Gå til innhold

Er dårlig til jobben min


7R41N33

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en teknisk jobb jeg liker svært godt. Fin balanse mellom kontor, skruing, lønn osv.

Jobbet med dette siden 2013.. Så er erfaren i yrket.

 

Problemet er bare at jeg er rævva til dette.. Krøller alltid noe til. 

Heldigvis ikke noe alvorlig enn så lenge. Men kan "fikse" noe, bare for å gjøre det værre.  

 

Eller er jeg heldig kan f.eks en kompressor jeg overhalte bråke mer etter overhaling enn før.

 

Kanskje jeg glemmer noe papirarbeid det er krav på, kanskje jeg glemmer en pumpe som står å går..

 

Jeg føler selv jeg gjør alt rett, men har en magisk touch når det gjelder å gjøre en rævva jobb.

 

Hva skal jeg egentlig gjøre?

Har selvsagt prøvd å gå bedre gjennom arbeidet jeg skal gjøre, høre etter kollegers erfaringer og være mer nøye.. men den gang ei.

Har vurdert å bytte til samme jobb, men på mindre bedrift med enklere utstyr. Kanskje jeg lettere har overblikk da.. men så er ikke mine kolleger her direkte negative til meg, selv om enkelte begynner å se sammenhengen her.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lag sjekklister for det som skal gjennomføres/gjennomgås. Lag den/de listene sammen med andre, slik at alle mål og funksjoner blir tatt. Gjør lista punktvis, i rekkefølge, lag deg en mal som du laminerer. Deretter bruker du en form for rapport som du lager i det enkelte tilfelle og fyller ut for hver jobb, basert på den malen.

Signer for hver gang hele sjekklista er gjennomgått. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Helt enig med det Pop sier. Og dette er også normalt å gjøre for veldig mange.

Det tar noe ekstra tid, men kvalitet over kvantitet setter nok enhver arbeidsgiver pris på. Det viktigste er at du klarer å innrømme for deg selv at du sliter med dette, for kun da kan du bli bedre. Mange mennesker gjør en elendig jobb uten å noen gang innrømme dette for seg selv og klarer derfor aldri å ta selvkritikk.

Du trenger bare å finne en metodikk for egenkontroll av arbeidet du gjør. Sjekklister og metodikkprosedyrer for de forskjellige oppgavene dine vil få deg langt på vei. Lag et enkelt Excel ark eller en liten tabell i Word med "Hva | Sjekkboks", så fyller du inn så mange rader som nødvendig nedover over alt som må gjøres for hver enkelt jobb. Når du har malen klar for alle de forskjellige oppgavene begynner du å bruke disse flittig. Hvis du lagrer malene for hver jobb du har fylt ut med dato i filnavnet vil du kunne gå tilbake og sjekke om du husket å gjøre alle tingene som stod der på en jobb som det kanskje har gått galt med i ettertid.

Når du følger et system lenge nok så blir du systemet og vil på egenhånd slutte å gjøre feil og kan deretter også slutte å følge sjekklistene. Gi det 6 måneder, alle mennesker trenger såpass med tid for å omstrukturere hodet etter en ny måte å jobbe på :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som at du kanskje har ADD. Det finnes helt sikkert gode ressurser på hvordan fungere bedre med en slik lidelse. Tipsene over er en god start. 

Men ville vurdert å ta kontakt med fastlegen for å få profesjonell hjelp med problemet (dersom det er ADD). Det er en god investering for deg og for samfunnet. 

Lenke til kommentar

Takker veldig for svar! Tror nok ADD passer meg ja, tok en test på nett og liste litt om det. Testen sa jeg hadde ADD. Men vet ikke helt hva jeg føler om å bruke medikamenter.. det er jo andre plasser i livet mitt enn bare jobb hvor jeg har ADD symptomer så det kan jo være veldig positivt, ikke bare på jobb..

Idag var det vedlikehold som krevde at store deler av anlegget ble isolert. Tok bilder av hver eneste ventil og nødstopp slik jeg kunne se tilbake om jeg husket alt. Satte anlegget i drift igjen, men fikk o‐shit følelse og måtte trippelsjekke et par ventiler jeg ikke husket om jeg hadde satt i rett posisjon. Det hadde jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er viktig å huske på at man ofte er veldig kritisk til seg selv, og at dine kolleger ikke nødvendigvis har den samme oppfatningen som deg.

Problemene du beskriver høres ut som du bare mangler rutiner og disiplin. Prøv å ha ei notatblokk som alltid er tilgjengelig og synlig. Det finnes gode programmer på PC og mobil. Den beste løsningen er den du kommer til å bruke, om det så er gule lapper på veggen eller ei blokk i lommen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkt over det du skrev Gaverkort iløpet av den siste uken.

Vanligvis bryr jeg meg ikke om hva alle andre gjør, men har sett litt rundt meg.. 

En kjenner ikke til datasystemet alle skal kunne "Jeg trenger jo ikke vite noe, dere andre fikser alt"

 

En gjør akkurat det han får beskjed om, så setter seg ned på telefonen til han får ny beskjed

 

En forandrer forklaringene sine om hvordan ting fungerer eller skal gjøres etterhvert i diskusjonen

 

En glemte noen pumper som sto å gikk, slik disse ble tørrkjørt

 

En annen glemte å stoppe noen andre pumper, han stengte bare ventilene i systemet..

 

En krøllet til en jobb, men når sjefene spurte ham hvordan det gikk så han "neida her er alt i orden, funker som bare juling" to dager etter sier han det ble stopp igjen og at det trengs mer vedlikehold.. selv om det har stått i ro to dager og det var han som ødela det med dårlig arbeid

 

En isolerte store deler av anlegget for å gjøre vedlikehold, men begynner å skru på en helt annen plass. Dette var såpass alvorlig at det ble skrevet rapport til øverste hold, og fyren ble kalt inn på teppet..

 

Hadde arbeidersamtale med sjefen Fredag, bare gode skussmål.. forslag om å sende meg på noen kurs og bare bra.. Kanskje jeg ikke er så mye værre enn resten av gjengen :D

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan kjenne meg igjen i din situasjon. Jeg har dysleksi, riktig nok er jeg ikke så hardt rammet som enkelte andre er, og en stor del av jobben min handler om å skrive lange og ganske kompliserte tekster på engelsk. Jeg sliter veldig med å se mine egen feil, noe som også skaper problemer i jobbsammenheng. Samtidig må jeg bare få det til. Heldigvis har jeg ett par kolleger som er utrolig nøye og finner den minste feil. De irritere seg sikkert litt over meg av og til, men jeg irriterer meg også over de.

For meg har det handlet mye om å finne metoder som lar meg redusere antall feil jeg gjør. Av en eller merkelig grunn så ser jeg feil letter hvis jeg skriver ut teksten og leser den på papir istedet for på skjermen. Vi har alle problemer og svakheter, men det er mulig å finne løsninger på de aller fleste. Du kommer aldri til å bli perfekt, ingen av oss er det, men det er mulig å forbedre seg. Jeg er fremdeles ganske dårlig på rettskrivning og jeg sliter fremdeles med å finne en bug i koden min, men jeg har blitt bedre. 

Det finnes masse informasjon på nettet, kanskje en metode som andre har brukt kan virke for deg også. Hvis det ikke skulle løse seg er det heller ikke et problem, det er helt greit å innse at man ikke er optimalt egnet for visse oppgaver. Jeg tror livet mitt hadde vært mye bedre hvis jeg hadde klart å innse det litt tidligere, eller kanskje jeg ikke har klart å innse det enda. 

Lenke til kommentar

Ofte er mye ned til manglende eller ufokusert lederskap. Det er opp til lederskapet å utvikle deg og dine evner og holde deg interessert i jobben, å gjøre jobben interessant for deg. Kanskje å få deg med en lærling eller noe sånt, så du ikke har noe annet valg enn å være sikker på det du gjør. Samtidig er det en personlig egenskap å kunne innrømme at man gjorde feil, og gå videre. Det er 50/50 av eget ansvar og ledelsens ansvar. Hvis du gjør 80-90% rett og en og annen feil av og til, så mener jeg du gjør en god nok jobb, og det er opp til lederskapet å kvalitetssikre at resten går glatt. Hvis de ikke gjør det, og bare kjefter og smeller og kutter i lønn, så må du finne deg en annen arbeidsplass før du tar selvmord av depresjon. Ja, eller du kan ta opp kampen sammen med arbeidsorganisasjoner og advokater, men det blir fort en livskamp som varer i årevis, og jeg regner med at folk flest ikke har ork til å holde på sånn. Og hvis de slår seg konkurs, så er man uansett like langt - bortsett fra at man har fått lært tyranner en lekse da, og sparer andre fra å bli skadelidende. Man gjør samfunnet en tjeneste.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...