Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Religion - muntlig eksamen


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg trengte hjelp til muntlig eksamen. Fikk temaet Ritualer.

Jeg tenker å lage en liksom fortelling, om ei kristen og ei muslimsk jente. Fra navngivning til begravelse, hva de forskjellige ritualene går ut på.

Men det jeg trenger hjelp til er hvordan jeg skal starte ?

Har noen tips, så tar jeg gjerne i mot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

For en kreativ måte å løse oppgaven på - høres gøy ut! :)

Har du tenkt noe på hvilke ritualer du vil fokusere på? Og hvordan du vil bygge opp dette?

Tenker kanskje at du kan bruke denne fortellingen som en rød tråd gjennom presentasjonen, der du beskriver selve praksisen/gjennomførelsen av ritualene, men det er kanskje viktig å også få med litt historie og religiøs betydning? Er en liten stund siden jeg har hatt dette faget, så er det flere elementer du tenker det er lurt å ha med så vet du det bedre enn meg! ;)

Har du mer du lurer på, er det bare å spørre, skal gjøre mitt beste for å svare - og ønsker deg masse lykke til på eksamen!!

Lenke til kommentar
Seigmann99 skrev (9 minutter siden):

Hei!

For en kreativ måte å løse oppgaven på - høres gøy ut! :)

Har du tenkt noe på hvilke ritualer du vil fokusere på? Og hvordan du vil bygge opp dette?

Tenker kanskje at du kan bruke denne fortellingen som en rød tråd gjennom presentasjonen, der du beskriver selve praksisen/gjennomførelsen av ritualene, men det er kanskje viktig å også få med litt historie og religiøs betydning? Er en liten stund siden jeg har hatt dette faget, så er det flere elementer du tenker det er lurt å ha med så vet du det bedre enn meg! ;)

Har du mer du lurer på, er det bare å spørre, skal gjøre mitt beste for å svare - og ønsker deg masse lykke til på eksamen!!

Tusen takk :)

Jeg tenker å skrive om fra da den nyfødte barnet blir døpt, konfirmasjon, ekteskap og begravelse.

Har ikke kommet meg lenger enn det her :(

 

I dette foredraget der temaet er ‘’Ritualer’’, har jeg tenkt å finne ut av hvilke forskjeller og likheter det finnes i kristendommen og islam i utgangspunktet om overgangsritualer. Da har jeg tenkt å si litt kort om hva et religiøst ritual er og etterpå fortelle historien om to kompiser, Jonas og Iman.

Et religiøst ritual er en bestemt handling som gjentas bevisst og etter et bestemt mønster fra gang til gang. Ritualer kan også bestå av en serie formelle handlinger i en fast rekkefølge. De foregår oftest på et spesielt sted eller til en spesiell tid.

Religiøse ritualer brukes til å uttrykke lojalitet til himmelske makter, til å søke hjelp og støtte fra dem, men også å til å be om tilgivelse for menneskets synder eller handlinger. Religiøse ritualer brukes også til å markere endringer i menneskers biologiske liv, slik som overgang fra barn til voksen, barnefødsler og ekteskapsinngåelse og ikke minst døden.

Det var en gang, en stormfull natt der to babyer blir født. På samme sykehus og på samme tidspunkt. Den ene babyen er fra en kristen familie, mens den andre babyen er fra en muslimsk familie.

Når et barn blir født er det bestemte handlinger som må vanligvis utføres både i kristendom og i islam. De blir sett på som en måte å ønske det nyfødte barnet velkommen til verden.

Da er det på tide på at begge mødrene med babyene går hjem. Etter noen dager begynner den kristne familien å tenke på dåp. Mens det den muslimske familien gjør aller først er å hviske det muslimske bønneropet Adhan i barnets høyre øre og iqame i det venstre øret. Det gjøres vanligvis av faren. Hensikten er å drive vekk fra alt ondt og føre barnet inn i tilbedelsen av Gud. Barnet får altså en åndelig fred og djevelen drives vekk.

Etter hvisking av bønneropet gis ungen søt honning på tungen, som skal gi den første smaken av det søte liv.

Det finnes ingen fast seremoni eller rite rundt navngivingen, man kan gi barnet navn umiddelbart etter at det har blitt født, eller snarest. Men mange legger navngiving til den syvende dagen etter fødselen, for da kan barnets hode også barberes på denne dagen. For da kan de holde en liten fest eller seremoni. Navnet bestemmes oftest av farfaren, det kan være et av de 99 navn på Gud eller Muhammed. Barberingen av hode er fordi at all urenhet skal fjernes og gi barnet en kraftig, tykk hårvekst. Håret blir veid og vekten av håret i sølv eller gull gis til almisse altså til de fattige.

Lenke til kommentar

Det jeg ville gjort er å først bare ha en kort intro, der du bare nevner hva du skal snakke om i presentasjonen, og ha en kort forklaring på hva religiøse ritualer er sånn generelt - noe du også gjør her :)

Jeg tenker også at når du først har valgt å presentere dette gjennom en fortelling, så kan du bruke fortellingen i enda større grad enn du gjør. Gjerne gi navn til de ulike karakterene, ta med sitater de sier, og prøv å bak faktakunnskaper inn i dette. Selvfølgelig kan det være lurt å ta noen stopp i selve fortellingen der du kommer med ren fakta, men prøv så godt som mulig å få så mye av dette inn i selve fortellingen som mulig. Dette kan virke utfordrende, men tror det kan bli veldig bra om du får det til!

Bruk gjerne elementer fra norsken om hvordan man bygger opp en fortelling og gjør handlingen spennende/levende - det gjør det også mer engasjerende å høre på. Samtidig er det jo også viktig å ikke fokusere for mye på akkurat dette, det er tross alt religionskunnskapene som skal frem.

Lenke til kommentar

Bare et par påminnelser her, TS: 
Det er ikke nødvendigvis det nyfødte barnet som blir døpt i kristendommen. Husk  at det praktiseres både barnedåp og troendes dåp (“voksendåp”) innen kristendom, å ikke få frem det kan fort bety trekk for manglende breddekunnskap. Samme gjelder konfirmasjon og hva denne innebærer. Mange kristne samfunn i Norge har ingen konfirmasjon, de har en “leserskole”, “ten-bibelskole” eller lignende og med et annet innhold enn den norske statsavhengige kirkes konfirmasjon (som for øvrig også har en annen betydning om du ser over landengrensen i sør og til Dansk Folkekirke, for ikke å snakke om dersom du ser til den katolske kirkes “ferming”-rituale. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...