Gå til innhold

App/program for å se hvor og når et bilde er tatt?


Anbefalte innlegg

Hva med det jeg skrev litt lengre opp:

"Sorry, men jeg skjønner ikke helt hva du mener. Mener du Profile Date Time?
3 av bildene står det 2012:01:25 på, mens ett står det 2009:03:27 på. Jeg mistenker at de tre med samme profile dato er tatt med samme mobil, mens det siste er tatt med en annen mobil."

Hva betyr denne Profile Date Time?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker ikke å påberope meg noen ekspertise. Men, jeg tipper at Exif-info ikke er tilstrekkelig til at det viser på dine bildeeksemplarer du har mottatt. Enten avsender eller du har ryddet de detaljene av veien, eller at siste produksjonsinstans f.eks. kamera, fotoredigeringsprogramvare ikke har lagt med disse data. Eksempel som jeg lovet ligger nedenfor, for hvordan Exif-knappen dukker opp i Irfanview.

Jeg vil påstå da at Irfanview halvveis eller fullveis egner seg litt som et forensic tool da..

 

Endret av G
Var et filnavn jeg ønsket å stryke ut, som jeg hadde glemt i vindu 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner lite. Det jeg vet er at jeg ikke har endret opplysninger. At alle bildene er tatt med mobiltelefoner. Og jeg mener det er sannsynlig at avsender ikke har endret noe. Da kan det være at mobilene ikke gir fra seg info. Huawei er en av mobilene jeg vet er brukt.

Lenke til kommentar

Du har åpnet en tråd om dette tema. Jeg har strukket meg dit jeg kan. Så du får nesten spør igjen, vente litt å se om andre har bedre måter å tolke/hjelpe deg videre. Uansett ha en hyggelig lesning her om at Huawei ble tatt med buksene nede når de hevdet at et annet kamera var nyttet ?

https://www.androidpolice.com/2016/07/04/huawei-publishes-implied-p9-camera-sample-but-exif-data-reveals-4500-camera-took-it/

________

Og, jeg eier ikke et Huawei-produkt. Andre som har produkter fra Huawei kan kanskje bekrefte noe om hva slags Exif-data sine mobiltelefoner legger igjen i bildene? Tydeligvis noe på f.eks. P30, uten at han nevnte alt om hva:

Quote

Reading the EXIF data for these images reveals that they are exposed for a longer time compared to standard shots and while I haven’t yet figured out the reason behind it yet, my instinct says that this could be because of a wider sky in the images below.

https://www.xda-developers.com/huawei-p30-pro-first-impressions-design-camera/

Endret av G
Lenke til kommentar

Takker både deg og de andre for å ha forsøkt å hjelpe. Min ukvalifiserte konklusjon er at jeg ikke får info fordi mobilene ikke sender den. Men kanskje tar jeg feil. Kanskje finnes det mer avansert programvare som fixer oppgaven.
Jeg hadde håpet at mobilene leverte fra seg en slags unik id så man hadde mulighet til å skille dem fra hverandre.
 

Lenke til kommentar

Dersom du har et par dager til å undersøke det. Kanskje en butikkselger kan hjelpe å ta noen foto fra en del Huawei-mobiler, sende deg bildeeksemplarene, og du åpner dem hjemme med Irfanview for å danne deg et inntrykk. Kanskje 0laf har rett igjen at bildene har vært igjennom en app eller tredjeparts app på mobilen før avsendelse og at noe ble strippet der?

Nå har ikke jeg f.eks. Snapchat og vet derfor ikke hva som skjer i den verdenen. Men, f.eks. dersom de har følt at de måtte ta hensyn til GDPR EU-regelverket, også innført stripping av Exif-data før foto sendes dine venner? Bare som et tenkt og oppkonstruert eksempel på hva man kan fantasere seg til.

Endret av G
Lenke til kommentar
17 minutes ago, tepe2 said:

Jeg hadde håpet at mobilene leverte fra seg en slags unik id så man hadde mulighet til å skille dem fra hverandre.
 

Lover deg ikke noe på det du spør etter der. Men, la oss si du får noen som har nøyaktig samme modell og produksjonsuke på modellen, f.eks. fra en butikkutstilling av svart, blå, hvit, rosa, gull modell. Så burde det jo gå an å sammenlikne fotoene i fra et par utgaver av modellen og lete etter unik data som knytter enheten til fotoet.

Edit:

Du kan jo også leke deg med dine egne fotoenheter. Kanskje du så avslører den unike "identifier" feltet innbakt i Exif-datasettet (altså hvilket felt det er i f.eks. Irfanview-presentasjonen).

 

Edit2:

Jeg ser at det ligger et eget felt for GPS-data i Irfanview-presentasjonen av Exif-datasettet. Jeg vet med hånden på hjertet at mitt Nikon-kamera ikke har GPS-sporing, så disse data kan heldigvis derfor ikke bli bakt inn. Men bildefilen har derfor fått et tomt datafelt under GPS.

 

Edit3:

Det ligger et serial number innbakt som kameradata. Så det ser ut til å kunne finnes en unik ID i et Exif-datasett. Så det å besvare spørsmålene dine gir økt innsikt hos meg selv. Takk tilbake for at du turte å spør om råd og hjelp da.

Endret av G
Lenke til kommentar
tepe2 skrev (På 11.1.2020 den 9.18):

Jeg har mottatt bildene på messenger. Ville jeg hatt tilgang til mer info dersom jeg fikk dem som sms eller epost?

JA. Jeg har sjekket bilde jeg nylig har mottatt på messenger. Dette er bilder som er sendt rett fra mobil (i det tilfellet Sony) til meg på messenger og det er strippet for detaljer som f.eks. mobiltype, lukkertid, blender o.s.v.. Det som vises er bildestørrelse, lagringsdato og klokkeslett og filstørrelse (+ noen få andre uviktige data) alle disse dataene antar jeg henspiller på når bildet ble "lagt til" i messenger.

Jeg har og har i mange år brukt Huawei-telefoner og når jeg sjekker orginalfiler tatt med Huawei så er det opplyst bl.a.  hvilken telefon (kamera) som er brukt og når bildene er tatt. Det som er viktig å være klar over når det gjelder mobiltelefoner er at bildene sjelden/Aldri merket med det modellnavnet vi bruker til dagen. F.eks. min Huawei Mate 20 Pro viser i EXIF kameramodell LYA-L29. De fleste mobiler uavhengig av merke vil sannsynligvis ha en kameraidentifikasjon som ikke stemmer overens med den betegnelsen vi bruker til dagen.
Ved å google denne koden så kan du finne ut hvilken type mobil som er brukt. F.eks. så vil kamera-/mobilkoden SM-G960 fortelle deg at et bilde er tatt med en Samsung Galaxy S9.

Alle programmer som behandler bilde filer vil kunne endre informasjon i EXIF og enkelte programmer fjerner det meste av denne informasjonen. Den eneste sikre kilden er å få en kopi av originalfil, sent via Epost eller på en lagringsenhet (f.eks. minnepinne) der filen ikke har vært "behandlet" i et eller annet program.

Du nevner SMS, eller MMS som det blir med bilder. Det går kanskje, men jeg er usikker.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...