Gå til innhold

Ford utfordrer Tesla: Vil ha reprise på Cybertruck-duell


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (1 time siden):

Hvordan skyter de seg selv i foten? De kommer med et elektrisk alternativ i et markedssegment hvor elektrisk fremdrift er totalt fraværende i dag. Om de skal selge til mer enn de mest ihuga treklemmerne så må produktet være attraktivt og om de skal fortsette å tilby produktet over tid må de også tjene penger på produktet.

Jeg har beskrevet hvorfor tidligere i tråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 hours ago, oophus3do said:

Er konklusjonen at det omhandlet penger allikevel, som du så fint er inne på, og at det ikke var for miljøet og kloden? Isåfall så starter ting å falle mer på plass her 

Før dere fortsetter kjeklingen, kan jeg få stikke inn at det er en vesentlig forskjell mellom klima og miljø? 
Dere snakker om CO2 og miljø på en måte som ikke henger på greip. CO2 er en klimagass, ikke en miljøgass. Er det kanskje klima dere diskuterer? 

Det er liten tvil om at det å fjerne dieseltrucker og erstatte dem med elektriske trucker vil være miljøvennlig. Diesel er ikke spesielt miljøvennlig. Om det er klimavennlig, er en helt annen sak.

Endret av Benny Flaggstang
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benny Flaggstang skrev (2 minutter siden):

Det er liten tvil om at det å fjerne dieseltrucker og erstatte dem med elektriske trucker vil være miljøvennlig. Diesel er ikke spesielt miljøvennlig. Om det er klimavennlig, er en helt annen sak.

Ja, altså det er miljøvennlig i form av mindre foruresning lokalt der produktene brukes. Men produktene krever såpass mye under produksjonen, at det man i realiteten ender opp med, er å dytte utslippene fra forbruk til batteriets livstid. Både under produksjon og når batteriene må gjenvinnes. 

Tesla batteriene er de verste batteriene for å resirkulere, og når Tesla nå da fokusere på 250 kWh batterier, for dette - så blir det enda verre. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det betyr ingen ting hvilket marked den kjøres i, en elektrisk bil er i alle tilfeller mer klimanøytral uansett. Spørsmålet er bare tid. Unntaket er kanskje om bilen kondemneres som ny.

OG, dette er før man tar høyde for det faktum at det brukes mer elektrisitet til å produsere nok drivstoff til å kjøre en mil, enn en elektrisk bil bruker på å kjøre en mil. Altså ville man om man sluttet å raffinere olje og byttet alle biler til elektrisk, spare strøm totalt sett. Nå er ikke dette er realistisk scenario, men det er energiforbruk som så og si aldri er med i totalberegningene av en eller annen grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Serpentbane said:

OG, dette er før man tar høyde for det faktum at det brukes mer elektrisitet til å produsere nok drivstoff til å kjøre en mil, enn en elektrisk bil bruker på å kjøre en mil. 

Det der er vel en slik vandrehistorie som stadig gjentas.  Det er imidlertid ikke noen grunn til å tro det er riktig. 

Se f.eks: https://www.cfr.org/blog/do-gasoline-based-cars-really-use-more-electricity-electric-vehicles-do

  • Liker 2
Lenke til kommentar
 
 
Quote

Det der er vel en slik vandrehistorie som stadig gjentas.  Det er imidlertid ikke noen grunn til å tro det er riktig. 

Se f.eks: https://www.cfr.org/blog/do-gasoline-based-cars-really-use-more-electricity-electric-vehicles-do


Om de produserer energien lokalt eller tar den fra nettet er uvesentlig. Energien som utnyttes kunne vært utnyttet til å drive elbiler direkte. Det som er riktig er at man får noe mer ut av drivstoff når det kun brukes til å varme raffineri enn om man skal gjøre det om til strøm, men det er ikke helt riktig at det kan snus helt på hodet slik det står der. Det er langt mer enn raffinering som skjer i produksjonen av fossilt drivstoff også.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
Merko. skrev (48 minutter siden):

Om man ser på alt det andre i verden man lager eller har automatisert, så ser jeg ikke for meg at dette skal være noe problem for de som vet hva de driver med.. :)

Nå planlegger Tesla å bygge en måte å gjøre dette selv på, dog den nyheten starter å bli gammel, uten at vi har sett noen løsninger på det ennå. Ikke så lett alikavell? 

 

Benny Flaggstang skrev (11 minutter siden):

Det virker som om du har en litt  annen definisjon av «kilde» enn oss andre.

Hva mener du jeg skal komme med kilde på? Det er velkjent at sylindriske celler er vanskeligere å resirkulere enn pose, eller prismatiske celler. Allerede der kan vi starte å skille ut hvilke fabrikanter som har enklere celler å resirkulere enn andre. 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0262407919321426

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Nå planlegger Tesla å bygge en måte å gjøre dette selv på, dog den nyheten starter å bli gammel, uten at vi har sett noen løsninger på det ennå. Ikke så lett alikavell? 

Hadde det vært lett, så kunne vel du ha gjort det? :)

Ikke uten grunn at det er Tesla som lager batteirene og bilene, ikke du. ;)

 

Lenke til kommentar
Merko. skrev (1 time siden):

Hadde det vært lett, så kunne vel du ha gjort det? :)

Ikke uten grunn at det er Tesla som lager batteirene og bilene, ikke du. ;)

Uh? Relevanse? Det å resirkulere lithium-ion batterier er vanskelig i seg selv. Kritikken her kommer i måten batteripakkene produseres. De Tyske merkene er tydeligvis mer oppdaterte innenfor de Tyske lovverkene, og hva som vil komme. Dermed ser vi også at deres batteripakker heller har valgt andre typer celler, samt en helt annerledes konfigurasjon. Der er det mye enklere å ta ut moduler for å bytte dem ut. Det er også mye enklere å separere alle delene fra hverandre, før man starter på en prosess rundt det å resirkulere batteriene. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Hva mener du jeg skal komme med kilde på?

Nei, hva kan det være...

Siden det ved flere anledninger helt konkret er forespurt kilde direkte på påstanden «Tesla batteriene er de verste batteriene for å resirkulere», som du la frem... Nei, jeg er i villrede. Hva kan det være vi ber om kilde på?!

Kan det være at vi ber om Undomskilden? Farriskilden kanskje?

Kan det være at vi ber om kilde for din påstand om at akkurat Teslas batterier er verre å resirkulere enn andre bilbatterier?

Nei, et bilde av noe som antagelig er deler av en batteripakke i dårlig forfatning er ikke en kilde.

Nei, en påstand om at det er "velkjent" at en type batterier er vanskeligere å resirkulere enn en annen type batterier er ikke en kilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benny Flaggstang skrev (Akkurat nå):

Kan det være at vi ber om kilde for din påstand om at akkurat Teslas batterier er verre å resirkulere enn andre bilbatterier?

Nei, et bilde av noe som antagelig er deler av en batteripakke i dårlig forfatning er ikke en kilde.

Nei, en påstand om at det er "velkjent" at en type batterier er vanskeligere å resirkulere enn en annen type batterier er ikke en kilde.

Les rapporten du har fått. For ingenting av det du skriver her, viser tegn på at du har lest en kilde du har fått, men som du tydeligvis har valgt å ignorere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Les rapporten du har fått. For ingenting av det du skriver her, viser tegn på at du har lest en kilde du har fått, men som du tydeligvis har valgt å ignorere. 

Nei, jeg kommenterte det idiotiske spørsmålet ditt.

Når det gjelder «The looming electric car battery waste mountain» så har jeg ikke finlest den, men kan ikke si jeg så det sto noe der om at Teslas batterier var så mye vanskeligere å resirkulere enn andre bilmodellers batterier. Det var mer generelt at den typen celler som brukes i elbiler er vanskelige å resirkulere, per nå og med dagens teknologi. 

Hvis jeg googler litt finner jeg derimot ingenting som sier at Tesla er noen versting. Tvert om finner jeg en god del innhold om det motsatte, at Tesla ligger relativt langt fremme både når det gjelder bærekraften med tanke på utvinning av kobolt og andre tilsvarende  metaller og når det gjelder teknologi for å resirkulere sine egne batterier.

Så jeg gjentar; Hvor er kilden som sier at akkurat Teslas batterier er de verste å resirkulere?

Lenke til kommentar
Benny Flaggstang skrev (13 minutter siden):

Så jeg gjentar; Hvor er kilden som sier at akkurat Teslas batterier er de verste å resirkulere?

1. Sylindriske celler er de verste å resirkulere. 

2. Se på måten batteriene er produsert på, og sammenlign med andre batteripakker. 

Man burde ikke være ekspert for å se problemene, om man har lest om måten man resirkulerer batterier på. 

Jeg har ingen direkte resirkulerings-stasjon som sier direkte at Tesla er verst, fordi man ikke resirkulerer batterier i stor nok grad idag. Noe som er hele grunnen til at Tyskland gjennom sine lovforslag tar opp dette problemet. Der de i fremtiden må ha hele ansvaret for livsløpet til batteriene. 

Når du søker på Tesla batterier og resirkuleringen av dem, så finner du innslag med Teslas egne ord om det. De har i flere år sagt at de "snaaart" løser problematikken, men vi har fremdeles ikke sett eller hørt om noen løsning. Samtidig har vi Audi's CEO som tar for seg grunnen til at Tesla "leder" i andre innslag, der han snakker om nettopp dette med resirkulasjonen og vedlikehold av pakkene. Audi har valgt andre konfigurasjon av celler, der begrunnelsen er enklere resirkulasjon når den problematikken dukker opp, samt enklere vedlikehold. 

Finner jeg det intervjuet så skal du få det. 

Det at Tesla er en av de verre pakkene å resirkulere kan fint være min mening, og du kan være uenig i det. Jeg har mine argumenter for at dem er nettopp det, og jeg har ikke sett deg ta for deg argumentene for å motbevise det. Om en direkte uttalelse fra en batteri-resirkulerings-ekspert må til for at du skal være enig, så greit nok - jeg er uansett ikke særlig opptatt av å få deg til å være enig. Jeg er mer interessert i å se om du kan komme med argumenter som motbeviser det jeg sier. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...