Gå til innhold

Han lager lys som gjør det trøtt når du skal sove, og våken når du skal jobbe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Resultatet er at lys, som en gang brukte rundt 40 prosent av all strømproduksjon, nå står for mindre enn 5 prosent.

Akkurat det er å rette baker for smed. Det er ikke LED som skal ha æren for det, men det at man gikk over fra oppvarming med ved, olje og kull, til oppvarming med strøm (med og uten varempumpe). Man kan jo bare grøsse over tanken på hvordan lufta hadde vært i byene om standard oppvarmingsmetode fortsatt var forbrenningsbasert.

Noen andre momenter:

- Det bør innføres nasjonale krav til utendørs belysning av to grunner: Begrense energibruk og lysforurensning. Det forutsetter både bedre lysstyring og mer bevisst retningsstyring. Utendørs oppoverlys er både meningsløs energisløsing og lysforurensende.

- Radarbasert lysstyring av veilys er på vei inn. Dette har Buskerud fått til med bruk av Comlight sin radarstyring:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Yanni har også et råd til alle som bruker gamle dimmere til å justere LED-lys. De bør bytte til digitale LED-dimmere."

"Gamle" dimmere (For glødepærer) virker ikke på LED. De regulerer eksempelvis i området 50-300 W. Altså milevidt fra rangen til led som eksempelvis fungerer mellom 0-20 W.

Lamper i dag leveres ofte med Led-dimmere, uten at det fordyrer produktet nevneverdig. Så jeg vet de fins og at de kan lages små og billige. Men prøver man å kjøpe en liten, enkel og billig led-dimmer - i løsvekt Gjerne for montering på kabel, så er det straks mer komplisert. Biltema har ikke, Clas ohlson har ikke, lampebutikken...har ikke. Bare digre klumper til 600.- for veggmontage. (Ble så glad da jeg fant en liten Led-dimmer på Netonet.no. Men lykken svant fort da jeg fikk den og det viste seg at heller ikke den kunne dimme led-pærer. ) (ja - jeg har dimbare led-pærer...)

Det har etterhvert blitt mange lyspunkt jeg ønsker led-dimmer til; sengelamper, leselamper, taklamper...etc. Så hvis ikke Yanni hoster opp en nett-adresse hvor de faktisk selger disse digitale led-dimmerne så ser det ut til at jeg må kassere alt av lamper og kjøpe nytt for å få dimmedrømmen realisert...

Yanni - Hvor er det du får kjøpt disse digitale led-dimmerne du snakker om? Gi meg en nett-adresse.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Simen1 said:

Akkurat det er å rette baker for smed. Det er ikke LED som skal ha æren for det, men det at man gikk over fra oppvarming med ved, olje og kull, til oppvarming med strøm (med og uten varempumpe). Man kan jo bare grøsse over tanken på hvordan lufta hadde vært i byene om standard oppvarmingsmetode fortsatt var forbrenningsbasert.

Dette gjelder hovedsakelig kun i Norge. Resten av verden brenner fortsatt selv om det er mye mer gass idag.

Ifølge EU-estimater matcher nedgangen i strømforbruk pga LED fint med oppgangen av strømforbruk pga elbiler.

Lenke til kommentar
2 hours ago, mosedotten said:

"Yanni har også et råd til alle som bruker gamle dimmere til å justere LED-lys. De bør bytte til digitale LED-dimmere."

"Gamle" dimmere (For glødepærer) virker ikke på LED. De regulerer eksempelvis i området 50-300 W. Altså milevidt fra rangen til led som eksempelvis fungerer mellom 0-20 W.

Lamper i dag leveres ofte med Led-dimmere, uten at det fordyrer produktet nevneverdig. Så jeg vet de fins og at de kan lages små og billige. Men prøver man å kjøpe en liten, enkel og billig led-dimmer - i løsvekt Gjerne for montering på kabel, så er det straks mer komplisert. Biltema har ikke, Clas ohlson har ikke, lampebutikken...har ikke. Bare digre klumper til 600.- for veggmontage. (Ble så glad da jeg fant en liten Led-dimmer på Netonet.no. Men lykken svant fort da jeg fikk den og det viste seg at heller ikke den kunne dimme led-pærer. ) (ja - jeg har dimbare led-pærer...)

Det har etterhvert blitt mange lyspunkt jeg ønsker led-dimmer til; sengelamper, leselamper, taklamper...etc. Så hvis ikke Yanni hoster opp en nett-adresse hvor de faktisk selger disse digitale led-dimmerne så ser det ut til at jeg må kassere alt av lamper og kjøpe nytt for å få dimmedrømmen realisert...

Yanni - Hvor er det du får kjøpt disse digitale led-dimmerne du snakker om? Gi meg en nett-adresse.

Veldig klønete råd uansett. "Digitale LED-dimmere" er ikke ett og samme produkt, og du vil fortsatt stadig vekk oppleve inkompabilitet mellom pærer og dimmere. I tillegg er mange av LED-pærene laget for å fungere med gammeldagse dimmere, og fungerer best med det. Og hvilke pærer som gjør eller liker hva er rimelig tilfeldig. F.eks. fungerte rimelige VLight-pærer utmerket i min taklampe med dimmer tidligere, mens de nå er erstattet av en modell som er håpløst ubrukelige, og summer som besatt. Det samme gjør "dimbare" Ikea LED-pærer. Osram sine fungerer, men de ser annerledes ut og har diodene montert annerledes, så det ser ikke veldig bra ut og bytte ut de to som har gått i en taklampe med totalt seks pærer, med pærer som ser annerledes ut. Det er nesten så man får lyst å skrote alt og kjøpe Phillips Hue selv om jeg både synes de er alt for dyre, og at det er prinsipielt idiotisk og lite miljøvennlig å legge så mye av elektronikken i selve pæra.

Du kan jo prøve denne: https://www.clasohlson.com/no/Universal-ledningsdimmer/p/36-6440 men 4w som minimum er nok kanskje for høyt. Jeg har en slik: https://www.clasohlson.com/no/Nexa-MYCR-250-fjernstrømbryter-dimmer/p/Pr367830000 som fungerer utmerket, men som gjerne skulle ha kunnet dimme bittelitt lenger ned.

Lenke til kommentar
1 hour ago, NgZ said:

[...], og at det er prinsipielt idiotisk og lite miljøvennlig å legge så mye av elektronikken i selve pæra.

Hvorfor det egentlig? Skal du ha kablede dimmere blir det en hel del mer kabling og røropplegg for å legge til rette for det, så etter noen år vil man styre lyset litt anneledes og må ofte inn i veggen og trekke nye kabler og rør.  Dimmerne vi har i veggen må lages for å takle et veldig bredt spekter av lyskilder, det gjør at de stort sett er overkill for hva vi faktisk bruker de til. 

Elektronikken som kommer til i pærer som hue er en liten zigbee lightlink kapabel radio. Dette er ikke store greiene. LEDs er i utgangspunktet lavspente komponenter så en spenningsforsyning er alt på plass.

Jeg vil hevde at om man utnytter muligheten i slike pærer til å forenkle elopplegget så kan man gjøre mer resursbesparelse med det enn hva merkostnaden radioene innebærer. 

Lenke til kommentar
55 minutes ago, sverreb said:

Hvorfor det egentlig? Skal du ha kablede dimmere blir det en hel del mer kabling og røropplegg for å legge til rette for det, så etter noen år vil man styre lyset litt anneledes og må ofte inn i veggen og trekke nye kabler og rør.  Dimmerne vi har i veggen må lages for å takle et veldig bredt spekter av lyskilder, det gjør at de stort sett er overkill for hva vi faktisk bruker de til. 

Elektronikken som kommer til i pærer som hue er en liten zigbee lightlink kapabel radio. Dette er ikke store greiene. LEDs er i utgangspunktet lavspente komponenter så en spenningsforsyning er alt på plass.

Jeg vil hevde at om man utnytter muligheten i slike pærer til å forenkle elopplegget så kan man gjøre mer resursbesparelse med det enn hva merkostnaden radioene innebærer. 

I tillegg til radioen må man ha selve dimmerfunksjonaliteten. Mulig forskjellen er liten sammenliknet med en vanlig spenningsregulator, men med godt over dobbel pris, BURDE det jo være noe mer inni der. Jo mindre elektronikk inni, og jo billigere jo bedre, er min tanke om forbruksvarer, som ledlampene tross alt fortsatt er. I tillegg blir det flere enheter å holde styr på i oppsettet. Flere enklere løsninger (og en del mer avanserte) takler ikke å ha flere pærer i samme lampe som én lampe, og man må derfor lage et eget "rom" til taklampen med seks pærer for å kontrollere alle likt, noe som igjen gjør det klønete å ha scenarioer der man vil at alle lampene i f.eks. stua skal gjøre det samme, for nå er jo ikke pærene i taklampa i stua lenger, etter det "smart"husløsningen vet. I tillegg spiller innkjøpsprisen inn. En slik og seks pærer til 49 er klart rimeligere enn 6 Hue-pærer til 199kr stykket. Og de Hue-pærene ryker før dimmeren gjør det, for å si det sånn. Det er nok først og fremst ved lamper med flere pærer at individuelt styrte pærer generelt er langt dyrere og i tillegg mer klønete. I tillegg til at utvalget av pærer blir veldig mye mindre om man skal ha smartelektronikken i pæra. Det kan være veldig praktisk med større utvalg i lamper med synlige pærer, eller til ulike sokler. Mange "pyntepærer" kan dimmes, men vil aldri komme i Zigbee-variant, og for sokler som GU10 kan utvalget være veldig dårlig, eller prisdifferansen større.

Ved en eventuell oppgradering eller endring av system, er det ingen komplisert operasjon å bytte ut en slik innebygd dimmebryter. I tillegg kan de ofte kobles til en fysisk bryter, slik at den alltid fungerer uavhengig av om nettet er nede (som f.eks. blir et problem med løsninger som Smartthings) eller hub-en man har skulle finne på å streike. Det er det mye god WAF i. Akkurat det siste får imidlertid ikke jeg benyttet meg av i lampen der jeg har seks pærer, ettersom takpunktet er første punkt etter sikringsskapet på kursen. Det var i og for seg årsaken til at jeg ville ha fjernstyring av den lampen i utgangspunktet, å legge en ledning ut fra takpnktet bare for å få til en bryter ble for dumt (og stygt).

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
5 minutes ago, NgZ said:

I tillegg til radioen må man ha selve dimmerfunksjonaliteten.

LED lyskilder som dimmes av en veggdimmer må gjerne ha en hel del kompleksitet for å faktisk bli dimbare uansett. LED lyskilder er lavspente og har en eksponensiell strøm vs spenningskarakteristikk som andre dioder. En veggdimmer bare kutter bort en del av fasen. Dette fungerer fint i en glødelampe uten noe mer siden glødelampen dimmes ved at den kjøre kaldere. Når noe av fasen kuttes bort blir det mindre energi avsatt og glødetråden blir kaldere. Dette kan man ikke gjøre med en led driver. Setter man en dimmer på en enkel LED driver vil den bare flimre. Istedet må leddriveren måle hvordan AC signalet ser ut og tilpasse driverspenningen. Så i praksis må alle dimmbare LED lamper ha dimmerfunksjonen innebygd. Veggdimmeren tjener bare som en primitiv måte å fjernstyre dimmeren ombord i lyskilden. 

11 minutes ago, NgZ said:

En slik og seks pærer til 49 er klart rimeligere enn 6 Hue-pærer til 199kr stykket. Og de Hue-pærene ryker før dimmeren gjør det, for å si det sånn. 

Prising er noe annet enn resursintensitet, så dette blir noe på siden av hva jeg først diskuterte. Kort sagt er prisingen hva markedet er villig til å betale. Philips har et godt rykte som en solid leverandør av radiostyrte lyskilder og det får de et premium for. Ikea selger f.eks sine radiokontrollerte lyskilder for 69,- (I GU10). Hvor finner du en sekspakke dimmbare LED lyskilder for 49,- forresten? Hva levetiden for hue angår: Har du noe tall på at led lamper har kort levetid? Jeg har drept noen billige LED lamper, men aldri noen hue lamper. (Uten at det er noe annet enn en anekdote) 

20 minutes ago, NgZ said:

Ved en eventuell oppgradering eller endring av system, er det ingen komplisert operasjon å bytte ut en slik innebygd dimmebryter.

Tja, skal du ha fler eller færre lyspunkter på samme krets, eller bytte ut selve veggenheten må du inn med elektriker for å kople om på det faste anlegget (For å gjøre det i ordnede former ihvertfall). For meg er det mye mer komplisert enn å sette inn en pære. 

Jeg har tatt bort flere dimmere hos meg og erstattet de med kun enkle brytere (Slik at jeg kan gjøre anlegget spenningsløst), noen p.g.a. at selve dimmerne feilet, andre fordi jeg da står friere til å sette inn lyskilder da dimmekompatabilitet er så mangt og ofte ikke helt bra, mens alt fungerer uten dimmer. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, sverreb said:

LED lyskilder som dimmes av en veggdimmer må gjerne ha en hel del kompleksitet for å faktisk bli dimbare uansett. LED lyskilder er lavspente og har en eksponensiell strøm vs spenningskarakteristikk som andre dioder. En veggdimmer bare kutter bort en del av fasen. Dette fungerer fint i en glødelampe uten noe mer siden glødelampen dimmes ved at den kjøre kaldere. Når noe av fasen kuttes bort blir det mindre energi avsatt og glødetråden blir kaldere. Dette kan man ikke gjøre med en led driver. Setter man en dimmer på en enkel LED driver vil den bare flimre. Istedet må leddriveren måle hvordan AC signalet ser ut og tilpasse driverspenningen. Så i praksis må alle dimmbare LED lamper ha dimmerfunksjonen innebygd. Veggdimmeren tjener bare som en primitiv måte å fjernstyre dimmeren ombord i lyskilden. 

Det tilsier jo at prisforskjellen burde vært langt lavere.

Quote

Prising er noe annet enn resursintensitet, så dette blir noe på siden av hva jeg først diskuterte. Kort sagt er prisingen hva markedet er villig til å betale. Philips har et godt rykte som en solid leverandør av radiostyrte lyskilder og det får de et premium for. Ikea selger f.eks sine radiokontrollerte lyskilder for 69,- (I GU10). Hvor finner du en sekspakke dimmbare LED lyskilder for 49,- forresten? Hva levetiden for hue angår: Har du noe tall på at led lamper har kort levetid? Jeg har drept noen billige LED lamper, men aldri noen hue lamper. (Uten at det er noe annet enn en anekdote) 

49kr per stykk, selvfølgelig. Dvs. går man til Ikea, er det vel 2stk for 49. Jeg sier ikke at Hue har "kort" levetid, men de lever selvfølgelig ikke like lenge som en veggdimmer, og jo mer av pris og potensielt avfall som er i varige, faste installasjoner, jo bedre. Jeg har sett Ikea sine GU10, men de løser ikke utfordringen med at flere pærer per lampe gir et knotete fjernstyringsoppsett. Og å argumentere mot at elektronikk i pæra vs elektronikk i ekstern dimmer ikke sterkt begrenser antallet pærer å velge mellom blir en smule useriøst, når forskjellen i antall er tusengangeren.

Quote

Tja, skal du ha fler eller færre lyspunkter på samme krets, eller bytte ut selve veggenheten må du inn med elektriker for å kople om på det faste anlegget (For å gjøre det i ordnede former ihvertfall). For meg er det mye mer komplisert enn å sette inn en pære. 

Du setter jo åpenbart ikke en dimmer på hele kretsen, men per lampe/lyspunkt/evt. stikkontakt. Nå konstruerer du rimelig søkte innvendinger. Men ja, en innbyggingsmottaker skal monteres av elektriker. Det

Quote

Jeg har tatt bort flere dimmere hos meg og erstattet de med kun enkle brytere (Slik at jeg kan gjøre anlegget spenningsløst), noen p.g.a. at selve dimmerne feilet, andre fordi jeg da står friere til å sette inn lyskilder da dimmekompatabilitet er så mangt og ofte ikke helt bra, mens alt fungerer uten dimmer. 

Det krever jo ihvertfall elektriker.

Lenke til kommentar
4 hours ago, NgZ said:

49kr per stykk, selvfølgelig. Dvs. går man til Ikea, er det vel 2stk for 49. Jeg sier ikke at Hue har "kort" levetid, men de lever selvfølgelig ikke like lenge som en veggdimmer, og jo mer av pris og potensielt avfall som er i varige, faste installasjoner, jo bedre. Jeg har sett Ikea sine GU10, men de løser ikke utfordringen med at flere pærer per lampe gir et knotete fjernstyringsoppsett.

Det er ikke min erfaring. Jeg styrer fint en bunke pærer med en veggkontroll.

4 hours ago, NgZ said:

Og å argumentere mot at elektronikk i pæra vs elektronikk i ekstern dimmer ikke sterkt begrenser antallet pærer å velge mellom blir en smule useriøst, når forskjellen i antall er tusengangeren.

Jeg har da aldri påstått at utvalget pærer med RF kontroll er større enn antallet uten. Det jeg viser til er at dimmbare ledpærer ofte er inkonsistente på hvilke dimmertyper de tåler, det er også mange led lyskilder som ikke er dimbare, og dermed overhode ikke kan installeres på en kurs med en dimmer. 

4 hours ago, NgZ said:

Du setter jo åpenbart ikke en dimmer på hele kretsen, men per lampe/lyspunkt/evt. stikkontakt. 

Da får du fort en hel del bokser å installere, jeg tror du vil se en temmelig heftig elektrikerregning av dette.

4 hours ago, NgZ said:

Det krever jo ihvertfall elektriker

Nei, man kan skru inn en pære (=lyskilde) selv. Man kan også installere armaturer selv så lenge de er koplet via en plugg (I.e. ikke en del av den faste installasjonen)

jeg har f.eks DCL kontakter i alle tak nettopp slik at jeg kan bytte lamper i tak selv.

Å ta bort dimmerne ble naturligvis gjort av elektriker, men jeg trenger aldri å reinstallere de siden jeg bare kan sette inn en fjernstyrt lyskilde om jeg trenger dimming i et rom. Dermed har jeg minst mulig mikkmakk på den faste installasjonen.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, sverreb said:

Det er ikke min erfaring. Jeg styrer fint en bunke pærer med en veggkontroll.

Det har jeg da heller aldri sagt at er noe som helst problem. Hvordan går det ellers med økseskaftet?

Quote

Jeg har da aldri påstått at utvalget pærer med RF kontroll er større enn antallet uten. Det jeg viser til er at dimmbare ledpærer ofte er inkonsistente på hvilke dimmertyper de tåler, det er også mange led lyskilder som ikke er dimbare, og dermed overhode ikke kan installeres på en kurs med en dimmer.

Så med andre ord argumenterte du bare mot forskjellen i tilgjengelighet/pris for kveruleringens skyld?

Quote

Nei, man kan skru inn en pære (=lyskilde) selv.

Men fjerne dimmere og erstatte dem med brytere (som du sa du hadde gjort, som jeg siterte deg på, og som det derfor må være åpenbart at du forstod det var snakk om) krever elektriker, noe du selv skriver lenger ned i innlegget ditt. Så dette var vel fryktelig lite relevant for noe som helst?

Quote

jeg har f.eks DCL kontakter i alle tak nettopp slik at jeg kan bytte lamper i tak selv.

Så fint for deg...
 

Quote

Å ta bort dimmerne ble naturligvis gjort av elektriker, men jeg trenger aldri å reinstallere de siden jeg bare kan sette inn en fjernstyrt lyskilde om jeg trenger dimming i et rom. Dermed har jeg minst mulig mikkmakk på den faste installasjonen.

Og pærer som koster ca. 4-8 ganger så mye. Kjempeflott.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...