Gå til innhold

Speilrefleks til naturbilder


Anbefalte innlegg

Hei. Det nærmer seg black friday og jeg trenger anbefaling av nytt speilreflekskamera ?. Jeg har gått fotokurs og har basic kunnskaper om hvordan en tar gode bilder og om funksjonene på speilreflekskamera.
 

Fra før har jeg et 8 år gammelt billig speilreflekskamera fra Canon, men føler ikke det strekker til lenger

 

Jeg er primært ute etter et kamera som jeg kan bruke til å ta gode naturbilder, men må også være dugende til portrettbilder. 
 

Selv om den beste zoomen er å gå nærmere motivet håper jeg å kunne zoome en del da jeg ønsker bilder av ville dyr. 
 

Er fornøyd med menyene på mitt Canonkamera med tar gjerne anbefalinger fra andre merker.

 

Håper å finne noe på tilbud eller brukt og er villig til å betale 5k - 10k inkl. objektiv. Men budsjett har blitt sprengt før.

Endret av Sjimpansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (1 time siden):

En jeg kjenner som jobber som fotograf pleier å si at kamerahus er forbruksvare mens objektiv er en innvestering. Hva slags objektiv har du i dag egentlig? Kjøper du nytt objektiv istedenfor det du har (dårlig kit-objektiv som du fikk med kamerahuset da du kjøpte det?) kan du fort ta bedre bilder.

Hmm, har ikke tenkt sånn på det. Har kun objektivet EFS18-55mm som fulgte med mitt EOS1000D. Ser ikke for meg at det er hensiktsmessig å investere 7k i et objektiv til et så billig kamerahus? Synspunkter?

 

 

Lenke til kommentar

Hva er bledertallet på objektivet? (det skal stå fx.x forran i sirkelen på objektivet. Jeg tipper det står 3.5 eller høyere tall). 

Hadde du tatt bilder hvor du hadde vært avhengig ab bedre ISO og litt sånne ting så hadde det vært lettere å anbefale å skaffe nytt kamerahus men jeg tror du kommer langt ved å kjøpe bedre objektiv i første omgang.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (1 time siden):

Hva er bledertallet på objektivet? (det skal stå fx.x forran i sirkelen på objektivet. Jeg tipper det står 3.5 eller høyere tall). 

Hadde du tatt bilder hvor du hadde vært avhengig ab bedre ISO og litt sånne ting så hadde det vært lettere å anbefale å skaffe nytt kamerahus men jeg tror du kommer langt ved å kjøpe bedre objektiv i første omgang.

3,5 - 5,6

Lenke til kommentar

Skulle til å si at du kanskje heller burde vurdere ny optikk, men 1000D er såpass aldrende at det kanskje er på tide å vurdere en oppgradering ja. Jeg hadde selv forgjengeren 400D, og ting har jo skjedd litt siden de der kom ut.

Er ikke sikkert at det er helt det svaret du er ute etter, men egentlig er alle kamerahus laget de siste 5 årene mer enn bra nok når det gjelder bildekvalitet. I konsumentmarkedet starter de på 16 megapiksler og beveger seg opp mot drøyt 30, men alt i mellom der er stort sett plenty for en amatør, og sikkert mange proffe og. Forskjellen på kamerahusene (i tillegg til pris, selvsagt) er som regel ting som ergonomi, størrelse, vekt, videoegenskaper, autofokus, objektivpark, stabilisering og hvorvidt kameraet har optisk søker, elektronisk søker, eller kun skjerm.

Du skriver du vil ta landskapsbilder, bilder av dyr, og portretter. Det er et godt utgangspunkt. Jeg tror jeg ville anbefale deg å se etter en ålreit telezoom og et lyssterkt fastobjektiv. Så må du jo selvsagt ha et kamerahus til dette. Trenger ikke kjøpe alt på en gang, men jeg ville hatt dette som en slags plan, iallefall. Fotoutstyr er forresten ganske greit å få tak i brukt. Mesteparten av mine objektiver kommer fra Finn.no, og jeg har også solgt unna en del der.

Før jeg våger å anbefale noe system, et par spørsmål:

  • Hva synes du om 1000D i bruk? Liker du størrelse og vekt på det, og kunne tenke deg noe lignende, eller vil du ned litt?
  • Liker du best å bruke søkeren, eller vil du helst bruke skjermen når du tar bilder?
  • Hva med estetikken? Canon, Nikon, Sony og Panasonic kjører stort sett en ganske streit moderne look, men noen synes retrostilen til Fuji og Olympus er veldig kul. For andre blir den veldig hipster.
  • Ser du for deg at dette er en hobby du vil bruke mye tid og penger på fremover, eller tenker du at det blir med 2-3 objektiver og litt sporadisk bruk?
Lenke til kommentar
Okapi skrev (5 timer siden):

Før jeg våger å anbefale noe system, et par spørsmål:

  • Hva synes du om 1000D i bruk? Liker du størrelse og vekt på det, og kunne tenke deg noe lignende, eller vil du ned litt?
  • Liker du best å bruke søkeren, eller vil du helst bruke skjermen når du tar bilder?
  • Hva med estetikken? Canon, Nikon, Sony og Panasonic kjører stort sett en ganske streit moderne look, men noen synes retrostilen til Fuji og Olympus er veldig kul. For andre blir den veldig hipster.
  • Ser du for deg at dette er en hobby du vil bruke mye tid og penger på fremover, eller tenker du at det blir med 2-3 objektiver og litt sporadisk bruk?


1000D er grei i bruk, enkle menyer og oppleves ikke spesielt tungt å drasse på. 
 

Bruker kun søkeren på dette kameraet.

 

Stilen på kameraet betyr ingenting, liker begge stiler. Det er viktig at menyene er oversiktlige, og at jeg blir fortrolig med dem.

 

Tenker nok at dette blir en engangsinvistering og at det blir en del år til jeg eventuelt oppgraderer.

 

Kan det være fornuftig å ha en telelinse, en  med vidvinkel for landskapsbilder og en for portrett? 

Lenke til kommentar

Ville hoppet på bruktmarkedet, 2-3 år gamle gode modeller får man gjerne til langt under 50% av nyprisen. Prøver selv å selge et ganske så kurrant systemkamera der som er 3,5 år gammelt, og der er jeg nå på under 30% av nypris.

Er enig i de over som nevner en telezoom og et lyssterkt fastobjektiv. Tenker 30-40% av budsjettet i hus, 60-70% i objektiv.

Du er fokusert på menyer. Hva er det du gjør i menyene så ofte? Blender, ISO og lukkertid er jo ting man justerer via hjul på selve huset, og ikke inne i menyer. Selv setter jeg antagelig menyer som det laveste kriteriet når jeg er på jakt etter nytt system/hus.

Lenke til kommentar
j-- skrev (9 timer siden):

Du er fokusert på menyer. Hva er det du gjør i menyene så ofte? Blender, ISO og lukkertid er jo ting man justerer via hjul på selve huset, og ikke inne i menyer. Selv setter jeg antagelig menyer som det laveste kriteriet når jeg er på jakt etter nytt system/hus.

Har egentlig bare opplevd å irritere meg over å ikke finne frem i menyer på diverse elektriske dippedutter som gps, samband osv. tidligere. Mulig det ikke bør tillegges noe særlig vekt på kamera.

Lenke til kommentar

jeg drister meg til å påstå bildebrikken på de forskjellige kameramerkene er høvelig like men at det er forskjeller på grep / ergometri, menyer og litt sånne ting. Det er tre ting som kan avgjøre om et bilde blir bra slik jeg ser det. Disse er:  

  1. Komposisjon og utsnitt. Dette sier litt om hvordan fotografen er flink til å velge utsnitt, "sette opp bildet" osv
  2. Riktig objektiv. Et bra og lyssterkt objektiv kan gjøre jobben enklere og gjøre fotografen mindre avhengig av "tillegstyr" som lys og / eller etterredigering i LR eller PS. Da jeg begynte å henge på foto-delen av forumet leste jeg at en bør ha objektiv med blendetall f2.8 eller lavere og det synes jeg er n god regel. Jeg har et objektiv som jeg bruker svært mye (Sigma 18-35) og det har blendertall f1.8 og det er lett å gjøre endringer på blenderåpningen avhengig av hvilken effekt jeg skal ha på bildet, hvor jeg tar det, lysforhold mv.
  3. Kamerahus. Det viktigste er å finne et kamera som er komfortable og holde, lett å navigere i menyen(e), passer til fotografens bruk osv
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ilpostino Tja, ikke helt enig i det med bildebrikkene er høvelig like. Vil dra analogien over til hvordan en prosessor på 3GHz i dag er mye, mye bedre enn en prosessor på 3GHz for 15 år siden. Ting som har blitt mye bedre i bildebrikker er ISO-egenskaper (hvor mye støy man f.eks opplever på ISO3200), og hvor klare bildene oppleves, uavhengig av objektiv.

Når det gjelder objektivkjøp har f.eks både Canon og Nikon knallgode, lyssterke fullformat 50mm-objektiver på Finn til en veldig ok pris. Det er verdt å merke seg at om man kjøper fullformat-kamera (størrelsen på bildebrikka) så trenger man objektiv som gir stort nok lysfelt på brikka. Det vil si at du på Nikon ikke kan bruke Nikon DX-objektiver, og på Canon ikke kan bruke EF-S-objektiver.

Lenke til kommentar
j-- skrev (2 minutter siden):

Tja, ikke helt enig i det med bildebrikkene er høvelig like. 

Det er mulig jeg forklarte meg litt dårlig. Bildebrikker på sammenlignbare modeller fra for eksempel Canon, Fuji, Sony++ er høvelig like, spesielt på ting som du nevner. Og da er det til dels andre ting (menysystem, bruksområde, hvordan kamerahuset er å holde osv) som kommer inn i bildet.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, ilpostino said:

Det er mulig jeg forklarte meg litt dårlig. Bildebrikker på sammenlignbare modeller fra for eksempel Canon, Fuji, Sony++ er høvelig like, spesielt på ting som du nevner. Og da er det til dels andre ting (menysystem, bruksområde, hvordan kamerahuset er å holde osv) som kommer inn i bildet.

Da er vi enige!

---

Trådstarter, er det sånn at du ønsker konkrete forslag, eller vil du lete selv?

Lenke til kommentar

Hvis du har et budsjett på 10k, ville jeg brukt ca. det halve på kamerahuset, og resten på optikk. Omtrent alle nyere kameraer er bra nok, så bildekvalitetmessig er det mer å hente på ålreite objektiver. Personlig ville jeg valgt speilløst, men det kan jo være speilrefleks er bedre for deg. Med utgangspunkt i nypris ville jeg kikket på disse:

  • Canon EOS 250D: På mange måter nyeste utgave av den du har. Litt mindre hus, betraktelig bedre spesifikasjoner. Vil du ha en helt streit oppgradering, er den sikkert perfekt for deg.
  • Canon EOS M50: Den speilløse varianten. Denne er mer kompakt, og i mine øyne litt mer fremtidsrettet. Objektivutvalget er dårligere, men hvis du finner det du vil ha spiller det jo ikke så stor rolle.
  • Fuji X-T100: Billigste løsning fra Fuji, du får den for netto 4000 med kitlinsa akkurat nå. Etter sigende litt trege menyer, og mangler 4k video.
  • Olympus OM-D E-M Mk III: Mindre sensor enn Canon og Fuji, men topp bildestabilisering, og du får med en 25mm f/1,8 for 6000 totalt.
  • Olympus PEN E-PL9: Samme som over, men uten elektronisk søker (må bruke skjermen). Mye for pengene, siden du får med både en 14-42 kit-zoom OG en svært god 45mm f/1,8 portrettlinse, for totalt 5000.
  • Panasonic Lumix GX80: Samme sensor som Olympus-kameraene, stilmessig litt på halvveien mellom de to. Den ligger på i underkant av 5k akkurat nå, men det ville ikke overraske meg om den faller i pris på fredag. Solid allround-kamera med både søker, tilt-skjerm, bildestabilisering og 4k video.

Nikon har jeg personlig lite erfaring med, og synes ikke Sony blir så interessant før man går litt opp i pris. Canon EOS M100 og Panasonic Lumix GX800 kan også være alternativer. Disse er kjempebillige, veldig kompakte og tar bra bilder, men er relativt enkle, med få kontrollhjul, etc.

Hvis du vil prøve deg på bruktmarkedet kan kanskje Fuji X-T20, X-E3, Panasonic G80, GX9 og Canon M5 være interessante.

Når det gjelder objektiver har alle systemene en grei billig telezoom, så du må vel bare velge den som matcher huset du lander på. Tenker alle har et kurant portrettobjektiv også, men lite tips om du velger Canon, Olympus E-M10 eller Panasonic: Scandiavian Photo har -20% på Sigma 56mm f/1,4. Det må vel være nær sagt det perfekte portrettobjektiver med mindre du går kraftig opp i pris.

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (På 29.11.2019 den 16.29):

Kjøp brukt!

Du får Fujifilm X-T2 + Fujinon XF 18-55 f/2.8 - 4 for 9 000 kr.

Nikon D800 kan du finne for 6 000 - 7 000 kr, og det finnes hauger av billig og god optikk til det.

Nikon D750 + Sigma 24 - 105 for 10 000 kr.

Kjøpte nettopp d800 brukt for rett under 6k med "lav kilometerstand". Dette blir til "portrett og landskap". Men poenget mitt er at et brukt "premium" kamera fra 2012 kan være på høyden i forhold til bildekvalitet i dag. Til vilt-foto ville jeg nok valgt noe annet på bruktmarkedet, fremfor alt en god telezoom, både Tamron og Sigma har 150-600 mm zoom innenfor budsjett på bruktmarkedet. Til vilt-foto må vel det gi max uttelling for pengene (hvis ts ikke har fra før)? Greit nok at ts kamera er gammelt, men alternativet til kraftig tele er jo å ta et utsnitt og då forringes bildekvaliteten mer, vil jeg nesten si...

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Hva med Nikon D800 + Nikkor 200 - 500 f/5.6? Dette kan du få brukt for 15 000 kr om du er litt heldig. 

Dette blir stort og tungt, og ikke særlig allsidig, men bildekvalitet og byggekvalitet for pengene er nærmest uslåelig når det kommer til bilder av ville dyr.

Eventuelt kan du gå for 70 - 300 f/4.5 - 5.6 VR. Dette er et objektiv som ofte selges meget billig (jeg kjøpte mitt for 1 600 kr) og som har overraskende god bildekvalitet, særlig mellom 70 og 200 mm, men 300 mm er fullt bruktbart selv på f/5.6. Det krever imidlertid at du kommer deg en del nærmere motivet. Til gjengjeld vil du ha råd til et mer allsidig objektiv i tillegg.

Et annet alternativ er Nikon D7200. Jeg syns disse ofte er overpriset på bruktmarkedet, men finner du ett til under 5 000 kr vil jeg si det er verdt det. Ligger ett til 4 000 kr på finn nå, det er et godt kjøp. Dette har en APS-C sensor, tilsvarende den du har i ditt kamera, dette er gjerne en fordel når bildekvalitet med lang tele i forhold til pris er målet, under de fleste andre forhold vil fullformat være bedre.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...