Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinforbruk Auris Hybrid


Theist123

Anbefalte innlegg

Har en 2014 modell Toyota Auris, hybrid stv og lurer på hva et normalt bensinforbruk på denne bør ligge på. 

Uansett hvordan jeg kjører klarer jeg ikke å få den under 0,6 pr mil. Dette er det kjørecomputer viser, ikke målt. Fabrikken oppgir vel 0,39 under ideelle forhold. 

Noen andre som har samme type bil og kan si hvilket forbruk dere ligger på? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne bilen er ikke ladbar. Har snakket med en som har samme bil og han ligger på 0,4. Kan kjørestil virkelig skille så mye? 0,2 pr mil i forskjell er mye, spesielt når jeg virkelig går inn for å kjøre så gjerrig som mulig. Kan det være andre ting som er feil? 

Har snakka med forhandler. De mener det er kjørestilen min som er problemet, men de vil prøve å bytte tennplugger... 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Theist123 skrev (1 time siden):

Denne bilen er ikke ladbar. Har snakket med en som har samme bil og han ligger på 0,4. Kan kjørestil virkelig skille så mye? 0,2 pr mil i forskjell er mye, spesielt når jeg virkelig går inn for å kjøre så gjerrig som mulig. Kan det være andre ting som er feil? 

Har snakka med forhandler. De mener det er kjørestilen min som er problemet, men de vil prøve å bytte tennplugger... 

Får du utnyttet strømdriften slik du bruker bilen? Kan hende du har en særdeles ugunstig kjøresyklus for en hybrid. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Complexity skrev (3 timer siden):

Er vel ingen kjørestil som er spesielt gunstig på en hybride man ikke kan lade. Kansje hvis man bor på toppen av ett fjell og starter der hver eneste gang.

 

Må jo opp på fjellet for å komme hjem igjen. 

Det beste er jo å unngå harde oppbremsinger og akselerasjoner, men det gjelder jo alle biler hvis forbruket skal ned. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gadden said:

Må jo opp på fjellet for å komme hjem igjen. 

Det beste er jo å unngå harde oppbremsinger og akselerasjoner, men det gjelder jo alle biler hvis forbruket skal ned. 

Ja, men kjører man opp dit med tomt batteri, så har man kansje fult batteri når man har kjørt ned igjen. de neste milene vil vel ha lavere forbruk da og det er kansje disse tallene Toyota reklamerer med.

Harde bremsinger er vel det eneste som lader batteriene? eller lades de av motoren og?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Tja, en ikke-ladbar hybrid vil være gunstigere enn en vanlig bensinbil hvis kjøringen innebærer mye bruk av (motor)brems. Veldig mye opp og ned, eller mye bykjøring, er sånt hvor ikke-ladbare hybrider skal ha en fordel.

Men, det er også ting disse er dårligere enn vanlige bensinbiler på:
- Mye motorvei/landevei, hvor man ikke bruker (motor)brems
- Veldig lange bakker, altså så lange at man lader batteriet fullt opp, og deretter fortsetter nedover uten å kunne utnytte det til lading. Når man deretter skal opp like langt igjen bruker man ekstra bensin på å drasse med seg vekten av hybridsystemet uten at det gjør nytte for seg når batteriet er tømt.

Ellers er det jo de vanlige greiene som gjelder:
- Kjøre med normal dekkstørrelse, ikke noe superbrede greier
- Kjøre med riktig dekktrykk
- Ikke drasse på masse unødvendig vekt
- Kjøre såpass mykt og forutseende at klossene omtrent ikke blir brukt, bremsing med klosser er å kaste bort energi, man vil at mest mulig av bremsingen går til å lade batteriet - men av og til må man likevel bremse hardt slik at ikke skivene ruster i filler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Complexity skrev (1 time siden):

 

Harde bremsinger er vel det eneste som lader batteriene? eller lades de av motoren og?

Forsiktig bremsing lader batteriene. Bremser man hardt så tar de ordinære bremsene over, og det er tapt energi.  

Edit: Som Penny over meg allerede har forklart ser jeg.

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

0.6++ er vel bra dersom dette er kun småkjøring med kaldstart og "aktiv" kjørestil :)

Når du ikke skriver noe om kjøremønster er det jo ikke lett å si noe om det er høyt eller lavt forbruk.

Min eldgamle Prius (Gen2) har aldri brukt over 0.5.. selv på vinteren. Snitt vel og merke.
Rundt 0.4 på sommer, men jeg kjører da minst 15km pr tur.. som regel 50km+++.

Det er på litt lengre turer man kan få lavt snittforbruk gitt at man kjører pent på veier med 60/70/80-soner. Ligger man og "dunker" i 130++ på 110 veier blir forbruket deretter. Enda verre med mye småkjøring med kaldstart. :)
Så skriv noe om ditt kjøremønster for å kunne svare på om 0.6+ er "dårlig" på en Auris hybrid.

Lenke til kommentar

Sjekk enkle ting som lufttrykk i dekkene og om bremsene henger litt. Det skal ikke mye til før dette merkes godt.

kjørestil påvirker mye også. Kort kjørelengde PR tur gir høyt forbruk PR mil. 

Jeg har en bil med vanlig toliter bensinmotor og den bruker 0,6 liter på mila ved pendlerkjøring 80 km PR dag.

at du bruker det samme med en liten auris må være galt. Er det feil på pluggene fusker bilen. Vil heller tro at Lambda sensor eller noe er feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...