Gå til innhold

App/program for å se hvor og når et bilde er tatt?


Anbefalte innlegg

Heisan. Trenger muligheten for å kunne se hvor og når et bilde er tatt. Det viktigste for meg er å kunne se dato og klokkeslett for når bilde er tatt. Det gjelder også bilder som andre sender meg på mail, tekstmelding og messenger. Om det er mulig å se hvor det er tatt også, så er det fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen automatikk i at det er mulig å se dette, det kommer an på metadataene som er lagret med bildet.
Forskjellige kameraer lagrer forskjellig informasjon, og det er mulig å sette inn egne data, eller ta bort alle data osv.

Disse dataene kalles EXIF, og du kan se de i de fleste programmer for fremvisning av bilder, eller benytte denne nettsiden ->

http://exif.regex.info/exif.cgi

Veldig ofte finnes det ikke noe annen dato på et bilde, enn når filen ble opprettet, som ikke betyr at bildet ble tatt den datoen, samt at hvor bildet er tatt, er som oftest ikke med i metadataene i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisan. trenger rask hjelp. Desperat her. Jeg har brukt denne adressen til å laste opp 4 bilder:

http://exif.regex.info/exif.cgi

 

Jeg trenger å hente ut en enkelt informasjon om disse bildene. Det er kjempeviktig for meg. Og dessverre haster en del. Jeg kan legge ut exif informasjon her om noen kan hjelpe meg litt. Jeg trenger å vite om det er en, to eller tre mobiler som har tatt disse bildene. 

Jeg lager 4 poster her, en for hvert bilde:

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

Sorry, men jeg skjønner ikke helt hva du mener. Mener du Profile Date Time?
3 av bildene står det 2012:01:25 på, mens ett står det 2009:03:27 på. Jeg mistenker at de tre med samme profile dato er tatt med samme mobil, mens det siste er tatt med en annen mobil.

Kan legge til at bilde 1 og 2 er tatt idag eller igår. Mens 3 og 4 er litt eldre.

Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Irfanview burde også støtte visning av slike data.

https://www.irfanview.com/

Innstallere, gå til Image-fanen, gå til Information (øverste valg i den menyen). Gå til EXIF info og/eller IPTC info knappene nederst til venstre i popup-vinduet.

Edit:

Du må selvsagt åpen et bilde før du går inn i Image-menyen --> Information

Kan det hjelpe meg å finne ut av om bildene er tatt med samme, eller forskjellige mobiler?

 

Lenke til kommentar

0laf har rett i innlegg #2.

Men fordelen din er at folk ikke er klar over at mobiltelefoner og ymse kameraer legger på slik informasjon. Du må vel også være sikker på om klokken på avsenderenhet er ordentlig synkronisert. Men heldigvis på mobiltelefoner så skjer jo dette automatisk.

Edit:

Jeg tok et bilde med et Nikon kamera, og under Exif-knappen i Irfanview så får ihvertfall jeg opp den rette informasjonen om både Make and Model.

 

Edit2:

Kan det hende at Irfanview gjør en bedre presentasjonsjobb, enn den opplastingstjenesten? Litt vill gjetting. Men for deg enkelt å sjekke og verifisere på kvalitetsforskjellene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Åpne bilde i Irfanview. Tredje menyvalg kalles Image, åpne drop down menyen der. Øverst velg så Information. Det skal da åpnes et svevende lite vindu som du kan flytte rundt på. I det vinduet har du nederst i venstre hjørne en EXIF-knapp å trykke på, samt den knappen under. Ihvertfall i EXIF-knappen så bør Make and Model listes på kameraenhet som tok bildet så sant informasjonen ikke er manipulert eller slettet med egnede verktøy.

Endret av G
Lenke til kommentar

Interessant, kan hende bildet har blitt renset for Exif-informasjon, eller at bilde aldri ble tillagt ordentlig Exif-info i fra starten av.

Jeg ser at du mangler Exif-knappen produsert til bildet du har forsøkt å åpne. Den er der garantert dersom Exif-informasjonen finnes i bildefilen. Exif-knappen altså! Kan vise om et par sekunder. Vent litt..

Endret av G
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...