Gå til innhold

Ny TV - bør signalene gå til TV eller dekoder?


Anbefalte innlegg

Jeg regner med å kjøpe en ny TV ila neste uke. Ingen high end, men sannsynligvis en Philips "the one" PUS7304/7354. 

 

Aller først, er dette en helt ok TV i prisklassen den ligger i? 8000-10000 avhengig av størrelse som jeg ikke har helt bestemt...

 

I dag har jeg en eldre Samsung plasma, som får signalene fra parabol via en VU+ Solo2 dekoder. Denne er i seg selv ikke 4K kompatibel, men veldig fornøyd med den i brukervennlighet og kvalitet forøvrig, og ikke minst den viktige WAF faktor. Men nå sendes jo ikke satellittsignalene i 4K enda heller... Med dagens TV som kun takler 1080P har jeg ikke tenkt på om TV kan behandle signalene bedre enn dekoder. Men nå, med ny TV, vil det spille noe rolle om signalene går via en dekoder før den når TV mtp behandling av signalene? Blir det noen forskjell om jeg sender signalene rett til TV kontra dekoder? Vil oppskaleringen av satellittsignalene bli påvirket av at det først blir behandlet av en ekstern dekoder?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En moderne TV kan ta i mot satellittsignaler fra Canal Digital direkte men det krever at satellittkortet settes rett i TV, sammen med en kortleser. Alt dette er jo innebygd i en satellitt tuner, som ofte har en harddisk som man kan gjøre opptak på.

Viasat har en kanal som sender i 4K, Champions League og Formel 1, og jeg ser ikke bort fra at Canal Digital kommer mrd en 4K kanal neste år. En del andre land har 4K kanaler på satellitt. Disse er vanskelig tilgjengelig for folk flest.

Så beste er at din satellitt dekoder tar i mot signalene. Regner med at den har HDMI ut til din TV.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...