Gå til innhold

Wankelmotoren gjør comeback – som miljøalibi


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den beste kombinasjon må være ett batteri på ca 25. kw og en liten effektiv motor som rekkeviddeforlenger og som på BMW i3 kun produserer strøm. En slik bil er miljøvennlig pga lav bruk av kobolt etc. og kan være nr 1 bil for alle og brukes over hele verden. En slik bil burde hatt helt fritak for avgifter. Og en rimelig bil,rundt 350 000kr,altså ikke på nivå med Polststar 1. 
Arbeiderpartiet mente jo nå at for å få avgiftsfritak måtte en hybrid ha minimum 10 mil rekkevidde. Da burde jo BMW i3 REx med 18,8 kw batteri og rekkeviddeforlenger som gir totalt 30 mil  rekkevidde bli tatt inn i varmen igjen. Den forsvant jo ut pga at den fikk høye avgifter og selges bare i nå i USA. 

 

Endret av ACYBN18O
  • Liker 4
Lenke til kommentar

wankelmotorer , batteridrift og flytende drivstoff har alle store negative bakdeler i forhold til bedre løsninger - ja det finnes bedre løsninger ; gass er et veldig mye bedre drivstoff enn strøm og flytende drivstoff og gir mulighet for innfasing av biogass , vi har biomasse nok til å kjøre det meste av trafikken på biogass ... dagens motorer er enkle umoderne maskiner som lager spillvarme av ca 2/3 av energien - det er enkelt å bygge flertrinnsvarmekraftmasiner drevet med biogass og som har halvert drivstoff forbruk og integrert bremsekraftgjenvinning ... biogassdrevne flertrinns høyvirkningsgradvarmekraftmaskiner er altså fullt mulige og veldig mye bedre enn dagens teknologi og i praksis er biogassdrift forurensingsfri ...

 

Lenke til kommentar

Hvis kobolt er ugreit pga barnearbeid og uunngåelig ved batteriproduksjon, så er det jo ikke et kurant argument for en wankelhybrid at den bare benytter seg av litt barnearbeid. "100 kWh med barnearbeid er moralsk uakseptabelt! Men 25-30, det må være greit".

Kobolt kan selvsagt utvinnes uten barnearbeid. Det er batteri- og bilprodusentenes jobb å sørge for at de skaffer etisk utvunnet material. Og da er det et større batteri som forlenger rekkevidden , ikke et gammelt design som aldri holdt det som ble lovet.

dHOKayw.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk skrev (47 minutter siden):

Normalt er det 2% kobolt i hvert eneste kilo rustfritt stål. Og fokuset er på batteriproduksjon?

Synes det høres mye ut og jeg finner ikke kobolt på lista en gang over 30X type rustfritt stål.

 

Viggo Stenbekk skrev (47 minutter siden):

Verdens oljeraffinerier alene bruker mer kobolt enn verdens batteriproduksjon. Men fokuset er fremdeles kun på batteriproduksjon?

Ja, oljeindustrien bruker mer kobolt enn batterier, men så får man også flere størrelsesordener mer transport ut av oljeindustrien. Så hvis man ha vil mest mulig bilkjøring for minst mulig kobolt så vet man hva man bør satse på.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlaML skrev (33 minutter siden):

Hvis kobolt er ugreit pga barnearbeid og uunngåelig ved batteriproduksjon, så er det jo ikke et kurant argument for en wankelhybrid at den bare benytter seg av litt barnearbeid. "100 kWh med barnearbeid er moralsk uakseptabelt! Men 25-30, det må være greit".

Litt barnearbeid ER bedre enn MYE barnearbeid.  Og om verden klarer seg med mindre kobolt så kan det svare seg å betale litt ekstra for at den skal bli produsert under mer humane forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om et argument mot elektriske biler skal være barnearbeid i kongolesiske koboltgruver, så må jo løsningen være å rydde opp i forholdene i Kongo heller enn å stoppe en viktig teknologisk utvikling. Om noen mener det ikke er en farbar vei, så finnes de største koboltforekomstene på jorden i mineralnoduler på bunnen i dyphavene, også hos oss. Her finnes det forretningsmuligheter for en sterk maritim nasjon som Norge.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
2 hours ago, Arvid Lenes said:

det er enkelt å bygge flertrinnsvarmekraftmasiner drevet med biogass og som har halvert drivstoff forbruk og integrert bremsekraftgjenvinning ... biogassdrevne flertrinns høyvirkningsgradvarmekraftmaskiner er altså fullt mulige og veldig mye bedre enn dagens teknologi og i praksis er biogassdrift forurensingsfri ...

Kilde, takk!

Lenke til kommentar
1 hour ago, Viggo Stenbekk said:

Normalt er det 2% kobolt i hvert eneste kilo rustfritt stål.

Nei, det er det ikke. Det er bare noen få eksotiske varaianter av stål som bruker kobolt (Og få om noen av de er rustfrie). De vanlige typene rustfritt som 304 og 316 har ikke kobolt. 
Se her: http://www.ssina.com/composition/chemical.html

1 hour ago, Viggo Stenbekk said:

Verdens oljeraffinerier alene bruker mer kobolt enn verdens batteriproduksjon.

Nei, helt feil igjen. Jeg vet ikke hvor du har denne ideen fra, men jeg kan jo gjette det kanskje er noe slikt som bare omhandler bruk i katalysatorer: https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html

Av total bruk av kobolt er står batteriproduksjon for minst 50%, sannsynligvis mer. Hva oljeindustrien står for av totalen er ikke så lett å si siden de havner i 'others' gruppen på alle slike oversikter jeg har sett (I.e. småtterier)

Se f.eks: https://www.globalenergymetals.com/cobalt/cobalt-demand/

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal man satse på en elektrifiseringsstrategi som kan gi 70-80-90% reduksjon i utslippene fra personbiler og som kan innføres raskt og uten altfor store kostnader eller skal man gå rett for gull og 100% elektrisk? I den vurderingen bør man få med seg at det er veldig mange forskjellige klima- og miljøtiltak, og en begrenset mengde med ressurser til å gjennomføre dem. Det finnes da en optimal fordeling av innsatsmidler hvor satsing på rene elbiler her i Norge må veies opp mot mye annet.

Forøvrig veldig god artikkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
CXSUB4BA skrev (7 timer siden):

De har i hvertfall potensiale til å bli store på strømaggregat til hyttebruk. Hvis de er så støysvake, gjerrige, effektive og små som det skrives....I perioden når det er mørketid, vindstille og bekken er frosset til is...

 

Til hyttebruk har vi dette.

* Service intervall 6 000 timer (olje, luftfilter og tennplugg)

* Solgt i over 400 000 eksemplar bare i Japan

Og det kan fint virke som rekkeviddeforlenger, med sine knappe 50 kg og det helt uten servise (6 000 t x 60 km/t = 360 000 km)

 

665954577_2018-12-2602_17_01.jpg.0abf6baa647beae778a95c421c6c3228.jpg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlaML skrev (9 timer siden):

Hvis kobolt er ugreit pga barnearbeid og uunngåelig ved batteriproduksjon, så er det jo ikke et kurant argument for en wankelhybrid at den bare benytter seg av litt barnearbeid. "100 kWh med barnearbeid er moralsk uakseptabelt! Men 25-30, det må være greit".

Kobolt kan selvsagt utvinnes uten barnearbeid. Det er batteri- og bilprodusentenes jobb å sørge for at de skaffer etisk utvunnet material. Og da er det et større batteri som forlenger rekkevidden , ikke et gammelt design som aldri holdt det som ble lovet.

Håper petroleumsindustrien også bruker kun etisk utvunnet kobolt i sin produksjon, men VET vi egentlig det?  https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html?fbclid=IwAR0eI-Axk1mcyGrGJXiQJrFSxNdugDs5Zl9Zxn2QCR9uo4rXiuewOaNDZnk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...