDR at det er en liten delay når det er raske sceneskifter og at TVen er usikker på hvor mye lysstyrke den skal pøse på for å få fram detaljene, men samtidig, ikke overeksponere resten av bildet. Og blooming med subs. Bloomingen er nok verre på Q80 enn Q85/Q90. Hjelper nok heller ikke at jeg har hatt OLED siden 2016 da. 

Her er en review fra fjorårets Q8DN som jeg tror har like mange dimmesoner som Q80. Se ca. 5 minutter uti. Her ser man også andre problemer med subs og FALD. Mulig dette er fikset på Q80 men.

 

Endret av MrMarbles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...