Gå til innhold

Seagate har tatt kvelden


Labelle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en ekstern fra Seagate som jeg kobler til gjennom USB kabel. Den er sikkert fra 2013-14. Når jeg kobler den til så hører jeg pcen lager en slik lyd som kommer når du ''får kontakt''. Men jeg kan ikke gå inn på selve disken. Når den er tilkoblet åpner ikke f.eks programmet ''diskoppryddning'' før disken er fysisk koblet bort. Har prøvd en annen orginal USB kabel også.

 

gjelder Seagate Backup Plus portable drive 1tb

Endret av Labelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Kontakt"-lyden betyr bare at USB kontrolleren fungerer. Men det er tydeligvis et problem med selve disken, eller kommunikasjon mellom disk og kontroller.
Mange eksterne USB-disker inneholder en vanlig SATA disk. Da kan du plukke den ut og koble den til med en SATA kabel for å se om selve disken fungerer. Google "seagate backup plus disassembly" for å finne ut hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar

Det løpet er nok kjørt. Selv har jeg vært så dum at jeg har hatt 3 harddisker fra seagate. Samtlige har havarert.

Seagate har elendig kvalitet dessverre. Er en grunn til at jeg aldri ville anbefalt dette merket til noen, og iværtfall ikke hatt noe man er redd for å miste. Samme gjelder Kingston, elendig produsent.

Om det derimot er veldig viktig å få tilbake informasjon kan harddisk leveres inn til diskreparatør, da harddisken må åpnes og behandles i støvfritt rom. 

Siden du får klikkelyd regner jeg med at det er lesearmen som skraper langs magnetplaten. Det betyr nok at selve magnetplaten er skadet. Slike reparasjoner kan fort komme på 8-10000 kroner. Om det er verdt pengene er opp til deg.

Men til en annen gang styr unna seagate, kingston og andre billigdisker. Man lurer bare seg selv med å kjøpe billig harddisker, fordi det blir en dyr lærepenge den dagen de streiker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ligge til at du også bør styre unna Western Digital harddisker da jeg har hatt 4 disker som har tatt kvelden, tror den som varte lengst holdt i 3 år før jeg måtte bytte den inn. Fikk heldigvis overført de fleste bildene/videoene når den viste tegn til problemer med mekanismer. Lagde noe tikkelyder og til tider forsvant fra diskoppsettet på pcen.

Lenke til kommentar

Alle disker ryker før eller senere. Har god erfaring med WD Passport (2,5"). Disse diskene er designet for å tåle en del mer enn 3,5". Ene 1 TB disken gikk i parketten i alle fall 5 ganger og fungerer uten noe rapportert skade. Kjørte en full erase via S.M.A.R.T og den har  fremdeles full kapasitet. Ikke det at jeg anbefaler å behandle dem røft, men dette er godt over godkjent. Når jeg bestiller WD Passport disker går jeg etter de litt eldre modellene heller enn de nyeste, faktisk.

Ellers har jeg god erfaring med 2,5" fra HGST (som også WD eier nå).

Seagate får kjørt seg i Backblaze sine statistikker også.

https://www.guru3d.com/news-story/2018-hdd-failure-rates-report-from-backblaze.html

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Labelle skrev (På 24.11.2019 den 18.19):

oi, det var kjedelig. Har nemlig veldig mange bilder som betyr mye for meg der. Å begynne å sende inn til teknikker for å få ut innholdet ser forsåvidt relativt dyrt ut.

Du har kopi av noe som betyr mye for deg én plass?
Beklager, det er veldig synd såklart, men lite sympati fra meg. Brent barn skyr ilden er vel et godt ordtak.

Endret av oddeh
tillegg
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har fått hentet ut ca 480 gb med data ved hjelp av recoveryprogram. Klarer ikke  å åpne videofilene. heller ikke i VLC. får ingen feilkoder. Vil bare ikke spilles av. Bilder kan jeg forsåvidt åpne i vlc. men ikke i vanlige fotoprogrammet som kommer med Windows10.

formaterte hardiksen også etter jeg fikk ut dataen. Etter formatering kunne jeg gå på vanlig vis inn på den.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Filene kan godt inneholde en rå datastream som fungerer rimelig godt, men høres ut som noe ikke er godt nok uten proff rekonstruksjon. Viktig at header er med, ellers er det vanskelig å tolke data. Er data viktig for deg bør du alltid speile med f.eks dd_rescue og kun jobbe på en kopi, men det beste utgangspunktet for selskaper som IBAS er å få et lagringsmedie som er minst mulig tuklet med hvis de skal ha de beste muligheter til å redde mest mulig data.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det er ulike triks man kan bruke på døde disker.

En ting som fungerte på meg på et par havarerte disker var på snu dem opp ned. Utrolig nok gjorde dette at jeg kunne hente ut data. Det virket ikke på alle.

Jeg har også lest at man kan putte disken i frysere, men jeg har ikke prøvd dette selv.

Lenke til kommentar

Et problem med disker er at hvermannsen har en lei tendens til å overse hvor delikat mekanismen faktisk er (rotasjonshastighet og nærhet mellom lese/skrivehode og roterende plate) og flytter og drar rundt på disken mens den er i aktiv bruk.

Nevnte håndtering kan forsåvidt sammenliknes med hva som vil skje om man prøver å fly ISS ca 1 meter over bakken, men forøvrig i samme hastighet ?

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (På 24.11.2019 den 9.00):

Seagate har elendig kvalitet dessverre. Er en grunn til at jeg aldri ville anbefalt dette merket til noen, og iværtfall ikke hatt noe man er redd for å miste. Samme gjelder Kingston, elendig produsent.

Gjelder dette uansett disk fra Seagate? I motsetning til WD (med Green, Blue, Black, Red, Purple og Gold) - og jeg bruker selv kun WD Black - så kan jeg ikke Seagate's diskmerking. FireCuda, Barracuda etc.

Jeg har selv 4 disker fra Seagate, dog KUN deres Enterprise disker (v.3 og oppover), med både 20.000, 40.000 og 60.000 timers oppetid på seg, og alle fungerer helt fint. Kjøpte for 2 dager siden enda en 10 TB Seagate Enterprise / Onyx disk jeg tenker å bruke som intern backup.

Enig med Kingston-delen. Uten at jeg kjenner noen Kingston HDDer, så er ihvertfall deres UV400 SSDer - som vi har alt for mange av på jobb - ikke noe jeg vil anbefale eller bruke i egen PC. OK i en gammel laptop eller stue-PC der kriteriene er...lave.

Lenke til kommentar
vidor skrev (23 minutter siden):

Ja, en blir lettere sjokka når man ser hvordan mange behandler påslåtte laptoper med HDD.

Jeg holdt på å få hjerteinfarkt en gang på jobb der jeg hadde ei lærinne innom på kontoret med en ekstern harddisk hun sa ikke fungerte som den skulle.

Den ble koblet til for å teste, og mens den stod å snurret så bare plukket hun den opp, snudde den opp-ned for å se nærmere på den eller noe, og satte den ned igjen.

...Og der ante jeg grunnen til at hun hadde problemer med disken. Jeg gadd ikke engang å si noe, men heller sa at den disken mest sannsynlig ikke hadde lenge igjen. Anbefalte at hun snarest hentet ut dataene hun ville beholde og forberedte seg på å måtte kjøpe en ny ekstern disk.

Jeg skiftet nylig ut lagrings-HDDen også i min laptop (2-disk laptop) med en SSD, og før det har jeg knapt våget å flyttet på den mens den har vært påslått. Jeg har alltid slått maskinen av, ventet litt så lesehodet skulle få parkert seg, og så pakket maskinen ned i sekken eller tatt den med meg.

Må være derfor den fortsatt fungerer fint siden jeg kjøpte den i 2010.
Ble kanskje luksus med 860 EVO 500 GB + 860 EVO 1 TB i så gammel laptop, men det er ihvertfall SSDer jeg kan fortsette å bruke i en senere maskin.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Moderne 2,5" disker tåler ganske mye da de har sensorer som beskytter dem temmelig kjapt i tillegg til at de generelt er bygget for å tåle mer en 3,5". Uansett tjener man på å være forsiktig med alt av disker. Vibrasjoner av at du roper nært mot selv serverdisker er nok til at de får midlertidig ytelsesfall så der sier jo sitt.

Lenke til kommentar
vidor skrev (13 minutter siden):

Moderne 2,5" disker tåler ganske mye da de har sensorer som beskytter dem temmelig kjapt i tillegg til at de generelt er bygget for å tåle mer en 3,5". Uansett tjener man på å være forsiktig med alt av disker. Vibrasjoner av at du roper nært mot selv serverdisker er nok til at de får midlertidig ytelsesfall så der sier jo sitt.

Jepp, maskinen kom opprinnelig med en WD Blue 640 GB som allerede første dagen ble klonet til en WD Black 500 GB og så senere til en SSD da jeg satte inn HDD nr. 2. Lagringsdisken som jeg nå byttet var en WD Black 750 GB WD7500BPKX med den meget fancy navnede funksjonen "FFS", eller Free-Fall Sensor. Men likevel, hvorfor ta sjanser med utstyret. :)

I motsetning til en Corsair Survivor Stealth minnepenn som jeg tok ut av pakingen og så hivde inn i vaskemaskinen på 60°C sammen med noe sengetøy fordi det stod at den skulle tåle det, så feide jeg ikke laptop'en ned av bordet med vilje selv med en ny disk med fallsensor. ^^
Minnepennen tålte forresten vaskemaskinen helt fint...utover et klistremerke som løsnet.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...